FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-10-29 Sida 1 (14) Mål nr 546-15 Ombud: Advokaten Joakim Laver ochjur.kand. Anton Johansson Hannes Snellman Advokatbyrå AB Box7801 103 96 Stockholm Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet, 202100-0829 Box2218 103 15 Stockholm Offentlig upphandling Dnr KSnr FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Avdelning 31 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Vergenta AB, 556701-8139 MOTPART SAKEN 20!5 -10- 2 0 :.a. Avd Dok.Id 644326 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Aktbil Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 13 januari 2015 upphör därmed att gälla. Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 546-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet (Statens inköpscentral) genom­ förenramavtalsupphandlingbenämnd"Managementtjänster2014-Verk­ samhets- och organisationsutveckling, dnr 96-28-2014". Upphandlingen genomförs som ett selektivt förfarande enligt 4 kap. 1 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Vid anbudsansökningstidens utgång den 8september2014hadeanbudsansökningarkommitinfrån38företag. Be­ slut om urval, selektering, fattades den 12 november2014. Genom beslutet inbjöds tio andra anbudssökande än Vergenta AB (Vergenta) att komma in med anbud. Enligt tilldelningsbeslut den 13 januari 2015 erbjöds åtta an­ budssökande att teclma avtal. Vergenta yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på sådant sätt att Vergentaskaansesvarakvalificeradochsåledesfårmöjlighetattdeltai fortsatt process. Om rättelse inte är möjlig yrkar Vergenta i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Vergenta huvudsakligen följande. Statens inlcöpscentral påstår att det inte går att utläsa ur bolagets anbudsan­ sökan att "någon annan... angiven underleverantör än ESAM AB i själva verket utfört angivet referensuppdrag" och att bolaget därmed inte har visat att bolaget förfogar över nödvändiga resurser för uppdrag inom området för ledningssystem. Påståendet är riktigt såtillvida att det är ESAM AB som har varit "utförare" av uppdraget i egenskap av avtalspart gentemot kund. Det är däremot felaktigt och bestrids att bolaget inte skulle ha visat att b olaget förfogar över nödvändiga resurser i anbudsansökan. Bolagets samarbetspartner ESAM AB, med organisationsnummer 556502- 0293, är ett så kallat paraplybolag där ESAM AB utåt agerar som en fuma, ett varumärke och en avtalspart mot sina kunder. De personella resurserna agerar som om de skulle vara anställda i ESAM AB men har valt en orga­ nisationsform som innebär att de är anställda i egna bolag som är direkt associerade till paraplybolaget via långsiktiga samarbetsavtal. De asso­ cierade bolagen verkar i detta fall exklusivt genom ESAM AB avseende dess verksamhetsområden. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 546-15 Bolaget tecknade med ESAM AB och de associerade bolagen erforderligt åtagande om tillgång till relevanta resurser, i syfte att etablera ett samar­ bete inom relevant delområde vid ett eventuellt tecknande av ramavtal. Bolaget har således uppfyllt de krav på tillgång till erforderliga resurser såväl som visat dokumentation på detta, varför det inte fanns några betänk­ ligheter angående kvalificering. Bolaget har i sin anbudsansökan bifogat intyg (se dokumentet "Intyg un­ derleverantörer11) omattbolagetförfogaröverdeunderleverantörersomär anknutna till ESAM AB. Bland annat har man ingett intyg avseende bolag­ enEcoLogical iUmeåAB (556701-8139), HQKMConsultAB (556885- 2 502) och Zanza i Umeå AB (556701-8139) . Dessa underleverantörer har utfört det aktuella referensuppdraget. Att bolaget har angett ESAM AB som underleverantör avseende referens­ uppdrag 5 i anbudsansökan beror på att Statens inköpscentral självt angett under frågor och svarperioden i upphandlingen att det endast är det bolag som varit avtalspart gentemot kund som kan åberopas som underleverantör för uppfyllelse av ställda kvalificeringskrav (i detta fall referensuppdrag) . Som svar på frågorna 27 och 61 har Statens inköpscentral angett följande. "Det är endast den anbudssökande eller den angivna åberopade underleve­ rantören, som varit avtalspart gentemot referenskunden, som kan användas för referensuppdraget". Rent parentetiskt kan bolaget framhålla i sammanhanget att Statens inköps­ central i förhållande till svaren på frågorna 27 och 61 har lämnat direkt motstridig information i andra delar av frågor och svar. Som svar på fråga I STOCKHOLM 23 har Statens inköpscentral angett att det är som ska anges som underleverantör, även om det är ett holdingbolag som sköter fakturering gentemot kund. Som svar på fråga 4 3 har Statens in­ köpscentral angett att "de organ1sationsnummer där aktuella konsulter är anställda [ska] anges som underleverantörer ". För det aktuella referensuppdraget har ESAM AB varit avtalspart gentemot kund. Med hänsyn till Statens inköpscentrals svar påfrågorna 27 och 61 har bolaget således uppfattat att det är ESAM AB som ska anges som un-­ derleverantör för referensuppdrag 5. Referensuppdraget har utförts av till ESAM AB anslutna bolag, vilka också har åberopats i bolagets anbudsan­ sökan. De konsulter som är anställda i de anslutna bolagen agerar på sam­ ma sätt som om, de hade varit anställda i ESAM AB. Oaktat vilken part som de facto utfört det aktuella referensuppdraget eller vilken part som stått som avtalspart gentemot kunden framgår det otvivelaktigt av bolagets anbudsansökan att bolaget fötfogar, och kommer under avtalstiden att förfoga, över samtliga angivna underleverantörer. Bolaget förfogar således över nödvändiga resurser för uppdrag inom området ledningssystem. Det 11 [ d]e underliggande bolagen " Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 546-15 I STOCKHOLM kan för övrigt noteras att bolaget har levererat tjänster under befintligt ram.avtal till ett stort antal myndigheter i egenskap av samarbetspartner med företaget Connecta. Det kan även tilläggas att utrymmet i anbudsansökan för att beskriva vart och ett av referensuppdragen är begränsat av ett automatiserat formulär till 200 tecken. I denna del ska anbudssökande ge en benämning och beskriva uppdragets omfattning m.m. Det har således inte funnits något utrymme att beskrivaorganisationenunderESAMABiförfrågningsunderlaget. I motsats till Statens inköpscentrals inställning uppfyller således bolaget lcravet avseende referensuppdrag 5. Att Statens inköpscentral har förkastat bolagets anbudsansökan innebär således en överträdelse av principerna om transparens och likabehandling i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Ö v e r t r ä d e l s e n fö r u t an sk ull e h a l e tt t i l l a t t b o l a g e t bj u di t s i n a t t l ä m n a a n ­ bud i upphandlingen och således haft möjlighet att tilldelas ramavtal. Det råder således inget tvivel om att bolaget har lidit, eller riskerar ett lida, skada på grund av Statens inköpscentrals agerande. Upphandlingen ska därför rättas i enlighet med bolagets förstahandsyrkande härom. För det fallet att domstolen i nte bifaller bolagets förstahandsyrkande ska upphandlingen i vart fall göras om i enlighet med bolagets andrahandsyrk­ ande. Skäle11 för att upphandlingen ska göras om är två. Som kommer att utvecklas nedan har Statens inköpscentral underlåtit att besvara ställda frågor under den fråge- och svarsprocess som förevarit i upphandlingen. Som vidare kommer att utvecldas strider förfrågningsunderlaget mot proportionalitetsprincipen. Vergentahar lidit, ellerriskerar att lida, skada av var och en av dessa brister. Som framhållits har upphandlingens förfrågningsunderlag innehållit otyd­ ligheter avseende om det är möjligt att åberopa kapacitet hos underleve­ rantörer som är organiserade under t.ex. ett "paraplybolag" eller liknande, i upphandlingen. Statens inköpscentral har dels uppgett att det endast är ett företag som varit avtalspart gentemot kund som kan anges som underleve­ rantör för referensuppdrag, dels uppgett att det är det företag där själva ut­ föraren av referensuppdraget (konsulten) är anställd som ska anges som underleverantör. Ett "paraplybolag" av det slag som ESAM AB är, som har samarbetsbolag knutna till sig, kan inte samtidigt vara både avtalspart och falctisk utförare av uppdrag. ESAM AB är avtalspart och svarar för att upp­ draget blir korrekt utfört. Själva uppdragen utförs dock de facto av samar­ betsbolagen, i vilka konsulterna är anställda. En sådan konstruktion är van­ ligt förekommande i branschen. Det har således inte gått att veta för an­ budssökande om det är möjligt att uppfylla lcraven genom att åberopa un­ derleverantörer vars bolag ingår i en "paraplyorganisation" eller liknande organisationsfonn. I syfte att ldargöra denna otydlighet i förfrågningsun- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 546-15 I STOCKHOLM