FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Christian Härdgård SÖKANDE Metas Storkök AB, 556158-9523 Lärkträdsgatan 4 213 63 Malmö MOTPART Malmö stad 20.5 80 Malmö SAKEN Mål nr 12827-10 E 2010 -11- 2 4 Dok.Id 37784 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon 040-35 35 00 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se DOM Sida 1 (7) 2010 -11- 2 3 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Metas Storkök AB:s ansökan om överprövning av avtalets giltighet. Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 040-97 24 90 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 2 12827-10 E 2010 =11- 2 3 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Bakgrund Malmö stad genomför en upphandling benämnd "Nytt kök inom Amira­ len", projektnummer 6176, med tillämpning av de bestämmelser som gäll­ er för förenklat förfarande enligt LOU. I tilldelningsbeslut den 16 septem­ ber 2010 har Malmö stad meddelat att man kommer att teckna avtal med EMP Storkök AB (nedan EMP). Då påböijandet av denna upphandling har skett efter den 15 juli 2010 innebär det att de nya reglerna om avtalsspärr ska tillämpas i upphandlingen. Metos Storkök AB (nedan Metos) ansökte den 24 september 2010 om överprövning av upphandlingen. Således in­ trädde en förlängd avtalsspärr detta datum. Malmö stad har därefter med­ delat förvaltningsrätten att man den 28 september 2010 ingått avtal med EMP. Parternas yrkande och argumentation Metos har begäti överprövning av avtalets giltighet. Som skäl för sin talan har Metos anfört i huvudsak följande. Malmö stad har fattat ett beslut på handlingar från EMP som inte följer förfrågningsunderlaget och de admi­ nistrativa föreskrifterna. EMP har inte redovisat samtliga positioner enligt förfrågningsunderlaget och flertalet av de offererade positionerna är inte likvärdiga med de i förfrågningsunderlaget efterfrågade positionerna. Malmö stad har ställt som krav att vissa av produkterna ska ha en viss typ av miljömärkning. Det är bara ett fåtal produkter på marknaden som har det och de betingar ett betydligt högre pris än motsvarande produkter som inte är miljömärkta. Anbuden går därför inte att jämföra. Malmö stad mås­ te kontrollera att anbudsgivarna har angett vilka produkter de tänkt leverera och att de håller de krav som ställts. Det räcker inte att anbudsgivama ga­ ranterar att leverans ska ske med likvärdiga produkter, utan det ska klart angesvilkaproduktersomomfattasavanbudet. Malmöstadharbrutitmot Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12827-10 E 2010 -11- 2 3 de grundläggande principerna genom att inte behandla leverantörerna på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Det är Malmö stads skyldighet att kontrollera om det inkommit ett överklagande innan de teclmar avtal. Malmö stad har motsatt sig bifall till Metas talan och anfö1i i huvudsak följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbud ska innehålla samt­ liga i anbudsformuläret efterfrågade uppgifter och ska avse huvudanbud. Den formuleringen innebär att respektive anbud, för att det ska utvärderas, ska innehålla det i förfrågningsunderlaget ingående anbudsfonnuläret. De i anbudsfonnuläret redovisade uppgifterna prövas i samband med anbudsut­ värderingen. Samtliga tre anbudsgivare har lämnat korrekt ifyllda anbuds­ formulär och redovisat efterfrågade uppgifter. Den i förfrågningsunderlaget ingående produktlistan redovisar de produkt-­ kvaliteer som efterfrågas. Produktlistans syfte är att beskriva den kvalitets­ nivå som efterfrågade produkter ska uppfylla. Av förfrågningsunderlaget framgår att det är möjligt för anbudsgivarna att erbjuda likvärdiga produk­ ter som de anser uppfyller efterfrågad kvalitetsnivå. Genom anbudsformu­ läret förbinder sig anbudsgivaren att leverera efterfrågade produkter med angiven kvalitetsnivå under förutsättningar som framgår genom hänvisning till delar av förfrågningsunderlaget. Två av anbudsgivarna har, utan att det efterfrågats av kommunen, redovisat produktuppgifter i form av en egen utformad och redigerad produktlista som till strukturen baserats på den produktlista som ingår i förfrågningsunderlaget. De på anbudsgivarnas eget initiativ bifogade produktlistorna har inte omfattats av utvärderingen. Kommunen har inte för avsikt eller någon möjlighet att anpassa anbuds­ prövningen efter inlämnade anbuds utfonnning. Det är inte förenligt med de rättsprinciper som framgår av LOU att utvärdera av anbudsgivare redo­ visade uppgifter som inte efterfrågats genom det aktuella förfrågnings­ underlaget. Genom uppgörelseprotokollet har kommunen säkerställt leve­ rans av produkter som motsvarar produktbeskrivningen i förfrågningsun­ derlaget. Kommunen förutsätter och kommer att se till att likvärdiga pro- I MALMÖ Avdelning 1 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12827-10 E Avdelning 1 I MALMÖ 2010 -n- 2 3