FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet2 Förvaltningsrättsnotarien Linda Olander SÖKANDE DOM 2012-05-23 Meddelad i Falun Målm 1096-12 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling; LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har gjorts på så sätt att Sandvikenhus AB genomför anbudsutvärde­ ringen utan avrundning av poängsättningen vid utvärderingskriteriet Kvali­ tet och service. f\':d ---��-� Dnr 1 Schindler Hiss AB, 556202-2821 Rullagergatan4 41526Göteborg Ombud: Hans Lundgren Schindler Hiss AB Box 547 182 15 Danderyd MOTPART Sandvikenhus AB, 556476-9866 Box3045 811 25 Sandviken SAKEN S:�r;;�.:T i r�:� _r-- 2 r, --��-�=-�-- = I, \0 I Dnss Dok.Id 59545 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 L___ .._,.; ( BAKGRUND Sandvikenhus AB genomför en förenklad upphandling avseende "Hisser­ vice med diarienummer 2012/114". Tilldelningsbeslut fattades den 23 feb­ rnari 2012 varvid Midroc Electro AB antogs som leverantör. YRKANDENM.M. Schindler Hiss AB begär överprövning och yrkar i första hand att anbudet från Midroc utesluts, i andra hand att utvärderingen räknas om på så sätt att avrundning av poäng inte tillämpas för utvärderingskriteriet Kvalitet och service, och i tredje hand att utvärderingen av referenserna görs om eller tas bort helt. Till stöd för talan framför Schindler Hiss i huvudsak följande. Det vin­ nande bolagets anbud är inte undertecknat av Midrocs firmatecknare, vilket är ett ska-krav, och anbudet ska därför förkastas. Sandvikenhus har i utvär­ deringen valt att avrnnda anbudsgivamas uträknade medelpoäng för utvär­ deringskriteriet Kvalitet och service till närmaste heltal. Det har lett till att Midrocs anbud vunnit utvärderingen, vilket de inte skulle ha gjort om av­ rundning inte ägt rum. I sådana fall hade Schindler Hiss vunnit utvärde­ ringen. Sandvikenhus har inte kontaktat några av anbudsgivarnas referen­ ser för att försäkra sig om att referenserna är nöjda, vilket Sandvikenhus borde ha gj01i. Utvärderingen av referenserna har nu skett godtyckligt. Schindler Hiss har till följd av Sandvikenhus agerande lidit eller riskerat att lida skada. Sandvikenhus AB motsätter sig ansökan och framför att utvärderingen är korrekt och att den har skett i enlighet med förfrågningsunderlaget. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kum1a besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste Schind- FÖRVALTN IN GSRÄTTEN DOM 1096-12 IFALUN Enhet 2 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1096-12 IFALUN Enhet 2 ler Hiss visa att Sandvikenhus brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna i LOU och att detta medfört att Schindler Hiss lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna i LOU innebär att upphandlande myndighet ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Underskrift avfirmatecknare Schindler Hiss har i första hand fört fram att Midrocs anbud ska förkastas på den grunden att bolagets anbud inte har unde11ecknats av firmateckna­ ren. Förvaltningsrätten noterar härvid att det i förfrågningsunderlaget anges "Villkor i bilaga 1 ska skrivas under av behörig företrädare hos anbudsgi­ vande företag och bifogas anbudet". Detta krav återupprepas i bilaga 1 (svarsblanketten) där det anges "Denna bilaga ska skrivas under av behörig företrädare hos anbudsgivande företag och bifogas anbudet". Längst bak i bilaga 1 finns en prickad linje som är avsedd för underskrift. Under denna står "Underskrift av firmatecknare". Förvaltningsrätten anser, mot bak­ grund av ska-kravets ordalydelse, att detta krav innebär att villkoren i svarsblanketten ska skrivas under av en behörig företrädare för anbudsgi­ varen och att detta kan, men inte behöver, vara firmatecknaren. Att det står "Underskrift av firmatecknare" på sista sidan i svarsblanketten förändrar inte denna bedömning. Schindler Hiss har i målet inte presenterat någon utredning som visar att den person som undertecknat Midrocs anbud inte är behörig att företräda bolaget. Skäl för ingripande enligt LOU på denna grund saknas därmed. Avrundning av utvärderingskriteriet Kvalitet och service till närmaste hel­ tal Schindler Hiss har i andra hand angett att Sandvikenhus utvärdering bör göras om eftersom bolaget har avrundat poängsättningen vid utvärderings- 3 FÖRVALTN IN GSRÄTTEN DOM 1096-12 IFALUN Enhet 2 kriteriet Kvalitet och service till närmaste heltal, vilket fått till följd att Midroc vunnit utvärderingen istället för Schindler Hiss. Förvaltningsrätten noterar i denna del att det i förfrågningsunderlaget inte anges hur beräk­ ningen av utvärderingskriteriet Kvalitet och service kommer att gå till. Det framgår däremot att upphandlingen görs utifrån det ekonomiskt mest för­ delaktiga anbudet och att utvärderingens viktning är 60 procent pris och 40 procent Kvalitet och service. Förvaltningsrätten finner att den avrundning som nu gjorts till närmaste heltal inte vinner stöd i förfrågningsunderlaget och att förfarandet innebär att Midroc ges en oproportionerligt stor fördel jämfört med de andra anbudsgivama. Sandvikenhus agerande leder därmed till konflikt med LOU:s grundläggande principer och Schindler Hiss får till följd härav anses ha lidit eller kan komma att lida skada. Skäl för ingri­ pande enligt LOU föreligger således på denna grund. Bristerna i upphandlingsförfarandet är inte hänförliga till det konkurrens­ uppsökande skedet varför rättelse är en tillräckligt ingripande åtgärd (ifr. RÅ 2005 ref. 47). Upphandlingen ska rättas på så sätt att Sandvikenhus genomför anbudsutvärderingen utan avrundning av poängsättningen vid utvärderingskriteriet Kvalitet och service. Referenser I förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivama ska lämna minst två refe­ renser till kunder från de senaste två åren och med liknande uppdrag. I svarsblanketten står att Sandvikenhus kan komma att kontakta referenser­ na. Det finns i alla upphandlingar ett visst mått av värderingar av ingivna anbud och förvaltningsrätten anser med stöd av den utredning som nu lagts fram i målet inte visat att Sandvikenhus frångått förfrågningsunderlaget vid utvärderingen eller att förfarandet i övrigt strider mot de krav som upp­ ställs i LOU. Förvaltningsrätten bedömer därför att det inte finns skäl för ingripande enligt LOU på denna grund. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1096-12 ! FALUN Enhet 2 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1c LOU). Charlotta Nyhlen förvaltningsrättsfiskal 5 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. ( Om sista dagen för överklagandet infaller på lärdag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer i11. nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnununer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, enetgi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU