FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING SÖKANDE 1 J'2 : 1 s Dnr KSnr Aktbil DOM 2015-12-11 Meddelad i Jönköping Mål nr 4209-15 JMK Byggprojekt AB, 559012-8814 Maratongatan 62 531 52 Lidköping MOTPART Skara kommun, Förvaltningen för Service och teknik 532 88 Skara SAKEN · -·1 Avd [j ( .•" ..-;. ,: - j ir Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND. -�1,i., :lt:i ff -·P�-• Skara kommun (kommunen) genomför en upphandling av om- och tillbygg­ nad av ishallen i Skara. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfa­ rande. Sista anbudsdag var den 27 augusti 2015. I de administrativa föreskrifterna AFB.52 anges bl.a. följande avseende prövning av anbudsgivares lämplighet. Anbudsgivaren/leverantören ska ha minst rating kreditvärdig enligt Creditsafes ratingmodell. JMK Byggprojekt AB (JMK) har lämnat anbud med lägst anbudssumma, varför man först tilldelades kontraktet. Efter att det framkommit att JMK har bedömts inte uppfylla lämplighetskravet enligt AFB.52. har beslutet återkal­ lats och ett nytt tilldelningsbeslut meddelats. En annan leverantör, som be- Dok.Id 181655 Postadress Box2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 forvaltningsrattenij onkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se KONKURRENSVERKfT ..ill ; t 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4209-15 I JÖNKÖPING dömts uppfylla samtliga ska-krav enligt de administrativa föreskrifterna, har då tilldelats kontraktet. YRKANDENM.M. JMK överklagar beslutet och anför bl.a. följande. Bolaget har Handelsban­ ken med sig som ställer upp i detta fall. Det är konstigt att bolaget inte be­ funnits kreditvärdigt. Det finns ingen betalningsanmärkning och man har kompetens och erfarenhet att klara arbetet. Bolaget har betyg 3 enligt UC kreditupplysning, vilket är bättre än Creditsafes rating 40. Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke diskrimine­ rande sätt. JMK har blivit diskriminerade såsom nystartat företag. Kommunen bestrider ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Upphandling har skett i enlighet med LOU. Att uppställa ett ska-krav om kreditvärdighet strider inte mot LOU och kan inte anses diskriminerande. En återkallelse av tilldelningsbeslut strider inte heller mot LOU. JMK har inte i sitt anbud påvisat att de uppfyllet det krav som kommunen ställer på kredit­ värdighet. Bolaget har inte heller lämnat några alternativa uppgifter som kan jämställas med den kreditvärdighet som krävs. Creditsafes ratingmodell är vanligt förekommande i branschen. Gällande regler m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 4 § LOU anges bl.a. följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada iar allmän förvaltnings­ domstol överpröva en upphandling. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4209-15 I JÖNKÖPING Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts Förvaltningsrättens bedömning Av praxis från kammarrätten följer att en upphandlande myndighet på eget initiativ kan rätta eller ompröva sitt tilldelningsbeslut samt meddela ett nytt tilldelningsbeslut, så länge inget kontrakt har ingåtts, förutsatt att det inte görs i syfte att kringgå bestämmelserna i LOU eller på ett sådant sätt att de grundläggande unionsrättsliga principerna i 1 kap. 9 § LOU överträds (se bl.a. Kammarrättens i Sundsvall dom mål nr 621-06). Eftersom det vid tid­ punkt för återkallelsen av tilldelningsbeslut ännu inte hade ingåtts ett upp­ handlingskontrakt hade Skara kommun rätt att på eget initiativ återkalla till­ delningsbeslutet och meddela ett nytt tilldelningsbeslut. Härefter ska prövas om JMK uppfyller kvalificeringskravet i förfrågnings­ underlagets punkt AFB:52. I mål om ingripande enligt LOU gäller som hu­ vudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att dom­ stolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Även gällande ska-krav ankommer det på anbudsgivaren att visa att de är uppfyllda (se Kammarrättens i Jönköping dom mål nr 2449- 10). Anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets krav får enligt lika­ behandlingsprincipen inte beaktas i utvärderingen. Om inget annat har an­ getts i förfrågningsunderlaget ska kravet vara uppfyllt vid tiden för anbud­ singivandet (se Kammarrättens i Göteborg dom mål nr 26-12). Anbudsgivaren i förevarande fall måste ha minst rating kreditvärdig enligt Creditsafes ratingmodell för att anses som lämplig. Kommunen har anfört 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4209-15 I JÖNKÖPING att JMK inte i sitt anbud har påvisat att de uppfyller kravet på kreditrating. Bolaget har inte heller på annat sätt i sitt anbud lämnat någon uppgift som skulle kunna klarlägga att bolaget har motsvarande ekonomiska stabilitet. JMK har inte närmare motsagt kommunens uppgifter. Genom att inte lämna uppgifter om ekonomisk stabilitet tillsammans med sitt anbud har JMK enligt förvaltningsrättens mening tagit en viss risk för uteslutning, eftersom de administrativa föreskrifterna är tydliga och inte kan missförstås i detta avseende. Eftersom JMK inte har visat att aktuellt ska­ krav har uppfyllts har kommunen haft fog för sitt nya tilldelningsbeslut med annan leverantör. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D LOU) Veronica Lindström Föredragande har varit Anders Sanner. i�I HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 fil)� ����"! SVERIGES DOMSTOLAR 000 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsornrådet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se