FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LULEÅ 2019-05-29 Mål nr 963-19 Sida 1 (5) Väktarskolan VS AB, 556587-6355 Kårbacksgränd 1 961 43 Boden MOTPART Luleå kommun 971 85 Luleå SAKEN Aktbil l Meddelad i Luleå SÖKANDE 2019 -05·· 2 9 Avd Dnr KSnr Överprövning av avtals giltighet enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar Väktarskolan VS AB:s yrkanden om att upphandlingen ska rättas samt att tilldelningsbeslutet ska upphävas och ärendet återförvisas till kommunen för ny upphandling. Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning av avtals giltighet. Dok.Id 113733 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se w,vw.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 963-19 2019-05-29 I LULEÅ BAKGRUND Luleå kommun har genomfört direktupphandlingen "Riktad egendoms­ bevakning" (dnr KLF 2019/487). Väktarskolan VS AB (Väktarskolan) var en av anbudsgivarna. I tilldelningsbeslut den 25 april 2019 meddelades att kommunen valt att anta K9- Security Dalarna (K9) som leverantör. Avtal tecknades den 29 april 2019. PARTERNAS INSTÄLLNING Vad Väktarskolan framför Väktarskolan yrkar att avtalet den 29 april 2019 ska förklaras ogiltigt och att upphandlingen ska rättas genom att en ny anbudsutvärdering görs, där K9:s anbud förkastas och VäktarskoIan antas som vinnande leverantör. I andra hand yrkar Väktarskolan att tilldelningsbeslutet ska upphävas och målet återförvisas till kommunen för ny upphandling. Väktarskolan framför bl.a. följande. Efter kontakt med Skatteverket framkom att K9 inte är registrerad som arbetsgivare och därför inte kan ha personer anställda i företaget. Enda tillgängliga resursen är ägaren själv och K9 har varken styrkt sina resurser, erfarenhet eller leveransförmåga. Inte heller har K9 presenterat någon beskrivning av sitt upplägg för att förebygga skadegörelse på utpekade områden och platser eller hur arbetstimmarna kan komma att fördelas. Kommunen har vidare brustit i sin anbudsutvärdering och antagit ett anbud på grunder som strider mot gällande rätt. En väktarhund :far endast brukas för personligt skydd och bevakning av egendom mot brottsliga angrepp, inte för spårning av klottrare med utrustning. Kommunens krav i upphandlings­ underlaget strider således mot Polismyndighetens föreskrifter. I anbudet från Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 963-19 2019-05-29 K9 nämns inte att bevakningen ska utföras med hjälp av en spårhund tränad för ändamålet. Denna information, som kommunen grundat sitt tilldelnings­ beslut på, framkommer inte av anbudet. Vidare ifrågasätts att åtta års erfarenhet, som inte styrkts i handlingar, väger tyngre än tio års erfarenhet som polis och spanare i grupp för särskilda insatser mot skadegörelse i kommunen. Kommunen har således brutit mot såväl likabehandlings­ principen som vad som stipuleras i LOU om otillbörlig konkurrensfördel och att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska antas. Eftersom det av K9 ingivna anbud inte uppfyller uppställda ska-krav ska anbudet förkastas och Väktarskolan tilldelas kontraktet. Genom tilldelnings­ beslutet och avtalets tecknande förlorar Väktarskolan affärsmöjligheter och åsamkas omfattande och irreparabel ekonomisk skada. Vad kommunen framför Kommunen anser att ansökan om överprövning av avtalets giltighet ska avslås och framför bl.a. följande. Varken upphandlingsunderlaget eller upphandlingsförfarandet strider mot de grundläggande principerna i LOU. Kraven har varit relevanta utifrån kommunens behov. De krav Väktarskolan haft synpunkter på har inte omfattat något krav på dokumentation. Det kan vidare konstateras att upphandlande myndighet har stor handlingsfrihet vid genomförandet av direktupphandlingar. I direktupphandlingar ska således de allmänna principerna inte ges en lika strikt tillämpning. För att rätten ska ogiltigförklara det avtal som ingåtts mellan kommunen och K9 krävs att någon av de situationer som räknas upp i 20 kap. 13 § LOU är tillämpliga. De situationer som är uppräknade är inte tillämpliga för den aktuella upphandlingen och det som Väktarskolan anfört utgör inte grund för att förklara avtalet ogiltigt. ILULEÅ Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 963-19 I LULEÅ 2019-05-29 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att det i målet framgår att kommunen och K9 har tecknat avtal i den aktuella upphandlingen den 29 april 2019. I 20 kap. 6 § andra stycket LOU anges att en upphandling inte får överprövas efter det att avtal har slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. Rättens prövning är således begränsad till att avse avtalets giltighet och domstolen saknar laglig möjlighet att pröva om upphandlingen ska rättas samt att upphäva det aktuella tilldelnings­ beslutet och förordna att upphandlingen ska göras om. Väktarskolans yrkanden härom ska därför avvisas. I 20 kap. 13 § LOU finns en uttömmande uppräkning av de situationer då rätten ska förklara ett avtal ogiltigt. I bestämmelsens första stycke anges bl.a. att rätten ska besluta att ett avtal som har slutits mellan en upphand­ lande myndighet och en leverantör är ogiltigt, om avtalet har slutits utan föregående annonsering när det inte har varit tillåtet att använda direkt­ upphandling enligt 19 kap. LOU. Av andra stycket framkommer vidare att ett avtal också ska förklaras ogiltigt, om det har slutits i strid med bestäm­ melserna om avtalsspärr, ett interimistiskt beslut eller tiodagarsfristen eller om avtalet har slutits före en underrättelse om tilldelningsbeslut. För ogiltighet i sådana fall krävs dessutom att någon av de grundläggande principerna i 4 kap. l § eller någon annan bestämmelse i LOU har överträtts och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Förvaltningsrättens prövning är begränsad till de omständigheter Väktar­ skolan har anfört Ufr RÅ 2009 ref 69). Väktarskolan har inte påstått att det aktuella avtalet är en följd av en så kallad otillåten direktupphandling enligt första stycket ovan. Övriga grunder i bestämmelsens första stycke är vidare inte aktuella i förevarande mål. För tillåtna direktupphandlingar gäller ingen Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 963-19 I LULEÅ 2019-05-29 avtalsspärr (se 20 kap. 2 § 4 LOU). Inte heller i övrigt har det framkommit förutsättningar för att förklara avtalet ogiltigt enligt andra stycket. Väktar­ skolans ansökan om överprövning av avtalets giltighet ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Överklagandet ska ges in till Förvaltningsrätten i Luleå men vara ställt till Kammarrätten i Sundsvall. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Frida Englund förvaltningsrättsfiskal David Munck har föredragit målet. I.. t!!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorema, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se