FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-06-16 Meddelad i Stockholm Mål nr 10599-11 Enhet 14 Sida 1 (5) Isab Clean AB, 556528-2398 Box 2206 169 12 Solna Ombud: Stilianos Ma:fredas lnfoduction management AB Rissneleden 63 174 44 Sundbyberg MOTPART Stockholms Stad Ombud: Stadsadvokat Malin Lindvall Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen 105 35 Stockholm SAKEN KONKURRENSVERKET 20i1 -06- 1 7 Aktbil Avd Dnr Doss Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 137975 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen I Telefax 08-561 680 0 I forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10599-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Stockholms stad, utbildningsnämnden genom Bussenhusskolan, Enbackss­ kolan, Solhemskolan, Elinsborgsskolan, Gullingeskolan, Bromstensskolan, Sundbyskolan och Spånga Gymnasium och Grundskola (Stockholms stad) genomför genom öppet förfarande en upphandling av lokalvårdstjänster i Spånga-Tensta, dnr 102-002/2011. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Isab Clean AB (Isab Clean) yrkar i första hand att förfrågningsunderlaget ska rättas. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om i sin helhet. Stockholms stad bestrider yrkandet. GRUNDER OCH SAKOMSTÄNDIGHETER Isab Clean Kvalificeringskravet avseende kompetens, där det anges att leverantören ska ha utfört minst två städuppdrag omfattande viss städyta i skolmiljö eller annan motsvarande miljö, är oproportionerligt på grund av att det gäller ackumulerat för det fall anbudsgivaren lägger anbud på flera skolor. Kravet har inget samband med upphandlingen och stänger ute presumtiva anbudsgivare som har tillräcklig omsättning inom lokalvårdsverksarnhet och tillräcklig erfarenhet i form av städad yta. En anbudsgivare som har tillräcklig kapacitet vad avser omsättning och städyta kan på grund av att kravet gäller ackumulerat komma att uteslutas enbart på grund av att an­ budsgivaren inte har fördelat sin erfarenhet på tillräckligt många uppdrags­ givare. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Stockholms stad DOM Sida 3 10599-11 Stockholms stad har strävat efter att ge små och medelstora företag möjlig­ het att delta i upphandlingen och anbud har därför kunnat lämnas på en eller flera skolor. Avtal kommer att tecknas med en leverantör per skola. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska redovisa erfaren­ het av två städuppdrag i skola eiler motsvarande miljö med en städyta som minst motsvarar skolans för varje skola som anbudsgivaren lägger anbud på. Kraven syftar till att säkerställa att anbudsgivaren har erfarenhet och kapacitet av att samtidigt utföra parallella uppdrag. För det fall en leveran­ tör avser att utföra flera uppdrag samtidigt ställs krav på att leverantören har en stor organisation medan en mindre aktör har möjlighet att lägga an­ bud på enskilda objekt. Av förfrågningsunderlaget framgår vidare att referensuppdragen ska avse skolmiljö eller annan motsvarande miljö. De anbudsgivare som själva inte uppfyller kvalificeringskraven har enligt 11 kap. 12 § LOU möjlighet att anlita andra företags kapacitet. Kravet får därför anses ha begränsade nega­ tiva effekter på leverantörers möjligheter att lämna anbud. Stockholms stad har inte brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller mot nå­ gon annan bestämmelse i LOU. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10599-11 Allmänna avdelningen Av 16 kap. 5 § framgår bl.a. att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förfrågningsunderlag Under rubriken kompetenskrav i förfrågningsunderlagets punkt 2.4 fram­ går bl.a. att leverantören skall ha utfört minst två städuppdrag i skolmiljö eller annan motsvarande miljö. För respektive skola gäller att redovisade uppdrag ska ha omfattat en viss städyta där storlekskravet varierar mellan 4 000 - 11 800 kvadratmeter beroende på vilken av de åtta skolorna an­ budsgivaren avser att lägga anbud på. Det framgår vidare att kravet på erfa­ renhet av två städuppdrag i skola eller motsvarande miljö gäller för varje skola som anbudsgivaren lägger anbud på. Det innebär att om anbudsgiva­ ren lägger anbud på flera skolor gäller kravet ackumulerat. Om anbudsgi­ varen lägger anbud på exempelvis tre skolor ska sammanlagt sex uppdrag som klarar kraven enligt ovan redovisas. Förvaltningsrättens bedömning Isab Clean AB har anfört att kravet att anbudsgivaren ska redovisa erfaren­ het av två städuppdrag i skola eller motsvarande miljö med en städyta som minst motsvarar skolans är oproportionerligt, med hänsyn till att kravet på antal referenser ackumuleras för det fall anbudsgivaren lägger anbud på flera skolor. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det är den upphandlande myndigheten som har att identifiera sitt behov och att det utifrån detta står myndigheten fritt att utforma förfrågningsunderlaget inför upphandlingen. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10599-11 Alla krav måste emellertid vara förenliga med LOU och de gemenskaps­ rättsliga principer som ligger till grund för lagstiftningen. Av proportionali­ tetsprincipen följer att den upphandlande myndigheten inte får ställa högre krav på leverantören än vad soi:n är nödvändigt för den aktuella upphand­ lingen. En upphandlande myndighet har emellertid ett utrymme inom vil­ ket den kan agera gentemot proportionalitetsprincipen (Falk, Jan-Erik "Lag om offentlig upphandling - en kommentar", s. 65). Det anförda innebär att endast klara överträdelser av proportionalitetsprincipen bör föranleda ett ingripande från domstolen. Av Stockholms stads yttrande framgår att syftet med det aktuella kravet är att säkerställa att anbudsgivaren en tillräckligt stor organisation som har erfarenhet av och kapacitet att samtidigt utföra parallella uppdrag. Enligt förvaltningsrättens mening är det aktuella kravet, för det fall en an­ budsgivare väljer att offerera flera uppdrag, en lämplig och effektiv åtgärd för att uppnå syftet att säkerställa att leverantörerna har de resurser och den kompetens och erfarenhet som krävs för att kunna utföra flera parallella uppdrag. Kravet kan inte anses vara oproportionerlig jämfört med det ef­ tersträvade syftet. Skäl för ingripande enligt LOU saknas därmed. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IA LOU) �Jon= Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Stina Wesslau I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Stock:ho.lm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till. ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas stru: förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes narnn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift än.dras är det viktigt att anmälan snarast göts till. hmrnarriitten, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen fot beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till. stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om.bud ska denne sända in fullrnakt i original. samt uppge sitt narnn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överptövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphan.dling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV .3109/lA LOU