FÖRVALTNINGSRÄITEN DOM Sida 1 (5) Mål nr 2017-05-03 793-17 Meddelad i Luleå med firma Soutukorva Golv, MOTPART Överkalix kommun 956 81 Överkalix SAKEN Överprövning av avtals giltighet enligt lagen (2016: 1145) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. I LULEÅ SÖKANDE Dok.Id 87032 Postadres., Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefax 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.domstol.se/fotvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Telefon 0920-29 54 90 Avd Onr KSnr Aktbil Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 793-17 2017-05-03 ILU LEÅ BAKGRUND Överkalix kommun har genom förenklat förfarande upphandlat "Transporter av avfall från Furu.näsets Miljöcentral (FMc) i Överkalix till avfallförbrän­ ning m.m." (avfallstransporter). Enligt tilldelningsbesked den21 mars2017 antog kommunen Aktiebolaget Nordprotekts anbud. med firma Soutukorva Golv (Soutukorva Golv) var en av anbudsgivarna. Bola­ gets anbud kom på tredje plats. Upphandlingen är föremål för överprövning hos förvaltningsrätten i mål nr 787-17. I väntan på att ett nytt avtal kan ingås har kommunen anlitat Ljung­ bergs Last & Transport AB (Ljungbergs) som leverantör av avfallstranspor­ ter. PARTERNAS INSTÄLLNING Vad Soutukorva Golv framför Soutukorva Golv ansöker om överprövning av avtals giltighet och yrkar att avtalet mellan kommunen och Ljungbergs ska förklaras ogiltigt. Soutukorva Golv framför följande. Kommunen har under flera års tid haft avtal med Överkalix Lastbilcentral ekonomisk förening (Överkalix LBC). Avtalet har sagts upp och löpte ut i december 2016. Sedan dess har kommu­ nen beställt avfallstransporter av Ljungbergs. Dessa beställningar utgör en otillåten direktupphandling då transporterna är en del av ett större uppdrag som med råge passerar den tillåtna beloppsgränsen för direktupphandlingar. Ingen vet hur länge överprövningsprocessen kommer att ta. Att kommunen hamnat i tidsbrist med upphandlingen är ovidkommande. Det är inte heller tillåtet att dela upp avtalet för att kringgå bestämmelserna i LOU. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 793-17 2017-05-03 Genom att ingå avtal med Ljungbergs har kommunen fråntagit Soutukorva Golv och andra leverantörer möjligheten att på lika villkor konkurrera om avfallstransporterna. Soutukorva Golv bifogar två fakturor från Ljungbergs om totalt 68 079 kr avseende avfallstransporter genomförda den28 januari och 1 mars2017. Vad kommunen framför Kommunen motsätter sig bifall till ansökan och framför följande. Kommunen har för närvarande inget avtal gällande avfallstransporter. Fram till den 31 december 2016 utfördes transporterna av Överkalix LBC:s del­ ägarföretag. Under större delen av år 2016 har transporterna utförts av Ljungbergs. Eftersom upphandlingen av avfallstransporter blivit något för­ senad har Ljungbergs anlitats till dess att ett nytt avtal med en upphandlad leverantör kan tecknas. Under tiden upphandlingen överprövas är kommu­ nen nödgad att fortsätta transportera bort avfall. Den totala kostnaden för transporterna är ännu inte slutfakturerad men kommer inte att uppgå till 100 000 kr. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig reglering Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet. En upphandling får inte utformas i syfte att undanta den från lagens tillämpningsområde och får inte heller ut- ILULEÅ Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 793-17 2017 -05- 0 3 formas i syfte att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otillbörligt sätt (4 kap. 1-2 §§ LOU). Enligt 20 kap. 13 § första stycket 1 LOU ska rätten besluta att ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör är ogiltigt om avtalet har slutits utan föregående annonsering enligt 19 kap. 9 § när det inte har varit tillåtet att använda direktupphandling enligt 19 kap. Av 19 kap. 7 § tredje stycket framgår bl.a. följande. Direktupphandling får användas om upphandlingens värde uppgår till högst28 procent av det trös­ kelvärde som avses i 5 kap. 1 § och som gäller för en upphandlande myn­ dighet som inte är en central upphandlande myndighet vid upphandling av varor och tjänster. Av 19 kap. 8 § LOU kan man vidare utläsa följande. Värdet av en upphand­ ling ska uppskattas till det totala belopp som ska betalas i upphandlingen. En upphandling får inte delas upp i avsikt att kringgå bestämmelserna i denna lag. Vid beräkningen ska options- och förlängningsklausuler beaktas som om de utnyttjas. Vid beräkningen ska den upphandlande myndigheten beakta direktupphandlingar av samma slag gjorda av myndigheten under räkenskapsåret. Om upphandlingens värde överstiger 100 000 kr ska en upphandlande myn­ dighet dokumentera genomförandet av en upphandling (19 kap. 30 § LOU). Den tillåtna beloppsgränsen för direktupphandling av varor och tjänster en­ ligt 5 kap. 1 § LOU är för närvarande 534 890 kr. ILULEÅ Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 793 -1 7 201 7- 05-03 Förvaltningsrättens bedömning Av handlingarna i målet framgår att kommunen, i väntan på att ett nytt avtal kan ingås, beställt avfallstransporter från Ljungbergs för sammanlagt 6 8 079 kr. Beloppet är långt under gränsen för tillåtna direktupphandlingar och understiger även gränsen för kommunens dokumentationsskyldighet. I målet har inte heller framkommit att kommunen är en central upphandlande myndighet eller att den under pågående räkenskapsår gjort andra direktupp­ handlingar av samma slag. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att det inte framkommit annat än att det varit tillåtet att använda direktupphand­ ling enligt1 9 kap. LOU. Enligt förvaltningsrättens bedömning har kommu­ nen således inte brutit mot 4 kap.1 -2 §§ LOU eller någon annan bestäm­ melse i lagen. Soutukorva Golvs ansökan ska följaktligen avslås. Förvaltningsrätten upplyser om att rätten denna dag har meddelat dom i mål nr 787-1 7 gällande samma upphandling. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i formulär DV31 09/1 C LOU (se bilaga). MarikaPemu tf. rådman Raili Funck har föredragit målet. ILULEÅ SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ( Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings till­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit 2. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. V)....... Q0 I. 0 u -rl 2. 3. 4. till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålf'aravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. rl r<) Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se 3. DV 09 LOU • Pr ducerat mstolsverket • 20 -08 ,�