Dok.Id 152463 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM 2017-05-05 Meddelad i Växjö Mål nr 330-17,340-17,341-17, 342-17,343-17,344-17 -· OneMed Sverige AB,556764-4140 Box 50 401 20 Göteborg Ombud: Advokat UlfYxklinten MAQS Advokatbyrå i Malmö KB Box 226 201 22 Malmö MOTPARTER 1. Karlskrona kommun Upphandlingsavdelningen Serviceförvaltningen 371 83 Karlskrona Ombud: Carl-Martin Laner Karlskrona kommun 371 83 Karlskrona 2. Affärsverken Karlskrona AB Box 530 371 23 Karlskrona L,." 3. Affärsverken Energi i Karlskorna AB,556086-1618 Box 530 371 23 Karlskrona 4. Affärsverken Elnät i Karlskrona AB,556532-0834 Box 530 371 23 Karlskrona 5. Räddningstjänsten Östra Blekinge,222000-1255 Box 117 371 22 Karlskrona 6. Stiftelsen Blekinge Läns Museum,835000-6113 Borgmästaregatan 21 371 35 Karlskrona SA KE N Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU �KONKURRENSVERKEf Onr , KSnr ' Aktb\\ 1. __.,,.5 , __,., 1 SÖKANDE ':c�rr �c�� Avd G5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 330-17, 340-17, 341-17, 342-17, 343-17, 344-17 FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår OneMed Sverige AB:s ansökan om överprövning. I VÄXJÖ 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ YRKANDEN M.M 330-17, 340-17, 341-17, 342-17, 343-17, 344-17 Karlskrona kommun har tillsammans med Affärsverken Karlskrona AB, Affärsverken Energi i Karlskoma AB, Affärsverken Elnät i Karlskrona AB, Räddningstjänsten Östra Blekinge, Stiftelsen Blekinge Läns Museum (kommunen) genomfört en upphandling avseende ramavtal av mjukpapper. Det anbud med lägst pris avsågs att antas. Enligt tilldelningsbesked den 17 januari 2017 utsågs OneMed som leverantör. Kommunen beslutade emeller­ tid om ett nytt tilldelningsbesked den 23 januari 2017 där KP Syd komman­ ditbolag (KP Syd) antogs. Upphandlingsformen var öppet förfarande. Sex anbud inkom varav tre diskvalificerades. OneMed Sverige AB (OneMed) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och yrkar att utvärderingen ska göras om varav OneMed tilldelas kontraktet. I huvudsak anförs följande. Kommunen har felaktigt förkastat bolagets anbud. Såsom punkt 14 i förfrågningsunderlaget är formulerat framgår inte att ytterligare en prislista ska bifogas anbudet utöver varukor­ gen. OneMed har gett in en prislista i excell-format. Nettopris är resultatet av bruttopris minskad med angiven rabatt. Kommunens tolkning av kravet går utöver transparensprincipen och proportionalitetsprincipen. Det är alltså otydligt men även tillämpat oproportionellt i förhållande till upphandlings­ föremålet. Det saknas skäl att upprätthålla kravet på ytterligare en prislista utöver det som redan inlämnats med anbudet. Nettopriser framgår av anbu­ det i excel-format. Det är därför oproportionerligt att förkasta anbudet av den anledningen. OneMed lider skada eftersom deras anbud har lägsta pris. Av kommunens yttrande framgår inte innebörden av påståendet "nettopris­ lista är vidare ett vedertaget begrepp för leverantörer". Det bestrids att det finns en allmängiltig vedertagen definition av nettoprislista. Tvärtom kan OneMed konstatera att det vid upphandling av mjukpapper är brukligt att ange pris per viktenhet. Av bilaga varukorg framgår priser och det är därför 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 330-17, 340-17, I VÄXJÖ 341-17, 342-17, 343-17, 344-17 möjligt för beställare att vid framtida avtalstillämpning veta vad kostnaden blir. Det är ostridigt att de priser som enligt kommunen skulle anges i en särskild "nettoprislista" i excell-format inte lagligen ska utvärderas. Ef­ tersom den inte ska utvärderas saknar den betydelse för kvalificering och utvärdering. Därför är kravet oproportionellt och får inte tillämpas på så sätt att OneMeds anbud diskvalificeras. Det kan finnas intresse från kommunens sida att priser för offererade produkter specificeras i annan enhet än vikt. Ett sådant önskemål har dock inget med prövning av anbud att göra. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Bilaga Varukorg är inte att anse som en nettoprislista. Det är av största vikt för upphandlande myndigheten att veta kostnaden för produkterna. I varukorgen anges pris per kilo. Anbudsgivaren anger också en rabattsats. I varukorgen finns olika antal förpackningar och storlekarna skiljer sig åt. Det saknas vikt/fp i varukorgen. Det är därför omöjligt att utläsa den faktiska kostna­ den. Nettoprislista är ett vedertaget begrepp för leverantörer. Bilaga Varu­ korg är inte en likalydande prislista. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Den 1 januari 2017 trädde lagen (2016:1145) om offentlig upphandling i kraft. I övergångsbestämmelserna anges dock att lagen (2007:1091) om of­ fentlig upphandling fortfarande ska tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Den sistnämnda lagen är alltså tillämplig vid bedömning av den nu aktuella upphandlingen. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 330-17, 340-17, 341-17, 342-17, 343-17, 344-17 Av 16 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och det medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Domstolen har enbart att pröva vad som omfattas av parternas yrkanden och åberopade handlingar. Förvaltningsrätten görföljande bedömning I förfrågningsunderlagets bilaga kallad kravspecifikation under punkt 14 anges följande. "Anbudsgivaren skall bifoga en nettoprislista i Excel på avtalsprodukter med anbudet. De produkter som ingår i Bilaga Varukorg." Det framgår sålunda med tydlighet att det är ett obligatoriskt krav att till anbudet bifoga en nettoprislista av de produkter som ingår i angiven varu­ korg. Ett sådant krav måste uppfyllas för att anbudet ska utvärderas. Förfrågningsunderlagets varukorg är utformad som ett excel-ark och inne­ håller en större mängd av varje efterfrågad artikel. Anbudsgivaren lämnas utrymme att fylla i bl.a. kilokostnad för varje vara. Längst ned på dokumen­ tet finns utrymme att ange det totala offererade priset för artiklarna i varu­ korgen, före och efter rabatt. OneMed har angett alla uppgifter som efterfrå­ gas i mallen. För att få fram varje enskild varas nettopris krävs dock att kommunen själv räknar av den erbjudna rabatten. Det finns i förfrågningsunderlaget inte närmare angivet vad en nettoprislista ska omfatta. Frågan i målet är om redan ifyllandet av uppgifterna i den till anbudet bifogade varukorgen kan anses uppfylla kravet på en nettoprislista. I upphandlingsmål har som huvudregel den som ansöker om överprövning bevisbördan för att upphandlande myndigheten agerat felaktigt. OneMed anser att de uppfyller kravet på nettoprislista eftersom de i varukorgen har 5 I VÄXJÖ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 330-17, 340-17, I VÄXJÖ 341-17, 342-17, 343-17, 344-17 angett det totala bruttopriset minskat med rabatten. Kommunen menar att det av varukorgen inte går att utläsa den faktiska kostnaden. Dessutom skulle nettoprislista vara ett vedertaget begrepp bland leverantörer. Enligt förvaltningsrättens mening torde innehållet i en nettoprislista enligt vedertaget språkbruk åtminstone omfatta prisuppgifter för varje artikel i listan med avdrag för eventuell rabatt eller mervärdesskatt oavsett om pris­ uppgifterna avser vikt eller per styck. Även om kravet hade kunnat formule­ ras något tydligare borde anbudsgivaren ha haft all anledning att utgå från en sådan grundläggande innebörd av en nettoprislista. Kommunen kan där­ med inte anses handlat i strid mot transparensprincipen. Eftersom OneMed inte har angett nettopriser per artikel kan de uppgifter bolaget lämnat inte anses innefatta den efterfrågade nettoprislistan. Anbudsgivaren hade med lätthet kunnat ställa samman en sådan lista. Det saknar betydelse om kom­ munen med hjälp av övriga lämnade uppgifter själv kunnat räkna fram net­ topriserna. Kravet hänför sig till de efterfrågade produkterna och kan inte anses vara oproportionellt strängt. Vad OneMed har anfört visar under sådana förhållanden inte att kommunen vid utvärderingen av anbuden har brutit mot LOU. Inte heller vad OneMed i övrigt har anfört visar att kommunen agerat i strid mot LOU. Deras ansök­ ning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109-lD-LOU) Daniel Samuelson lagman föredragande: Helene Larsson 6 -...... °'0...... (') 6 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se Bilaga 'i SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 0...... N Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten.