LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-09-09 Meddelad i Stockholm Mål nr 16956-08 Rotel227 Sida1 (7) SÖKANDE Plan7 AB,556630-0363 Box158 971 05 Luleå MOTPART �· 2008 -09- 11. Sveriges Riksbank, 202100-2684 103 37 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Länsrätten förordar att Sveriges Riksbanks upphandling av �jänster inom textbearbetning, textproduktion, språkstöd och utbildning, dnr2008-521- STA, skall göras om. Dok.Id 359958 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post lansrattenistockholrn@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM 2008-09-09 Sida 2 16956-08 Sveriges Riksbank (Riksbanken) genomför en upphandling av tjänster inom textbearbetning, textproduktion, språkstöd och utbildning med dnr 2008- 521-STA. Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling enligt 4 kap. LOU. I förfrågningsunderlaget anges att sista dag att lämna anbud är den 3 september 2008. Annons har enligt samma underlag skickats till EUT/TED den 16 juni 2008 och samma dag har annons publicerats i An­ budsjoumalens elektroniska databas. Vidare anges att Riksbanken kommer att fatta beslut om tilldelning under oktober/november 2008. YRKANDE M.M. Plan 7 AB (Plan 7) ansöker om överprövning och yrkar att Riksbanken ska ändra i förfrågningsunderlaget under punkt 3.7 och förlänga anbudstiden med en vecka. Till stöd för sin talan anför Plan 7 bl.a. följande. Upphand­ lingens skall-krav under punkt 3.7, sidan 13 i anbudsunderlaget strider mot de EU-rättsliga grundprincipema om proportionalitet till beskrivningen av uppdraget som finns under punkt 1.2 på sidan 4 i underlaget. På förfrågan anger Riksbanken att de med "legitimerad språkkonsult" menar personer som har examen från en speciell namngiven utbildning; språkkonsultpro­ grammet/språkkonsultlinjen. För det första finns det ingen legitimering av denna yrkeskategori. För det andra kan den efterfrågade kompetensen inför­ skaffas på många andra högskoleutbildningar än denna linje, exempelvis infom1ationslinje, kommunikationsvetenskap, journalistlinje m.m. Upp­ handlingens skall-krav under punkt 3.7 strider mot de EU-rättsliga grund­ principerna om diskriminering. Plan 7 har utfört exakt sådana uppdrag som beskrives under 1.2 för andra myndigheter och Plan 7 har högskoleutbild­ ning inom både infonnation/kommunikation och journalistik bland sina konsulter. Dock inte examen från den namngivna utbildningslinjen som lär finnas på endast ett fåtal lärosäten i landet. Plan 7 anser att de är väl kvalifi- LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-09-09 cerade för uppdraget men är diskriminerade av skall-kravet som angivs i punkt 3.7. Plan 7 vill att anbudstiden ska förlängas med en vecka med an­ ledning av att om länsrätten bifaller Plan 7:s yrkande om ändring av skall­ kraven kommer upphandlingen att omfatta många fler konsulter i landet än tidigare. Riksbanken bestrider Plan 7:s yrkande och anför huvudsakligen fö\jande. Riksbanken anser att det skall-krav som Plan 7 tar upp är proportionerligt och icke-diskriminerande. Information från Riksbanken ska enligt Riksban­ kens kommunikationspolicy ha ett enkelt och tydligt språk och alla anställ­ da ska lägga stor vikt vid att uttrycka sig begripligt om bankens alla verk­ samheter. Detta står i överensstärmnelse med bestämmelsen i 7 § förvalt-­ ningslagen ( 1986:223) om att "myndigheten skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt". En stor del av de �jänster upphandlingen avser handlar om språkvård: att kartlägga språkbruk och identifiera språkproblem i orga­ nisationen, att granska språket, att undervisa i språkvård samt att ge stöd och råd i hur Riksbanken bäst kan få sitt språk att bli vårdat, enkelt och be­ gripligt. Språkkonsultprogrammet fokuserar på språkvård, språkriktighets­ frågor, textanalys, språksociologi, språkpsykologi och fördjupade kunska­ per i grammatik. Riksbankens bedömning är, med stöd av tidigare erfaren­ heter från samarbete med språkkonsulter, att vi för tjänsterna som de nu upphandlar har behov av den kompetens som språkkonsulter med examen från språkkonsultprograimnet besitter. Journalistutbildningar däremot, fo­ Sida 3 16956-08 kuserar i stö1Te utsträckning på den journalistiska skrivprocessen, nyhets­ värdering m.m. Inom medie- och kommunikationsvetenskap ligger fokus på medieanalyser samt teorier och metoder att lösa kommunikationsproblem. Dessa utbildningar har alltså en am1an inriktning är den Riksbanken i detta sammanhang främst behöver. Det bör noteras att det räcker att det films en konsult hos anbudsgivaren som har önskad exainen. Övriga konsulter kan ha förvärvat sin kompetens på annat sätt. Sammanfattningsvis hävdar Riks­ banken att det krav som ställts är väl motiverade. Riksbanken anser inte att LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-09-09 Sida 4 16956-08 andra eller högre krav ställts än vad som erfordras för att syftet med kravet ska uppnås., d.v.s. kraven står i rimlig proportion till det eftersträvade må­ let. Kravet innebär inte heller att leverantörer särbehandlas beroende på nationalitet eller etableringsort. Plan 7 genmäler bl.a. följande. Med en akademisk grundutbildning inom infonnation/k:ommunikation har man rimlig grundkompetens för uppdraget. Vidare menar Plan 7 att för att kunna kartlägga språkbruk, identifiera språkproblem, granska språk och undervisa i språkvård och rakt, enkelt skrivande behövs även avsevärd erfarenhet och fallenhet. Det spelar då ing­ en roll om grundutbildningen heter språkvårdslinjen eller info1mationslin­ jen. Därför blir utpekandet av en viss utbildningslinje oproportionerligt och diskriminerande. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § samma lag anges bl.a. att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § samma lag föreskrivs följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan nå­ got annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimis­ tiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara stöITe än skadan för leverantören. LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-09-09 Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget under punkt 3.7 är följande angivet. 3.7 Anbudsgivarens kompetens och erfarenhet Med krav om kompetens och erfarenhet fastställer Riksbanken om anbudsgivaren tillhandahåller den aktuella typen av tjänster. Observera att de uppgifter som lämnas ska vara uppgifter om det företag som läm­ nar in anbudet. Uppgifter som avser moderbolag, koncern eller liknande och som inte gäller det anbudsgivande företaget kommer Riksbanken inte att beakta. Delar av uppdrag kan ha utförts av underleverantörer, detta ska i så fall anges. B Krav: Minst en konsult hos anbudsgivaren ska vara legitimerad språkkonsult. Beviskrav: Anbudsgivaren ska ange om kravet uppfylls. Under punkten 1.2 Uppdraget i förfrågningsunderlaget, är följande angivet. Riksbanken avser att, med stöd av detta förfrågningsunderlag, upphandla tjänster inom textbearbetning, textproduktion, språkstöd och utbildning. Textbearbetning kan till exempel vara att bearbeta en av Riksbankens policyrap­ porter inför publicering och ge förslag på hur texten blir vårdad, enkel och begrip­ lig. Textproduktion handlar om att producera en text på uppdrag åt Riksbanken. Språkstöd avser till exempel att ge stöd och råd kring språket och hur Riksbanken bäst kan få sitt språk att bli vårdat, enkelt och begripligt enligt riksdagens språkpoli­ tik. Utbildning kan till exempel handla om att hålla generella skrivarkurser inför en bredare krets eller att ge individuell handledning. Tjänsterna kan också innefatta korrekturläsning samt bearbetning, stöd och produk­ tion av lättlästa texter till Riksbankens webbplats för att göra bankens information mer tillgänglig för alla. Anbud måste avse samtliga delmoment i uppdraget. Delar av ett uppdrag kan dock utföras med hjälp av underleverantörer, vilket i förekommande fall ska anges i an­ budet. Av de frågor och svar som inkommit till Riksbank.en redogörs nedan för de för målet relevanta. Fråga: Vad menar ni med legitimerad språkkonsult? Riksbankens svar: Examinerad språkkonsult från språkkonsultprogram­ met/språkkonsultlinjen. Fråga: Ser på ert svar i förfrågningsunderlaget till "Tjänster inom textbearbetning ..." att ni kräver den "examinerad språkkonsult". Det är en mycket begränsad grupp - vad jag kan se finns bara utbildning i Stockholm och Umeå. Ser ni inga möjlighe- Sida 5 16956-08 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-09-09 Sida 6 16956-08 ter att tänja på begreppet "examinerad språkkonsult" till någon annan form av språkvetare, redaktörer osv? Riksbankens svar: Nej. Länsrättens bedömning Begreppet leverantör har ett vidare omfång än begreppet anbudsgivare. Le­ verantör är även den som exempelvis avstått från att lämna anbud men haft sådan möjlighet, se Kommentarer till Offentlig upphandling, Margareta Hentze och Hans Sylven, s. 73. Sådana kallas ibland även "potentiella leve­ rantörer". Det står således klart att Plan 7 har haft rätt att ansöka om över­ prövning i enlighet med 16 kap. 1 § LOU. Av ett för:frågningsunderlag ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att ett anbud ska kumia antas. LOU ger inte närmare besked om vilka krav som får ställas eller hur dessa ska vara utformade. En upphandlande myndighet har dänned frihet att utefter föremålet för upphandling avgöra vilka krav de anser relevanta och viktiga. Denna frihet begränsas dock av de i 1 kap. 9 § LOU uppställda kravet på att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt att principerna om ömsesi­ digt erkännande och proportionalitet ska iakttas genom hela förfarandet. Frågan i målet är om det ställda kravet på att minst en konsult hos anbuds­ givare ska vara examinerad språkkonsult står i rimlig proportion till det eftersträvade målet eller syftet med upphandlingen. Riksbanken har angivit att de med stöd av tidigare erfarenheter har behov av den kompetens som språkkonsulter med angiven examen besitter. Riksbanken menar att det är föremålet för upphandlingen som avgjort att de ställt detta krav. Plan 7 me­ nar att den efterfrågade kompetensen kan införskaffas på andra sätt. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-09-09 Sida 7 16956-08 -- Eva Pedersen Rådman Föredragande har valit Helena Hemi.ksson Ett skall-krav ska godtas om det är en lämplig och effektiv åtgärd för att uppnå syftet med upphandlingen (se NOU:s yttrande dnr 2005/0088-29). Eftersom föremålet för upphandling enligt punkt 1,2 i förfrågningsunderla­ get är textbearbetning, textproduktion, språkstöd och utbildning fömer läns•• rätten att skall-kravet har ett samband med upphandlingen och således får anses vara ett lämpligt ställt krav. Nästa steg i bedömningen om skall­ kravet är proportionerligt rör om det fim1s ett mindre ingripande alternativ. Enligt länsrättens mening torde det vara möjligt att i stället ställa andra krav på leverantörers erfarenhet och teoretiska meiiter för att uppfylla syftet med skall-kravet. För det tredje ska bedömas om den negativa effekten som skall-kravet får är oproportionerlig eller överdliven jämfört med det syfte som eftersträvas. Härvid har Plan 7 hävdat att många meiiterade och kapab­ la leverantörer i och med kravet inte uppfyller skall--kravet och därmed blir uteslutna från upphandlingen. Detta innebär att Riksbanken inte, genom utfonnande av skall-kravet, har utnyt�jat de konkurrensmöjligheter som finns. Sammanfattningsvis finner länsrätten således det ställda kravet vara oproportionerligt och således har Riksbanken i förevarande upphandling bmtit mot 1 kap. 9 § LOU och detta har medfört att leverantörer kan kom­ ma att lida skada. Grnnd för ingripande enligt 16 kap. LOU föreligger där­ för. Eftersom upphandlingens konkurrensuppsökande skede påverkas av ställt skall-krav kan inte upphandlingen rättas på så sätt som Plan 7 yrkat i ansö­ kanomöverprövning. Länsrättenförordardärförattupphandlingenskall göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1a) --��-r��- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTJLLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till Jänsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Orn sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkl ande skall kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande skall innehålla ag 'I . 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis sorn klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. .......----: C, 0 r'") Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen til11änsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitat om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. "' 0 0 <'l wvtw.domstol..se görs till kammarrätten,