( Offentlig upphandling enligt lagen (2007: I 091) om offentlig upphandling, LOU FÖR VALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning i den del vad gäller tilldelning av kontrakt till Menigo Foodservice AB avseende varugrupper­ na 1. Huvudsortiment och 6. Färskt kött-, fläsk och charkprodukter och beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan utvärderingen gjorts om och rättats, varvid Menigo Foodservice AB:s anbud avseende varugrup­ perna I och 6 inte får beaktas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Föredraganden: C. Andersson SÖKANDE DOM 2011-05-31 Meddelad i Luleå Mål nr 248-11 E D5 Sida 1 (15) Servera R & S AB, 556233-2451 112 89 Stockholm Ombud: Stig Hermansson c/o Servera R & S AB 112 89 Stockholm MOTPART Luleå kommun Inköpsavdelningen 971 85 Luleå SAKEN KONKURRENSVERKET 2011 -06- 0 1 Avd Dnr Doss Aktbil ( ( Dok.Id 14921 Postadress Box 849 971 26 Luleå Telefon 0920-29 54 90 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 0920-29 54 98 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 248-11 E ILULEÅ 2011-05-31 BAKGRUND Luleå kommun har upphandlat livsmedel genom en öppen upphandling och av underrättelsen om beslut framgår att upphandlingskontrakt tilldelats enligt följande. I. Huvudsortiment (pos. 1-101,117-925) till Meniga Foodservice AB (Meniga). 2. Fryst fisk (pos. 102-116) till Servera R & S AB (Servera). 3. Mejerivaror (pos. 926-1011) till Norrmejerier ek. förening. 4. Färsk potatis (pos. 1012-1013) till Servera R & S AB. 5. Färska frnkter och grönsaker (pos. 1014-1058) till Meniga. 6. Färskt kött, fläsk- och charkvaror (pos. 1059-1131) till Meniga. YRKA NDEN Servera har ansökt om överprövning och yrkat att upphandlingen ska göras om avseende varugrupperna 1. Huvudsortiment samt 6. Färskt kött, fläsk­ och charkprodukter. Servera har vidare yrkat att upphandlingen inte får avslutas innan förvaltningsrätten beslutat något annat. Luleå kommun har motsatt sig bifall till ansökan. GRU NDER Servera har sammanfattningsvis anfört följande. Ska-krav Av förfrågningsunderlaget framgår att kommunen i steg två vid sin pröv­ ning av anbud har uppgett att ska-krav ska vara uppfyllda. I upphandlingen finns ca 200 frågor och svar och i ett förtydligande till förfrågningsunder- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 248-11 E 2011-05-31 laget 2.11 anges att. . . "För det produkter som gäller för ovanstående ska anbudsgivaren i kolumnen N, Kommentar, ange antal liter/kg färdig vara som försäljningsenheten ger." I vinnande anbudet från Menigo h ar detta krav ostridigt inte genomförts trots att kommunen ställt detta som ett för­ tydligat ska-krav. Kommunen har inte tagit hänsyn till detta och godkänt Menigos anbud trots att det rätteligen skulle ha förkastats. Kommunen har även angivit som ska-krav 2-3 leveranser per vecka och Gunnar Dafgård AB (Dafgård) har angivit måndag och onsdag som leve­ ransdagar i sitt anbud. Om behov uppstod skulle översyn av leveransavtalet göras hävdas det. Anbudet uppfyller inte det uppställda ska-kravet och kommunen har brutit mot LOU och likabehandlingsprincipen genom att godkänna avsteget. Felaktiga artiklar Kommunen har utvärderat att Menigos anbud är 135 379 kronor lägre i pris än Servera som har det näst lägsta priset. För varugrupp har Menigo i tio positioner angivit fel produkter gentemot kravspecifikationen samt artiklar och producenter som försvunnit från marknaden. Kommunen har inte uppmärksammat detta. Menigo ska därför påföras ytterligare 155 266 kro­ nor i utvärderingen. Detta innebär även att Servera blir 19 887 kronor billi­ gare och bör därmed tilldelas varugruppen eftersom kriteriet är lägsta pris. Djurskydd Kommunen har i upphandlingen ställt som obligatoriskt krav på varan att Miljöstymingsrådets (MSR) dokument för animaliska livsmedel ska vara uppfyllda. Dessa krav är avvikande mot EU-direktivet och kommunens krav är mycket högre ställda än EU:s krav. Kommunens ska-krav gällande antibiotika - att detta får användas i vissa fall strider mot EU:s generella förbud mot antibiotika. Kravet strider mot likabehandlingsprincipen och icke-diskrimineringsprincipen i LOU. Kommunen har vidare strängare ILULEÅ ( Sida 4 FÖR VALTNINGSRÄTTEN DOM 248-11 E I LU LEÅ 2011-05-31 krav vad gäller djurtransport av fjäderfä. Djuren tillåts max transporteras i åtta timmar eller tolv timmar nattetid jämte EU:s krav vilka tillåter trans­ porter om max 14 timmar samt ytterligare 14 timmar efter en timmes up­ pehåll, dvs. 29 timmar i följd. Vidare har kommunen som ska-krav att dju­ ret är helt bedövat när avblodning sker. EU tillåter att undantag görs från bedövning av religiösa eller kulturella skäl. Ingen producent med produktion utanför Sverige har kännedom om kraven eller kan uppfylla dessa anvisningar varför de måste anses vara diskrimine­ rande då endast svensk produktion kan komma att klara kraven eftersom de är anpassade till de svenska djurskyddslagama. Kraven är således diskri­ minerande mot producenter utanför Sveriges gränser. Om kommunen be­ handlat frågan om djurskydd i enlighet med LOU hade Servera kunnat lämna sitt bästa bud i upphandlingen och haft stora chanser att tilldelas kontraktet även för varugruppen kött och chark. Kommunen anser att MSR: s djurskyddskrav är proportionerliga och att de överensstämmer med upphandlingsreglema och hänvisar till MSR: s hem­ sida. Servera anser att det som står där kunde vara riktigt om förutsättning­ arna för att göra utvärderingar funnits. MSR anvisar endast till leveransför­ säkring enligt LOU, vilket enligt Kammarrätten i Göteborg är otillräckligt. Kommunen har inte angivit eller bevisat att bättre djurskydd ger bättre kvalitet eller prestanda på de slutliga styckningsdetaljema av kött eller köttprodukter. Eftersom detta inte har visats faller möjligheten att ange kvalitet som argument mot lagen. Kraven ska också enligt proportionali­ tetsprincipen ha ett naturligt samband till det som upphandlas - om det finns flera alternativa krav bör det krav som är minst ingripande väljas. MSR använder vidare samma utvärderingssystem på djurskydd som på miljö, dvs. certifieringar till standarder som finns på miljösidan. Dessa standarder finns inte på djurskydd och därför blir det omöjligt att utvärdera ( ( Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 248-11 E 2011-05-31 dessa krav - vilket inte heller görs av upphandlande myndigheter. Produk­ ter producerade i andra länder utestängs då standardiserade certifikat på djurskydd inom EU helt saknas. Detta innebär också att utvärdering av ett anbud inte kan ske, vilket strider mot principerna om icke-diskriminering och likabehandling. Om kommunen ställer skärpa krav gentemot EU-bestämmelserna på pro­ dukter måste det finnas möjlighet att kontrollera uppföljningsgraden av kravet. Eftersom det inom EU inte finns något utvecklat kontrollsystem och det måste betraktas som oproportionerligt att en utländsk producent ska ha kännedom om svensk djurskyddslagstiftning och svensk branschpo­ licy. Dessa leverantörer ställs därför utanför deltagande i upphandlingen. Detta drabbar även grossister som Servera som inte kan konkurrera med sitt fulla sortiment. En produkt som lagligen producerats i ett EU-land ska kunna säljas i alla de andra medlemsländerna (ömsesidigt erkännande) med enda undantaget om särskilt skyddsintresse föreligger dvs. risk för människors och djurs liv och hälsa (artikel 30 i EU-fördraget numera ersatt av 34 europeiska unio­ nens funktionssätt, FEUF). Då handlar det om skydd mot djursjukdomar, växtskadegörare, undermåliga produktionsrnetoder och dåliga livsmedel. I EG-domstolens praxis har undantagsgrunderna i artikel 30 EG tillämpats restriktivt. Om undantagsreglerna skall kunna gälla måste landet vara i en unik situation som är baserad på oförutsedd händelse, vara baserad på fakta och innebära förändrade för förutsättningar. Enbart misstro mot andra län­ ders kontrollsystern får inte enligt EU-domstolen ligga bakom ett beslut att ange nationella regler vid upphandling. Eftersom kommunen har avsevärt mer långtgående krav och bestämmelser än vad EU:s skyddsdirektiv inne­ håller, uppstår problem då EU tillåter nationella regler, men samtidigt an­ ger att offentlig upphandling inte får hindra varutillförsel av produkter som följer det gemensamma regelverket, med undantag för möjligheten att ange ILULEÅ Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTE N DOM 248-11 E 2011-05-31 skyddssynpunkt, men det ankommer inte på upphandlande myndigheter att avgöra frågan om skyddsintresse. V ad gäller kommunens hänvisning till EFSA-rapporten anser Servera att oavsett utvecklingen och nya utredningar förändras inte EU-direktivet för detta och en förändring måste ske via ett direktiv och inte enskilda forsk­ ningsrapporter. Kammarrätten i Göteborg har i dom i mål 2216-2221-10 ansett att det inte är tillräckligt att kräva att anbudslämnaren intygar att uppgifterna stämmer och dessutom strider det mot EU-domstolens dom i mål C-448/O1 att inte kontrollera att anbuden är korrekta. Kommunen har huvudsakligen anfört följande. Ska-krav Den vinnande anbudsgivaren Menigo har inte fyllt i kolumnen N för varu­ grupp 1 men denna brist har inte varit sådan att hinder förelegat mot att utvärdera anbudet. I de olika kolumnerna i anbudsspecifikationen skulle ett flertal uppgifter redovisas. Vid en jämförelse mellan de olika anbuden har jämförpriset i kolumn H varit avgörande. Den anbudsgivare som exempel­ vis kunnat erbjuda en burk sill som kostar 25 kr där enbart fisken i burken vägde 0,3 kg ("avrunnen vikt") har i kolumnen H angett jämförpriset 83,33 kr/kg (25/0,3). I exemplet utgör siffran 0,3 den siffra som efterfrågats i kolumnen N. Anbudsgivama skulle visserligen enligt givna förutsättningar fylla i kolumnen N men det kan i efterhand konstateras denna siffra inte behövs för att göra en relevant jämförelse mellan anbuden. Det väsentliga har varit att anbudsgivarna lämnat ett jämförpris och att det går att härleda hur detta jämförpris beräknats. Menigos anbud innehåller all relevant in­ formation och det har därför varit möjligt att utvärdera anbudet utan åsido­ sättande av någon av de principer som gäller vid offentlig upphandling. ILULEÅ Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 248-11 E ILULEÅ 2011-05-31 Dafgård har i sitt anbud angett att leverans sker måndag och onsdag varje vecka. Enligt kommunens uppfattning uppfyller därmed Dafgård kravet vad gäller antalet leveranser. Kommunen anser inte att det finns stöd för att uppfatta Dafgårds anbud som att Dafgårds förbehållit sig rätten att dra ned på antalet leveranser eller att det finns anledning att uppfatta anbudet som "orent" i något annat avseende. Felaktiga artiklar Varje anbudsgivare har ansvar för att de produkter som offererats uppfyller kraven och att produkterna finns på marknaden. I nu aktuell upphandling är utbudet av produkter stort och varierande och kontroller har skett via DABAS, en produktdatabas som innehåller information om de livsmedels­ produkter som finns tillgängliga på den svenska s.k. foodservicesmarkna­ den. Det kan givetvis inte uteslutas att det, trots kommunens kontroller, i de anbud som inkommit förekommer produkter som utgått eller produkter som inte helt motsvarar vad som efterfrågas. Det ligger i kommunens in­ tresse att anbuden är korrekta men någon skyldighet för en upphandlande myndighet att försäkra sig om att varje uppgift som lämnats av en anbuds­ givare är korrekt finns inte. Kommunen har, i motsats till vad Servera på­ står, antagit den leverantör som lärnnat lägst pris helt enligt de förutsätt­ ningar som anges i förfrågningsunderlaget. Kommunen anser inte att det skulle finnas en skyldighet för den upphand­ lande myndigheten att detaljgranska varje uppgift i lämnade anbud. Det offentliga upphandlingsförfarandet skulle inte gå att genomföra på ett ef­ fektivt sätt om en sådan ordning rådde. Servera kan inte genom det påståd­ da om utgående artiklar etc. anses ha visat att kommunen agerat i strid med likabehandlingsprincipen eller någon annan princip. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 248-11 E ILULEÅ 2011-05-31 Djurskydd En upphandlande myndighet får efterfråga en produkt som håller högre k valitet än den miniminivå som anges i lag, sådana krav måste dock vara proportionerliga. Kraven får heller inte vara formulerade på ett sådant sätt att de gynnar eller missgynnar någon enskild leverantör eller någon sär­ skild leverantörs produkt eller utestänger leverantörer från ett visst land. Kommunen har i upphandlingen använt sig av Miljöstymingsrådets (MSR) djurskyddskrav. MSR har på uppdrag av regeringen tagit fram miljö- och djurskyddskrav som är proportionerliga och i övrigt överrensstämmande med upphandlingsreglema. Inom djurhållningsområdet finns inom EU ett regelverk som anger en viss miniminivå och kommunen har ställt högre krav än miniminivån enligt EU:s regelverk. Detta förhållande ensamt inne­ bär dock inte att kraven i upphandlingen strider mot LOU eller mot de unionsrättsliga principerna. Det Servera gör gällande att kommunen diskriminerar leverantörer från andra länder eftersom producenter med produktion utanför Sverige inte har käm1edom eller kan uppfylla de ställda kraven - stämmer inte enligt kom­ munen. De krav som Servera har invändningar mot är klart och tydligt an­ givna i förfrågningsunderlaget och det krävs ingen kännedom om svensk djurskyddslagstiftning för att förstå förfrågningsunderlaget. Servera har påstått men har inte visat att endast svensk produktion kan komma ifråga för att uppfylla kraven. Kraven är som nämnts tidigare framtagna av MSR och det finns flera exempel på produktion i andra länder än Sverige som kan leva upp till dess kriterier. Att ställa djurskyddskrav vid en upphandling av livsmedel kan heller inte anses strida mot proportionalitetsprincipen. Kraven har ett naturligt sam­ band med och står i rimlig proportion till det som ska upphandlas. Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 248-11 E I LULEÅ 2011-05-31 Den leverantör som antas har en avtalsrättslig förpliktelse att uppfylla ställda krav. Det är fullt möjligt att kontrollera om leverantören uppfyller sina åtaganden enligt avtalet genom att exempelvis begära in dokumenta­ tion från leverantören som verifierar att ställda krav har uppfyllts. Kommunen anser att de krav som ställts ifråga om djurskydd står i över­ ensstämmelse med upphandlingsprinciperna och att det från djurskydds­ synpunkt funnits befogad anledning att ställa dessa krav. Den myndighet inom Europeiska Unionen som hanterar livsmedelssäkerhet. European Food Safety Authority (EFSA) har i en nyligen utkommen rapport be­ nämnd Scientific Opinion Concerning the Welfare of Animals