( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 5167-13 Sida 1 (6) I KARLSTAD 2014-02-26 Ulrika Forsman SÖKANDE Meddelad i Karlstad Mekonomen Fleet AB, 556720-6031 Box6077 141 06 Kungens Kurva MOTPART Örebro kommun, Upphandlingsenheten Box30070 701 35 Örebro SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 20!4 -02- 2 8 ��� Avd Dnr KSnr Aktbil - L Förvaltningsrätten avslår Mekonomen Fleet AB:s yrkande om att få komplettera anbudet och avslår även i övrigt bolagets ansökan om över­ prövning. Dok.Id 103874 Postadress Box568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ( ( Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5167-13 !KARLSTAD BAKGRUND Örebro kommun genomför en ramavtalsupphandling för successiva avrop avseende reservdelar till registreringspliktiga fordon understigande 3,5 ton. Ramavtalet, som reglerar samtliga villkor för leverans av aktuella produk­ ter under avtalstiden, gäller under två år från avtalets ikraftträdande med möjlighet för kommunen att förlänga ytterligare två år. Upphandlingen sker genom öppet förfarande och som tilldelningsgrund gäller det för kommunen ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Örebro kommun har den 26 november 2013 beslutat anta anbudet från Stackefält ÖrebroAB.Av tilldelningsbeslutet framgår att fyra anbud kommit in och att endast ett har utvärderats. Anbudet från Mekonomen FleetAB har inte utvärderats med motiveringen att samtliga skall-krav inte är uppfyllda. Det offererade beställningssystemet är inte av typen "webb­ shop", vilket är ett krav enligt punkten 2.1. 2 förfrågningsunderlaget, och beställningssystemet kräver installation på lokal dator vilket inte anses motsvara efterfrågad teknisk lösning. Förvaltningsrätten prövar samtidigt tre mål om samma upphandling, där tre företag vilkas anbud förkastats begär överprövning: 5167-13 (Mekonomen Fleet AB), 5178-13 (Meca SwedenAB) och 5188-13 (KG KnutssonAB). PARTERNAS INSTÄLLNING Mekonomen FleetAB (Mekonomen) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin sak anför Mekonomen dels att utvärderingen av anbudet inte tar i beaktande vem som lägger det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet eftersom hänsyn endast tas till ra­ battsats i procent, dels att Örebro inte i förfrågningsunderlaget tydliggjort ( L ( att webbshopen måste vara åtkomlig på en publik dator och att man inte får installera en applikation på lokala datorer hos kommunen. När det gäller frågan om utvärderingskriterier påtalar Mekonomen att marknaden för reservdelar inte ter sig likt en perfekt marknad där priser regleras genom utbud och efterfrågan och enskilda marknads­ aktörer inte sätter egna priser. Reservdelar som har samma funktion och applikation och passar till samma bilar saluförs under flera olika varumärken och med varierande kvalitet. Man ställer sig frågande till hur bedömningen görs av vilken reservdel som är den ekonomiskt mest fördelaktiga. Att helt bortse från pris i en upphandling omöjlig­ gör grunden för upphandlingen, nämligen att kunna göra bedömning­ en av vilket bud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande enheten. Upphandlingen har därför inte genomförts på ett effektivt sätt. Om Örebro kommun bjudit in marknadsaktörema till en konkurrenspräglad dialog hade det med säkerhet framkommit sådant som kunnat bidra till en mer effektiv upphandling. Man hade kunnat.utvärdera pris delvis med en reservdelskorg, delvis utifrån en rak rabattsats på konsumentpris. När det gäller frågan om internetbaserad webbshop vill Mekonomen framhålla att begreppen internetbaserad och webbshop används som generella begrepp och därför enkelt kan misstolkas som applikationer man installerar. Som en parallell anförs att man för att göra vissa köp laddar ner internetbaserade webbshopsapplikationer på sin smart­ phone. Mekonomen framför yrkande om att få komplettera med en beskrivning av hur företagets webbshop, som inte behöver installeras på dator, fungerar. Örebro kommun bestrider ansökan och anför sammanfattningsvis följande. Kommunen har för närvarande knappt 600 fordon av varierande fab­ rikat och modeller och det finns inte en rimlig möjlighet att lista och avgränsa de specifika reservdelar som kommer att behövas under av­ talsperioden. Eftersom reservdelsbranschen är hårt konkurrensutsatt med flera starkå aktörer som marknadsför sig mot allmänheten ge­ nom väl utvecklade webbshopar har konsumentledet goda förutsätt- . ningar att utöva prispress. Det är kommunens avsikt att tillvarata denna konkurrens. Den utvärderingsmodell som kommunen valt är därför både effektiv för att uppnå målen med upphandlingen och proportionerlig. Det framgår inte av LOU att pris måste efterfrågas som utvärderingskriterium och inte heller hur föremålet för en upp- ( L Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5167-13 I KARLSTAD Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5167-13 I KARLSTAD ( ( handling ska avgränsas. Upphandlingar där rabattsats efterfrågas på ett avgränsat varuområde är mycket vanliga i Sverige. Det är upp till en upphandlande myndighet att avgränsa efter eget gottfinnande så länge kraven är kopplade till föremålet och är proportionerliga. Kommunen har på ett transparent och förutsebart sätt beskrivit de behov som anbudsgivaren ska tillgodose samt vilka kriterier som tillmäts värde vid tilldelning av kontrakt. Kommunen delar inte uppfattningen att det inte framgått på ett tyd­ ligt sätt av förfrågningsunderlaget vilken teknisk lösning som efter­ frågas och hänvisar till rubriken och innehållet i förfrågningsun­ derlagets punkt 2.1.2. För kommunens del är det en väsentlig skillnad mellan en internetbaserad webbshop och en installerad programvara. En installerad applikation kräver omfattande säkerhetstestning, som dessutom är mycket kostsam. Därtill krävs manuella uppdateringar. Kravet på en internetbaserad webbshop är därför tydligt kopplat till föremålet för upphandlingen och proportionerligt. Upphandlingen har skett i enlighet med gällande rätt och de gemen­ skapsrättsliga principerna har inte blivit åsidosatta. Till detta kommer att Mekonomens anbud medger en rabatt på20 % medan vinnande anbud medger en rabattsats på40 % vilket innebär att sökanden inte kan förväntas vinna upphandlingen vid en förnyad utvärdering. ( L SKÄLEN FÖR AVGÖR ANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOD, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOD besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5167-13 !KARLSTAD ( ( Bedömning och slutsats Örebro kommun har avstått från att utvärdera Mekonomens anbud med hänvisning till att skall-kravet avseende internetbaserad tjänst för sökning och beställning av produkter, en s.k. webbshop, inte är uppfyllt. I punkten 2.1.2 förfrågningsunderlaget anges bland annat följande under rubriken "Presentation/Beskrivning av Internetbaserad webbshop och sök­ funktionalitet". Anbudsgivare skall ha en internetbaserad tjänst för sökning och beställning av produkter, en s.k. webbshop. Anbudsgivare skall till anbudet bifoga en beskrivning av sin internetbaserade tjänst. Mekonomens anbud har inte blivit refuserat med hänvisning till utvärde­ ringskriteriet rabattsats och bolaget har därför inte, oavsett vad förvalt­ ningsrätten skulle komma fram till vid en prövning av det kriteriet, lidit eller riskerat att lida skada på den grunden. Någon överprövning med avseende på utvärderingskriteriet rabattsats ska därför inte göras. När det gäller-utvärderingen av den tekniska lösningen anser förvaltnings­ rätten att förfrågningsunderlaget är tydligt i sin utformning. Vad man efter­ frågar är en webbshop i betydelsen webbsida och inte en app eller ett pro­ gram. Det saknas anledning att ifrågasätta kommunens val av teknisk lös­ ning. Mekonomen har offererat ett beställningssystem som kräver installat­ ion på lokal dator. Eftersom anbudet således inte uppfyller skall-kravet avseende webbshop har kommunens beslut att inte utvärdera anbudet varit riktigt. I förvaltningsrätten har Mekonomen framfört yrkande om att få komplet­ tera sitt anbud med uppgifter om den webbshop man förfogar över. En komplettering i efterhand med en beskrivning som enligt förfrågningsun­ derlaget skulle ha varit bifogad anbudet och som dessutom avser en annan ( L ( Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5167-13 I KARLSTAD teknisk lösning än den Mekonomen ursprungligen offererat kan med hän­ syn till likabehandlingsprincipen inte godtas. HUR MAN Ö VERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur det sker återfinns i (_