FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Mål nr 1120-10 E Kansli 2 Sida 1 (12) SÖKANDE 20!0 -05- 2 B Medtronic AB, 556525-5964 K11arrarnäsgatan 7 Box 1034 164 21 Kista Ombud: Joakim Laver och Julia Tavaststjerna Hannes Snellman Advokatbyrå AB Box 7801 103 96 Stockholm MOTPART Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN 2010 -05- Z 5 Meddelad i Umeå I! ::I Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet den 2 mars 2010. DokJd 2634 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom"se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1120-I0E I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Västerbottens läns landsting (Landstinget) har infordrat anbud på diabetes­ tekniska hjälpmedel (dnr VLL 1258-2009). Vid upphandlingen, som sker i samarbete med landstingen i Jämtlands län och Västerno1Tlands län, an­ vänds öppet förfarande. Medtronic AB (Bolaget) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av upphandlingen. Såvitt får förstås av ansökan avses endast den del av upp­ handlingen som rör insulinpumpar med tillbehör. Landstinget bestrider bifall till Bolagets ansökan. Genom interimistiskt beslut den 2 mars 2010 har förvaltningsrätten förord­ nat att upphandlingen, såvitt avser den del som avser insulinpumpar med tillbehör, inte får avslutas im1an något ammt har beslutats. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) Om ramavtal ingåtts med flera leverantörer enligt 5 kap. 5 § får tilldelning av kontrakt som grundar sig på ramavtalet ske genom tillämpning av vill­ koren i ramavtalet utan förnyad inbjudan att lämna anbud. Kontrakt skall tilldelas den leverantör som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de villkor som angetts i ramavtalet. (5 kap. 6 § LOU) .. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1120-l0E IUMEÅ De tekniska specifikationerna får inte im1ehålla uppgifter om ursprung, tillverkning eller särskilt framställningssätt eller hänvisningar till varumär­ ke, patent, typ, ursprung eller tillverkning, om detta leder till att vissa före­ tag gynnas eller missgynnas. Sådana uppgifter och hänvisningar får dock förekomma i specifikationer­ na, om det annars inte är möjligt att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt.En sådan uppgift eller hänvisning skall följas av orden "eller likvärdigt". (6 kap. 4 § LOU) En upphandlande myndighet skall anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelakti.. ga, skall upphandlande myndigheten ta hänsyn till olika hiterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomfö­ randetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och telmiska egenskaper, service och tekniskt stöd. (12 kap. 1 § första och andra styckena LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i de1ma lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 2 § första stycket LOU) UTREDNINGEN Landstingets förfrågningsunderlag I förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter anges bl.a. följande. 1.10.1 Ramavtal med.flera leverantörer - med alla villkor fastställda Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1120-10E IUMEÅ Ramavtal kan komma att tecknas med flera leverantörer för specifik pro­ dukt eller produktgrupp. Avrop kommer att ske enligt särskild fördelningsnyckel, vilket innebär att patientens behov kommer att styra fördelningen mellan de antagna leveran­ törerna. 2. 6 Helt eller delat anbud Anbud kan lämnas för hela eller delar av leveransen. Den upphandlande myndigheten har rätt att anta anbud i sin helhet eller i delar. 3.1 Kvalificering av leverantör Leverantören prövas mot de kvalificeringskrav som ställs enligt förfråg­ ningsunderlaget. 3.2 Kvalificering av obligatoriska krav Kvalificerade leverantörer prövas avseende obligatoriska krav som ställs på anbudet och efterfrågad vara/tjänst. 3. 3 Utvärdering av anbud Under förutsättning att inkomna anbud uppfyller kraven enligt ovan, kom­ mer de anbud att antas som är de för landstinget ekonomiskt mest fördelak­ tiga. Förfrågningsunderlaget med bilagor innehåller ett antal utvärderingskrite­ rier (bör-krav), markerade med fetstil "bör", som kommer att bedömas vid utvärderingen av anbud. (Se domsbilaga 1 avseende den del av upphand­ lingen som gäller insulinpumpar med tillbehör). Respektive anbuds relativa avvikelse från högsta betyg, dvs. ett procenttal mellan 0 och 100, multipliceras med anbudets pris. Det erhållna beloppet utgör anbudets pristillägg för bör-kravuppfyllnaden. Detta belopp läggs till respektive anbudspris. Vid flera decimaler kommer avrundning att ske till två (2) decimaler. Det erhållna beloppet kallas utvärderingspris. Det anbud som har det lägsta utvärderingspriset kommer att väljas som det ekonomiskt mest fördelaktiga. Vid lika utvärderingspris väljs det anbud som har högsta betyg i bör-kraven. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1120-10E IUMEÅ Formel: pris+ (procentuell avvikelse från maxpoäng x pris)= utvärde­ nngspns Exempel: Utvärderingskriterier; Maxpoäng= 20 Anbudsgivare (A) erhåller maximala 20 poäng. Denna anbudsgivare erhål­ ler då inget påslag på priset (anbudsgivarens pris 3,50 kr). 3,50+ (0 X 3,50)= 3,50 En annan anbudsgivare (B) erhåller 18 av 20 möjliga poäng. Denna an­ budsgivares brist omvandlas till ett påslag på priset enligt följande (an­ budsgivarens pris 3 ,00 kr) 3,00 + (10 % X 3,00)= 3,30 Anbudsgivarnas jämförelsetal: A 3,50 kr B 3,30 kr I exemplet har då anbudsgivaren B lämnat det ekonomiskt mest fördelakti­ ga anbudet. Parternas anföranden Bolaget anför: Bolaget yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphand­ lingen får avslutas först sedan rättelse skett av punkt 9.2 i kravspecifikatio­ nen genom att kravet "Pumpen bör vara kompatibel gentemot Diasend R" justeras till "Pumpen bör vara kompatibel gentemot Diasend R eller likvär­ digt". - Landstinget har i strid med 6 kap. 4 § LOU, i de tekniska specifi­ kationerna rörande insulinpump med tillbehör, uppställt ett krav med hän­ visning till ett visst varumärke (Diasend) utan att hänvisningen följs av orden "eller likvärdigt". Detta förhållande medför att Bolaget, i sin egen­ skap av leverantör, missgynnas eftersom Bolaget tillhandahåller med Dia­ send likvärdig produkt och att Bolaget kan komma att lida skada. Vidare kan påpekas att det avEU-domstolens rättspraxis framgår att det inte är tillåtet att förbehålla upphandling enbart åt sådana leverantörer som använ­ der ett utpekat datasystem i situationer där systemet betecknar ett bestämt Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1120-lOE I UMEÅ märke och inte är standardiserat I sådana situationer skall läggas till slaiv­ ningen "eller likvärdigt" efter beteckningen av datasystemet (mål C- 359/93). Landstinget har därtill brutit mot 1 kap. 9 § LOU och principen om likabehandling genom att uppställa ett laav på kompatibilitet med pro­ gramvara av visst märke. - Den 14 januari 2010 har Landstinget inbjudit till anbudsgivning avseende successiva leveranser av diabetestekniska hjälpmedel under den berälrnade avtalsperioden 1 juni 2010 t.o.m. 30 maj 2012. Sista datum för mottagande av anbud har angetts vara den 10 mars 2010. Bolaget har för avsikt att lämna anbud på den del av leveransen som avser insulinpumpar med tillbehör. - Landstingets mål och krav vad avser insulinpumpar med tillbehör framgår av ett beslaivande dokument, se domsbilaga 1. I punkten 9.2 anges att pumpen bör vara kompatibel mot Diasend R. Diasend är en behandlingsprogramvara för diabetes och utgör ett eget varumärke. Kompatibilitet med Diasend R ger 3 poäng av 14 möj­ liga. Kompatibilitet motsvarar således hela 21,43 procents vikt av det som Landstinget kommer att utvärdera och poängsätta. Villkoret kan därmed ha en avgörande effekt på utgången i upphandlingen. - Bolagets produkter är inte kompatibla med Diasend. Däremot är Bolagets produkter kompatibla med behandlingsprogramvaran CareLink som i funktionshänseende är fullt likvärdig med Diasend. CareLink tillhandahålls kostnadsfritt av Bolaget till både sjukvård och patient. Diasend medför emellertid en kostnad för såväl sjukvården som den enskilde patienten. - Det är i och för sig riktigt att Bo­ laget kan lämna ett anbud utan att uppfylla kravet, men ett bör-laav som den upphandlande myndigheten sätter stor vikt vid kan naturligtvis få samma utestängande effekter som om det hade formulerats som ett skall­ krav. I denna upphandling har bör-kravet också fått en mycket stor vikt vilket gör det mycket svårt för Bolaget att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Deru1a effekt förstärks av att det är mycket oklaii hur många leve­ rantörer som Landstinget avser att anta och hur avrop av produkter mot det tecknade ramavtalet kommer att gå till. Kravet kan även medföra att Bola­ get tvingas sänka sitt pris betydligt och därmed, vid en eventuell tilldelning FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 7 1120-10E av upphandlingen, få en försämrad marginal vid försäljningen av produk­ terna. Därutöver kan Bolaget inte hålla med Landstinget om att kravet på kompatibilitet är objektivt försvarbart eller proportionerligt i sin nuvarande utformning. Att propo1iionalitetsprincipen skall iakttas betyder i detta sammanhang att Landstinget inte skall ställa andra eller högre krav än vad somärnödvändigtförattuppnåsyftetmedkraven. Kravenskallsåledes stå i proportion till det behov som skall täckas. Landstinget försöker påski­ na att det skulle vara förenat med stora olägenheter eller svårigheter att hantera flera programvaror. Bolaget vill dock framhålla att de flesta klini­ ker i Sverige använder programvarorna CareLink och Diasend parallellt. Landstinget ställer därför högre krav än vad som är nödvändigt för att upp­ nå syftet med sitt krav. - Vad avser framtida avrop från ramavtalen anför Landstinget, med hänvisning till punkten 1.10 i de Administrativa före­ skrifterna, att den enskilde patientens medicinska och motoriska behov kommer att vara styrande. Bolaget ifrågasätter lämpligheten av en så oklar och oförutsebar fördelningsnyckel. I förarbetena till LOU betonas att det från ett leverantörsperspektiv är viktigt med ett visst mått av förutsägbarhet så att leverantörer som är parter i ett ramavtal kan uppskatta och planera hur stora resurser som måste avsättas till ett visst ramavtal. Det uppställs således ett krav på ramavtalets innehåll i den meningen att ett ramavtal som i1mehåller samtliga villkor för senare kontraktstilldelning måste inne­ hålla villkor i form av rangordning eller mman fördelningsnyckel som säk­ rar att tilldelningen sker på ett objektivt sätt (prop. 2006/07:128).Enligt Bolagets uppfattning medför den i förevarande upphandling oklara fördel­ ningsnyckeln svårigheter för en leverantör att förutse hur den senare till­ delningen av kontrakt kommer att se ut. Det finns en uppenbar risk att Landstinget, sedan en eller flera leverantörer har tilldelats ramavtal, kan använda dessa ramavtal på ett otillbörligt eller godtyckligt sätt så att kon­ kurrensen förhindras, begränsas eller snedvrids. Det finns således anled­ ning att anta att Landstingets fördelningsnyckel, så som den anges i punkt 1.10.1 i de administrativa föreskrifterna, bryter mot de för offentlig upp- Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1120-10E IUMEÅ handling grundläggande principerna om likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU. Landstingetanför: Bolagetharinteutestängtsfråndeltagandeiupphand­ lingen. Punkten 9.2 i kravspecifikationen har utformats som ett bör-krav varför det varit fullt möjligt för Bolaget att lämna anbud på insulinpumpar. Kravet på kompatibilitet med Diasend handlar om diabetessjuksköterskor­ nas användning av sin arbetstid såväl ur samhällsekonomisk synpunkt som ur en patientnyttoaspekt. Att använda flera olika programvaror vid mottag­ ningsbesök är tidskrävande. Det är således önskvärt att insulinpumpar och blodsockermätare kan användas i ett och samma system. Landstinget har tidigare anskaffat programvaran Diasend till sina mottagningar. Önskemå-• let om kompatibilitet med Diasend är så starkt hos de verksamheter som använder programvaran att Landstinget under utarbetandet av förfråg­ ningsunderlaget övervägde att formulera kravet som ett skall-krav. För att öppna upp för konkurrens och inte utesluta presumtiva anbudsgivare beslu­ tade emellertid Landstinget att istället formulera det som ett bör-krav. Landstinget gör således gällande att kravet på kompatibilitet är objektivt försvarbart och propo1iionerligt och inte går längre än vad som krävs för att uppfylla ändamålet med kravet i den aktuella upphandlingen. Mot bak­ grund av vad som anförts ovan anser Landstinget att de poäng (3) som er­ hålls om pumpen är kompatibel med Diasend inte är oskäliga eller innebär att någon anbudsgivare behandlas dislaiminerande. Den i upphandlingen använda utvärderingsmodellen hindrar inte att kontraktet kan komma att tilldelas en pump som inte är kompatibel med Diasend.Enligt Landstingets mening står kravet på kompatibilitet inte i strid med 6 kap. 4 § eller 1 kap. 9 § LOU. Angivandet av Diasend är en hänvisning till en programvara som Landstinget använder och kommer att göra även fortsättningsvis. Då kom­ patibiliteten har ett mervärde för Landstinget måste det vara tillåtet att ta hänsyn till detta vid utvärderingen av de inkomna anbuden. Att programva­ ran CareLink i sig är likvärdig med Diasend innebär inget mervärde för FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 9 1120-10E Landstinget. Att formulera kravet på det sätt Bolaget föreslår, dvs. med suffixet "eller likvärdigt" är således helt irrelevant sett till de behov Lands­ tinget avser att uppfylla med upphandlingen. - Landstinget bestrider att man haft för avsikt att använda ramavtalet på ett sätt som är otillbörligt eller snedvrider konkurrensen. Utgångspunkten är att alla parter i ett avtal ska ha möjlighet till den planering och framförhållning som är möjlig. Landstinget har i denna upphandling försökt beskriva behovet utifrån de förutsättningar som stått till buds. Omfattningen av det verkliga behovet under avtalets giltighetstid är dock inte känt ens för Landstinget. För att säkerställa att den enskilde patienten erhåller de l�jälpmedel som bäst sva­ rar mot dennes medicinska och motoriska behov har Landstinget valt att formulera sig på det sätt som gjorts i punkten 1.10. Kammarrätten i Stock­ holm har i mål m 7433-09 funnit att tilldelning av kontrakt med stöd av annan fördelningsnyckel inte strider mot LOU. I domskälen anförs att "vad som är det bästa anbudet" vid vaije enskilt avrop är den leverantör som patienten i samråd med sin läkare väljer och inte enbmi det m1bud som har lägst pris. I prop. 2006/07:128 s. 175 - 176 anför regeringen att en upp­ handlande myndighet under vissa förutsättningar måste ha möjlighet att frångå rangordning i ett ramavtal. Detta gäller när den upphandlande myn­ digheten inte helt på egen hand kan formulera sitt behov. En förutsättning för en sådan avvikelse måste framgå av förfrågningsunderlaget och utgöra en del av förfrågningsunderlagets i1mehåll. Den valda modellen för tilldel­ ning av enskilda kontrakt inom ramavtalet har stöd både i rättspraxis och förarbetena till LOU. Vad som är det "bästa anbudet" vid vmje avrop be­ stäms således av förshivaren baserat på den enskilde patientens medicins­ ka och motoriska behov enligt vad som anfö1is ovan. DOMSKÄL Bolaget anför att utformningen och viktningen av bör-kravet om insulin­ pumpens kompatibilitet gentemot Diasend R strider mot 6 kap. 4 § LOU samt mot de gemenskapsrättsliga principerna om prop01iionalitet och lika- Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1120-l0E I UMEÅ behandling. Den stora vikt som Landstinget tillmätt bör-1.ravet medför en­ ligt Bolaget att man erhåller samma utestängande effekter som om kravet hade formulerats som ett skall-krav. Det bör inledningsvis poängteras att det i förevarande mål ändå är fråga om ett bör-krav. Enligt förvaltningsrät­ tens mening kan 6 kap. 4 § LOU redan av den anledningen inte vara till­ lämplig då bestämmelsen ifråga tar sikte på tekniska specifikationer vilka är obligatoriska att uppfylla. Vad gäller principen om proportionalitet anför Landstinget att man tidigare anskaffat programvaran Diasend till sina mot­ tagningar och att det är tidskrävande att använda flera olika programvaror vid mottagningsbesök. Kravet på kompatibilitet med Diasend handlar en­ ligt Landstinget om diabetessjuk.sköterskornas användning av sin arbetstid både ur en patientnyttoaspekt och ur samhällsekonomisk synpunkt. Bolaget menar dock att det inte är förenat med stora olägenheter att hantera flera programvaror och att de flesta kliniker i Sverige använder programvarorna Diasend och CareLink parallellt. Oaktat vad som härvidlag anförts av Bo­ laget finner förvaltningsrätten inte skäl att ifrågasätta att det är av värde för Landstinget att insulinpumpen är kompatibel med befintlig programvara. Detta mervärde har av Landstinget uppskattats till 3 av totalt 14 poäng vid utvärderingen av bör-kraven. Utformningen av utvärderingsmodellen inne­ bär att icke uppfyllnad av bör-kravet ifråga leder till ett påslag på anbuds­ priset om cirka 21 procent av priset. Den totala viktningen för det aktuella bör-kravet blir dock betydligt lägre, eftersom även anbudspriset måste be­ aktas. Vad som framkommit i målet ger enligt förvaltningsrättens mening inte stöd för att viktningen av bör-kravet går utöver vad som behövs eller är ändamålsenligt för upphandlingen. Med hänsyn till att det är fråga om ett bör-krav och att utformningen av detta enligt vad som ovan anförts måste anses motiverat strider det inte heller mot likabehandlingsprincipen. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att bör-kravets utformning varken strider mot 6 kap. 4 § LOU, principen om proportionalitet eller principen om likabehandling. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1120-10E I UMEÅ Bolaget anför vidare att Landstingets fördelningsnyckel för avrop, så som den anges i punkten 1.10.1 i förfrågningsunderlagets Administrativa före­ skrifter, bryter mot principerna om likabehandling och transparens. För­ valtningsrätten noterar att ett ramavtal som innehåller samtliga villkor för kontraktstilldelning måste innehålla villkor i form av rangordning eller annan fördelningsnyckel som säkrar att tilldelningen sk.er på ett objektivt sätt. I förarbetena (prop. 2006/07:128 s. 175) till LOU anges att en särskild svårighet uppkommer om den upphandlande myndigheten inte helt på egen hand kan fonnulera sitt behov. Av förarbetena framgår vidare att en upp­ handlande myndighet därför under vissa förutsättningar måste ha möjlighet att frångå i avtalet fastlagd rangordning. Landstinget anför att vad som är det "bästa anbudet" vid vmje avrop avgörs av förskrivaren baserat på den enskilde patientens medicinska och motoriska behov. Förvaltningsrätten finner inte anledning att ifrågasätta Landstingets svårigheter att helt på egen hand formulera sitt behov och det kan noteras att det också framgår av förfrågningsunderlaget att patientens behov kommer att styra fördel­ ningen mellan de antagna leverantörerna. I upphandlingen aktuell utvärde­ ringsmodell i1mebär att anbudet med lägst utvärderingspris utgör det eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbudet, som är den valda grunden för tilldel­ ning av kontrakt i upphandlingen. Förvaltningsrätten utgår från att Lands­ tinget kommer att göra en rangordning av anbuden efter utvärderingspris men att det kan bli fråga om att göra avvikelser från rangordningen med hänsyn till den enskilde patientens medicinska och motoriska behov. Mot bakgrund av vad som anförts ovan finner förvaltningsrätten att ett sådant agerande måste anses förenligt med bestämmelserna i LOU och därmed även med principerna om likabehm1dling och transparens. På grund av det anförda finner förvaltningsrätten att vad som anförs av Bolaget inte medför att upphandlingen kan anses strida mot principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Härav följer att an­ sökan inte kan bifallas. Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 120-10 E I UMEÅ HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (Dv 3 109/lc) Sylvia Dimenäs Förvaltningsrättsfiskal Målet har föredragits av Christina Röclrner. Upplysning: Överklagandetiden enligt bifogad bilaga är tre veckor. Den tid under vilken ett överklagande kan tas upp tillprövning av kammarrät­ ten kan dock bli kortare. En ansökan om överprövning av offentlig upp­ handlingfår nämligen normalt inteprövas efter den tidpunkt då detfinns ett kontrakt avseende det som upphandlas. Kammarrättenfår dock även om ett kontraktföreligger normalt pröva ansökan till dess att tio dagar gått/rån det attjorvaltningsrätten, om den harfattat ett interimistiskt be-• slut, upphävt det beslutet. 10 11 12 20 21 22 23 30 31 32 33 40 41 50 51 52 60 INSULINPUMP med tillbehör Ange I Max Uppfylls JA NeJ 8,-r � Skriv kommentar här. Cellen expanderar. Undvik att hänvisa till broschyr. Vid behov av mer utrymme sknv info i bilaga. Leverantör: Kommentar Direktiv.standard Produkten skall vara godkänd av TLV vid avtalsstart. Ange I anbudet tydligt om godkännande saknas vid anbudslämnande Produkten skall vara GE-märkt och uppfylla kraven i gällande direktiv Allmänt Demopumpar skall tillhandahållas till klinikerna utan kostnad. Startpaket skall endast innehålla batterier, reservoar, och I de fall där det finns behov av adapter/lock, kortmanual, klämma eller väska. Ange vilka tillbehör som finns till pumpen Support Information om rutienr för reklamation och garantiutbyte skall bifogas anbudet. Telefonservice skall finnas dagtid helgfria vardagar kl. 8-16 Telefonservice bör finnas 24 tim Dokumentation Användarhandbok och Snabbgu1de på svenska skall medfölja kitet. Användarhandbok och Snabbguide pa andra spräk skall gä att beställa vid behov. Ange vilka Utbildning Leverantören skall medverka vid pumpsättning utan kostnad för landstinget. Landstinget initierar medverkan. Leverantören skall tillhandahålla relevant utbildning av personal utan kostnad för landstinget. Landstinget initierar utbildningen. Leverantören skall tillhandahålla patientutbildning utan kostnad för landstinget. Landstinget initierar utbildningen. Utbytespump Utbytespump skall tillhandahållas vid behov nästkommande vardag om patienten ringt före kl.1200 dagen innan (Avser helgfria vardagar ) SKALL BÖR bifoga poäng X X X X X X X X X X X X X 1 61 70 Garanti Garantitid skall vara minst 4 är och omfatta alla kostnader för garantiåtgärder inkl 7 1 ersättningspump vid haveri, ev resrevdelar, ev arbetskostnader, ev fral,t etc X .-",.;;;;:::::, "-'� 0- -, u:_ �- § ::,f >� 0 t...:> X � t•,,> <-�':.:> �:.;> - � -. a (,.,) ?s:� C:2: �: =z:� - 53 1 (4) INSULINPUMP med tillbehör Ange / Max Uppfylls JA Nej Leverantör: SKALL BÖR bifoga poäng 80 81 90 91 92 100 101 102 103 104 Logistik Det bör finnas möjlighet att läna pump pä prov upp till X månader enligt ldinikens önskemål. Dataprogram Dalprogram skall tillhandahållas kostnadsfritt till diabetesmottagningarna inkl erforderliga anslutningar. Pumpen bör vara kompatibel gentemot diasend R Basal- och bolusfunktion Flerval av basalprogram skall vara möjligt. Temporär basaldosändring skall vara möjlig och kunna ställas in 1 %. Direkt bolusfunktion skall finnas Delbar bolusfunktion skall finnas X X X X X X X X 3 3 1 män= 1p, 2 män=2p, 3 män=3p 105 106 107 110 111 112 113 114 115 Förlängd bolusfunktion skall finnas Möjlighet till små doser bör finnas. Ange minsta möjliga Basaldos och bolusdos Den maximala basaldosen bör kunna begränsas per tidsenhet. Den maximala bolusdosen bör kunna begränsas per tidsenhet. Möjlighet till valbar tidsduration vid normal bolus bör finnas. Larm och säkerhetsfunktioner Displaytext pä svenska och i klartext utan kodnummer avseende larm skall finnas. Pump skall automatisl