FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2010-08-23 Mål nr 3338-10 Sida 1 (4) Föredraganden Helene Larsson Meddelad i Växjö ,�-' SÖKANDE PROCONA Interiör AB Box 10 294 21 Sölvesborg MOTPART Blekinge Tekniska Högskola 371 79 Karlslaona SAKEN Begäran om överprövning enligt lagen(2007:1091) om offentlig upphand­ ling; LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Proconas ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet av den 26 juli 2010. �2010 -0� 6:9 Dok.Id II028 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3338-10 I VÄXJÖ YRKANDEN MM Blekinge Tekniska Högskola (högskolan) har genomfört en upphandling avseende möbler till multisal. I beslut daterat den 16 juli 2010 tilldelades Input Interiör KC AB upphandlingskontraktet eftersom bolaget ansågs in­ kommit med det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Enligt beslutet inkom fem anbud varav två förkastades. Ett av de förkastade anbuden har ingetts av PROCONA Interiör AB (Procona). Högskolan har i tilldelnings­ beslutet angett att Procona inte uppfyller kravet på ekonomisk stabilitet. Anbudet har därför förkastats och inte gått vidare till anbudsutvärdering. Procona begär överprövning och yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän ny utvärdering görs och deras anbud tas med i anbudsutvärderingen. Som grund för sin talan har Procona i huvudsak angett följande. Högskolan har uppställt krav på att anbudsgivarna ska ha kreditomdöme motsvarande rating A i trippel A-skalan för att uppfylla kravet på ekonomisk stabilitet. Detta krav anser Procona missgynnar och diskriminerar mindre företag. Dessutom får man inte enligt förfrågningsunderlaget tillgodoräkna sig bak­ omliggande resurser i form av de producenter som representeras. De stöITe företagen har både A-rating och AAA-rating. Procona har erbjudit bankga­ ranti vilket borde uppfylla kravet. Procona uppfyller alla övriga krav på erfarenhet, teknisk kapacitet, referenser, kvalitet och mj\jö. Dessutom har möbler och inredning tidigare levererats till högskolan utan problem. Det företag som tilldelades upphandlingskontraktet uppfyller inte ställda krav avseendekvalitetochmi�jösamtvaransutförande. Bolagetsoffererade karmstol kan inte anses ha ett integrerat kopplingsbeslag. Konferensbordet kan inte heller anses uppfylla kravet då stolarna inte kan s�jutas in mer än till knappt hälften. Bolaget kan inte heller anses uppfylla kravet på kvalitet och mi�jö. Högskolan motsätter sig bifall till ansökningen och har i yttrande i huvud­ sak angett följande. Kravet på A-rating är ett sätt att kontrollera att leveran- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3338-10 I VÄXJÖ tören är seriös; har betalat skatter och avgifter; inte är dömd för brott samt klarar av leveransen. Det är praxis på högskolan sedan ett antal år att upp­ ställa detta krav. Det saknas direkt samband mellan ekonomisk stabilitet, som det är formulerat i underlaget, och storleken på bolaget. Kravet på A­ rating kan därför inte anses diskriminera mindre företag. Högskolan har heller ingen sådan avsikt. Eftersom kravet på A-rating uppställts i underla­ get kan man inte frångå det med hänsyn till övriga anbudsgivare. Procona har insänt andra handlingar i syfte att bevisa sin ekonomiska ställning. Dessa handlingar har därför inte kunnat beaktas. Procona bedöms enligt Soliditets ratingskala vara på nivå C. Skalan sträcker sig från AAA till C där AAA är bäst. Procona hävdar att deras produkter skulle ha uppfyllt kraven. Detta motsäger inte högskolan. Däremot skulle bolagets anbud troligtvis inte bedömts som det ekonomiskt mest fördelaktiga. De möbler som erbjuds av den utsedde leverantören uppfyller högskolans krav. Förvaltningsrätten förordnade i beslut de 26 juli 2010 att upphandlingen inte får avslutas i avvaktan på att rätten beslutar något annat. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt l kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brntit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. En upphandlande myndighet får själv avgöra vilka krav som ska ställas i en upphandling, förutsatt att dessa inte strider mot de grundläggande princi- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 3338-10 I VÄXJÖ pema i LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Ett skall-krav är obli­ gatoriskt och måste vara uppfyllt för att anbudsgivaren inte ska uteslutas. Högskolan har krävt att anbudsgivama lägst ska ha ett kreditomdöme mot­ svarande rating A enligt Soliditets skala. Omdömena i skalan består av AAA som är den högsta kreditvärdighet till C som är den lägsta nivån. Enligt Soliditets skala bedöms Procona ha kreditomdöme C och har därför inte kvalificerat sig för utvärdering. Procona påstår att kravet missgynnar mindre bolag eftersom enbart större bolag har kreditomdöme A. Det har i målet inte framkommit något stöd för att så skulle vara fallet. Förvaltnings­ rätten anser således att Procona inte har visat att högskolan har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestäm­ melse i denna lag, genom att utesluta Procona från den fortsatta anbudsut­ värderingen. Invändningen om att det vinnande anbudet inte uppfyller kra­ ven på varan lämnas utan avseende eftersom Proconas anbud redan förkas­ tats och således inte kan tas med i den slutliga anbudsutvärderingen. Ansökan om överprövning ska alltså avslås. Förvaltningsrättens beslut av den 26 juli 2010 ska upphävas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga l (DV3109-1D-LOU) 4 illi t-r ,