FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2019-09-24 Mål nr 1715-19 E Sida 1 (3) SÖKANDE Åsbergs Rörteknik AB, 556875-6620 Rude 144 864 91 Matfors MOTPART Sundsvall Energi Aktiebolag, 556478-6647 851 85 Sundsvall SAKEN KONKURRENSVERKET Avd Dnr Doss Aktbil Meddelad i Härnösand Dok.Id 175242 Postad ,·ess Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 18 20 E-post: forvaltningsratteniharnosand@dom.se www.förvaltningsratteniharnosand.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Överprövning av beslut att avbryta upphandling enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, (LUF) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1715-19 I HÄRNÖSAND BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Sundsvall Energi Aktiebolag (SEAB) genomförde upphandlingen Rör och svetsarbeten med dnr SEAB-2018-00142. Åsbergs Rörteknik AB (Åsbergs) ansöker om överprövning av upphand­ lingen. SEAB har därefter den 16 april 2019 meddelat beslut att avbryta upphand­ lingen. Beslutet motiverades i huvudsak enligt följande. SEAB har genom den information som kommit fram under tiden för avtalsspärr dels genom kommunikation med tilldelad leverantör dels genom information som kom­ mit fram i samband med överprövningen konstaterat att det föreligger vissa otydligheter av vilken information som ska bifogas med anbudet samt att vissa av de ställda kraven inte är proportionerliga. SEAB anser därför att det finns sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. För det fall att SEAB inte skulle avbryta upphandlingen finns ändå inga giltiga anbud att anta och upp­ handlingen skulle då inte kunna avslutas. SEAB har granskat anbuden och det har kommit fram att inte heller anbuden från Åsbergs eller den tredje an­ budsgivaren uppfyller kraven på inlämnade handlingar. Vad gäller frågan om sekretess anser SEAB att den inte har någon beröring med beslutet om att avbryta upphandlingen. Åsbergs har beretts möjlighet att yttra sig i målet med anledning av beslutet att avbryta upphandlingen. Åsbergs motsätter sig att upphandlingen avbryts och anför i huvudsak följande. SEAB har i upphandlingsdokumenten beskri­ vit tillvägagångssättet om det skulle uppstå problem med den antagna leve­ rantören, detta förfarande bör fortfarande följas. Vidare anmärker Åsbergs på att prisbilden i upphandlingen offentliggjorts i och med att anbudssum­ morna finns med i upphandlingsrapporten. SEAB har i upphandlingsdoku­ menten angett att anbudsgivarna kan begära att vissa saker i anbudet ska hållas hemligt men vad gäller anbudssummorna i upphandlingsrapporten Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1715-19 I HÄRNÖSAND kan inte Åsbergs se att SEAB gjort någon sekretessprövning. Åsbergs ifrå­ gasätter också SEAB:s uppgifter om att Åsbergs anbud inte skulle uppfylla kraven i upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten konstaterar att det inte finns någon absolut skyldighet för en upphandlande enhet att fullfölja en påbörjad upphandling. En upphand­ lande enhets beslut att avbryta påbörjad upphandling ska motiveras av sak­ ligt godtagbara skäl som överensstämmer med grundläggande gemenskaps­ rättsliga regler inom offentlig upphandling. Det ankommer på den upphand­ lande enheten att visa att det förelegat sakligt godtagbara skäl att avbryta en pågående upphandling. SEAB har motiverat sitt beslut att avbryta upphandlingen med att det kom­ mit fram uppgifter om att det föreligger vissa otydligheter av vilken inform­ ation som ska bifogas med anbudet samt att vissa av de ställda kraven i upp­ handlingsdokumenten inte är proportionerliga. Förvaltningsrätten finner, vid en granskning av förfrågningsunderlag och övriga handlingar, att de skäl avseende otydlighet och proportionalitet som SEAB åberopat för avbrytande av upphandlingen i detta fall :far anses utgöra sakligt godtagbara skäl. Det har inte kommit fram att de grundläggande ge­ menskapsrättsliga reglerna skulle ha åsidosatts. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Robert Dalman rådman Målet har föredragits av föredragande juristen Erika Nyman Jonsson. I'.� t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga '1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. oc� Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av2 www.domstol.se