II ---,I 'I I FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 SÖKANDE DOM 2016-07-06 Meddelad i Stockholm Sida 1 (5) NGL Vatten- & Energiteknik AB, 556812-9885 Vimarka Södergård 585 92 Linköping Ombud: Advokat Kristian. Pedersen Advokatfirman. Kahn Pedersen KB Box 16119 103 23 Stockholm MOTPART Husbyggnadsvaror HBV Förening, 702000-9226 Box 5199 121 19 Johanneshov SAKEN Offentlig upphandling; avbrytande av upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET 2015 ·07- 0 6 .. Avd Dnr KSnr Mål nr 10686-16 Aktbil Dok.Id 749237 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Telefax 08-561 680 01 II Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 10686-16 I STOCKHOLM BAKGRUND Husbyggnadsvaror HBV Förening (HBV) initierade upphandling Vattensparutrustning,15/136, genom öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Utvärderingsgrund var eko­ nomiskt mest fördelaktigt anbud och maximalt fem anbudsgivare skulle antas. I beslut den17december2015 tilldelades NGL Vatten- & Energitek­ nik AB (NGL) uppdrag och rangordnades, av tre utvärderade anbudsgivare, som nummer två. C. Sandås Energikontroll Mälardalen AB, som tilldelats uppdrag och rang­ ordnats som nummer tre ansökte, liksom två andra anbudsgivare, om över­ prövning av upphandlingen. HBV motsatte sig inte bifall till ansökan men meddelade under pågående process i förvaltningsrätten, genom beslut den12 maj2016, att upphand­ lingen avbrutits eftersom det inte längre fanns några giltiga anbud och att avtal inte har kunnat tecknas på grund av pågående överprövning. YRKANDEN M.M. NGL yrkar att förvaltningsrätten upphäver avbrytandebeslutet eftersom HBV inte haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Ef­ tersom NGL rätteligen tilldelats ramavtal innebär beslutet attNGL lider skada, eller i vart fall riskerar att lida skada. HBV bestrider NGL:s yrkande. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten anser att HBV haft sakligt godtagbara skäl for att avbryta Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10686-16 upphandlingen. Rätten har gjort följande överväganden. En upphandlande myndighet har rätt att själv avgöra när det finns förutsätt­ ningar för att inleda en upphandling och när en inledd upphandling behöver avbrytas. Rätten att avbryta en upphandling begränsas inte till undantags­ situationer eller då det finns tungt vägande skäl. Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl. Det är den upp­ handlande myndigheten som ska visa att sådana skäl finns. Normalt kan den omständigheten att en upphandling blivit foremål för en ansökan om över­ prövning inte anses utgöra sakliga skäl att avbryta upphandlingen. HBV anger i sina upphandlingsförskrifter att anbud ska vara giltigt i minst sex månader från sista anbudsdag. Sista anbudsdag var den12 november 2015. Anbudens giltighetstid har således löpt ut efter att tilldelningsbeslut fattats. HBV har avbrutit upphandlingen den12 maj2016 med hänvisning till att det inte längre finns giltiga anbud. HBV får dä.imed anses aktivt ha valt att inte förlänga anbudstiden. Förvaltningsrätten konstaterar att HBV har förfarit i enlighet med 9 kap. 11 § LOU, eftersom det av förfrågningsunderlaget framgått vilken tid en anbudsgivare ska vara bunden av sitt anbud. Av förarbetena framgår att en ordning där upphandlande myndighet anger hur länge en anbudsgivare ska vara bunden av sitt anbud är nödvändig för att upphandlingen ska fungera på ett rationellt sätt. Vidare anges att även om upphandlingen är föremål för överprövning löper anbudstiden ut i enlighet med vad som angetts i förfråg­ ningsunderlaget (prop.2006/07:128 s. 380 f.). Enligt rättspraxis kan anbudens giltighetstid förlängas under förutsättning att principerna för offentlig upphandling iakttas.Om en förlängning ska ske eller inte är främst en fråga mellan den upphandlande myndigheten och anbudsgivarnaGämförRÅ2008 not.26). I STOCKHOLM . .• · 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Sida4 DOM 10686-16 Att anbudens giltighetstid har löpt ut, före eller efter att tilldelningsbeslut fattats, kan utgöra sakliga skäl för att avbryta en upphandling och har varit föremål för prövning i bl. a (se t.ex. Kammarrätten i Göteborgs domar i mål 4696-08, 6132-11 och 7006-12 och Kammarrätten i Stockholms domar i mål 1772-09 och 2058-11). Att HBV under pågående process uttalat som sin inställning att rättelse till C. Sandås Energikontroll Mälardalens AB:s fördel kan ske och att övriga anbudsgivare, däribland NGL, då ska utesluts samt att HBV "förbehåller sig rätten att avveckla det aktuella ramavtalet i sin nuvarande form" anser för­ valtningsrätten inte kan tillmätas någon avgörande betydelse vid bedöm­ ningen av om sakliga skäl för avbrytande föreligger. HBV har inte uttalat någon avsikt att genomföra en ny upphandling men om HBV vill handla upp motsvarade varor och tjänster måste en ny upphandling ske där samtliga anbudsgivare kan välja att delta. NGL:s invändning att det framstår som klart, eller i vart fall mycket sanno­ likt, att samtliga anbudsgivare skulle ha accepterat en förlängning av anbu­ dens giltighetstid, om HBV bett om det, och att HBV genom sin passivitet framkallat den omständighet som lagts till grund för beslutet att avbryta upphandlingen ger inte förvaltningsrätten anledning att frångå sin bedöm­ ning. HBV har möjlighet att välja, och har valt, att inte efterfråga en för­ längning av anbudens giltighetstid. Valet kan inte anses stå i strid med nå­ gon av de upphandlingsrättsliga principerna eller LOU. Det har heller inte framkommit att någon anbudsgivare som tilldelats ramavtal har initierat frågan om förlängning eller meddelat önskemål om att för egen del kvarstå som anbudsgivare. Inte heller NGL:s invändning att i fall som detta, där upphandlingen avbru­ tits efter att tilldelningsbeslut meddelats, och det som tillkommit och lagts till grund för avbrytandet inte i sig innebär att något i sak förändrats utan --- I Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10686-16 I STOCKHOLM endast innebär en försening av själva avtalstecknandet medför enligt för­ valtningsrättens mening inte att avbrytandet varit godtyckligt och inte sak­ ligt godtagbart. Det förelåg inte några giltiga anbud när HBV den12 maj2016 beslutade att avbryta upphandlingen ochHBV har visat att det fanns sakligt godtagbart skäl att avbryta upphandlingen. NGL:s ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERia,AGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga ( DV 3109/lA LOU). Rådman Kerstin Sandin har handlagt målet. II I: HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammatr�tten i Stockholtn. Skri­ velsen ska dock sldckas eller lämnas till för­ valtningstätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckat från den dag .då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, tnidsommatafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förv.altningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet ptövas av högre rätt, el­ ler 4. detannatsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas ståt för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klartoch tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varfOr man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisati.onsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter hat: lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de-inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas tiJl karomari-iit­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens natnn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger ti.11 stöd för en begäran om prövningsti.llstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens - dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/honvillstyrkamedvarjesärskiltbevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall far avtal slutas nät: tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f"at: inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se