FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE DOM 2017-12-18 Meddelad i Stockholm Mål nr 16378-17 Sida 1 (9) Mason Management AB, 556623-2749 Hamngatan 33 172 66 Sundbyberg MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Avd ��,-------·-�- ' KSnr AktbU ,. �· _. . ...._. ..,.____.,._.,,,..,,..j!..,...�,�-�:h':Y-li.�«:c ,., Dok.Id 879667 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-56168000 08-561 68001 E-post: förvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00---16:30 KONKURRENSVERKET -n,��-�,---...--� Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16378-17 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen genomför en upphandling avseende " Upphandling av ramavtal Interim chef" Af-2017-0001 4640. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Av tilldelningsbeslutet den 5 juli 2017 framgår att Arbets­ fö1medlingen i upphandlingen har för avsikt att anta anbud från fyra an­ budsgivare som kvalificerat sig till utvärdering, nämligen Interim Search AB, Experis AB, Poolia Sverige AB och Nordic Interim Executive Solutions AB. Mason Management AB yrkar att förvaltningsrätten ska ingripa mot upp­ handlingen. Mason Management, som anser att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud utvärderas och Interim Search AB:s anbud för­ kastas på grund av för lågt pris, anför bl.a. följande. Arbetsförmedlingen ställer krav på att leverantören ska följa en kvalitetssäkrings- och/eller miljöledningsstandard eller ha ett motsvarande arbetssätt. Mason är inte certifierade enligt ISO 9001/ISO 14001 eller liknande standarder. Bolaget har i anbudet redogjort för såväl organisation som arbetsmetoder i olika processer där de beskriver hur bolaget säkerställer kvalitet, spårbarhet och arbetet med ständiga förbättringar. Mason har under punkt 3.7.1 redovisat sin policy "Hållbati företagande" med en hänvisning till rutiner och pro­ cesser i verksamheten. Med undantag för punkterna Kvalitets- och Miljö� ledning har Arbetsfönnedlingen bedömt deras anbud med mycket höga poäng, varför det är sannolikt att de tilldelas ramavtal i upphandlingen om deras yrkande om rättelse bifalles. Nordic Interim Management Solutions AB har redovisat sitt arbetssätt på ett liknande sätt som Mason då inte heller det bolaget är certifierade enligt ISO 900l/1SO9014. Nordic Interim Management Solutions AB är en av fyra leverantörer som Arbetsförmedlingen avser teckna ramavtal med. Beslutet Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16378-17 att förkasta Masons anbud innebär att två leverantörer utan ce1iifiering av ISO 9001/!SO9014 inte behandlas på ett likvärdigt sätt. De har en god re­ lation med ledningen i Nordic och har ställt en direkt fråga om deras kvalitetssäkring och miljöledning med anledning av att Nordics anbud antas i upphandlingen. Propo1tionalitetsbedömningen och likabehandlingsaspekten bör vara central vid bedömningen av anbud och leverantörer i upphandlingen. Att införa kvalitetslednings- och rniljöledningssystem är ett ambitiöst åtagande. Även om Arbetsförmedlingen kan ställa krav i upphandlingen på kvalitets och miljöledningssystem bör man betänka i vad mån t.ex. den upphandlande tjänsten har för miljöpåverkan. Aibetsförmedlingen avser teckna ramavtal med Interim Search AB. Interim Search AB har lämnat ett anbudspris som uppgår till ca 60 procent av Masons anbud. Anbudspriset från Interim Search AB är för lågt och tilldel­ ningsbeslutet ska rättas på så sätt att anbudet från Interim Search avvisas. Mason har beräknat den totala personalkostnaden utifrån medianlönerna för motsvarande anställda befattningar som upphandlats till 291 324 kr. An­ budspriset från Interim Search AB uppgår till 274 560 kr. Om marginal och omkostnader räknas av från anbudspriset bör skillnaden mellan anbudspri s och beräknad total personalkostnad bli väsentligt större varför de anser att det är uppenbmt att anbudspriset är för lågt i förhållande till de uppdrag som ska fullgöras. Mason riskerar skada genom acceptans av för lågt anbudspris vilket kan påverka beslut om nivåer på anbudspris i kommande upphand­ lingar. Arbetsförmedlingen anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. I anbudet har Mason bifogat ce1tifikat avseende det system som de använder sig av för kvalitetsledning, Sellihca 2017 106678 och Sellihca declaration 12e 2017. Masen har i sitt yttrande påtalat att Sellihca och ISO 9001 är olika I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16378-17 I STOCKHOLM system med olika syften. Uppenbarligen kan det redan av denna inledning från Mason ifrågasättas om Sellihca är likvärdigt med ISO 9001 när bolaget själv anser att systemen är olika med olika syften. Till anbudet ska enligt punkten 3.6.1 Kvalitetsledning bl.a. bifogas doku­ ment som beskriver kvalitetsmanual med rutiner för styrning av specifice­ rande och redovisande dokument samt rutiner för revision av kvalitets­ ledningssystemet. Anbudet från Mason saknar en fullständig beskrivning av detta. Mason uppfyller inte kravet i 3.6.1 Kvalitetsledning och har rätteligen förkastats av Arbetsförmedlingen. Mason har i sitt anbud bifogat ett verifikat på att kraven i punkten 3.7.1 Miljöledning är uppfyllt genom dokumentet Hållbarhet Mason Management AB. Förutom verifikatet finns det ett fritextavsnitt som hänvisar till Sellihca igen. I övrigt finns det inte någon koppling till miljöledning annat än att ordet "miljö" nämns en gång. Dokumentet Hållbarhet Mason Management AB innehåller mycket lite som kan relateras till miljöledning. Arbets­ fönnedlingen kan endast hitta en enda mening som anknyter i någon mån till miljöledning. .Arbetsförmedlingen pekar särskilt på att anbudet saknar redovisning av hur miljöledningsarbetet följs upp internt minst en gång per år och att anbudet saknar beskrivning av miljömål, handlingsplaner och rutiner för att kontinuerligt minska miljöpåverkan. Anbudet saknar också redovisning av rutiner och metoder för kommunikation och redovisning/ rappo1teri11g av miljöarbete. Mason har inte kunnat verifiera att samtliga begärda beskrivningar är redovisade i anbudet. Mason uppfyller således inte heller kravet i 3.7.1 Miljöledning. Mason anser att anbudet från Interim Search AB ska förkastas på grund av för lågt anbudspris. Bolaget anser att elen skada de riskerar på grund av Interims låga anbudspris är att det kan "... påverka beslut om nivåer på anbudspris i k01mnande upphandlingar om Arbetsförmedlingen tecknar Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 16378-17 I STOCKHOLM avtal med Interim Search AB ...". Arbetsförmedlingen anser att det saknas adekvat kausalitet mellan det Mason anför om den skada de riskerar lida på grnnd av Interim Serarch AB:s låga anbud och Masens möjlighet att bli tilldelad ett kontrakt i upphandlingen. Därför anser Arbetsförmedlingen att förvaltningsrätten bör avvisa bolagets talan i denna del. För det fall förvalt­ ningsrätten ändå anser att Masens talan i denna del bör prövas vill Arbets­ förmedlingen anföra följande argument. Det kan konstateras att Masons egen bräknade totalkostnad anges till 291 324 kr mot Interim Search AB:s 274 560 kr. Skillnaden är blott 16 764 kr vilket inte på något sätt är anmärk­ ningsvärt. Mason anser att anbudspriset understiger Masons totala kalkyle­ rade personalkostnader. Att olika anbudsgivare kan ha olika utgångspunkter för sina kalkylerade personalkostnader samt eventuella vinstmarginaler är heller inget anmärkningsvärt utan snarare regel. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Aktuella bestämmelser Enligt 4 kap 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om ett anbud förefaller lågt, ska den upphandlandemyndigheten enligt 16 kap. 7 § LOU begära att leverantören förklarar det låga priset eller kost­ naden. Om det låga priset eller kostnaden inte förklaras på ett tillfreds­ ställande sätt av leverantören, ska anbudet förkastas. Av 20 kap 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1t att leverantören har lidit eller Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16378-17 I STOCKHOLM kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Relevanta delar av förfrågningsunderlaget 3.6.1 Kvalitetsledning För att säkerställa efterfrågad kvalitet i uppdraget ska anbudsgivaren ha dokumenterade rutiner för Kvalitetsledning i sin verksamhet. Kvalitets­ ledningen ska minst omfatta: • av ledningen. En implementerad kvalitetspolicy och kvalitetsmål som är antagen • • • • Till anbudet ska bifogas dokument som beskriver ovanstående punkter elle r certifiering enligt SS-EN ISO 9001 eller likvärdigt. 3.7.l Miljöledning Arbetsföm1edlingens leverantörer ska arbeta aktivt för att begränsa miljö­ belastningen av sin verksamhet. Det åligger anbudsgivaren att ha ett strukturerat och dokumenterat miljö­ ledningsarbete vilket ska: • • • Anbudsgivarens rniljöledningsarbete ska redovisas i anbudet och minst innehålla följande: • • Kvalitetsmanual med rutiner för styrning av specificerande och redovisande dokument, Rutiner för förebyggande och kotTigerande åtgärder, Rutiner för hantering av avvikelser och reklamationer, Rutiner för revision av kvalitetsledningssystemet vara aktivt under hela avtalsperioden och leda till ständig förbättring, följas upp internt minst en gång per år och organiseras av anbudsgivaren som själv ser till att samtliga krav som relaterar till miljö i avtalet efterlevs. En implementerad miljöpolicy som är antagen av ledningen. Miljömål, handlingsplaner och rutiner för att kontinuerligt minska milj öpåverkan. • verksamheten efterlevs. ·Rutiner för att säkerställa att alla lagar och föreskrifter som berör Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16378- 1 7 • o Till anbudet ska miljöpolicy bifogas samt beskrivning av miljölednings­ arbetet enligt ovanstående punkter. I det fall anbudsgivaren är ce1iifierad enligt exempelvis SS-EN ISO 14001 eller likvärdigt är det tillräckligt att bifoga kopia på ce1iifikat för att verifiera ovanstående. Förvaltningsrättens bedömning Arbetsförmedlingen har önskat försäkra sig om viss kvalitetet i och be­ gränsning av miljöpåverkan från det som anskaffas - bemanningstjänster för att tillhandahålla chefer vid tillfälliga vakanser - genom att ställa krav på kvalitets- och miljöledning. Som kraven ställts i upphandlingen är de inte oförenliga med LOU. Arbetsförmedlingen har bedömt att Masons anbud inte uppfyller kraven enligt punkten 3.6.1 Kvalitetsledning och punkten 3.7.1 Miljöledning. I dessa punkter har det i upphandlingen ställts krav på att anbudsgivaren för det fall denna inte är ce1tifierad enligt SS-EN ISO 9001 respektive 14001 eller liknande, ska beskriva sina rutiner för kvalitetsledning och miljö­ ledning. Förvaltningsrätten konstaterar att Mason inte ål' certifierade enligt SS-EN ISO 9001 respektive 1 4001 eller något likvärdigt varför Mason i enlighet med punkterna i förfrågningsunderlaget har att beskriva sina rntiner för kvalitets- och miljöledning. Avseende punkten 3.6.1 Kvalitetsledning har Arbetsförmedlingen bedömt att Mason för två frågeställningar inte beskrivit sina rutiner utan endast hänvisat till Sellihca 2017, som enligt ovan inte är likvärdigt med S S-EN ISO 9001. Mason har anfö1t att de i anbudet redogjort för såväl organisation som arbetsmetoder i olika processer där de beskriver hur de säkerställer I STOCKHOLM Rutiner och metoder som säkerställer att miljökrav följs i enlighet med avtalet, inklusive rutiner för att hantera avvikelser. Rutiner och metoder för kommunikation och redovis­ ning/rapportering av miljöarbete. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16378-17 I STOCKHOLM kvalitet, spårbarhet och sitt arbete med ständiga förbättringar. Förvaltnings­ rätten konstaterar att Mason inte fullständigt beskrivit sin kvalitetsledning enligt kravet i förfrågningsunderlaget. Det är inte tillräckligt att hänvisa till två Sellihca 2017 dokument eller till att Sellihca på begäran kan genomföra kvalitetsrevision av certifierade leverantörer. Genom att inte beskriva sin kvalitetsledning så som efterfrågats har Mason inte uppfyllt kraven i för­ frågningsunderlaget avseende punkten 3.6. l Kvalitetsledning. Arbetsförmedlingen har bedömt att Masons anbud brister även avseende punkten 3.7.1 Miljöledning. Mason anför att ett liknande anbud som deras godtagits i upphandlingen och att även om Arbetsförmedlingen kan ställa krav i upphandlingen på kvalitets och milj öledningssystem bör man betänka i vad mån t.ex. den upphandlande tjänsten har någon miljöpåverkan. För­ valtningsrätten kan inte utifrån det Mason anfört finna att Arbets­ förmedlingen diskriminerat Masons anbud eller att kraven i förfrågnings­ underlaget strider mot propo1iionalitetsprincipen. Förvaitningsrätten kon­ staterar att Mason under punkten 3.7.1 har hänvisat till sin policy "Håll­ barhet på Mason Management AB" och i fritext hänvisat till Sellihca. Förvaltningsrätten fim1er att hänvisningen till dokumentet "Hållbarhet på Mason Management AB" och fritexten inte är tillräckligt för att uppfylla kraven under punkten 3.7.1 Miljöledning. Arbetsförmedlingen har därför haft fog för att inte kvalificera Masons anbud för utvärdering. Som konstaterats ovan har Arbetsförmedlingen haft fog för att inte kvalifi­ cera Masons anbud för utvärdering. Arbetsförmedlingen har i förvaltnings­ rätten gjort gällande att detta innebär att Mason i den aktuella upphand­ lingen inte lidit eller kan komma att lida skada av den påstådda bristen i Interim Search AB:s anbud. Detta har Mason inte närmare bemött utan i stället angett att det påstått låga priset riskerar att skada dem i framtida upphandlingar på området. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att Sida 9 F Ö R V A L T N I N G S R Ä T T E N D O M 1 63 7 8 - 1 7 I STOCKHOLM Mason inte gj 01i smmolikt att det lidit eller kan komma att lida skada av den påstådda bristen. Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att Arbetsförmedlingen inte brutit mot LOU när den inte kvalificerat Masons anbud för utvärdering i upphandlingen. Mason har inte heller lidit eller kunnat komma att lida skada av det påstått onormalt låga anbudet från Interim Search AB. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Camilla Källmen har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR vN1w. d o m s t o l . s e HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTIL�STÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Om ptövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgå!; av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Acb:ess�� till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. - · Överklagande t ska ha kommit in till förvalt- ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling hat angetts nät det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tte veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet · meddelades. · Om kla anden anlitar ombud, ska om­ g Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut soin förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätt�n har kommit.till, budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till·arbetsplatsen och mobil.telefonnummer anges. 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklaga�get prövas av ]:iögre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon _uppgift , . ändras, ska ändringen utan cb:öjsmåi. anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas-förvaltningsrättensnamn,mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för enbegäranomprövningstillstå.nd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till s tånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästasida \W,w. domstol.se överklagandet. -·· •· _____ ···-·· . _____ Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning. enligt o ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ o lagen (2007:1092) om upphandling inom områden_a vatten, energi, transporter och posttjänster, • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (20 1 1 :1029) om upphandling på o koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • förs ötjningssektorerna lagen (2016:1146) omupphandlinginom I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått &ån det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett inte.tlmistiskt beslut I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har sluti�s. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagat �n ni vända er till förvaltnings­ rätten. wwwdome.tal.�