FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-02-28 Meddelad i Stockholm Mål nr 25684-11 Enhet 13 Z-gårdens individ- och familjebehandling AB, 556629-3485 Agnesgatan 7 211 33 Malmö MOTPART Stockholms stad 105 35 Stockholm Ombud: Stadsadvokat Eva Ahlholm Juridiska avdelningen Stadsledningskontoret 105 35 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om åtgärd enligt LOU. Dok.Id 209487 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25684-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Socialförvaltningen upphandlar för Stockholms stads räkning ramavtal rörande Insatser för barn, ungdomar och familjer, dnr 3.5.1-0006/2011. Upphandlingen ska leda till ett antal ramavtal. Z-gårdens individ- och fa­ miljebehandling AB:s (Z-gården eller bolaget) anbud har förkastats i kate­ gorierna B7-HVB för ungdomar som förutom psykosociala problem bea• döms ha psykisk störning och i kategorin B10 - HVB för ungdomar med neuropsykiska diagnoser och psykosociala problem. Bolagets anbud avse­ ende kategori B7 förkastades med den huvudsakliga motiveringen att bola­ get inte hade relevant målgrupp för denna kategori eftersom tillstånd sak­ nas för behandling av psykisk störning såsom efterfrågats i förfrågnings­ underlagets avsnitt 7.1.3. Motiveringen avseende kategorin B10 var hu­ vudsakligen att anbudet inte avsåg relevant målgrupp för denna kategori eftersom bolagets tillstånd avser pojkar och flickor i åldrarna 13-19 år som har relationsstörningar och psykosocial problematik, dock ej etablerat missbruk och grav kriminalitet med hänvisning till förfrågningsunderlagets avsnitt 7.1.3. YRKANDE M.M. Z-gården ansöker om överprövning och yrkar ändring av tilldelningsbe­ slutet avseende de båda kategorierna. Till stöd för yrkandet anförs bl.a. följande. Diskvalificering beror enligt upphandlande myndighet på att bo­ lagets tillstånd att bedriva vård och behandling inte gäller aktuella mål­ grupper. Upphandlande myndighet har fel beträffande bedömningen av det tillstånd som bolaget har hos Socialstyrelsen. Psykosociala problem hos barn kan primärt handla om utagerande eller inåtvända beteendesvårighe­ ter, svårigheter att uttrycka känslor, bekymmer med att skapa och upprätt­ hålla goda kamratrelationer eller påtvingad ensamhet, men också sekundärt 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25684-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen vara ett resultat av generella begåvningshinder, neuropsykiatriska funk­ tionshinder, med diagnoser som ADHD, ADD etc., psykiska störningar eller fysiska svårigheter. Det tillstånd som bolaget har och som benämns tillstånd för att bedriva behandling för "pojkar och flickor med relations­ törningar och psykosocialproblematik, dock ej etablerat missbruk och grav kriminalitet" inbegriper också självklart pojkar och flickor med neuropsy­ kiatriska funktionshinder och psykiska störningar. Z-gården har sedan start av verksamheten år 200l behandlat både flickor och pojkar som har haft neuropsykiatriska problem och psykiska störningar med tillhörande dia­ gnoser. Länsstyrelsen och sedermera Socialstyrelsen har gjort flera till­ synsbesök och har inte haft något att erinra om målgruppen som varit pla­ cerad på Z-gården. Vad som efterfrågas i förfrågningsunderlaget är just tillståndet och det innehåller inte mer om målgrupp än vad som anges. Till­ ståndet, som är daterat år 2008, beskriver inte mer precist hur den faktiska målgruppen ser ut och har sett ut. Stockholms stad bestrider bifall till ansökan och yrkar att förvaltningsrät­ ten ska avslå bolagets yrkande om ändring av tilldelningsbeslutet. Till stöd för inställningen anförs bl.a. följande. Upphandlingen har inte genomförts i strid med LOU. I de delar/kategorier som ansökan avser så uppfyller inte bolagets anbud de krav som ställs på leverantörerna. I förfrågningsunder­ lagets avsnitt 7.1.3. anges att "Utföraren ska under avtalstiden ha erforderliga till­ stånd för den verksamhet och målgrupp anbudet avser om verksamheten är tillståndsplik­ tig. (.,.) Utföraren ska i anbudet bifoga kopia av gällande tillstånd från Socialstyrelsen för den verksamhet och målgrupp anbudet avser om anbudet gäller en för Socialstyrelsen tillståndpliktig verksamhet.". Vidare innehåller anbudsformulärets s. 2 bilaga 3 en uppmaning om att anbudsgivaren ska kontrollera att anbudet innehåller bl.a. "kopia av aktuellt HVB-tillstånd avseende anbudets målgrupp/målgrupper utfärdat av Socialstyrelsen/behörig länsstyrelse.( ...)Eller om detta saknas, en ansökan till Social­ styrelsen om tillstånd avseende anbudets målgrupper". Bolaget, som har godkänts för kategorin B 5 "HVB för ungdomar där psykosociala problem är orsak till placeringen" måste ha varit väl medvetet om att den utökade målgrup- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25684-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen pen i kategorin B 7. Redan genom att bolaget lämnat anbud avseende båda kategorierna så måste det stå klart för bolaget att dessa avser olika mål­ grupper. Det måste också anses stå klart att ungdomar som behöver place­ ras på grund av psykosociala problem inte är liktydigt med ungdomar som bedömts ha en psykisk störning eller som har en neuropsykiatrisk diagnos. Staden finner att det är rent av anmärkningsvärt att bolaget hävdar motsat­ sen. Detta tycks dock ha sin grund i att det förekommer att ungdomar med psykisk störning och neuropsykiatrisk diagnos behandlas av bolaget. Det kan emellertid konstateras att om så är fallet så har bolaget inte lämnat in tillstånd för det. Staden har gjort en korrekt bedömning beträffande bola­ gets anbud. Z-gården har härefter beretts tillfälle till yttrande men har inte avhörts. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande­ och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den ska avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Av fö1frågningsunderlaget, främst avsnitt 7.1.3, framgår att anbudsgivarna ska lämna in bevis på tillstånd eller bevis på att ansökan om tillstånd att bedriva HVB har lämnats in. Bolaget har lämnat in ett tillstånd från Social- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25684-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen styrelsen där det anges att det har tillstånd att bedriva verksamhet för mål­ gruppen pojkar och flickor 13-19 år som har relationsstömingar och psykosocial problematik, dock ej etablerat missbruk och grav kriminalitet. De i målet aktuella målgrupperna avser dock HVB för ungdomar som för­ utom psykosociala problem bedömts ha en psykisk störning (kategori B7) samt HVB för ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser och psykosocia­ la problem (B10). Såsom staden har framhållit under skriftväxlingen i för­ valtningsrätten är relationsstörningar och psykosocial problematik inte att jämställa med psykiska störningar och neuropsykiatriska diagnoser. I målet har inte framkommit annat än att särskilda tillstånd måste sökas och bevil­ jas av Socialstyrelsen för att kunna bedriva behandlingsverksamhet för barn som har psykiska störningar och neuropsykiatriska diagnoser. Några sådana tillstånd eller ansökningar om tillstånd har bolaget inte lämnat in i samband med anbuden lämnades. Stockholms stad :far därmed anses ha haft fog för beslutet att förkasta bolagens anbud avseende kategorierna B7 och BIO. Förvaltningsrätten finner således sammanfattningsvis att det som bolaget gjort gällande inte medför att staden kan anses ha brutit mot någon bestämmelse i LOU eller mot någon av de principer som bär upp lagstift­ ningen samt att bolaget därigenom skulle kunna komma att lida skada. An­ sökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). Lena Forsmark Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Kerstin Sandin 5 Il1.lii SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades" Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas" Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4" de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5" den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-02-28 Meddelad i Stockholm Mål nr 2248-12 Enhet 15 Lichron Teknik AB, 556756-0635 Box 523 541 28 Skövde Ombud: Advokat Thomas Berner Advokatfirman Lindgren & Von Hofsten AB Box3 542 21 Mariestad MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Lichron Teknik AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 214792 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2248-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsförmedlingen genomför 49 separata upphandlingar med delvis gemensamt förfrågningsunderlag av arbetsmarknadsutbildning inom områ­ dena verkstadsteknik, svets och plåtbearbetning. Den aktuella upphand­ lingen avser så kallade B-tjänster och genomförs som förenklad upphand­ ling enligt 15 kap. LOU. YRKANDEN OCH GRUNDER M.M. Lichron Teknik AB (hädanefter bolaget) yrkar att förvaltningsrätten för­ ordnar att upphandlingen gällande Verkstadsteknik samt svets och plåtbe­ arbetning Af-2011/309529 görs om i den del som gäller utbildningen i Gnosjö. Till grund för yrkandet har bolaget anfört att Arbetsförmedlingens publice­ ring av de planerade upphandlingarna varit bristfällig i sin information gällande vilka orter som avsetts och den tid de planerade upphandlingarna publicerats. Arbetsförmedlingen har bestritt bolagets yrkande och har som grund för bestridande anfört att Arbetsförmedlingen har annonserat den nu aktuella upphandlingen i enlighet med 15 kap. 4 § LOU. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Bolaget har utvecklat sin talan genom att anföra i huvudsak följande. Ar­ betsförmedlingen anslår sina upphandlingar på sin webbplats: arbetsför­ medlingen.se/ Om oss/ För leverantörer. På denna sida anslås bland annat: - Aktuella upphandlingar - Planerade upphandlingar 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2248-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen De aktuella upphandlingarna föregås normalt av annonsering om planerade upphandlingar. Vid en uppföljning om huruvida anbudet missades fördes en dialog med ansvarig upphandlare Lars Forsberg som via e-post och tele­ fonsamtal anger att inte heller han hittar information om hur den planerade upphandlingen redovisats och att orterna inte tydligt specificerats. Konse­ kvensen av Arbetsförmedlingens bristfälliga publicering av den aktuella upphandlingen ledde till att de aktuella anbuden inte uppmärksammades och lämnades in i tid varför endast en anbudsgivare lämnat in ett anbud för Gnosjö. Bolaget är idag den ende etablerade leverantören i Gnosjö gällan­ de utbildning i verkstadsteknik och har investerat över 20 miljoner på an­ läggning och modern maskinpark. Arbetsförmedlingen har utvecklat grunderna för sitt bestridande genom att anföra i huvudsak följande. Det är fråga om en förenklad upphandling av B-tjänst enligt 15 kap. LOU. Av detta följer att någon skyldighet för upp­ handlande myndigheter eller enheter att annonsera planerade upphandling­ ar inte föreligger. Däremot ska upphandlingen enligt 15 kap. 4 § LOU an­ nonseras i en allmänt tillgänglig elektronisk databas då upphandlingen genomförs. Arbetsförmedlingen informerar allmänheten om samtliga aktu­ ella upphandlingar på sin hemsida, http://www.arbetsformedlingen.se/Om­ oss/For-leverantorer/Aktuella upphandlingar.html. Där hänvisas även kon­ tinuerligt till det elektroniska upphandlingsverktyget TendSign där för­ frågningsunderlag avseende upphandlingarna publiceras och som även används av intresserade bolag för att lämna anbud. I vissa fall, men långt ifrån i alla, publiceras även informationen om planerade upphandlingar. Arbetsförmedlingen publicerade information om den aktuella upphand­ lingen i de elektroniska databaserna Opic, Allego och Mercell, samt i det elektroniska upphandlingsvertyget TendSign den 17 oktober 2011. Dessa databaser är allmänt tillgängliga och uppfyller de krav som ställs inom ra­ men för 15 kap. 4 § LOU. Information fanns även på www.arbetsförmedlingen.se från och med den 17 oktober 2011. Det är 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2248-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen intresserade bolags eget ansvar att hålla sig informerade om aktuella upp­ handlingar och vilka datum som är aktuella för anbudsinlämning. DOMSKÄL En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. Vid förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU, vilket nu är aktuellt, ska den upphandlande myndigheten begära in anbud genom annons i en elektronisk databas, som är allmänt tillgänglig, eller genom annons i annan form som möjliggör effektiv konkurrens. Med allmänt tillgänglig databas menas en­ ligt förarbetena till lagen (prop. 1999/2000:128 s. 26) att annonseringssät­ tet och databasen ska vara så kända att en upphandlande myndighet genom att annonsera uppnår effektiv konkurrens. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att Arbetsförmedlingen enligt 15 kap. LOU inte har haft någon skyldighet att annonsera den aktuella upphandlingen som en planerad upphandling med hänsyn till att upphand­ lingen är en så kallad förenklad upphandling enligt 15 kap. LOU. Vidare konstaterar förvaltningsrätten att den aktuella upphandlingen har annonse­ rats i databaserna Opic, Alego och Mercell och i det elektroniska upphand­ lingsvertyget Tend Sign. Dessa databaser får enligt förvaltningsrättens be­ dömning anses uppfylla LOU:s krav på en allmänt tillgänglig databas. In­ formation om upphandlingen fanns även på Arbetsfönnedlingens hemsida. Att Arbetsförmedlingen ibland redovisar även planerade upphandlingar innebär inte att Arbetsförmedlingen därmed åläggs en mer omfattande skyldighet att publicera information om upphandlingar än vad som framgår av LOU. Annorlunda hade det förhållit sig om Arbetsförmedlingen på sin 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2248-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen hemsida uppgett att Arbetsförmedlingen redovisar alla planerade upphand­ lingar där och sedan underlåtit att göra detta. Bolaget har vidare påstått att informationen varit bristfällig gällande vilka orter som avsetts och den tid de planerade upphandlingarna publicerats. Bolaget har inte närmare preciserat vad bristfälligheterna bestått av och inte heller visat att bristfälligheter förelegat. Vid sådana förhållanden kan förvaltningsrätten inte finna annat än att Arbetsförmedlingen har följt be­ stämmelserna i LOU vad gäller annonsering. Det är således inte visat att Arbetsförmedlingen på de grunder bolaget anfört brutit mot bestämmelser­ na i LOU på ett sätt som medfört skada för bolaget. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därför inte. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se domsbilaga (DV 3109/lA LOU) Barbro Lundholm rådman Föredragande har varit Julia Nyberg 5 1.Il!!t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU