LÄNSRÄTTENI ÖSTERGÖTLANDS LÄN SÖ KANDE DOM Mål nr 3932-09 Rotel 7 Sida 1 (4) -12- 2 3 200� -12- 2 2 Mectdelad i Linköping Slaka Potatis AB, 556502-4428 Björklundsgatan 4 584 22 Linköping MOTPART Norrköpings kommun Upphandlingsenheten 601 81 Norrköping SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 88719 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 013-25 10 00 LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTE RGÖTLANDS LÄN 2009 -12- 2 2 YR KANDE M.M. Genom tilldelningsbeslut den 20 oktober 2009 gällande upphandling av livsmedel färska grönsaker, frukt, potatis UH-09-25, beslutade Norrkö­ pings kommun (kormnunen) att anta Slaka Potatis AB (bolaget) som leve­ rantör. Den 9 november 2009 beslutade kmmnunen att avbryta upphandlingen. Som skäl härför angavs att Konkurrensverket den 22 oktober 2009 medde­ lat att kmmnunen brutit mot det upphandlingsrättsliga regelverket och att beslutet således fattats på felaktiga grunder. Bolaget ansöker om överprövning av kommunens beslut att avbryta upp­ handlingen och anför i huvudsak följande. Beslutet är felaktigt. Det vikti­ gaste kriteriet är lägsta pris och enligt anbudsutvärderingen uppfyller bola­ get detta krav. Kommunen yrkar att ansökan lämnas utan bifall och anför bl.a. följande. Upphandlingen avbröts med anledning av att Konkurrensverket ansett att ett avtalsvillkor om miljöbonus strider mot LOU och de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna. Till stöd för sin talan åberopar kommu­ nen Konkurrensverkets utkast till beslut den 22 oktober 2009 samt beslut den 26 november 2009. SKÄLENFÖRLÄNSRÄTTENSAVGÖRANDE Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 2 3932-09 LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDSLÄN 2009 -12- 2 2 Konkurrensverket har i utkast till beslut den 22 oktober 2009 anfört bl.a. följande. Av grundläggande upphandlingsrättsliga principer och rättspraxis framgår tydligt att krav eller villkor vid offentlig upphandling som diskri­ minerar leverantörer eller produkter från andra länder eller med ett visst ursprung inte är tillåtna. Härav följer att man inte kan ställa krav, kriterier eller villkor som gynnar eller missgynnar vissa företag. Enligt K.onkur­ rensverket blir följden av ett avtalsvillkor, som innebär ett procentuellt prispåslag på varor som är producerade längre bort än visst angivet avstånd från en viss plats, att vissa leverantörer missgynnas och andra gynnas, vil­ ket strider mot principerna om likabehandling och icke-diskriminering. Därmed finner Konkurrensverket att en "miljöbonus" i en offentlig upp­ handling, som innebär ett procentuellt prispåslag på varor som är produce­ rade längre bort än visst angivet avstånd från en viss plats, strider mot LOU och de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna. Genom ett sådant prispåslag har Norrköpings kommun brutit mot det upphandlings­ rättsliga regelverket. På samma grunder finner Konkurrensverket att till­ lämpningen av en kostpolicy med innebörd att lokala företag och lokalt producerade livsmedel ska ges företräde vid offentlig upphandling strider mot LOU och de grundläggande EG-rättsliga principerna, i synnerhet prin­ ciperna om icke-diskriminering och likabehandling. Enligt Konkurrensver­ ket är sannolikheten stor att otillåtna krav införs i förfrågningsunderlag om den upphandlande myndigheten har antagit en sådan policy. - Konkurrens­ verket har i beslut den 26 november 2009 anfört bl.a. följande. Med hänsyn till att upphandlingen avbrutits bedömer Konkurrensverket att det inte längre finns skäl för vidare handläggning av ärendet. Länsrätten görföljande bedömning. För att en upphandlande myndighet ska ha rätt att avbryta en pågående upphandling krävs att myndigheten kan presentera sakliga skäl för beslutet att avbryta upphandlingen och att myndigheten när den fattar ett sådant Sida 3 3932-09 LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2009 -12- 2 2 Sida 4 3932-09 beslut iakttar grundläggande gemenskapsrättsliga regler inom offentlig upphandling. Bevisbördan för att sakliga skäl för avbrytande föreligger åligger således den upphandlande myndigheten. Någon klar och entydig praxis angående vad som kan anses utgöra sakligt godtagbara skäl för ett avbrytande har ännu inte utbildats (se RÅ 2008 ref. 35). Kmmnunen har, vad gäller fråga om avbrytande av den i målet aktuella upphandlingen, hänvisat till att Konkurrensverket ansett att upphandlingen strider mot LOU och de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna. Länsrätten finner mot bakgrund härav att kommunen har haft sakligt god­ tagbara skäl att avbryta upphandlingen. Det har vidare inte framkommit att de grundläggande principerna i gemenskapsrätten ska ha trätts för när ge­ nom kommunens beslut. Bolagets ansökan om överprövning av kommu­ nens beslut att avbryta den aktuella upphandlingen kan vid sådant förhål­ lande inte vinna bifall. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 d). Föredragande har varit Christina Fränngård ',SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska.Il dock skickas eller lämnas till länsrätten. Öveikhgandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsomma.rafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövrungstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar p.rövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill läns:i:ätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva. överklagandet. Om prövningstillståud inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt a.tt det klart och tydligt framgår av överkla.ga.ndet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefoooummer. Dessutom ska.Il adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kamma.rrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skai. l denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. .g� 0 . \D0N ... www.dornstol.se