Dok.Id 248869 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: förvaltningsrattenifalun@dom.se v.;ww.förvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredragande Matilda Ståhl SÖKANDE DOM 2019-04-30 Meddelad i Falun Sida 1 (4) Risktec Projektledning 2015 AB, 559023-8944 c/o Brandskyddslaget AB Box 9196 102 73 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Mål nr 1556-19 3 0 Aktbil Avd Dnr J,Snr KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1556-19 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Trafikverket gör en upphandling av arbetsmiljösamordnare med inriktning på Byggherreansvar till i första hand projektet Getingmidjan i Stockholm (CTM id 205415). Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfa­ rande enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssek­ torerna, LUF. Av upphandlingsprotokollet framgår att ett anbud från Risktec Projektledning AB (Risktec) förkastats eftersom Trafikverket bedömt att of­ fererad resurs inte uppfyller CTM-krav nr 1. Risktec ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte får av­ slutas förrän rättelse har gjorts på så sätt att bolagets anbud ska anses upp­ fylla de krav som ställts. Trafikverket bestrider Risktecs yrkande. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Detsamma gäller mål enligt LUF. Av 20 kap. 6 § LUF följer att det förvaltningsrätten har att pröva är om det på grundval av vad Risktec anfört är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta har medfört att Risktec har lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna framgår av 4 kap. 1 § LUF och innebär att upp­ handlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1556-19 I FALUN Upphandlingsdokumenten I UUe.322 anges bland annat följande. UUC.322 Kompetenskrav individuella resurser Den konsult som arbetar i uppdraget ska uppfylla dessa minimikrav (skallkrav) på kompetens: • Utbildning; Yrkeshögskoleutbildning med inriktning arbetsmiljö på byggnads-och an­ läggningsarbete, alternativt gymnasieutbildning kombinerat med 10 års arbetsmiljöer­ farenhet inom byggnads- och anläggningsarbete. (Bifoga kursintyg, om gymnasieutbild­ ning anges ska en tydlig redogörelse ske på vilket sett erfarenheten erhållits samt refe­ renser som kan styrka det) Vad parterna har anfört Risktec anför i huvudsak följande. Med den erfarenhet som Trafikverket be­ sitter kan de utläsa att bolagets offererade konsult mycket väl uppfyller ställda krav av anbudet. Konsulten har över 20-års erfarenhet av arbetsmil­ jöarbete och arbetsmiljöansvar. Utöver de nio åren med specifika arbetsmil­ jöuppgifter som redovisats explicit har offererad resurs arbetat som produkt­ ionschef med arbetsmiljöansvar och personalansvar under 16 år. Produk.i­ ionschef är en allmänt vedertagen roll med personal-, arbetsmiljö-, tids- och ekonomiansvar som finns hos entreprenören hos mer eller mindre alla Tra­ fikverkets byggprojekt. I en del större uppdrag kan arbetsmiljöansvaret för­ delas på särskild resurs men produktionschefen bär ändå det yttersta ansva­ ret för arbetsmiljöarbetet. Trafikverket anför i huvudsak följande. Risktecs konsult uppfyller inte de obligatoriska kraven på tio års arbetsmiljöerfarenhet. Av kravet framgår att anbudsgivare ska bifoga en tydlig redogörelse av hur erfarenheten erhållits. Risktec har bifogat ett ev där det bara kan utläsas anställningar där arbets­ miljö på något sätt har ingått från 2010 och framåt. Av bifogat ev framgår också att konsulten längre tillbaka haft olika uppdrag som produktionschef. Trafikverket instämmer inte i Risktecs uppfattning att produktionschef är en allmänt vedertagen roll med bland annat arbetsmiljöansvar. Rollen som pro­ duktionschef kan se mycket olika ut hos olika uppdragsgivare och arbets­ miljöansvaret fördelas på olika roller beroende på uppdrag. Det är dessutom Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1556-19 I FALUN anbudsgivarens ansvar att tydligt redogöra på vilket sätt den efterfrågade er­ farenheten har erhållits och det framgår inte av Risktecs anbud med bifogat ev att arbetsmiljöerfarenhet har erhållits genom uppdragen som produkt­ ionschef. Förvaltningsrättens bedömning Av kravet i uue.322 framgår att den konsult som arbetar i uppdraget an­ tingen ska ha yTkeshögskoleutbildning med inriktning arbetsmiljö på bygg­ nads- och anläggningsarbete eller gymnasieutbildning kombinerat med tio års arbetsmiljöerfarenhet inom byggnads- och anläggningsarbete. Vidare framgår att om gymnasieutbildning anges ska en tydlig redogörelse göras för på vilket sätt den efterfrågade erfarenheten erhållits. Av det ev som bifogats Risktecs anbud framgår att bolagets konsult har haft olika uppdrag som omfattar arbetsmiljö från 2010 och framåt samt att han dessförinnan haft olika uppdrag som projektledare. Arbetsmiljöansvar kan förvisso ingå i rollen som projektledare men förvaltningsrätten anser inte att enbart det faktum att konsulten haft rollen som projektledare styrker att han har den erfarenhet som efterfrågats. Det ev som Risktec bifogat sitt anbud kan därför inte anses vara en sådan redogörelse som anbudsgivaren ska lämna enligt kravet i UUe.322. Risktec har därmed inte visat att bola­ gets konsult har sådan erfarenhet som krävs och Trafikverket har därför haft fog för att förkasta Risktecs anbud. Det saknas därmed skäl för ingripande enligt LUF och Risktecs ansökan om överprövning ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (FR-05). Eva Karlsson Helghe rådman oc i'i Ii!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 'i FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se i! , --•_-,,_,...___,,.·_ ,. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten i När överklagapdet kommer in till kammar­ ..rättwJ;ir_dom'.stolen först ställning till om målet ska1_,ta�, ?PP till prövning. -�_?lika fall:;,: ·· • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www rinm<:tAI <:J:> ,-., , c,.·--·-'·"' ,.. K�mm:?:r�ä;tien ger prövningstillstånd i fyra