FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Målm 33028-10 Enhet 13 Sida l (5) Dok.Id 36418 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefax 08-561 680 01 forva1tningsrattenistockholm@dom.se 2010-06-22 Meddelad i Stockholm LabRum AB, 556196»7257 Industrivägen 7 171 48 Solna SÖKANDE MOTPART Kungliga Telmiska Högskolan (KTH) Upphandlingssektionen Drottning Kristinas väg 6 100 44 STOCKHOLM Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om åtgärder enligt LOU. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 14 juni 2010 upphör härmed att gälla. Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33028-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND KTH har gjort en upphandling av laboratorieinredning till KET, dnr V- 2010-0190. Upphandlingen genomfördes som en förenklad upphandling. Anbuden öppnades den 4 maj 2010. I upphandlingsprotokollet anges att när utvärdering inleddes upptäcktes att Lab Rum Ab (nedan LabRum eller bolaget) inte uppfyllde kvalificeringskravet på rating. De lämnade inte hel­ ler med någon förklaring eller intyg om att de ändå hade stabil ekonomi, vilket krävdes i förfrågningsunderlaget. Upphandlande myndighet besluta­ de att övergå till förhandlad upphandling eftersom ingen av de två kvarstå­ ende anbudsgivarna uppfyllde ställda skall-krav. Dessa två bjöds in till förhandling, som skedde den 27 maj 2010. I tilldelningsbeslut den 4 juni 2010, framgår att KTH har beslutat att anta anbud från annan leverantör än LabRum. YRKANDEN MM LabRum begär överprövning av upphandlingen och yrkar att bolagets an­ bud behandlas som om uteslutningen aldrig skett. Till stöd för yrkandena anförs bl a följande. Bolaget har offererat och uppfyller kravet på efterfrå­ gad ekonomisk/finasiell ställning hos kreditbedömningsföretagen Soliditet och hos Businesscheck. Kopia på två kreditbedömningar ges in. Utdragen är daterade den 20 maj 2010. KTH bestrider bifall till ansökan och anför bl a följande. I förfrågningsun­ derlaget, avsnitt AFB.51, ställer KTH krav på ekonomisk/finansiell ställ­ ning som anbudsgivaren ska uppfylla för att kvalificera sig för utvärdering av anbudet. Det står att "anbudsgivaren ska inneha normal kreditvärdighet och uppnå riskklass 3 enligt Upplysningscentralens, UC AB, bedömning eller motsvarande från annat kreditbedömningsföretag". Det framgår ock­ så att KTH kontrollerar att anbudsgivaren uppfyller villkoren via UC AB. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33028-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Vid KTH kontroll av LabRums kreditvärdighet visade det sig att bolaget inte uppfyllde kraven enligt förfrågningsunderlager. KTH har i förfråg­ ningsunderlagets administrativa föreskrifter, avsnitt AFB.51, gett anbuds­ givare möjlighet att i anbudet ge förklaringar till varför man vid anbudstill­ fället inte uppfyller de ställda kraven på ekonomisk stabilitet. LabRum Ab har inte i sitt anbud på något sätt, genom förklaring eller redovisning från andra kreditinstitut, visat normal kreditvärdighet. I efterhand har LabRum Ab, på eget initiativ, lämnat dokumentation från andra kreditbedömnings­ företag. Detta har KTH inte beaktat i sin bedömning av LabRums anbud eftersom den dokumentation skulle ha åberopats i anbudet. LabRums an­ bud har inte uppfyllt kvalifikationskraven för att gå vidare till utvärde­ ringsprocessen. LabRum har därefter inkommit med ytterligare skrivelse vari bolaget bl a anför att eftersom bolaget har god kreditvärdighet hos annat kreditbedöm­ ningsföretag, enligt vad som anges i förfrågningsunderlaget, föreligger ingen ytterligare redovisningsplikt eller förklaring i anbudet. Förvaltningsrätten beslutade den 14 juni 2010 att upphandlingen tills vida­ re inte får avslutas. HANDLINGARNA I MÅLET I de administrativa föreskrifterna anges under AFB.51 Prövning av an­ budsgivare bl a följande. Anbudsgivaren skall ha en ekonomisk/finansiell ställning som motsvarar det som krävs för att kunna fullfölja uppdraget. Med detta menar vi att; anbudsgivaren skall inneha normal kreditvärdighet och uppnå minst riskklass 3 enligt UC AB bedömning eller motsvarande från annat kreditbedömningsföretag. a. Om lägre nyckeltal redovisas kan anbudsgivaren ändå anses motsvara dessa krav om denne lämnat en sådan förklaring/intyg att det kan anses klarlagt att den­ ne ändå innehar motsvarande ekonomiska stabilitet. Sådan förklaring skall bifo­ gas anbudet och vara undertecknat av ekonomiansvarig eller revisor samt firma­ tecknare. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 33028-10 b. Associationsformer hos leverantören som genom sin natur inte tillhandahåller ovanstående nyckeltal kan ändå anses motsvara dessa krav om de lämnat en sådan förklaring/intyg att det kan anses klarlagt att denne ändå innehar motsvarande ekonomiska stabilitet. Sådan förklaring skall bifogas anbudet och vara unde1ieck­ nat av ekonomiansvarig eller revisor samt firmatecknare. c. I de fall en anbudsgivares ekonomiska stabilitet garanteras av moderbolag eller annan garant, skall intyg om detta bifogas anbudet och vara unde1iecknat av mo­ derbolagets eller garantens firmatecknare och revisor. Efterfrågade nyckeltal samt kraven på juridisk ställning skall i dessa fall på motsvarande vis redovisas och uppfyllas av denne. Ovanstående kommer att kontrolleras av KTH via kreditupplysnings­ företaget UC AB. DOMSKÄL I 16 kap. 2 § anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Anbuden skulle enligt förfrågningsunderlaget ha kommit in till upphand­ lande myndighet senast den 3 maj 2010. Inlämnat anbud ska vara komplett. Vid upphandlande myndighets kontroll av LabRums kreditvärdighet, i en­ lighet med vad som angetts i förfrågningsunderlaget, uppfyllde bolaget inte angivet krav. Bolaget hade valt att i anbudet inte ge in någon sådan dolrn­ mentation avseende sin ekonomiska ställning som förfrågningsunderlaget ger möjlighet till. KTH hade därmed rätt att besluta att inte utvärdera Lab­ Rums anbud. De utdrag avseende bolagets kreditvärdighet, som LabRum först i sin begäran om överprövning ger in och åberopar, är daterade efter sista dag för inlämnande av anbud. Utdragen kan inte råda bot på den brist som förelåg genom att bolaget inte i sitt anbud visade att kravet på kredit­ värdighet var uppfyllt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 33028-10 Vad LabRum Ab anfört i sin ansökan om överprövning utgör inte skäl att förordna om rättelse i KTHs upphandling eller att upphandlingen ska göras fiom. Det saknas därmed grund för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU och ansökan ska avslås. Det interimistiska beslutet ska därmed upphävas. R - ÖVERKLAGA , se bilaga (Dv 3109/l a) �, Jg��fa,n deleine. Benndorf rådman Föredragande har varit Kerstin Sandin SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart .räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd .inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrät. ten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger· till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaije särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. co0 0N www.domstoLse