FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ SÖKANDE Mål nr 1972-12 E Kansli 1 Invida Vårdservice AB, 556732-6185 Box 1116 791 11 Falun MOTPART Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN DOM 2013-02-18 Meddelad i Umeå Sida 1 (8) 2013 -Q2- 1 9 Avd Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 29505 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 IKONIWRRfNMIIIIIJ Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1972-12 E IUMEÅ · 11itUUV2H.1H�ll.JM?RUND OCH YRKANDEN M.M. \, ,_, \ ef -�tfQYästerbottenslänslandsting(Landstinget)harinfordratanbudavseende ! --·,-----rr�R4mngstjänster,läkareochsjuksköterskorförlandstingeniVästerbot- ...---·-··------ ..::_�!f' ...__lldtil\_ · Norrbottens län, Västernorrlands län och Jämtlands län (dnr VLL �,�e,�3). Landstingen har genom separata beslut inte utvärderat det anbud som lämnats av Invida Vårdservice AB (lnvida). - Vid upphandlingen används förenklat förfarande. Invida ansöker om överprövning av upphandlingen såvitt avser den del av upphandlingen som avser läkartjänster inom allmänmedicin. Landstinget bestrider bifall till Invidas ansökan. UTREDNINGEN Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter IT.l}_anges under J2,. 2.1 Anbudets form och innehåll bl.a. följande. Efterfrågade uppgifter ska besvaras direkt i förfrågningsunderlagets doku­ ment, inklusive bilagor, och utgöra en del av anbudet. Dessa svar har före­ träde om leverantören lämnar motstridig information på annan plats i an­ budet, tex. accepterar ett obligatoriskt krav och samtidigt tillför villkor i anbudet som strider mot detta krav. I förfrågningsunderlaget finns rutor som kryssas i för att markera valt svarsalternativ. Fältet "Kommentar" används för redovisning av svar och kommentarer. Om hänvisning till annat dokument görs är det viktigt att det tydligt fram- ___ . ....-_,,....,,_,.,.,�_ -�-.......,_,,.T ""'! Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1972-12 E IUMEÅ går under vilken punkt eller rubrik i detta dokument informationen finns. Anbud kan komma att förkastas om svaren är ofullständiga eller saknas. Under rubriken 2.2 Obligatoriska krav anges följande. Förfrågningsunderlaget med bilagor innehåller ett antal obligatoriska ska­ krav. Kraven avser såväl krav på leverantör och anbudet som på efterfrå­ gad tjänst. Förutsättningen för att ett anbud ska kunna prövas, utvärderas och antas är att dessa krav är uppfyllda. Anbud som inte uppfyller ska-kraven kommer att förkastas. Var därför noga med att svara på alla ska-krav i förfrågnings­ underlaget och ange att dessa accepteras. I förfrågningsunderlagets Krav på leverantör (T 2) anges under p. 2.3.6 Systematiskt kvalitetsarbete följande. Leverantör ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete samt arbeta efter Socialstyrelsens föreskrifter för Ledningssystem för kvalitet och patientsä­ kerhet i hälso- och sjukvården (SOSFS 2005:12). Leverantör som är kvalitetscertifierad enligt ISO 9001, eller motsvarande, ska till anbudet bifoga certifikat. Icke kvalitetscertifierad leverantör ska fylla i och till anbudet bifoga bilaga T2:5 med efterfrågad information. Obligatoriska krav enligt ovan uppfylls. Ja Nej Kommentar: Till anbudet bifogas följande dokument: Kvalitetscertifikat Bilaga: Systematiskt kvalitetsarbete Bilaga: T2:5 (Se bilaga 1 till domen) ' Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1972-12 E IUMEÅ I förfrågningsunderlagets Krav på tjänst (T 3) anges under p. 3.6.4 följande. Bemanningskonsulten ska efter uppdragets påbörjande kontakta uppdrags­ givaren för att följa upp att uthyrd person fungerar för uppdraget tillfreds­ ställande. Obligatoriska krav enligt ovan uppfylls. Ja Nej Kommentar: Parternas anföranden Invida anför bl.a. följande. De företag som uppfyller ställda kriterier i upphandlingen och har de lägsta priserna skulle få avtal med samtliga landsting. Invida har lämnat delat anbud, dvs. på flera olika specialistgrupper. Ansökan avser endast allmän­ medicin. Invida har uppfyllt samtliga krav och har betydligt bättre förmåga och kapacitet gällande uthyrning av läkare inom allmänmedicin än flera av de föreslagna företagen både då det gäller uthyrda veckor och omsättning 2011. lnvida har, såvitt nu är av intresse, diskvalificerats på grund av följande: T2 p 2.3.6 Dokument, avvikelse/reklamation och kvalitetspolicy ej bifogad T3 p 3.6. 4 Krav på uppföljning efter uppdrags påbörjande ej besvarat Invida har med bilaga T2:5a och T2:5b uppfyllt kravet i T2 p. 2.3.6. Under rubriken Kvalitetssäkring och kompetensutveckling har Invida beskrivit sitt kvalitetsarbete med kvalitetssäkring inklusive hela rekryteringsproc�s­ sen som även den visar hur företaget kvalitetssäkrar. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1972-12 E IUMEÅ I den mån Invida haft någon avvikelserapport har använts den blankett som landstinget ifråga har föredragit. Därför beskrivs detta som att Invidas me­ dicinskt ansvarige hanterar avvikelser i samråd med respektive landsting. Att de är flexibla och anpassar sig till varje landsting borde vara positivt. Krav på uppföljning efter uppdrags påbörjande framgår också av bilagorna. Landstinget anför bl.a. följande. Angående T3 p 3. 6. 4 Krav på uppföljning efter uppdrags påbörjande ej besvarat. Invida har i sitt anbud inte svarat på huruvida kravet uppfylls och inte heller i anbudet kommenterat att information fanns i nu refererad bi­ laga. Av handling Tl Administrativa föreskrifter framgår i punkten 2.1 Efterfrågade uppgifter ska besvaras direkt i förfrågningsunderlagets doku­ ment, inklusive bilagor, och utgöra en del av anbudet. Dessa svar har före­ träde om leverantören lämnar motstridig information på annan plats i an­ budet. Då Invida inte i sitt anbud lämnat svar på det sätt som föreskrivits i för­ frågningsunderlaget har Landstinget varit tvunget att diskvalificera anbu­ det. Angående T2 p 2.3.6 Dokument, avvikelse/reklamation och kvalitetspolicy ej bifogad. ISO 9001 är en internationell standard i ISO 9000-serien för fastställande av kvalitetsledning som organisationer kan certifiera sig mot. Av standarden framgår att dokumentationen i ett kvalitetsledningssystem ska innefatta: dokumenterad kvalitetspolicy, kvalitetsmanual, dokumente­ rade rutiner och redovisande dokument samt de dokument som den en­ skilda organisationen fastslagit är nödvändiga för att säkerställa att dess processer planeras, genomförs och styrs på ett verkningsfullt sätt. Vad som ovan beskrivits angående dokument enligt ISO 9001 är enligt Landstingets Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1972-12 E IUMEÅ mening analogt tillämpbart för att avgöra vad som krävs för att bedöma om en organisation som inte är certifierad ändå bedriver ett systematiskt kvali­ tetsarbete. Det framstår således som klart att det är en tydlig skillnad mel­ lan policy och rutiner. Invida har i anbudet uppgett att man bedriver ett systematiskt kvalitetsar­ bete och att man har en skriftlig kvalitetspolicy. Till anbudet har inte bifo­ gats någon kvalitetspolicy. De dokument som givits in (bilagorna T2:5a och b) är en beskrivning av rutinen för processen rekrytering av läkare samt företagets miljöpolicy. lnvidas yttrande kan enligt Landstingets mening inte uppfattas på annat sätt än att lnvida vitsordar att man till sitt anbud bifogat sin miljöpolicy men inte sin kvalitetspolicy, vilket är det dokument som efterfrågats. Invida vitsordar vidare att man inte använder egen dokumentation i samband med avvikelserapportering utan det berörda landstingets dokumentation. Landstingets prövning i aktuella delar har inte innefattat någon bedömning i sig av Invidas förmåga och kapacitet. Det som fällt Invida är att efterfrå­ gade bevis inte funnits med i anbudet och att Invida inte svarat huruvida man uppfyller ställda krav. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1972-12 E DOMSKÄL Vad som föreskrivs i 1 kap. 9 § LOU ger uttryck bl.a. för de gemenskaps­ rättsliga principerna om likabehandling och förutsebarhet. En av de frågor som omfattas av dessa principer är att den upphandlande myndigheten vid prövning av anbuden inte får frångå förfrågningsunderlaget. I förfråg­ ningsunderlaget angivna skall-krav, eller obligatoriska krav, ska upprätt­ hållas vid anbudsprövningen vilket innebär att anbud som inte uppfyller sådana krav normalt inte ska gå vidare till utvärderingsfasen. I förfrågningsunderlaget anges att icke kvalitetscertifierad leverantör ska fylla i och till anbudet bifoga bilaga T2:5 (se bilaga 1 till domen) med ef­ terfrågad information. I bilagan ifråga efterfrågas bl.a. en skriftlig kvali­ tetspolicy. Invida, som inte är kvalitetscertifierad enligt ISO 9001, menar att man ge­ nom de till anbudet hörande bilagorna T2:5a och T2:5b uppfyllt kravet. Förvaltningsrätten noterar att Invida i bilagorna i huvudsak beskriver hur man faktiskt arbetar vid rekrytering av läkare och gentemot uppdragsgi­ vare. Principer eller mål för kvalitetsarbetet anges däremot inte. Vad som anges i bilagorna kan enligt förvaltningsrättens mening därför inte anses utgöra en kvalitetspolicy. Det kan i sammanhanget också noteras att inte något i textmassan rubricerats som kvalitetspolicy. Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten att Invida inte uppfyller det obligatoriska kravet att bifoga en skriftlig kvalitetspolicy till anbudet. Det har vidare 1.nte framkommit annat än att kravet är relevant för upphandlingen och det måste anses vara utformat på ett tillräckligt klart och tydligt sätt. Då IUMEÅ har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 6 § första stycket LOU) Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1972-12 E IUMEÅ anbudet från Invida inte uppfyller kravet ifråga har Landstinget redan med anledning härav haft fog för att inte utvärdera anbudet. På grund av det anförda och då inte vad som i övrigt anförts av Invida medför att förfarandet vid upphandlingen kan anses strida mot någon bestämmelse i LOU eller mot någon av de grundläggande gemenskaps­ rättsliga principerna, ska ansökan avslås. Upplysningsvis kan nämnas att förvaltningsrätten denna dag även avgjort två till mål avseende samma upphandling, nämligen mål nr 1963-12 och mål nr 2021-12. Även ansökningarna från sökandena i dessa mål har avslagits. HUR MAN ÖVER KLAGAR , se bilaga 2 (DV 3109/1C LOU). Målet har föredragits av Christina Röckner. ,.�STERBOTTENS ANS LANDSTING J�g för Upphandling :f ,/" sl�YSTEMATISKT KVALITETSARBETE Datum 2013-02-06 Diarienr VLL 5-2012 t' !;/ Krav på dokumentation enligt avsnittet 2.3.6 Leverantörens förmåga och kapacitet. Dokumentet ska fyllas i och bifogas anbudet. Kvalitetskontroll .'-._/ . Finns dokumenterat system för rapportering och hantering av awikelser och reklamationer i verksamheten? Om ja, bifoga dokumentet Kvalitetsstyrning Ställs kvalitetskrav på egna verksamheten och underleverantörer? Får personalen kontinuerlig utbildning/information i kvalitetsfrågor? Kvalitetssäkring Finns det en skriftlig kvalitetspolicy? Om ja, bifoga dokumentet Är ansvaret för kvalitetsfrågor dokumenterat inom företaget? Om ja, vilket ansvar har ledningen: Om ja, vilket ansvar har bemanningskonsult: Finns en skriftlig handlingsplan för det systematiska kvalitetsarbetet med tidsatta, mätbara kvalitetsmål som åtgärdas, redovisas och följs upp? .J �· Bilaga T2:5 □ □ D Ja DJa DNej □Ja □Nej Bilaga: OJa D Nej Ja Bilaga: Nej · D Nej □Ja □ Nej Bemanningstjänster, läkare och sjuksköterskor •-'--·• -� 1................. ,.n.., ,,,,,.,,.r�inn? 1(1) I.t:.fl':� ,�-�-i·i HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan , nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift . ändras ir det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,