24. OKT. 2C 1 '. LANSRAnrn FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 SÖK.AND:E M R. 790 6 Mål nr 9250-11 E Enhet2:2 s. 2/12 Sida 1 (10) TecnoVISION S.p,A Italien Via Archimede 18 20090 Buccinasco Milano Italien Ombud: Christer Norrvall Noxab i Malmö AB Svansjögatan 29 217 66Malmö MOTPART Partille kommun 433 82 Partille SAKEN 1 KONh"URRU:!:°.I\J".;)Vi ...?=.:'".'�"':''"'-" DOM 2011-10-24 Meddelad i Göteborg '--.jL l.4 . Avd Dnr Doss Aktbil i .,1'1_ ,.. �' I Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltni:ngsrätten avslår TecnoVlSION S.p.A. Italiens ansökan om ingri­ pande enligt LOU. Dok.Id 105214 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besök.sadre$s Sten Sruregatan 14 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 09:00-15:00 031- 732 70 00 031-7117859 E-post: .forvaltningsrattenigoteborg@dom.se ,,:lff. LMJSRATTEN MR. 7906 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRUND Partille kommun har genomfört en förenklad upphandling avseende två stycken digitala skyltar, så kallade LED-skärmar. Upphandlingen har sk:ett genom ett öppet förfarande. Av tilldelningsbeslutet den 23 augusti 2011 framgår att fem av sex anbud kvalificerade sig till utvärdering samt att LEDtec International AB kommer att tilldelas kontraktet. YRKANDEN M.M. TecnoVISION S.p.A. Italien (bolaget) yrkar att kommunen ska göra en ny utvärdering där de anbud som inte uppfyller skall-kraven ska förkastas och en ny utvärdering göras med dessa anbud borttagna. De två bolagen som inte uppfyller dessa krav är Vertiseit AB och LEDtec Intemational AB. Som skäl härfor anför bolaget bl.a. följande. Saknad information Av kommunens upphandlingsföreskrifter framgår att det i anbudet ska an­ ges både datum och nummer på de tilläggsskrivelser som skickas ut vilket saknas i såväl Vertise1t AB:s som LEDtec Intemation.al AB:s anbudsh:md­ lingar. Därmed är detta kvalificeringskrav inte uppfyllt och anbuden skulle inte ha gått vidare till slutlig utvärdering. LOU gör ingen distinktion på hur viktigt eller obetydligt ett skall-laav är. Referenser Av upphandlingsföreskriftema framgår att samtliga tre referenser ska vara av samma typ som det som offereras sanit att e-postadresser och telefon­ nummer ska lämnas på referenserna. Det som offereras är skyltar baserade 2 9250-11 E LANSRAFEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 Nl 7906 S. 4/12 3 9250-11 E 24. CKT. 2011 11: 32 DOM på en ny typ av teknik där skyltarna är bestyckade med dioder som kallas SMD-dioder. Vertiseit AB Det går inte att utläsa av anbudet från Vertiseit AB att de tre referenserna är rätt typ. Bolaget vet dock att bara en av Vertiseit AB.s referenser är av SMD-typ. Två av de tre lämnade referenserna är således av en äldre typ med s.k. DIP�dioder, dvs. vanliga lysdioder. LEDtec International AB Det går inte att utläsa av anbudet att tre av de fyra referenserna är rätt typ. Bolaget vet dock att minst två av de fyra (:formod1igen alla fyra) inte är av SMD-typ. Minst två av de fyra lämnade referenserna är således av en äldre typ med s.k. DIP-dioder. Eftersom DIP-typema skiljer sig högst väsentligt kan det inte på. något sätt auses vara samma typ som offererats. Eftersom det krävs minst tre referen­ ser av samma tyP uppfyller inte heller Vertiseit AB eller LEDtec Interna­ tional AB detta kvalificeringskrav och anbuden sk1llle inte ha gått vidare tillslutligutvärdering. Kommunenharintegjortsigbesväretattkontrolle­ ra referenserna. Att en kommun nonnalt sett inte har någon detaljkänne­ dom om alla de tekniska krav som ställs i denna typ av upphandling är na­ turligt. För att få till stånd den transparens som LOU kräver ska en kom­ mun anlita en oberoende branschkonsult med speciell inriktning på att kon­ trollera att de tekniska ska.lJ.Icraven är uppfyllda. Därutöver saknas e•post­ adresser på samtliga referenser och vad avser telefonnummer saknas det på en av referenserna, 24.OKT.2011 11:33 LANSRATTEN Nl 7906 S. 5/12 FÖRVALTNINGSRÄTIEN I GÖTEBORG Avdelning 2 Saknad dokumentation DOM 9250-l 1 E Under "Tekniska krav, skylt" står det att leverantören ska dokumentera att tillverkningen sker i enlighet med RoHS samt att SMD-diodema med till­ hörande s.k. chip-set ska komma från diodtillverkaren Nichia eller vara av dokumenterad likvärdig kvalitet. Ve r t is e i t AB I Vertiseit AB:s anbudsbandlingar står endast att "Vertiseit dokumenterar att tillverkningen sker i enlighet med RoHS''. Någon dokumentation är inte bifogad anbudet. Av anbudshandlingama framgår också att Vertiseit AB avser att nnvändn ett S11:D/chipsct från tillverkaren C1 et:. Dt: bifogar också dokumentation påjust den produkten. Dock finns ingen dokumentation på att produkten skulle vara likvärdig med Nichia, bara deras egen uppfatt­ ning om att den är likvärdig. LEDtec lnternational AB I LEDtec Intemational AB:s anbudshan.dli:ogar står endast: "Noterat. Upp­ fylls helt''. Någon dokumentation är inte bifogad anbudet. Varken Vertiseit AB eller LEDtec Intemational AB har bifogat dokmnen­ tation om att tillverkningen sker i enlighet med RoHS. Eftersom dokumen­ tation saknas är skall-kraven inte uppfyllda och anbuden skulle rätteligen ha förkastats. Att de tekniska kraven inte är med i k ommunens upphand­ lingsföreslcrifter innebär inte att de inte fortfarande utgör skall-krav. Aldrig någonsin har bolaget sett en upphandling där de tekniska skall-kraven står specificerade i upphandlingsföreskrifte:ma eller i de administrativa före­ skrifterna. Eftersom det vanligtvis är mängder av skall-krav som måste uppfyllas i denna typ av upphandling är de nästan alltid presenterade i en separathandlingellerunderenspeciellrubrik.!dennaupph.a1i LEDtec International AB, har i sitt anbt1d angivit att bolaget uppfyller de uppställda kraven avseende referenser� teknisk förmå­ ga och kapacitet och i alla övriga delar. Detta har skett genom att bolaget, på det sätt som föreskrivits, besvarat samtliga ställda krav med notering och/eller beskrivning av hur de uppfyller kravet. Även på det sätt som fö­ reskrivs i förfrågningsunderlaget1 har LEDtec Intemational AB till sitt an­ bud fogat referenser till styrkan.de av bolaget samt även i övrigt presenterat det skriftliga underlag som i förfrågningsunderlaget inkrävts såsom bevis­ ning om upp:fyllandet av samtliga skall-krav. Saknad information Hänsyn till samtliga kompletteringar framgår tillräckligt tydligt av båda anbudsgivares handlingar utan att för den skull ha en uppställning med nummer och datum. 24. OKT. 2011 11: 33 LANSRATTEN Nl 7906- S. 7/12-- 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN J GöTEBORG Avdelning 2 Rekrenser DOM 9250-11 E Samtliga i upphandlingen godkända anbudsgivare har lämnat efterfrågade referenser. Det har inte funnits några omständigheter som skulle ha gett komnm.nen anledning att betvivla någon av anbudsgivarnas lämnade upp­ gifter. Saknad do1.,,-umentation De tekniska krav som bolaget hänvisar till återfinns i den av kommunen upprättade uppdragsbeskrivningen. Av denna framgår att beställaren, vad gäller de tekniska specifikationerna och de därtill hörande tekniska kraven, senare kan komma att lcräva att vissa av dessa styrks innan en slutlig utvär­ dering görs. Det ska alltså observeras att dessa tekniska krav inte återfinns i lämnade upphandlingsföreskrifter och att de således heller inte utgör s.k. skall-krav. Samtliga av kommunen godkända anbudsgivare har bekräftat att tillverkningen sker i enlighet med de av kommunen uppställda tekniska kraven. Något krav på att de tekniska kraven skulle styrkas på annat sätt härefter bar inte ställts av kommunen. Någon gnmd för diskvalificering av de båda anbudsgivama :ffueligger inte på sätt som TecnoVision hävdar. Sammanfattningsvis menar kommunen att upphandlingen har genom:rurts i enlighet med regelverket i LOU. Om det inte finns några skäl att tvivla på en anbudsgivares uppgifter om att denne uppfyller de skall-krav som ställs ska normalt den upphandlande myndigheten kunna nöja sig med det. Det framgår av rättspraxis att upp• handlande myndighet inte heller har någon egentlig kontrollskyldighet när det gäller de av anbudsgivaren lämnade uppgifter om att skall-kraven upp� fylls . "4 OKT " I\ ' ' ' ' · ;4 LMSRATTrn NR. 7906 S. 8/1f FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 DOMSKÄL Förvaltningsrätten har enligt 1 6 kap. 2 § första stycket LOU att pröva om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap.. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen. Om så är fallet och detta har medfört att leverantören lidit eller kau komma att lida skada, ska. rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den :får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt l kap. 9 § samma lag ska. upphandlande myndigheter behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska enligt samma para­ grafprinciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det på grundval av de grundersomsökandenharframförtimåletfinnsanledningattvidtasådana åtgärder som avses i 1 6 kap. 2 § LOU. 9250-1 1 E 7 I 10 kap. 2 § LOU far en leverantör uteslutas från att delta i en upphandling om leverantören bl.a. i något väsentligt hänseende har lätit bli att lämna begärda upplysningar eller lämnat felaktiga upplysningar som begärts med stöd av bestämmelserna i 10 eller l l kap. Utredningen i målet I förfrågningsunderlagets föreskrifter anges bl.a. följande, UFU3. J Anbudetsform och innehåll 2. Anbudets innehåll Av anbudet ska framgå: Kommersiella uppgifter L, ,L1; ,., "4 0KT "f\" ''.·"4 LA,t�SRATTEM MR. 7906 -s. 9/12 9250-1 1 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 8 3 . att anbud avgivits på de villkor och förutsättningar som beskrivs i förfrågningsunderlaget samt att hänsyn tagits till eventuella tilläggs­ skrivelser, nummer och datum. Adm1nistrativa ui:mgifter 11.referensobjektmedkontaktperson, e-postadresserochtelefon­ nummer till minst tre installationer inom EU-området, varav minst en skavarafrånnordisktklimatområde.Referensernaskavaraavsa.nuna typ som offereras i anbudet. Av uppdragsbeslcrivningen, under Tekniska krav, skyltar anges bLa. att leverantören ska dokumentera att tillverkningen sker i enligher med RoHS och att Slv.ID-diodema med tillhörande s.k. chip-set ska komma från diod­ tillverkaren Nichla, eller vara av dokumenterad likvärdig kvalite. Dec framgår också att beställaren kan komma att kräva att vissa av kraven ska styrkas innan slutlig utvärdering. Förvaltningsrättens bedömning En av huvudprincipema enligt LOU är att anbud som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav, inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som an.ges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska. kunna pröva anbudet. Den upphandlande myndigheten far inte heller ändra eller frånfal­ la uppställda krav. eftersom ffäfarandet då skulle bryta mot likabehand­ lingsprincipen och principen om öppet förfarande. Bolagetgör.gällandeattvarkenVertiseitABellerLEDtecIntemational AB uppfyller referenskravet eftersom inte tillräckligt många av de angivna referensema är av SMD-typ samt att e-postadresser saknas på samtliga referenser och telefonnummer avseende en av referenserna. Av förfråg­ ningsunderlaget framgår att det av anbudet ska framgå ''Referensobjekt L, .L1; ,j LMJSR.ATTEM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 NR. 7906 ·s. 10/12 9250- 1 1 E med kontaktperson, e-postadresser och telefonnummer till minst tre instal­ lationer :inom EU-o:oorådet, varav minst en ska vara från nordiskt klimat­ område. Referenserna ska vara av samma typ som offereras i anbudet". Förvaltningsrätten konstaterar att angivandet av referenser har till syfte att utröna hur an.budsgivaren tidigare har utfort sin tjänst och hur nöjda tidiga­ re kunder vaiit med tjänsten. Enligt förvaltningsrättens bedömning får den upphandlande myndigheten med angivet referenslo:av anses fordra av upp­ dragsgivaren att uppgivna referenser ska avse digitala skyltar� s.k. LED� skärmar för samma användningsområde som anges i Uppdragsbeskrivning­ en. Huruvida skyltarna utrustats med smd-dioder eller inte saknar betydel­ se. Bolaget har således inte fönnått visa att Vertiseit AB eller LEDtec In­ temational AB inte uppfyller referenskravet. Ifråga om bolagets invändning om att Vertiseit AB och LEDtec Internatio•·· nal AB inte uppfyller ska.Il-kravet om att det ska finnas e"postadresser och telefonnummet till referenserna, gör f anled­ ning förekoo::u:ne.t: ill1 ändring i det slut v"atcill förvaltnings:rätten kotrucit ellet det annars B..nns synne.tliga skäl att pröva övwtlagandet Om prömingstillstånd inte meddelas står fö.r­ valt:nings:tättens beslut fast. Det ät dh-föt vik­ tigt att det klart och tydligt f.ramgåt av överkla­ gandet till katru::ruU:tätten varför man anser :att ptöv:rringstillstånd bö:t meddelas. Skrivelsen i'ned överklagande ska innehålla 1 . den. kla.gandes namn, personnummer, y.rke, postadress och telefonnutn1ner. Dessutom ska. adtess och telefoo.nu.to.mer till arbets� platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås fö:t delgivning läto.nas om dessa uppgifre:t inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift änd:tas ät det viktigt att ämnälan snarast görs till kam.toattätten., 2. det beslut som öveddagas med uppgift om förvaltniagsrättens namn, :t.ollnuro:tner samt dager.i. fö:t beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd for: begätan om p.rövningstillst¼n� 4. den ändtlo.g av fö:rvaltnin&;$Xä.ttens beslut sorn klaganden '\.-:ill ta till stånd, 5. de bevis sorn klaganden 'V:ill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje sätskilt bevis. Skrivelsen ska va.ta undertecknad a�klaganden eller hans ombud. Adressen till fö.tvaltningstät­ ten framgå:t: av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon.­ nummer. Silaga www.cicrristol.S\!l