FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Sida1 (5) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet16 SÖKANDE 2014-11-05 Meddelad i Stockholm Målnr 22962-14 KONKURRENSVERKET 2014 -11- 0 6 Avd Dnr KSnr Aktbil MikaelRied Arkitekt AB, 556509-6285 JohnEricssonsgatan6 112 22 Stockholm MOTPART StockholmsStadsParkeringsAB, 556001-7153 Box4678 116 91 Stockholm SAKEN Offentligupphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår MikaelRiedArkitekt AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 542259 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: 08-561 680 00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22962-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDENM.M. Stockholms Stads Parkerings AB (SPAB) upphandlar ramavtal med förnyad konkurrensutsättning för arkitekttjänster, refur 142/ . SPAB har i tilldelningsbeslut den 26 september 2014 rangordnat och tilldelat fem anbudsgivare ramavtal. Mikael Ried Arkitekt AB:s anbud är rangordnat som nummer sex av tretton anbud. Mikael Ried Arkitekt AB (Mikael Ried eller bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att anbudsutvärderingen i upphandlingen ska göras om. SPAB bestrider ansökan. SKÄLENFÖRAV GÖRANDET Mikael Ried anför som stöd för sin ansökan följande. Bolaget har inte tilldelats ramavtal på grund av förfarandet i anbudsutvärderingen och har därmed lidit skada. I tilldelningsmeddelandet anges "Notera att vid angivande av flera arkitekter med olika timpris så har dessa listats som olika anbud." Den omständigheten har inte meddelats tidigare i förfrågningsunderlaget eller på annat sätt i upphandlingsförfarandet. Det har inneburit att tio anbudsgivare plötsligt har blivit tretton anbudsgivare. Detta är ett felaktigt förfarande som innebär att Mikael Ried Arkitekt AB rangordnas som nummer sex och inte tilldelas ramavtal istället för att rangordnas som nummer fem och tilldelas ramavtal. Ett anbud som lämnats av ett företag ska bedömas som ett anbud i enlighet med förfrågningsunderlaget. Att under en pågående upphandlingsprocess ändra förutsättningarna för anbudsutvärderingen måste anses strida mot de för all upphandling gällande principerna om likabehandling och transparens, Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 22962-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SPAB bemöter Mikael Rieds påståenden med följande argument. Den genomförda utvärderingen av de inkomna anbuden har gett ett rättvisande resultat. Även om det redovisade tilldelningsmeddelandet med åtföljande sammanställning av inkomna timpriser kan ge upphov till missförstånd så skulle sökanden på grund av sin prissättning och referensgivning inte kunna bli aktuell att rangordnas som ett av de företag som har presterat ett av de fem bästa anbuden. De enskilda konsultföretagen har i anbuds formulär getts möjlighet att redovisa - per arkitekt - uppgifter om två referensuppdrag och den timkostnad denna arkitekt genererar. Det har varit valfritt för anbudsgivaren att lämna timpriser för en eller flera arkitekter. I två fall har enskilda konsultföretag lagt skilda timpriser beroende på vilken arkitekt som offererats. Även om rätten bedömer att STAB har hanterat ett anbud med två skilda timpriser på felaktigt sätt i anbuds­ utvärderingen, så har inte detta medfört någon förändrad rangplats for de fem bästa anbuden. Mikael Ried har därmed inte lidit skada. Anbuds­ givaren för de enskilda konsulterna ska redovisa två referensuppdrag per konsult. Referensuppdragen/projekten skall avse utförda projekt. Mikael Ried klarar inte det ställda ska-kravet att uppdragen ska vara utförda. Förvaltningsrätten kan besluta att en upphandling ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts om det vid prövningen av ansökan kan bedömas att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. När det gäller anbudets innehåll och krav på arkitekten anges det i de administrativa föreskrifterna om "offererade arkitekter" och i övrigt om "anbudsgivare". Det tyder på att en anbudsgivare kan offerera flera arkitekters tjänster men ger inte besked om att olika tiinpris för offererade arkitekter ses som separata anbud som kommer att utvärderas var för sig. I Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22962�14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen det avseendet är förfrågningsunderlaget otydligt. Att somSTAB gör utvärdera anbudsgivarnas offererade arkitektt änj ster som enskilda anbud kan gynna anbudsgivare som kan offerera ett flertal arkitekter. Att ett företag med endast en arkitekt skulle offerera olika timpris för sitt arbete, och därmed lämna flera anbud, utan att bli ifrågasatt ter sig varken rimligt eller troligt. För den som arbetar som ensam arkitekt skulle förutsättningarna för att lämna anbud i stort sett vara desamma även om det klart anges i förfrågningsunderlaget att varje offererat tonprisutvärderas som ett anbud, men det skulle trotsallt finnas en möjlighet att överväga alternativ för att lämna anbud. Förvaltningsrätt en kan intefinna att STAB, somMikaelRiedgörgällande, harändratförutsättningarnaföranbuds­ utvärderingen på ett sätt som innebär att principerna om likabehandling och transparens har åsidosatts. STAB har i bilaga till tilldelningsbeslutet redovisat de tio anbudsgivamas anbudssumma. Tvåanbudsgivareharlämnattvårespektivetretimpriser och det totala antalet anbud somutvärderas är därmed trett on. Av defem anbud som har rangordnats föreMikaelRieds anbud har inte konkurrerat medtvåanbud.STAB angerinledningsvisiförfrågningsunderlagetatt avtal kommer att träffas med minsttre och maximalt sex parter och avseende prövning av anbudsgivare att defem anbud som är ekonomiskt mest fördelaktiga kommer attantas. MikaelRieds anbudssumma är den sjätte lägsta och hans anbud skulle därmedinte kunna kommaifrågaför avtal. MikaelRied har därför inte lidit skada. Detfinns därmed inte någon grund för ingripande med stöd avLOU och ansökan ska därför avslås. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22962-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MANÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3109/lA LOU). ,..,.__ llt ,p·,J ') Kaija Hultquist Rådman Kerstin Sandin har handlagt målet. JJ,,,· rL , f-1 Ui.i. �frr1 i. I;J/J,.,, i!-� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten, Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om .beslutet har :meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överltlagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om L det .finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har ko:tiunit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling .inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innån tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se prövas av högre rätt, eller