FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE DOM 2013-03-28 Meddelad i Stockholm Mål nr 4377-13 ERKET KONKURRENSV 2013 -C4- 0 2 Förvaltningsrätten avslår Tieto Sweden AB:s ansökan om överprövning. 1 Tieto Sweden AB, 556052-7466 Fjärde Bassängvägen 15 115 83 Stockholm Ombud: Erik Wiberg adress som ovan MOTPART Stockholms läns sjukvårdsområde Stockholms läns landsting Box 17914 118 95 Stockholm Ombud: Laila Eklund adress som ovan SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Dnr Aktbll Dok.Id 339197 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 Klnr FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Bakgrund Stockholms läns sjukvårdsområde vid Stockholms läns landsting (SLSO) har genomfört en upphandling av dokumenthanteringssystem med processtöd, dnr SLSO 12-1069. Upphandlingen omfattade leverans av ett IT-system, dokumenthanteringssystem med processtöd, som ska ge SLSO stöd för alla tillämpbara delar i det ledningssystem som används inom hela organisationen. Som ett skall-krav i förfrågningsunderlaget angavs att leverantören ska redovisa hur loggning kan användas så att det finns full spårbarhet i vem som gjort vad i systemet vid ett visst givet tillfälle (skall­ krav nr 108) och att leverantören ska beskriva hur loggning och spårbarhet av arkivering, åtkomst, avställning, gallring, statistik, sammanställningar och rapportering kan ske (skall-krav nr 109). Tilldelningsbeslut meddelades den 11 februari 2013. I tilldelningsbeslutet angavs bl.a. att det sammantaget mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet har lämnats av Canea Partner Group AB (Canea) som därför tilldelas uppdraget. Ansökan om överprövning Tieto Sweden AB (Bolaget) yrkar att rättelse ska ske på så sätt att Caneas anbud ska uteslutas från upphandlingen. Till stöd för sin talan anför Bolaget i huvudsak följande. Genom att tilldela Canea kontrakt i upphandlingen har SLSO brutit mot likabehandlingsprincipen och 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Bolaget har lidit skada eftersom de vid en korrekt genomförd upphandling hade kunnat antas som leverantör i upphandlingen. Canea har i sitt svar till skall-krav nr 108 i förfrågningsunderlaget bl.a. angett att loggning sker av alla större/viktiga förändringar av dokument 4377-13 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4377-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen och ärenden. Full spårbarhet erhålls inte med Caneas lösning eftersom endast större/viktiga förändringar av dokument och ärenden loggas. Canea har i anslutning till skall-kravet i punkten l 08 angett ett svar där de avgränsar sig, dvs. inte fullt ut accepterar skall-kravet. Canea har i sitt svar till skall-krav nr l 09 i förfrågningsunderlaget bl.a. angett att gamla versioner av dokument sparas i systemets arkiv och är sökbara för användare med rätt behörighet. Det framgår dock inte av Caneas svar huruvida alla uppdateringar av ett dokument eller ärende, oavsett storlek, loggas eller inte. Canea har inte uppfyllt de aktuella skall-kraven och borde således rätteligen ha diskvalificerats i upphandlingen. Genom att särbehandla Canea och tilldela dem kontrakt har SLSO brutit mot likabehandlings­ principen och 1 kap. 9 § LOU. SLSO:s inställning SLSO bestrider Bolagets yrkande och anför bl.a. följande. SLSO har inte brutit mot likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU då samtliga anbuds­ givare har behandlats lika och inga ovidkommande hänsyn har tagits. Genomförd upphandling har utförts på ett korrekt sätt inom ramen för LOU. SLSO anser att Bolaget inte har lidit skada på det sätt som anges i 16 kap. 4 § LOU. I skall-krav nr 108 ska anbudsgivaren utöver att svara ja eller nej dessutom redovisa hur loggning kan användas. Canea har svarat ja på skall-kravet 108 och i kravspecifikationen kortfattat redovisat hur kravet uppfylls för att sedan utveckla sin beskrivning i bilaga I (punkt 3, 4 och 6), bilaga G samt bilaga H. Vid en samlad bedömning av anbudsdokumentationen, dvs. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4377-13 4 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kravspecifikationen med bilagor, har SLSO vid anbudsutvärderingen funnit att nämnt krav till fullo var uppfyllt. Vad gäller skall-krav nr 109 har SLSO även här gjort en samlad bedöm­ ning av svaret i anbudsdokumentationen. Kravet bedömdes vara till fullo uppfyllt. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser samt frågan i målet De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upp­ handling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU (jfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande enheten brutit mot LOU. Frågan i målet är om upphandlingen strider mot likabehandlingsprincipen eller någon av de övriga grundläggande upphandlingsprinciperna som anges i 1 kap. 9 § LOU. De grundläggande upphandlingsprinciperna Bolaget har anfört att Caneas lösning inte uppfyller skall-krav nr 108 och nr 109. SLSO har anfört att de vid utvärdering funnit att de aktuella skall­ kraven till fullo varit uppfyllda. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4377-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I förfrågningsunderlaget anges bl.a. att kravspecifikationen ska besvaras för varje fråga. Det ska framgå om kravet uppfylls eller om det inte gör det. I varje svarsruta kan svaret vid behov utvecklas vidare. Utförligare svar till ett krav kan även biläggas (se ingressen bilaga A Kravspecifikation). Av handlingarna i målet framgår att Canea har besvarat fråga nr 108 och 109 jakande. Canea har vidare utvecklat sina svar. I bilaga till Caneas anbud anges bl.a. att dokument och processer hanteras i versioner och utkast för en ökad spårbarhet och historik (Bilaga G Produktbeskrivning Dokumenthantering Processtöd). I annan bilaga till Caneas anbud anges bl.a. att alla åtgärder är spårbara i systemet och viktiga händelser i ärendena loggas med datum och tidstämpel samt utförare (Bilaga H Sammanfattning av funktioner). I annan bilaga till Caneas anbud anges bl.a. att alla viktiga händelser i applikationen loggas i systemets interna logg. Exempel på händelser som loggas är förändringar av objekt såsom dokument, ärenden eller projekt, (Bilaga I punkt 6 Teknisk beskrivning Canea Framework 2012). Förvaltningsrätten finner att Caneas anbud uppfyller förfrågningsunderlagets skall-krav nr 108 på full spårbarhet. Förvaltningsrätten finner vidare att Canea i sitt anbud har beskrivit hur loggning och spårbarhet kan ske i enlighet med skall-krav nr 109. Det finns inget uttryckligt krav i skall-krav nr 109 att anbudsgivama ska beskriva huruvida alla uppdateringar av ett dokument eller ärende, oavsett storlek, loggas eller inte. Enligt förvaltningsrättens mening är det inte fråga om någon reservation från Caneas sida som innebär att skall-kraven inte är uppfyllda. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger således inte utifrån dessa omständigheter. Sammanfattning och slutsats Det som Bolaget har anfört utgör inte omständigheter som visar att SLSO har utfört upphandlingen i strid mot likabehandlingsprincipen eller någon 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4377-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen annan av de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna för offentlig upphandling. Det finns alltså inte förutsättningar för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns ibilaga(DV3109/lA LOU). Per Eskilsson Rådman Sofie Larson har föredragit målet. 6 I0-l'=-Ji.-'.'b..._ "J;,!.:11: HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU