Dok.Id 200397 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.förvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeclitionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 5792-17 2. STHLM Biodiesel AB, 556780-2326 Johanneslundsvägen 2 194 61 Upplands Väsby SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERKET Z0 I 8 - Ob -o 1 Avd Dnr KSnr Aktbil 1 I KARLSTAD 2018-01-31 Meddelad i Karlstad SÖKANDE EcoPar AB, 556597-9985 Spadegatan 8 424 65 Angered MOTPARTER 1. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) 651 81 Karlstad FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar om rättelse på så sätt att ny utvärdering ska göras utan beaktande av STHLM Biodiesel AB:s anbud. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5792-17 I KARLSTAD BAKGRUND MSB har genomfört en upphandling av drivmedel för dieselmotorer (dnr. 17/59). Anbud ingavs av EcoPar AB (EcoPar) och STHLM Biodiesel AB (Biodiesel). MSB beslutade att anta anbudet från Biodiesel. PARTERNAS TALAN EcoPar ansöker om överprövning av upphandlingen och anför följande. I upphandlingen ställs en rad krav som ska uppfyllas. Bland dessa är att den efterfrågade produkten ska uppfylla dieselstandarden EN590. Det vinnande anbudet, som Biodiesel lämnade, omfattade en produkt benämnd HVO (Hydrogenated Vegetable Oil). HVO uppfyller inte standarden EN590. Detta framgår av den produktbeskrivning som finns på Biodiesels hemsida. EcoPar lämnade anbud på miljöprodukten EcoPar A, vilken uppfyller stan­ darden EN590. EcoPar har också en produkt som är en HVO, EcoPar Bio, vilken helt motsvarar den av Biodiesel offererade produkten HVO. Eftersom kravet från MSB var att produkten skulle uppfylla den nämnda standarden, lämnade EcoPar AB inte något anbud på denna produkt. MSB medger i yttrande ingripande enligt LOU i form av rättelse och anför följande. I p 3.2.1 i förfrågningsunderlaget ställs bl.a. krav på att den offere­ rade produkten ska uppfylla standarden EN590. Biodiesel har i sitt anbud svaratattdenoffereradeproduktenuppfyllerstandardenEN590. MSBhari den aktuella upphandlingen inte krävt att något bevis ska inges för att visa att kravet är uppfyllt, utan har endast begärt att anbudsgivaren ska svara "ja" eller "nej" på frågan om produkten uppfyller angivna standarder. Med an­ ledning av EcoPars ansökan om överprövning har MSB kontaktat Biodiesel för att höra bolagets uppfattning om påståendet att den offererade produk­ ten, HVO Diesel 100, inte uppfyller standarden EN590. Biodiesel har i svar till MSB uppgett att den offererade produkten "uppfyller samtliga kriterier 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5792-17 I KARLSTAD för EN590 förutom densiteten (cirka 780 g/1)". MSB kan således konstatera att Biodiesels anbud inte uppfyller kravet eftersom den offererade produkten inte uppfyller standarden EN590. Biodisel har lämnats tillfälle att yttra sig över EcoPars ansökan och MSB:s yttrande men har inte hörts av. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 4 kap. 1 § lagen om offentlig upphandling (2016:1145; LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet. Förvaltningsrättens bedömning I upphandlingen ställs som krav att offererad produkt ska uppfylla en viss angiven standard (EN590). Vinnande anbudsgivare, Biodiesel, har i anbudet kryssat i att kravet uppfylls. MSB har förlitat sig på det jakande svaret och saknat anledning att ifrågasätta riktigheten i detta. I och med EcoPars ansö­ kan om överprövning har det framkommit att den offererade produkten inte uppfyller nämnda standard. I enlighet med likabehandlingsprincipen får en upphandlande myndighet inte efterge eller bortse från skall-krav som upp- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5792-17 I KARLSTAD ställs i förfrågningsunderlaget. Detta gäller även om uppgiften att ett skall­ krav inte uppfylls blivit känd först i samband med en överprövningsprocess. Den uppgift som nu framkommit, att Biodiesels anbud inte uppfyller det aktuella skall-kravet, måste därför beaktas. Då Biodiesels anbud därmed borde ha förkastats om uppgiften varit känd vid anbudsprövningen och då EcoPar, genom att så inte skett, lidit eller riskerar att lida skada föreligger skäl för ingripande enligt LOU. Ingripandet ska ske i form av rättelse. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1B, LOU). Johan Montelius rådman Föredragande: Lars Överström SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utaQ dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. 3 Cl \v,v,v.domstol.se