FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 2014-02-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 28950-13 Sida 1 (7) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE Honeywell Safety Products Nordic AB, 556670-2162 Strandbadsvägen 15 3 TR 252 29 Helsingborg MOTPART Södertörns Brandförsvarsförbund, 222000-0737 Box 563 136 25 Haninge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET rl, 2014.-02- 1 0 ;;i!,/$\ Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling. Dok.Id 446710 -Postadress Besöksadress · Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76_ Stockholm 08-561 680 00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhohn@dom.se · E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 28950-13 Södertörns Brandförsvarsförbund genomför en upphandling av andnings­ sk:ydd. Upphandlingen genomförs S?m ett öppet förfarande. Av tilldel­ ningsbeslut daterat den 19 november 2013 framgår att Södertörns Brand­ försvarsförbund antagit anbud från en annan leverantör än Honeywell Sa­ fety Products Nordic AB (Honeywell). Höneywell yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget sarmnanfattningsvis följande. Upphandlingen förordar på ett otillbörligt sätt tidigare leverantörs lösning angående utrustningens monte­ ring i befintlig brandbil. Upphandlingsunderlaget saknade även relevant information kring mått i bilarna vilket försvårat prisberäkningen. Den nu-" varande leverantören får således en kostnadsfördel då de redan har sina stolar monterade i bilarna. En ombyggnad krävs i rökdykarstolarna och detta borde upphandlas separat. Upphandlingen följer inte Arbetsmiljöver­ kets direktiv kring buller. Att befintligt andningssk:ydd ska vara utrustat med hörselskydd samt kompatibel kommunikationsutrustning borde framgå som ett skall-krav. Alla skall-krav i upphandlingen förordar kom­ munikationslösningar som_inte kan användas tillsammans.med konvent­ ionella hörselskydd. Uttrycket "NLL Non Limitied Lifetime" är varken --------------...---- - -europastandardellersvenskstandard..Specifikationenborde-varaettfunkt- ---------- . ionskrav. Ett rimligt skall-krav borde vara tidsbestämd ålder så att man vet vad man köper in. Södertörns Brandförsvarsförbund bestrider Honeywells ansökan och anför till stöd för sin talan sammanfattningsvis följande. Brandbilarna är för­ sedda med tre baksäten och i ryggstödet på varje baksäte finns en and­ ningsapparat fastsatt i hållare. Dagens hållare är utformad för dubbelflask­ system. Byte av dubbelflasksystem till ett singelflasksystem medför att ryggstöden måste bytas ut till en stor_ kostnad. Ett flertal leverantörer kan i ­ Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28950-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen dagsläget leverera andningsskydd med dubbelflasksystem utförda i kom­ positmaterial. Hela organisationen är anpassad till dubbelflasksystemet. Anpassningsbehovet vid byte till singelflasksystem består förutom av ryggstödshållare även av transportbehållare, transportvagnar och fyllnings­ ramper. Upphandlingen erbjuder att anpassning på fordon f'ar göras så att en ny leverantör ska ha möjlighet att lämna anbud. Kostnaden för denna anpassning ska dock ingå i den offererade summan. Upphandlingsundeda­ get har inte angett mått i brandbilen för hållare av andningsapparat på grund av att det är en i branschen känd lösning. Om en leverantör inte kän­ ner till detta har det funnits möjlighet att under anbudstidens gång ställa, frågor och få svar. Ryggstöden i brandbilarna är inte inköpta av den leve­ rantör som har tilldelats kontrakt för andningsskydd. En ny leverantör av dubbelflasksystem kan med lättare justering anpassa ansningsutrustning och ryggstödshållare till varan�ra. Förbundet är väl insatt i riksbedömning­ en vid buller men det kan inte ankomma på en leverantör att bestämma vad som önskas köpas in. "NLL Non Limited Lifetime" är ett uttryck för ej begränsad livstid. Det är således ingen standard utan en beskrivning av att ingen fastställd åldersbegränsning finns på en produkt. Kraven i upphand­ lingen har haft en objektiv utformning och framstår inte som godtyckliga eller uppenbart osakliga.. ·------SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET--- - - - --- - - Av 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28950-13 I STOCKHOLM ·" Allmänna avdelningen -------- mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av förfrågningsunderlaget till den aktuella upphandlingen framgår bland annat följande. "Utbyte av ryggplatta, regulator, andningsmask med andnings­ ventil och kommunikationsutrustning anpassad för rakelenhet . Motorola MTP850s alternativt kompletta andningsapparater med dubbla kompositflaskor NLL non limited life enligt Ar­ betsmiljöverkets föreskrifter om rökdykning (AFS 2007:7). Andningsmasken skall kunna anpassas för synkorrigering (ex glasögon)." "Andningsapparaten skall passa i befintliga rökdykarstolar (ryggar) anpassade för flaskpaket med två luftflaskor. Eventu­ ell anpassning/förändring av befmtliga rökdykarstolar/hållare skall ingå i offererat pris. Montering alternativt anpassning av hållare skall uppfylla eventuella besiktnings/chassiekrav samt . --vara fackmannamässigt utförd..(59.st rökdykarstolar-och-8-1-------------­ hållare) Andningsapparaten skall vara försedd med snabbkopp- ling mellan luftpaket och regulatör." Honeywell har anfört att den aktuella upphandlingen jnte följer Arbetsmil­ jöverkets föreskrifter angående buller och att ett skall-krav borde vara att befintligt andningsskydd ska vara utrustat med hörselskydd samt kompati­ bel kommunikationsutrustning. Bolaget har även fört fram att en ombygg­ nad krävs i rökdykarstolarna och att detta borde upphandlas separat. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28950-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen När en upphandlande myn9ighet bestämmer föremålet för upphandlingen har den stor frihet. Kraven måste vara kopplade till föremålet för upphand­ lingen, det vill säga de ska avse och påverka just den produkten som upp­ handlas. De krav som ställs upp får inte heller strida mot principerna om icke-diskriminering och fri rörlighet för varor och tjänster och måste också i övrigt vara förenliga med unionsrätten GmfRÅ 2010 ref. 78). Förvaltningsrätten konstaterar att det är den upphandlande myndigheten som har att identifiera sitt behov och utifrån detta har en stor frihet att ut­ forma sitt förfrågningsunderlag. Det ankommer mot denna bakgrund inte på förvaltningsrätten att ta ställning till huruvida skall-krav borde ha upp­ ställts angående buller samt huruvida ombyggnad av rökdykarstolar borde upphandlas separat. Honeywell har framfört att uttrycket "NLL Non Limitied Lifetime" varken är europastandard eller svensk standard samt att" ett rimligt skall-krav borde vara tidsbestämd ålder. Södertörns Brandförsvarsförbund har mot detta anfört att uttrycket inte är någon standard utan en beskrivning av att ingen fastställd åldersbegränsning finns på en produkt. Förvaltningsrätten finner inte att förbundet genom hänvisningen till uttrycket kan anses ha brutit mot LOU. Såsom förvaltningsrätten tidigare konstaterat har den upphandlande ··--·-·--·----·----·----------myndigheten stor.frihet-vid bestämmande. av:..vad.som. ska upphandlas .var-- för det inte ankommer på förvaltningsrätten att bestämma vad som borde vara ett rimligt skall-krav i denna del. - - -­ Honeywell har vidare anfört att upphandlingen förordar tidigare leveran­ törs lösning angående utrustningens montering i bilarna. Bolaget har dock . inte närmare anfört vilka omständigheter som ligger till grund för påståen- det. Mot den bakgrunden anser förvaltningsrätten inte att bolaget har visat att Södertörns Brandf�rsvarsförbund brutit mot likabehandlingsprincipen. , FÖRVALTNINGSRÄTTE:N° I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 28950-13 Honeywell har även anfört att_upphandlingsunderlaget saknade relevant information kring mått i bilarna och får därmed anses mena att förfråg� ningsunderlaget brister i transparens. Med transparens avses fräinst skyldigheten för den upphandlande myndig­ heten att lämna information om upphandlingen och det praktiska tillväga­ gångssättet vid denna samt rätten för leverantörer att få tillgång till denna information·så att de i förväg känner till vad som gäller vici upphandlingen (prop. 2006/07:128 s. 132). För att grund för ingripande mot en upphandling enligt 16 kap. 6 § LOU ska föreligga ska sökanden visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats GmfHFD-2013 ref. 53). Ho­ neywell har anfört att den påstådda bristen avseende information om mått försvårat prisberäkningen. Av handlingarna i målet framkommer att Ho­ neywell har lämnat ett anbud som ansetts uppfylla samtliga skall-krav. Det har varit en stor skillnad mellan den anbudssumma Honeywell lämnat och den anbudssumma som den vinnande leverantören lämnat. Förvaltningsrät­ ten anser inte attHoneywell på ett tillräckligt klart sätt har visat att den påstådda bristen inverkat på bolagets placering i förhållande till den vin­ nande leverantören i upphandlingen. Honeywell har således inte visat att .bolaget-lidit eller kan-komma att-lida-skada av-den påstådda.bristen.�.---- Sammanfattningsvis finns det inte grund för förvaltningsrätten att besluta att upphandlingen ska göras om. Honeywells ansökan om ingripande enligt. LOU ska därmed avslås. �-- - Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28950-13 I STOCKHOLM Allmänna avde1ningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). ·;L ~"Ukj � (/M:;zÅhammar Rådman Föredragande har varit Sara Uhrbom. · HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövllU;l.gstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om kl anden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ag www.domstol.se 2.