KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 6 KLAGANDE DOM 2013-12-18 Meddelad i Stockholm Sida 1 (3) Mål nr 5044-13 KONKURRENSVERKET 2013 -12- 2 0 Ragn-Sells AB, 556057-3452 Ombud: Bolagsjurist Börje Ryhn Box 952 191 29 Sollentuna MOTPART Svenska Bostäder AB, 556043-6429 Box 95 162 12 Vällingby ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten i Stockholms dom den 31 juli 2013 i mål nr 15751-13, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avslår överklagandet. 173 Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 .•1 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 6 DOM Sida 2 Mål nr 5044-13 YRKANDEN M.M. Ragn-Sells AB yrkar att kammarrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först efter det att rättelse vidtagits på så sätt att IL Recycling Service AB:s anbud förkastas. Till stöd för överklagandet anför bolaget bl.a. följande. IL Recycling Service AB:s åberopade tillstånd för verksamheterna på fastigheterna Sigtuna Rosersberg 11:11 och Solna Hagalund 4:1 medger inte sortering av sådant grovavfall från hushåll som inte utgörs av järn eller metallskrot, papper, plast eller glas, såsom möbler eller andra inredningsdetaljer i trä eller textil, kläder samt porslin. Tillstånden omfattar därmed inte sådant grovavfall som den aktuella entreprenaden innefattar. Tillståndet för Solna Hagalund 4:1 är vidare tidsbegränsat till utgången av 2014 och gäller således bara under en del av den tilltänkta avtalstiden. Tillståndet kan därmed inte åberopas till stöd för att IL Recycling Service AB har samtliga nödvändiga tillstånd för genomförandet av hela entreprenaden och inte bara en del av denna. IL Recycling Service AB uppfyller därmed inte skall-kravet i punkten 3.4 i förfrågningsunderlaget. Svenska Bostäder AB bestrider bifall till överklagandet. Till stöd för talan anförs bl.a. följande. IL Recycling Service AB har uppfyllt samtliga skall­ krav som uppställts i förfrågningsunderlaget och har lägst pris. IL Recycling Service AB:s tillstånd för anläggningen Hagalund 4:1 innefattar ett tillstånd att hantera grovavfall enligt punkt 1.7 i förfrågningsunderlaget. Kravet i punkten 3.4 i förfrågningsunderlaget ska tolkas på så sätt att leverantören vid varje tillfälle ska inneha nödvändiga tillstånd för entreprenadens utförande. Tillstånden behöver dock inte täcka hela avtalstiden redan vid upphandlingstillfället. En kontroll av samtliga i upphandlingen inkomna anbud visar att ingen av anbudsgivama - bolaget inkluderat - har tillstånd som täcker hela avtalstiden. För det fall en ny utvärdering skulle göras skulle även bolagets anbud förkastas då det inte uppfyller skall-kravet i punkt 3.8 i förfrågningsunderlaget att dokument gällande åberopande av annat företags kapacitet ska vara undertecknat av såväl anbudsgivaren som åberopat företags firmatecknare. Det av bolaget bifogade dokumentet saknar , KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 6 DOM Sida 3 Mål nr 5044-13 underskrift av firmatecknare. Eftersom bolagets anbud skulle komma att förkastas vid en ny utvärdering kan bolaget inte anses lida eller riskera att lida skada. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE För ett ingripande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, krävs att den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag och att detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). Bolaget har i sin ansökan om överprövning gjort gällande att det vinnande anbudet inte har uppfyllt i förfrågningsunderlaget närmare angivet skall­ krav. Kammarrätten konstaterar att bolaget inte har klargjort än mindre konkretiserat på vilket sätt bolaget lidit skada eller riskerat att lida skada till följd av att IL Recycling AB tilldelats kontrakt i upphandlingen. Det saknas därmed anledning att göra någon prövning av det som bolaget åberopar som grund för att ett ingripande enligt LOU ska ske Gfr HFD 2013 ref. 53). Överklagandet ska därmed avslås. Detta innebär att kammarrättens interimistiska beslut den 8 augusti 2013 upphör att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). �ll��r Ct1- CatharinaLind(1st 1 kammarrättsråd ordförande �ilf.�t+JJJJ J Vor& c7 kammarrättsråd tf assessor Johan Stigenbe� föredragande FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE / DOM 2013-07-31 Meddelad i Stockhohn Mål nr 15751-13 Sida 1 ( 7) Ragn-Sells AB, 556057-3452 Box 952 1-91 2-9 Sollentuna MOTPART Svenska Bostäder AB, 556043-6429 Box9� . 162 12 Vällingby SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Ragn-Sells AB:s ansökan. Dok.Id 381989 Postadress Besöksadress Telefon Expeditionstid 115 76 Stockb.olm 08-561 680 00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistock:holm@dom.se måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: S1da 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15751-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN �.M: Svenska Bostäder AB (Svenska Bostäder) genomför, enligt lagen ( 2007:1091) om offentlig upphandling (LOU), e� upphandling av avfalls­ hantering av lägenhet�r iSvenska Bostäders b'astadsbestånd iStockho�s kommun förutom i" Järva.Svenska Bostäder meddelade i tilldelnip.gsbeslut den 20 juni 2013 att man avser att sluta kontrakt medIL RecyclingService AB (IL Recycling), då de uppfyllt.samtliga krav samt offererat lägst utvär­ deringspris. Näst lägst utvärderingspris bland dem som uppfyllde kraven hade Ragn-Sells AB (Ragn-Sells) offererat. Ragn-Sells yrkar att upphandlingen ska rättas genom att IL Recyclings an- .� bud förkastas och anför bl.a. följande. Enligt punkt 3.8 första stycket i för- frågningsunderlaget ska en anbudsgivare, om denne åberopar ett annat före­ tags kapacitet, till sitt anbud bifoga en av såväl anbudsgivaren själv som av det åberopade andra företaget undertecknad skriftlig utfästelse med det in­ nehåll sqm anges i andra stycket.IL Recycling har till sitt anbud bifogat skriftiiga utfästelser från Naus Åkeri AB och Klotterkonsulten AKS AB.IL Recycling har emellertid även bifogat ett tillstånd till mellanlagring av far­ ligt avfall på fastigheten Bredgården 1:6 i Järfålla kommun som har. med­ delatsWiklunds Åkeri AB (Wiklunds) för den verksamhet somWiklunds . bedriver på den aktuella fastigheten. Detta kan inte uppfattas på annat sätt .. än att Ii Recycling avsett att använda Wiklunds för mellanlagring av farligt avfall. Det framgår attIL Recycling avser att utnyttja både en anläggning som tillhandahålls Wiklunds och ett tillstånd som gäller fqr anläggningen och möjliggör dess nyttjande. Någon skriftlig utfästelse av Wiklunds har dock inte bifogatsIL Recyclings anbud. Det bestrids att IL Recycling har tillstånd och kapacitet för hantering av allt farligt avfall, som denna entre­ prenad kan ge upphov till, på sin egen anläggning på fastighetenSolna Ha­ galund 4:1. Denna är en s.k. C-anläggning där högst ett ton farligt avfall vid varje tidpunkt ·får mellanlagras.IL Recycling samlar säkert in farligt avfall även från andra kunder, tex. dem som de åberopar i sina referensuppdrag. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15751-B Allmänna avdelningen Till detta kommer att verksamheten på ILRecyclings anläggning ska av­ vecklas redan under tredje kvartalet 2013. ILRecycling måste därför kunna. använda Wiklunds anläggning för att klara uppdra�et åt Svenska Bostäder. Vidare harIL Recycling inte redovisat vilken anläggning som ska användas för sortering av grovavfall (vilket är ett skall-krav enligt punkt 3.7 i förfråg­ ningsunderlaget) eller bilagt tillstånd för denna anläggning. IL Recycling· har inte heller, om annat företags kapacitet ska användas, avtal om nyttjande av denna, vilket är skall-kr�v enligt punkterna 3.4 och 3.7 i förfrågnings­ underlaget Grovavfallet från hushållen i Svenska Bostäder utgörs av blan­ dat icke farligt avfall, brännbart avfall eller deponiavfall och uppgick 2012 till drygt 3 371 ton.I nget av de tillstånd som IL Rec)'.cling bifogat sitt a:i:lbud medger någon sortering av sådant avfall från hushåll. Tillståndet för anlägg­ ningen i Rosersberg medger inte sortering åv allt det avfall som enligt punkt 6. 1 i förfrågningsunderlaget kan förekomma. Enligt tillståndet för de aktu­ ella anläggningarna får sortering ske endast av papper, mjukplast, hårdplast, färgat glas, ofärgat glas och metallförpackningar. Detutesluter avfall som i· förfrågningsunderlaget beskrivs som "grovavfall" samt "el- och elektroni­ kavfall inklusive vitvaror"..Var sortering av grovavfall kan ske respektive :7ar hantering av el- och elektronikavfall kan ske, efter att anläggningen i Solna Hagalund avvecJ.