Dok.Id 973841 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstoI.se/förvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE DOM 2018-05-09 Meddelad i Stockholm Mål nr 7529-18 Innovative Business Software A/S Landemärket 10 1119 Köpenhamn Danmark MOTPART Södertörns Brandförsvarsförbund , 222000-0737 Mogårdensvägen 2 143 43 Vårby SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7529-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Södertörns Brandförsvarsförbund (SBFF) genomför en upphandling med förhandlat förfarande enligt 6 kap. 4 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) av larmmottagningssystem "Procurement of Alarm Receiving System." I tilldelningsbeslut den 23 mars 2018 beslutade SBFF att ingå avtal med en annan leverantör än Innovative Business Software A/S (Innovative). Innovative ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Innovative anför i huvudsak följande. SBFF har ökat deras anbudspris med 20 000 kr utan att ha haft skäl för det. Deras anbud har därför inte utvärderats korrekt. Som en del av upphandlingens "Must-krav" anges den 31 mars 2018 som senaste datum för driftsättning av larmmottagnings­ systemet. I tilldelningsbeslutet från SBFF daterat den 23 mars 2018, stipuleras en stilleståndsperiod på 10 dagar, vilket innebär att kontrakts­ skrivning kan göras tidigast den 4 april 2018. Ingen leverantör kan därför uppfylla kravet. SBFF har vidare avslagit Innovatives begäran att ta del av samtliga anbud utan att motivera varför anbuden sekretessbeläggs. SBFF bestrider bifall till Innovatives yrkande att upphandlingen ska göras om och anför i huvudsak följande. Innovative har inte visat att upp­ handlingen har genomförts i strid med LOU eller att Innovative har lidit eller riskerar att lida skada till följd av de påstådda bristerna. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I 20 kap. 6 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7529-18 upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I en överprövningsprocess gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter den grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Utlämnande av handlingar Innovative har anfört bl.a. följande. Innovative har efter tilldelningsbeslutet begärt att få tillgång till konkurrerande anbud och de underlag som ligger till grund för SBFF:s bedömningar av "Should-punkter" men fått nekande svar. Innovative anser att SBFF:s beslut om att sekretessbelägga samtliga anbud inte är korrekt. SBFF har ännu inte kunnat motivera sekretessen och Innovative ber därför förvaltningsrätten om att kräva en förklaring från SBFF. Innovative emotser snarast ett utlämnande av samtliga anbud. Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att beslut om att inte lämna ut allmänna handlingar enligt 6 kap. 7 och 8 §§offentlighets- och sekretesslagen (2009: 400) överklagas till kammarrätt. Om Innovative är missnöjd med SBFF:s beslut i fråga om utlämnande av anbud får bolaget således överklaga det beslutet till kammarrätten. Förvaltningsrätten har heller inte möjlighet att kräva in en förklaring i denna fråga från SBFF. I vissa fall kan förvaltningsrätten inom ramen för sitt utredningsansvar vara skyldig att fordra in uppgifter från den upphandlande myndigheten. Om part utan framgång hos den upphandlande myndigheten begärt att få ta del av uppgifter som han önskar åberopa till stöd för talan ankommer det på domstolen att pröva om uppgifterna krävs för att domstolen ska kunna utsätta förfarandet för en effektiv granskning (se HFD 2015 ref. 55). De I STOCKHOLM 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7529-18 brister som Innovative har gjort gällande i upphandlingen gäller dels utvärderingen av bolagets eget anbud i fråga om pris, dels ett krav om driftsättning av larmsystemet senast den 31 mars 2018. De handlingar Innovative påtalat att bolaget önskat få ut från SBFF är övriga anbuds­ givares anbud. Innovative har dock inte ens påstått att det skulle finnas några brister i dessa anbud. Med hänsyn till de frågor förvaltningsrätten har att pröva i målet bedömer förvaltningsrätten att det inte finns skäl för att inom ramen för domstolens utredningsskyldighet begära in samtliga anbud i upphandlingen från SBFF. Förvaltningsrätten kommer mot denna bakgrund inte att vidta någon åtgärd med anledning av vad Innovative anfört kring utfående av allmänna handlingar från SBFF. Anbudspriset Enligt 12 kap. 5 §5 §får muntlig kommunikation användas under en upphandling, om kommunikationen inte avser de väsentliga delarna av upphandlingen och den upphandlande myndigheten dokumenterar sådana uppgifter från kommunikationen som är av betydelse för upphandlingen. Innovative har anfört i huvudsak följande. I Innovatives anbud anges ett totalt pris på 6 881 000 kr. Det pris som anges i tilldelningsbeslutet och som ligger till grund för utvärderingen av anbudet, är 6 901 000 kr. När frågan om kostnad för tillkommande licenser muntligen ställdes av SBFF den 8 februari 2018, tolkade Innovative det som en allmän uppgift av intresse och inte som en uppgift som ska föranleda en förändring av tidigare avgett anbudspris. SBFF har anfört i huvudsak följande. Efter genomförd prövning kunde det konstateras att Innovative inte uppgett kostnaden för utökning av licenser. I STOCKHOLM 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7529-18 Vid besök för demonstration av larmsystem den 8 februari 2018 hos Innovative uppgav man muntligen att en utökning av licenserna skulle kosta 20 000 kr. Anbudspriset kompletterades med denna kostnad så att utvärderingskostnaden skulle vara rättvisande. Även om man tar bort kostnaden för utökade licenser har Innovative ett högre pris än vinnande leverantör. Även om felet inte hade begåtts hade Innovative alltså inte haft lägsta pris i upphandlingen och därmed inte kunnat få högre poäng än vinnande leverantör i utvärderingen. Ändringar av pris i anbud är en sådan uppgift som, enligt förvaltningsrättens mening, generellt måste anses vara av sådan vikt att den ska dokumenteras skriftligen och inte inhämtas muntligen. En förutsättning för ingripande enligt LOU är dock att sökanden genom påtalad brist har lidit eller kan komma att lida skada. Det är Innovative som ska visa att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats (se HFD 2013 ref. 53). Enligt tilldelningsbeslutet är Innovative på plats två efter vinnande leverantör. Även om SBFF inte lagt på 20 000 kr på Innovatives anbudspris så hade Innovative ändå haft ett dyrare anbud än vinnande leverantörs. Att SBFF har ökat Innovatives anbudspris har alltså inte påverkat hur Innovatives anbud rangordnats. Innovative kan därför inte anses ha lidit, eller riskera att lida, skada på grund av SBFF:s agerande. Då Innovative inte har lidit skada av agerandet saknas det skäl för förvaltningsrätten att pröva om SBFF gjort rätt i att lägga på 20 000 kr på Innovatives anbudspris. Kravpå datumför driftsättning Den upphandlande myndigheten ska enligt principen om likabehandling behandla alla leverantörer lika och ge dem lika förutsättningar. I enlighet med denna princip får den upphandlande myndigheten inte efterge eller I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7529-18 I STOCKHOLM bortse från sådana obligatoriska krav som uppställs i förfrågningsunderlaget (se bl.a. HFD 201 6 ref. 37). Skaderekvisitet i LOU kräver att det finns ett orsakssamband mellan den upphandlande myndighetens överträdelse av de grundläggande principerna eller bestämmelserna i lagen och den skada som den sökande leverantören har lidit. Det är sökanden som har bevisbördan för detta förhållande Gfr HFD 2013 ref 53). I upphandlingsdokument Appendix I - Specification ojRequirements, 4. 7 Delivery and implementation, anges följande. The alarm receiving system must be installed and ready for use and live in the production environment