Sida I (5) � Aktbil Förvaltningsrätten avslår Revalyckans Vård AB:s yrkande om ingripande enligt LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Malmö SÖKANDE Revalyckans Vård AB, 556624-5584 Fridkullavägen 20 575 34 Eksjö MOTPART Höganäs kommun 263 82 Höganäs SAKEN DOM Mål nr 5477-14 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Avd Dnr KSnr Dok.Id 210905 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2'Weci9S;a3i 0 KONKURRENSVERKET 20i4 -07- 0 1 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5477-14 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Höganäs kommun genomför upphandling av drift av Revalyckans vårdbo­ ende. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 28 maj 2014 ska uppdraget tilldelas Kosmo AB. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Revalyckans Vård AB begär överprövning av upphandlingen. Till grund för talan anförs i huvudsak följande. Det begärs att förvaltningsrätten gör en generell utvärdering av de två anbud som föreligger, med särskild ton­ vikt på de avsnitt som berör ledning och organisation, bemanning samt kvalitetsavsnitt och metoder i det dagliga arbetet. Utvärderingsgruppen har vid utvärdering tydligen utgått från att ett stort företag har ett försteg i fråga om kompetens. Med den utgångspunkten är små företag mer eller mindre uteslutna i denna bransch. Detta kan inte vara lagstiftarens mening med LOU. När det gäller bemanning har Kosmo AB lagt sig på minimi­ nivå enligt förfrågningsunderlaget. I Revalyckans Vård AB:s personals arbetsuppgifter ingår inte städning. Det gör det däremot i Kosmo AB:s. Revalyckans Vård AB har i sitt anbud en bemanningsnivå om 0,65 och då inräknas en renodlad städtjänst på 0,75. Med denna bemanning borde bola­ get ha fått fyra istället för tre poäng vid mervärdesbedömningen. Reva­ lyckans Vård AB borde även ha getts en betydligt högre mervärdespoäng för kvalitetsutveckling och kvalitet. När det gäller kvalitetsutveckling och kvalitet är detta enligt Socialstyrelsen en beskrivning över de rutiner och skeenden som en verksamhet har för att uppnå de krav och mål som lagar och föreskrifter på området föreskriver. Utvärderingsgruppen har behandlat bolagets kvalitetsavsnitt i anbudet styvmoderligt. Gruppen antyder att bo­ lagets kvalitetssystem i stort sett är uppbyggt på avvikelser och dess hante­ ring. Socialstyrelsens föreskrift bygger i mångt och mycket på just avvikel- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 5477-1 4 semtinerna. Slutligenangerutvärderingsgruppenattbolagetharentradit­ ionell metodik i arbetet. Revalyckans Vård AB kan inte se att dess anbud beskrivertraditionellmetodikfördenmålgruppboendetmanharidag. Att flertalet av boende lider av demens är inget nytt och bolaget satsar därför på kompetensutveckling när det gäller denna målgrupp. Höganäs kommun motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Vid den genomförda bedömningen och poängsättningen av anbuden utifrån utvärderingskriterierna samt angivna mervärden har vinnande anbud be­ dömts innehålla flest viktiga mervärden och har därmed erhållit högst po­ äng i fyra av de fem kriterierna. I utvärderingen har ingen hänsyn tagits till företagets storlek utan bedömning gjorts utifrån lämnade anbud och de beskrivningar som finns i förhållande till utvärderingskriterierna. Beträf­ fande utvärdering av bemanning har vinnande anbud erbjudit bemanning i nivå med grundkraven och fått en poäng. Revalyckans Vård AB erbjuder högre bemanning och har fått tre poäng motsvarande" bra mervärde". Kva­ litetsarbetet är i vinnande anbud tydligt beskrivet och kvalitetssystemets grundläggande uppbyggnad väl genomarbetat på både lednings-, enhets-, personal- samt brukarnivå med en kontinuerlig uppföljning av verksamhet­ ens olika delar. Detta är anledningen till poängsättningen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 1 6 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 5477-14 upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip end­ ast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning Revalyckans Vård AB gör gällande att Höganäs kommun agerat i strid med LOU vid sin utvärdering av anbuden. Det kan inledningsvis konstateras att det är den upphandlande myndig­ heten som har att utvärdera ingivna anbud. Därvid gäller att myndigheten har stor frihet att inom ramen för ett affärsmässigt övervägande göra egna bedömningar av offererade tjänsters och produkters egenskaper och kvali­ tet. Rättens uppgift är endast att pröva om den upphandlande myndigheten i sin utvärdering agerat på sätt som strider mot LOU. För att ett ingripande enligt LOU ska kunna ske krävs dessutom att sökanden visar att felaktig­ heter har skett i sådan omfattning att sökanden härigenom har lidit skada eller kan komma att lida skada. Förvaltningsrätten anser inte att det som Revalyckans Vård AB anfört och åberopat i målet visar att Höganäs kommun vid sin utvärdering av anbuden har tagit ovidkommande hänsyn, avvikit från förfrågningsunderlaget eller på annat sätt agerat i strid med LOU på ett sådant sätt att bolaget lidit eller riskerat att lida skada. Revalyckans Vård AB har inte heller anfört andra omständigheter som utgör grund för ingripande enligt LOU. Bolagets an­ sökan ska därför avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 B LOU) ( erstild/5 Lena Palmer har föredragit målet. Sida 5 5477.14 "I�I�'­ ,;:lJ� \�-; HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR 0 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga wwwdomstol.se