FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 SÖKANDE 1 DOM 2018-10-30 Meddelad i Stockholm Mål nr 22554-18 Stockholms Rörexpress AB, 556676-2711 Box 2035 128 21 Skarpnäck MOTPART Sollentuna kommun 191 86 Sollentuna Ombud: Mårten Nyström Holm AffärsConcept i Stockholm AB Hornsgatan 15 117 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. �KONKURRENSVERKET 2018 -10- 3 1 Avd Dok.Id 1032002 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561680 01 E-post: avd32.fst@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22554-18 I STOCKHOLM BAKGRUND Sollentuna kommun genomför en upphandling av ramavtal avseende VVS­ arbeten, dnr SK2018-0065, genom ett förenklat förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (2016:1145), LOU. Kommunen har antagit två anbud. MR rör i Storstockholm AB har rangordnats som nummer ett i rangord­ ningen och Stockholms Rörexpress AB har rangordnats som nummer två. YRKANDEN M.M. Stockholms Rörexpress AB (bolaget) yrkar att förvaltningsrätten ska besluta om rättelse i form av att anbudet från MR rör i Storstockholm AB ska för­ kastas. Bolaget anför bl.a. följande. Sollentuna kommun har godkänt en av MR rör i Storstockholm AB:s referenser, trots att referensuppdraget inte uppfyller det obligatoriska kravet på att det ska vara utfört för beställare med motsvarande verksamhet som den som kommunen bedriver. Anbudet från MR rör i Storstockholm AB skulle rätteligen ha förkastats. Sollentuna kommun har genom förfarandet åsidosatt LOU:s regler och de grundläg­ gande principerna om öppenhet och likabehandling i 4 kap. 1 § LOU. Bolaget har därigenom lidit eller kan komma att lida skada. Sollentuna kommun anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. att kommunen inte har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudregel att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan (RÅ 2009 ref. 69). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22554-18 I STOCKHOLM Förvaltningsrätten har därmed att pröva om det på grundval av vad bolaget anför är visat att Sollentuna kommun brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och om detta har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada Gfr 20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. Upphandlingen ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (se 4 kap. 1 § LOU). Bolaget gör gällande att ett av de två referensuppdrag som den vinnande anbudsgivaren MR rör i Storstockholm AB har lämnat inte uppfyller kravet i upphandlingens administrativa föreskrifter AFB.52 Prövning av anbudsgi­ vares lämplighet, Krav 7, Teknisk och yrkesmässig kapacitet, punkt 3A. I AFB.52 i Krav 7 punkt 3A framgår följande: Anbudsgivaren ska ha de resurser samt den kompetens och erfarenhet som krävs för att organisera, utföra och följa upp åtagandet i enlighet med upp­ handlingsdokumenten ställda krav. Det innebär att anbudsgivaren ska: 3. Ha genomfört minst två (2) referensuppdrag som bägge, var för sig, uppfyller följande krav (ska): A. Vara utförda för beställare med motsvarande verksamhet såsom bostäder, skolor, förskolor och idrottshallar Bolaget anför att MR rör i Storstockholm AB:s referens Heving & Hägglund AB har som verksamhet att bedriva byggverksamhet. Enligt bolagets mening kan en sådan verksamhet inte jämföras med den egna verksamhet som en kommun bedriver i form av att tillhandahålla skolor, 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22554-18 I STOCKHOLM vårdboenden m.m. med de särskilda hänsyn som sådan verksamhet kräver för eleverna eller brukarna. Sollentuna kommun anför i korthet att det inte uppställs något krav på att beställaren ska bedriva motsvarande verksamhet som en kommun i dess helhet och att Heving & Hägglund AB:s verksamhet motsvarar kravställd verksamhet såsom bostäder, skolor, förskolor och idrottshallar. Förvaltningsrätten anser att det av AFB.52 i Krav 7 punkt 3A inte går att utläsa ett krav på att referensuppdragen ska avse endast beställare med verk­ samhet motsvarande de verksamheter som kommuner bedriver. Sollentuna kommun har angett att beställaren Heving & Hägglund AB har motsvarande verksamhet med bostäder, skolor, förskolor och idrottshallar. Enligt förvalt­ ningsrätten har bolaget har inte visat i målet att det aktuella ska-kravet inte är uppfyllt. Vad bolaget anför utgör sammantaget inte omständigheter som visar att Sollentuna kommun har genomfört upphandlingen i strid med någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Mot denna bakgrund saknas skäl för förvaltningsrätten att besluta om ingripande mot upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Elenor Grönnå Förvaltningsrättsfiskal Föredragande jurist Katri Andersson har föredragit målet. 4 �Illl:t SVERIGES DOMS'I'OLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. FR-05 Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. ci 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Sida 1 av 2 www .domstol.se E-< 0.. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kamm:;i.rrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. Sida 2 av 2 www .domstol.se