FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2013-09-30 Meddelad i Stockholm Mål nr 14206-13 115 76 Stockholm E-post: Förvaltningsrätten avslår ansökan. l Prevecon Brand & Riskkonsult AB, 556598-9794 Västerlånggatan 27 l l l 26 Stockholm MOTPART Tyresö kommun & Tyresö Bostäder AB 135 81 Tyresö SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 2013 -09- 3 O ii Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 402132 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14206-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Tyresö kommun genomför en upphandling av konsulter - Brandskydds­ teknik m.m. genom ett selektivt förfarande enligt LOU. Enligt meddelande den 18 mars 2013 har Prevecon Brand & Riskkonsult AB inte valts ut att få lämna anbud. Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 3 juni 2013 har Tyresö kommun beslutat att teckna avtal med andra leverantörer än Prevecon Brand & Riskkonsult AB. Prevecon Brand & Riskkonsult AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska göras om eller att bola­ get ska tillåtas att lämna ett anbud. Bolaget anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. Selekteringen av vilka företag som fått lämna anbud har genomförts felaktigt. Bolaget har erhållit en högre summa för relevans än ett av företagen som selekterades för att lämna anbud och bolaget torde således bättre motsvara den upphandlande myndighetens krav. Den felakt­ iga selekteringen har resulterat i att bolaget inte har getts chansen att lämna in ett anbud i upphandlingen. Tyresö kommun bestrider bifall till ansökan och uppger i huvudsak föl­ jande. I kvalificeringsunderlaget finns angivet på vilka grunder en selekte­ ring kommer att ske. Selektering har inte skett utifrån vilka ansökande fö­ retag som har angivit flest relevanta uppdrag. Selekteringen har skett uti­ från vilka ansökande företag som angivit mest relevanta uppdrag, störst bredd på erfarenheten hos dessa företag samt när och var dessa uppdrag är utförda. Tyresö kommun har bedömt att andra ansökande företag har läm­ nat ansökningar som varit av större relevans. Selekteringen har skett i en­ lighet med förfrågningsunderlaget och LOU. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14206-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande myndigheten brutit mot någon grundläggande princip eller be­ stämmelse i LOU. Bolaget har anfört att det har erhållit en högre summa för relevans än ett av företagen som selekterades för att lämna anbud och bolaget torde således bättre motsvara den upphandlande myndighetens krav. Tyresö kommun har invänt att selektering inte har skett utifrån vilka ansökande företag som har angivit flest relevanta uppdrag. Förvaltningsrätten konstaterar att det framgått att selekteringen skett utifrån vilka ansökande företag som angivit mest relevanta uppdrag, störst bredd på erfarenheten hos dessa företag samt när och var dessa uppdrag är utförda. Förvaltningsrätten finner att inte annat visats än att selekteringen har varit saklig och utgått från uppställda krav. Mot den bakgrunden anser förvalt­ ningsrätten inte att Tyresö kommun i sin selektering brutit mot några be­ stämmelser eller grundläggande principer för offentlig upphandling. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14206-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att det saknas skäl att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse har gjorts. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga I (DV 3109/lA LOU). Charlotte Hedberg Rådman Johannes Dahlman har föredragit målet. 4 Iitli SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,.� Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av 2. det inte utan att sådant tillstånd domen/beslutet. meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2. 1.