FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 1 SÖKANDE DOM 2012-10-03 Meddelad i Jönköping Mål nr 4514-12 E Domare 1:2 Sida 1 (4) Ren Kunskap GBG AB, 556780-4223 Jasmingatan 2 441 56 Alingsås MOTPART Tranemo kommun 514 80 Tranemo SAKEN KONKURRENSVfm{ET �111- L"Qf2, 1-.1 04 Avd Dnr Doss Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Aktbil Dok.Id 80340 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefax 036-15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Tranemo kommun inbjöd leverantörer att lämna skriftligt anbud på upp­ handling av utbildning av yrkesbevis PRYL (Projekt Yrkesbevis Lokalvår­ dare) samt handledarutbildning för PRYL. Som upphandlingsform angavs att det var en direktupphandling enligt LOU. I tilldelningsbeslut den 29 augusti 2012 angavs dock som upphandlingsform förenklad upphandling. Vid anbudstidens utgång hade två företag, bl.a. Ren Kunskap GBG AB, lämnat anbud. Båda företagens anbud uppfyllde kvalificeringskraven. I förfrågningsunderlag angavs att det anbud skulle antas som sammantaget bedöms vara ekonomiskt mest fördelaktigt och som är särskilt lämpligt med hänsyn tagen till följande rangordnade och viktade kriterier: • Kompetens och erfarenhet • Genomförande • Pris 30 % 30 % 40 % Telefon 036-15 66 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Enhet 1 Det angavs att anbud med högst totalpoäng kommer att antas. Vid utvärde­ ringen placerades Ren Kunskap GBG AB på andra plats. Jämfört med vin­ nande anbud hade bolaget fått lägre poäng avseende dels Kompetens och erfarenhet, dels Pris. Ren Kunskap GBG AB begär överprövning och anför följande. Företaget anser att LOU är satt ur spel då upphandlingen riktar sig endast till en leve­ rantör som har ensamrätt på utbildningen PRYL. Det antagna anbudet överstiger beloppet för direktupphandling. Upphandlingsunderlaget är inte annonserat enligt LOU. Sida2 4514-12 E I I Tranemo kommun anser att förfrågningsunderlag, utvärdering och tilldel­ ningsbeslut motsvarar gällande krav. Till bemötande av det Ren Kunskap GBG AB har anfört uppges följande. Det stämmer inte att en leverantör har ensamrätt på utbildningen. Kravspecifikationen för PRYL förvaltas idag av SSC (Svenska Special Certifieringar AB). Detta organ har till uppgift att tillsammans med en förvaltningsgrupp/utvecklingsgrupp, bestående av re­ presentanter från städbranschen, förvalta och utveckla kravspecifikationen för PRYL. SSC är också det företag som genomför personcertifiering mot PRYL. Alla företag som utbildar mot PRYL:s kravspecifikation kan anlita detta företag för certifieringstjänsten. I kvalificeringen av anbudet från Ren Kunskap GBG AB har upphandlande myndighet godkänt den av företaget offererade utbildningen, dvs. ingen skillnad har gjorts i jämförelsen mot PRYL. När det gäller upphandlingsform rådde under arbetet med förfråg­ ningsunderlaget osäkerhet kring värdet på upphandlingen. Upphandlingen benämndes direktupphandling, men har i alla andra avseenden hanterats som en förenklad upphandling. Annonsering har skett i en allmänt tillgänglig databas (www.opic.se) och anbudstiden har varit 38 dagar, vilket är skälig tid. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4514-12 E I JÖNKÖPING Enhet 1 Ren Kunskap GBG AB tillägger att i förfrågningsunderlaget fanns inte an­ givet vad utbildningarna skulle innehålla. Det är endast det vinnande företa- get som innehar och äger utbildningsmaterialet för PRYL och därmed har möjligheten att utbilda i PRYL mot den kravspecifikation som innehas av SSC. I förfrågningsunderlaget angavs direktupphandling. Att sedan hantera denna som en förenklad upphandling strider mot gällande bestämmelser och kännedom om denna förändring har de inte fått under anbudstidens gång. DOMSKÄL Enligt 16 kap.4 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kunna komma att lida skada i en framställning till allmän förvaltningsdom­ stol ansöka om överprövning. Av 16 kap.6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Överprövning enligt LOU utgör en kontroll - utifrån de omständigheter som sökanden har anfört - av att den upphandlande myndigheten har följt de grundläggande principerna som återfinns i 1 kap. 9 § LOU samt av den upphandlande myndigheten har följt övriga bestämmelser i LOU. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4514-12 E I JÖNKÖPING Enhet 1 Under pågående upphandlingsförfarande har Tranemo kommun ändrat benämningen av upphandlingen från direktupphandling till förenklad upp­ handling. Redan med hänsyn bl.a. till att det finns ett förfrågningsunderlag och att anbud enligt detta ska avges i viss form visar att det faktiskt är fråga om en förenklad upphandling. Den ändring av benämningen som Tranemo kommun har beslutat strider inte mot någon av de principer som anges i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Ren Kunskap GBG AB har i övrigt inte framfört något som visar att Tra­ nemo kommun vid utvärderingen har missgynnat bolaget och handlat i strid mot det som anges i 16 kap.6 § LOU. Det saknas grund för att såväl besluta om att upphandlingen ska göra som att besluta om rättelse. Ansö­ kan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lD LOU). r:ieua&wh-0w� Lena Schön-Barkestam