FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ EnhetB SÖKANDE DOM 2010-10-11 Meddelad i Luleå Mål nr 2164-l0E D2 Sida 1 (6) Övertorneå Entreprenad Aktiebolag, 556314-8708 Box 2 957 21 Övertorneå MOTPART Övertorneå kommun 957 85 Övertorneå SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att Övertorneå kommuns upphandling "inhyrning av lastbil inklusive förare för lastbilstransporter till och från Övertorneå kommuns verksamheter" ska rättas på så sätt att utvärderingen görs om, varvid Polcirkelns Konsult & Mi�jö AB:s anbud ska förkastas. Förvaltningsrättens interimistiska beslut från den 25 augusti 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 8599 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2164-10 2010-10-11 ILULEÅ EnhetB YRKA NDEN M.M. Övertorneå kommun (kommunen) har genom förenklat förfarande upp­ handlat "inhyrning av lastbil inklusive förare för lastbilstransporter till och från Övertorneå kommuns verksamheter". Beslut, enligt vilket upphand­ lingen tilldelas Polcirkelns Konsult & Miljö AB (PKM), fattades den 16 augusti 2010. En av anbudsgivarna var Övertorneå Entreprenad AB (bola­ get). Den 25 augusti 2010 beslutade förvaltningsrätten att aktuell upphandling inte får avslutas innan förvaltningsrätten beslutat något annat. Bolaget Bolaget har ansökt om överprövning, yrkat att upphandlingen inte får av­ slutas innan förvaltningsrätten beslutat något annat samt anfört bl.a. följan­ de. Kommunen har fastställt ett takpris. Bolaget anser att takpriser strider mot LOU såsom en förbjuden konkurrensbegränsning. Bolaget anser även att den begäran om komplettering som ställts till PKM står i strid med LOU eftersom den gynnar en leverantör. Enligt förfrågningsunderlaget skulle det anges om ska-kraven var uppfyllda när man lämnade in anbudet. Kommunen Kommunen har motsatt sig bifall till ansökan samt anfört bl.a. följande. Vid anbudstidens utgång hade två anbud kommit in.Bolagets anbud var komplett i enlighet med förfrågningsunderlaget. I det andra anbudet, från PKM, hade förfrågningsunderlaget följts såtillvida att pris hade lämnats och efterfrågade intyg hade bifogats. Ett antal av de ställda ska-kraven hade också besvarats i anbudet, dock ej samtliga. - Genom ett förbiseende innehöll förfrågningsunderlaget inte frågan om anbudets sista giltighets- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2164-10 ILULEÅ 2010-10-11 dag. Bolaget hade dock angett att sista giltighetsdag var den 31 augusti 2010. Anbudet från PKM befanns ha det lägsta priset. Om kommunen hade förkastat anbudet från PKM på grund av anbudets innehåll hade tilldel­ ningsbeslutet endast kunnat baseras på det dyrare anbudet från bolaget. Mot denna bakgrund vidtog kommunen en kompletteringsåtgärd som syf­ tade till att göra båda anbuden kompletta för utvärdering, så även anbudet från bolaget. Bolagets anbud kompletterades med ett mer hållbart sista gil­ tighetsdatum den 30 september 2010. I de kompletteringar som avkrävdes PKM efterfrågades inga nya uppgifter utan frågeställningarna var i sin hel­ het hänförliga till de i förfrågningsunderlaget ställda ska-kraven. Dessutom avkrävdes en uppdatering av uppgifterna i blanketten SKV 4820. Den enda tillkommande uppgiften var den begäran om svar på sista giltighetsdag för anbudet som även bolaget avkrävdes. Kommunen vill därmed hävda att leverantörerna behandlat på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt att upphandlingen genomförts på ett öppet sätt. Även principerna om proportionalitet och ömsesidigt erkännande har iakttagits. FÖRFRÅGNINGSU NDERLAGET I förfrågningsunderlaget anges bl.a. föUande. Pris ska anges per timme och exkl moms. Alla avgifter ska vara inräknade i priset. Inga andra avgifter får tillkomma. För att ej överskrida kommunens budget för lastbilstjänster har ett takpris fastställts till 568 kr SEK exkl moms per timme. Anbud med priser över takpriset kommer att förkastas. De anbud som uppfyller samtliga ska-krav i förfrågningsunderlaget, som företar samtliga efterfrågade intyg och handlingar utan anmärkning och som ej utesluts enligt 10 kap. LOU, går vidare till utvärdering. EnhetB Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2164-10 2010-10-11 Följande ska redovisas som bilagor till anbudet, bl.a. SKV 4820, ifyllt och �j äldre än tre månader från sista anbudsdag. Den anbudsgivare som har lägsta priset kommer att tilldelas uppdraget. Anbud ska vara Övertorneå kmmnun, Tekniska enheten tillhanda senast den 29 juli 2010. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. I 15 kap. 12 § LOU anges följande. En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbu­ det. Myndigheten får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkmTens­ begränsning. Enligt 15 kap. 16 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upp­ handlande myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika laiterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest för- ILULEÅ EnhetB Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2164-10 2010-10-11 delaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterievikt­ ningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upp­ handling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlagt. Enligt 12 kap. 1 § andra stycket LOU ska en upphandlande myndighet vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, så­ som pris, leverans eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenska­ per, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndighet ska i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Enligt 16 kap. I § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Enligt tredje stycket får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upphandlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 § till anbudssökandena eller anbudsgivarna, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjmis om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Enhet B ILULEÅ Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2164-10 2010-10-11 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Vad gäller frågan om takpris så konstaterar förvaltningsrätten att det inte står i strid med LOU att uppställa villkor om takpris. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därför inte på denna grund. Vad gäller frågan om komplettering av anbudens giltighetstid så har samt­ liga anbudsgivare behandlats lika i denna del varför skäl för ingripande enligt LOU inte föreligger på grund av kompletteringen. I övrigt så noterar förvaltningsrätten att det är ostridigt att PKM:s anbud inte uppfyllde samtliga ska-krav, bl.a. vad gäller blanketten SKV 4820. De aktuella ska-kraven kan inte anses oväsentliga. Ett anbud som inte uppfyl­ ler sådana ska-krav ska förkastas, vilket också framgår av förfrågningsun­ derlaget. Istället har dock kommunen efterfrågat omfattande komplette­ ringar av PKM. Enligt förvaltningsrättens mening har det emellertid inte utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning varit möjligt för kommunen att enligt 15 kap. 12 § LOU inhämta nämnda kompletteringar (kompletteringar av ska-krav är som huvudregel inte tillåtet). Kommunens förfarande står därför i strid med 1 kap. 9 § och 15 kap. 12 § LOU. Det har medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Grund för ingri­ pande enligt LOU föreligger därmed. Då felet inte är hänförligt till upphandlingens konkurrensuppsökande skede ska upphandlingen rättas på så sätt att utvärderingen görs om, varvid man ska bortse från PKM:s kompletteringar och dess anbud följaktligen ska förkastas. �Mt(;;;,J:1"AGAR, se bilaga (DV 3109/1C) Eva Be!tt Enhet B I LULEÅ SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast, Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. co0 l:;� u. -,-, 0\0,-, 6 Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. . www.domstol.se 2.