FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE Bjerking AB, 556375-5478 Hornsgatan 174 117 34 Stockholm MOTPART DOM 2020-01-14 Meddelad i Stockholm Mål nr 25999-19 Sida 1 (5) Stockholms Hamn AB, 556008-1647 Box 27314 102 54 Stockholm SAKEN Upphandling inom försörjningssektorerna FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. !KONKUf-·1RENS\iERKE' jEnhet 20 -01- 1 5 ;Dnr Aktbil l KSnr ;_, ___..,. ___ ____ ...... Dok.Id 1184802 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 E-post: avd33.fst@dom.se W\V\V. domstol.se/förval tningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25999-19 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms Hamnar genomför upphandlingen "Projektering Hamnanläggningar - VA-arbeten". Upphandlingen genomförs som ett förhandlat förfarande enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF). Stockholms Hamnar beslutade den 8 november 2019 att anta en annan leverantör än Bjerking AB. Av tilldelningsbeslutet framgår att Bjerking AB diskvalificerades på grund av att ska-krav inte hade uppfyllts. Bjerking AB (hädanefter Bjerking eller bolaget) yrkar att anbudsutvärderingen i upphandlingen görs om. Till stöd för ansökan förs bl.a. följande fram. Genom Stockholm Hamnars beslut att diskvalificera bolagets anbud har det lidit skada genom att inte tilldelas ramavtal. Vid kvalificering för ramavtal bifogades ev för offererade personer. Dessa borde ha utvärderats vid anbudsutvärderingen eftersom de ingått i anbudshandlingarna redan vid kvalificering. Stockholms Hamnar bestrider bifall till det framställda yrkandet och för bl.a. fram följande. Det föreligger inte några omständigheter som medför att anbudsutvärderingen ska göras om. Mot bakgrund av att Bjerking inte har inkommit med ev under anbudsfasen har bolaget inte uppfyllt det obligatoriska kravet som uppställdes i AUB.51. Stockholms Hamnar har rätteligen förkastat Bjerkings anbud. Det saknas därmed grund för förvaltningsrätten att ingripa mot upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Förvaltningsrätten har att pröva om det på grund av vad Bjerking har fört fram är visat att Stockholms Hamnar brutit mot någon av de grundläggande Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25999-19 principerna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta har medfört att Bjerking har lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LUF). De grundläggande principerna innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LUF). Kravet på öppenhet innebär att samtliga villkor och bestämmelser för tilldelningsförfarandet ska vara formulerade, i meddelandet om upphandling eller i förfrågningsunderlaget, på ett klart, precist och entydigt sätt för att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare ska kunna förstå den exakta innebörden av dessa och tolka dem på samma sätt. Ett upphandlingsdokument eller förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör mot bakgrund av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Upphandlingsdokument och förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade får dock godtas under förutsättning att de principer som bär upp LUF och EU-rätten inte träds för när Ufr RÅ 2002 ref. 50). Urvals- och tilldelningskriterier ska offentliggöras och den upphandlande enheten får inte avvika från beslutade kriterier vid anbudsprövningen. En upphandlande enhet ges i allmänhet en stor frihet att inom ramen för ett affärsmässigt övervägande värdera de anbud som kvalificerat sig till anbudsutvärderingen. En av huvudprinciperna enligt LUF är att anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. ska-krav, inte får beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande enheten ska kunna pröva anbudet. Den upphandlande enheten får inte heller ändra eller frånfalla uppställda krav, eftersom förfarandet då skulle bryta mot likabehandlingsprincipen och principen om ett öppet förfarande. I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25999-19 I STOCKHOLM Upphandlingsdokumentation I Stockholms Hamnars ansökningsinbjudan daterad den 4 juli 2019 (benämnt "Projektering Hamnanläggningar"), anges följande i avsnitt 3: Denna upphandling sker enligt Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna, (2016:1146), LUF genom förhandlat förfarande. En annons har publicerats i e-Avrop. Upphandlingen genomförs i två faser; - Kvalificeringsfas - aktuell fas - Anbudsfas (de företag som klara kvalificeringsfasen kommer att bjudas in att lämna anbud) Under avsnitt 5 i ansökningsinbjudan framgår vilka kvalificeringskrav som ska vara uppfyllda för att anbudsgivarna ska klara kvalificeringsfasen. I "Upphandlingsdokumentet" daterat den 9 september 2019, anges i punkt AUB.31 att anbud lämnas via e-Avrop med ifyllda bilagor samt att alla krav ska vara uppfyllda. I "Upphandlingsdokumentet" punkt AUB.51 anges bl.a. att anbudsgivare ska lämna ev på föreslagna konsulter. I "Upphandlingsdokumentet" punkt AUB.52 anges bl.a. att de anbud som uppfyller kraven i AUB.51 samt har det lägsta priset kommer Stockholms Hamnar teckna avtal med två eller tre leverantörer i rangordning. I utvärderingsprotokollet anges att Bjerkings anbud diskvalificerades p.g.a. att bolaget inte uppfyllt ska-krav i ev. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25999-19 I STOCKHOLM Förvaltningsrättens bedömning Enligt förvaltningsrättens bedömning framgår det tydligt av de olika upphandlingsdokumenten att upphandlingen är indelad i två olika faser och att anbudsgivarna måste uppfylla kraven i kvalificeringsfasen för att bli inbjudna till att lämna anbud i anbudsfasen. Av punkterna AUB.31, AUB.51 och AUB.52 framgår vidare tydligt att anbudsgivarna i anbudsfasen ska lämna ev på föreslagna konsulter och att samtliga krav ska vara uppfyllda för att anbuden ska utvärderas. Det är ostridigt i målet att Bjerking inte har lämnat in ev under anbudsfasen i upphandlingen. Stockholms Hamnar har således haft grund för att diskvalificera bolagets anbud vid anbudsutvärderingen. Vad Bjerking har fört fram om att de eV:n som lämnats in under kvalificeringsfasen även utgjort en del av bolagets anbud medför ingen annan bedömning. Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att Bjerking inte har visat att Stockholms Hamnar har agerat i strid med de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LUF, eller någon annan bestämmelse i LUF. Därmed saknas skäl för ingripande enligt LUF och Bjerkings ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (FR-05). Anna E. Vallin Förvaltningsrättsfiskal David Torenfält har föredragit målet. It!!t SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 'l Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. r------ ----------------------------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. �--------- ------------------ ------� Sida 2 av2 www.domstol.se