LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-06-23 Meddelad i Stockholm Målm 11817-09 Rotel 558 Sida l (6) Reflexa - friskvård och kompetensutveckling AB, 556663-��==:..� Bangårdsgatan 4 A 753 20 Uppsala MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm Ombud: Verksjurist Niklas Wallentin Arbetsförmedlingen, juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN f w "'Vll�1""� f 2009 -OS- ___ 2S ��z iiii :��I � Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Reflexa AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 437140 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post Iansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 11817-09 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av arbetsmarlmadsutbild­ ning "Certifierad massör i klassisk massage för personer med synskada", dnr Af-2009/042346. Upphandlingen genomförs som en förenklad upp­ handling enligt 15 kap. LOU. Enligt meddelande om tilldelning daterat den 27 maj 2009 inkom tre anbud inom anbudstiden varav ett anbud har förkas­ tats. De två återstående anbuden uppfyller alla kvalificeringskrav och de krav och kommersiella villkor som ställts i förfrågningsunderlaget och har gått vidare till utvärdering. I utvärderingen har följande tagits hänsyn till. Innehåll och upplägg 30 procent, individuell studieplan 20 procent, lärartäthet 20 procent och pris 30 procent. Det anbud som fått högst poäng är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Efter genomförd utvärdering meddelade Arbetsför­ medlingen att de har för avsikt att teckna avtal med Iris Badar AB. YRKANDE M. M. Re:flexa AB ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. Eftersom utvärderingsresultatet endast särskiljer aktuella leverantörer gällande krite­ rierna lärartäthet och pris är en korrekt bedömning av största vikt. Re:flexa AB önskar få denna berälming omprövad eftersom denna tollming är avgö­ rande för den totala poängbedömningen. Reflexa AB beskriver sin lärartät­ het på följande sätt. En specialpedagog inom synområdet kommer att vara utbildningsansvarig. Hon kommer att ha ett övergripande och samordnande ansvar för hela utbildningen. Förutom utbildningsansvarig kommer interna och externa utbildare/konsulter motsvarande ca. två tjänster att finnas dvs. tre tjänster som vid behov kan komma att utökas. Vid behov finns resurser till extra lärarstöd. Alla lektioner under teoriavsnitten är lärarledda. Under de praktiskt inriktade avsnitten arbetar två lärare/handledare parallellt (en Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 11817-09 STOCKHOLMS LÄN blind och en seende). Lärare finns alltid tillgängliga i lokalen. Det vill säga minst tre heltidslärare/pedagoger kommer att medverka i utbildningen. Arbetsförmedlingen hävdar att endast lärare ska räknas in i bedömningen och att Reflexa har två lärare och en kursansvarig. I Reflexas anbud sid. 8 under punkten 3.1.5 och bilaga 8 "Meritförteckningar/CV" framgår tydligt att den kursansvarige är specialpedagog för synskadade dvs. speciallärare. Eftersom pedagog och lärare är synonyma titlar, bör även eller framför allt Arbetsförmedlingen använda sig av detta vokabulär. Reflexa har således 3 lärare medan Iris Hadar har 1,5. Detta im1ebär att när Reflexa tilldelats be­ tyget 10 borde Iris Hadar rimligen få betyget 5. Poängen blir då 200 för Reflexa och 100 för Iris Hadar och totalpoängen blir för Reflexa 927 och för Iris Hadar 900. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till Reflexa AB:s ansökan om över­ prövning. Arbetsförmedlingen anför huvudsakligen,följande. Reflexa AB anför i sin begäran om överprövning att betyg och poängsättning i utvärde­ ringskriteriet lärartäthet inte är korrekta. I Reflexa AB:s anbud är det angi­ vet att de kommer att ha 1 kursansvarig och 2,0 lärare under utbildningen. Iris Hadar anger att de kommer att ha 0,5 kursansvarig och 1,5 lärare. Detta medför att Reflexa AB har högst lära1iäthet och har tilldelats betyg 10 och därmed 200 poäng. Iris Hadar får betyg 7,5 och 150 poäng. Betygsättning­ en och värderingen av utvärderingskriteriet lärartäthet har utförts enligt det som angivits i förfrågningsunderlaget. Reflexa AB har anfört att antalet lärare vid bedömningen av lärartätheten ska omfatta såväl den utbildnings­ ansvariga som de som utbildare/konsulter dvs. att bedömningen i Reflexa AB:s fall ska ske utifrån 3 lärare. Enligt vad som angivits i förfrågningsun­ derlaget ska dock lärartätheten bedömas utifrån antal lärare. Övriga resur­ ser som avsatts till utbildningen för t.ex. administration och samordning, i form av utbildningsansvariga ska således inte räknas med vid bedömning­ en av lärartätheten. Även om de resurser som benämnts som utbildningsan­ svariga skulle räknas med i antalet lärare skulle detta inte påverka bedöm- Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 11817-09 STOCKHOLMS LÄN ningen av vilket anbud som är mest fördelaktigt. Arbetsförmedlingen har följt de uppsatta principerna för upphandlingen och genomfört upphand­ lingen i enlighet med LOU. Reflexa AB:s begäran om överprövning bör därför avslås. Endast att det angivits att den kursansvarige har en utbildning som special­ pedagog kan inte anses innebära att den resurs som i anbudet angivits som kursansvarig istället ska räknas som lärare vid bedömningen av lärartäthe­ ten. Att den kursansvarige ska vara att betrakta som lärare har i vart fall inte redovisats på ett sådant sätt i Reflexas anbud att Arbetsförmedlingens tilldelningsbeslut kan anses vara fattat i strid med LOU. Reflexa gör vidare gällande att den resurs som i Reflexas anbud angivits som kursansvarig ska rälmas som lärare men att den resurs som Iris Hadar angivit som kursansvarig inte ska rälmas som lärare. Stöd saknas för sådan tolkning av de aktuella anbuden. Reflexa och Iris Hadar, som lagt det vinnande anbu­ det, har redovisat lärartätheten på ett likartat sätt och det saknas skäl att berälma lärartätheten på det sätt som Reflexa gör gällande. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 116 kap. 2 § första stycket samma lag anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphand­ lingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 11817-09 STOCKHOLMS LÄN Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget har följande angivits avseende lärartäthet. Anbu­ det skall innehålla uppgift om vilken lärartäthet som leverantören erbjuder, dvs. hur många lärare på heltid per antal deltagare i såväl teoretiska som praktiska delar, t.ex. 1/10 = I lärare per 10 deltagare. Anbudet skall även innehålla uppgift om antalet lärarledda timmar i veckan. I meddelande om tilldelning avseende upphandlingen har följande angivits beträffande Reflexas anbud. Det anbud med högst lära1iäthet får betyg 10. Övriga anbud får betyg proportionerligt utifrån hur mycket lägre lära1iäthe­ ten är. Betygssättningen räknas fram på grundval av den genomsnittliga lärartätheten för både teoretiska som praktiska delar. Reflexa anger en lära­ täthet på 2,0 lärare och Iris Radar anger en lärartäthet på 1,5 lärare. Reflexa får därmed betyg 10 och Iris Radar betyg 7,5 på detta kriterium. Reflexa anger i sitt anbud följande om lärartätheten. En specialpedagog inom synområdet kommer att vara utbildningsansvarig. Hon kommer att ha ett övergripande och samordnande ansvar för hela utbildningen. Förutom utbildningsansvarig kommer interna och externa utbildare/konsulter mot­ svarande 2,0 tjänster att finnas. Dvs. 3,0 tjänst som vid särskilda behov kan komma att utökas. Vid behov finns resurser till extra lärarstöd. Alla lektio­ ner under teoriavsnitten är lärarledda. Under de praktiskt inriktade avsnit­ ten arbetar två lärare/handledare parallellt. Lärare finns alltid tillgängliga i lokalen. Antalet lärarledda timmar under teoriavsnitten är 27 timmar i veckan. Beträffande den kursansvarige har angetts bl.a. följande. Ansvarig projektledare är den sammanhållande länken under hela utbildningen. Hon har huvudansvar för den generella synmässiga anpassningen, den individu­ ella anpassningen och den kompensatoriska träningen. Hon undervisar även i hur det är att staiia och driva eget företag. Sida 6 LÄNSI{ÄTTEN I DOM 11817-09 STOCKHOLMS LÄN Iris Radar har i sitt anbud angivit bl.a. följande avseende lärartätheten. Vi avsätter 0,5 tjänst som kursansvarig samt motsvarande 1,5 heltidstjänst för interna och externa massörer/utbildare/konsulter. Vi avsätter 2 heltidstjäns­ ter per grupp om 7-10 deltagare. Utbildningen omfattar 40 timmar per vecka. Under den praktiska tillämpningsdelen/praktikdelen finns alltid kursansvarig tillgänglig för kursdeltagarna men även en ansvarig certifie­ rad massör kommer att vara tillgänglig för kursdeltagarna för frågor, hjälp och support. Länsrättens bedömning Länsrätten finner, i likhet med Arbetsförmedlingen, att Reflexa AB och Iris Radar AB har redovisat lärartätheten på likartat sätt. Reflexa AB anför att den person som angetts som kursansvarig också ska räknas som lärare vad avser lärartätheten. Utifrån vad som har angetts i förfrågningsunderlaget och vad Arbetsförmedlingen anför om den poängberälming som gjorts, vilken bedöms likvärdig för de båda företagen, finner länsrätten att Arbets­ förmedlingen får anses ha haft fog för sin poängbedömning. Länsrätten finner att Reflexa AB inte har visat att Arbetsförmedlingen har brutit mot någon bestämmelse i LOU som medfört att Reflexa AB lidit eller kan komma att lida skada. Ansökan om ingripande enligt LOU ska därför avslås. HUR MA ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/ Rådman Föredragande har varit Lilian Skoglund. SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit elle.r det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. u:::, 0 00S'r--0 "'' Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall. adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. � OJ u ,_, www.domstol.se