LÄNSRÄTTENI JÖNKÖPINGS LÄN Sida 1 (13) Mål nr 2541-07 E, 2543-07 E 2655-07 E Rotel 8 DOM 2008-01-23 Meddelad i Jönköping 1. Invacare AB, 556050-1313 (mål nr 2541-07) Box 66 163 91 Spånga 2. Etac Sverige AB, 556203-2879 (mål nr 2543-07) Kista Science Tower 164 51 Kista ----, rKONKURRENSVERK&T ·i ._... SÖKANDE 3. Permobil Försäljning och Service AB, 556126-1891 (mål nr 2655-07) Box 120 861 23 Timrå MOTPART Landstinget i Jönköpings län Box 1024 551 11 Jönköping Ombud: Advokaten Thomas Svedberg och jur. kand. Lisa Stevander Gärde Wesslau Advokatbyrå Box 684 551 19 Jönköping SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) Sökandebolagen har begärt överprövning av Landstingets i Jönköpings län (landstinget) upphandling avseende batterier och batteriladdare (dnr LK.07- 0314). Sista dag för lämnande av anbud var den 12 december 2007. Något tilldelningsbeslut har ännu inte fattats av landstinget. Invacare AB samt Permobil Försäljning och Service AB yrkar att länsrätten ska förordna att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att skall-kravet avseende anslutning till Hinfo under avtalsperioden san1t den vites- och hävningsklausul, som grundas på skall-kravet, tagits bort. Permobil Försäljning och Service AB yrkar alternativt att länsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. 2008 -01- 2 5 Avd Dnr Doss Aktbil Dok.Id 38490 Postadress Box 2201 5.50 02 Jönköping Besöksadress Ö Storgatan 33 A Telefon Telefax 036-15 65 00 036-15 66 55 E-post: lansrattenijonkoping@dom.se www.lansrattenijonkoping.domstoI.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 LÄNSRÄTTENI JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 DOM Sida 2 2541-07 E, 2543-07 E 2655-07 E Etac Sverige AB yrkar att länsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Sökandebolagen anför sammanfattningsvis följande. Landstinget har upp­ ställt skall-kravet att den vinnande leverantören ska vara ansluten till det databaserade informationshanteringssystemet Hinfo under avtalstiden. En­ ligt landstingets avtalsmall, som leverantören måste acceptera, riskerar vin-· nande leverantör att drabbas av höga avtalsviten om anslutning inte sker. När maximalt vitesbelopp betalats äger landstinget rätt att häva avtalet. Att landstinget uppställer skall-krav på anslutning till Hinfo samt straffar den som inte ansluter sig med höga viten och hävning strider mot de krav på affärsmässighet och proportionalitet som följer av 1 kap. 4 § LOU. Länsrät­ ten i Jönköpings län har i dom den 26 april 2007 i mål nr 871--872-07 samt i dom den 11 maj 2007 i mål nr 908-07 funnit att landstingets skall-krav om anslutning till Hinfo under avtalstiden - vid upphandling av elektriska rull­ stolar, drivaggregat och ramper - stred mot proportionalitetsprincipen. Kammarrätten i Jönköping avslog landstingets överklagande i dom den 20 juli 2007 (mål nr 1628--1629-07 och 1827-07). Kammarrättens dom över­ klagades inte, varför länsrättens dom har vunnit laga kraft. Villkoret om anslutning till Hinfo har ingen koppling till det som upphandlas. En anslut­ ning medför vidare betydande merkostnader, vilka inte står i proportion till den ekonomiska nytta som anslutning och kontraktstilldelning im1ebär. Kravet på anslutning är varken lämpligt eller nödvändigt med hänsyn till vad som upphandlas. Att landstinget tar sig rätten att häva avtalet trots att maximalt vitesbelopp betalats är utan tvekan oproportionerligt. De enskilda sökandebolagen anför därutöver bl.a. följande. Invacare AB: Samtliga övriga landsting i Sverige har efter nämnda domar avskaffat kraven på Hinfoanslutning. Många landsting har valt andra lös­ ningar än Hinfo. Inom hjälpmedelsverksamheten finns absolut inte någon LÄNSRÄ TTENI JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 DOM Sida 3 2541-07 E, 2543-07 E 2655-07 E samstämmighet kring Hinfos funktion och värde. Hinfo är inte en databas för alla medicintekniska produkter utan är en särlösning i tiden för en mino­ ritet produkter. Ett projekt har initierats mellan Landstingsnätverket för Upphandling och Swedish Medtech (Branschföreningen för Medicinteknik) med avsikt att skapa en lösning för hela den medicintekniska branschen. Proportionalitetsprincipens syfte är att vara till nytta för både landsting och leverantör. Anslutning till Hinfo skulle kosta Invacare AB en årsavgift om 60 000 kr samt en årlig arbetsinsats motsvarande två årsheltidstjänster, vil­ ket skulle innebära en totalkostnad om strax under 1 000 000 kr. Härvid bör noteras att Invacare AB måste betraktas som en sådan "stor" aktör, som lider mindre skada av anslutningskravet. Skall-kravet på anslutning måste anses oproportionerligt ur två aspekter, dels utifrån vinnande bolags kost­ nadsengagemang i jämförelse med den totala nyttan, dels utifrån den skill­ nad som finns i kostnadsengagemanget för en "stor" respektive "liten" ak­ tör. Hinfo är en systemteknisk särlösning med dyr prislapp som minskar landstingets möjlighet att förse medborgarna med hjälpmedel. Etac Sverige AB: Anslutningskravet till Hinfo innebär en kostnad som inte är kopplad till någon given omsättning enligt leveransavtalet. Anslutnings­ avgiften till Hinfo, 60 000 kr, är kopplad till företagets totala omsättning, men arbetsinsatsen för uppfyllande av kvalitetssäkring genererar därutöver en betydande kostnad. I Etac Sverige AB:s fall uppskattas denna arbets­ kostnad till ett par hundratusen kr. Den information, som landstinget hämtar från Hinfo, finns lättillgänglig på bolagets hemsida. Hinfo är därmed över­ flödigt och utgör bara en kostnad för leverantören. Etac Sverige AB bestri­ der att krav på anslutning till Hinfo är vanligt förekommande vid upphand­ lingar. Majoriteten av de upphandlingar där bolaget lämnar anbud - avse­ ende t.ex. madrasser, taklyftar, rullstolar etc - saknar krav på anslutning till Hinfo. Även om aktuellt skall-krav skulle vara vanligt förekommande förtar detta inte det förhållandet att skall-kravet strider mot 1 kap. 4 § LOU. Det pågår arbete med att ta fram mallar för hjälpmedelsområdet mellan Lands- Sida 4 LÄNSRÄTTENI DOM 2541-07 E, 2543-07 E JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 2655-07 E tingsnätverket för Upphandling (LFU) och Swedish Medtech, leverantörer­ nas branschorganisation. Det finns ännu inte några förankrade och veder­ tagna upphandlingsmallar med krav på anslutning till Hinfo vad gäller hjälpmedel, vilket bl.a. framgår av LFU:s hemsida. Hinfo är inte så väleta­ blerat att utvecklingen skulle gå tillbaka om anslutningskravet slopades. Etac Sverige AB har en hemsida som är uppbyggd som en e-katalog där alla produkter är listade och där det enkelt går att söka efter den produkt man efterfrågar. En marknadsundersökning av Etac Sverige AB under branschmässan våren 2007 visar att förskrivarna till största del använder leverantörernas egna hemsidor för att hitta infomiation om produkterna istället för att använda Hinfo. Produktbeskrivningarna på Etac Sverige AB:s hemsida ger en mer fullständig bild än Hinfo. Anslutningskravet medför oproportionerliga kostnader och arbetsinsatser för leverantören. Förutom att föra in hjälpmedlen med tillbehör i Hinfo måste leverantören kontinuerligt under avtalstiden uppdatera uppgifterna enligt landstingets krav. Kostna­ derna för uppdatering går inte att beräkna för avtalsperioden och de är inte på något sätt kopplade till avrop från avtalet. För leverantörer med många artiklar är kravet på Hinfo-anslutning en stor tidsmässig och ekonomisk belastning. Kravet riskerar att omöjliggöra för mindre företag att delta i upphandlingar. Till skillnad från landstinget menar Etac Sverige AB att proportionalitetsprincipen utgör ett skydd för anbudsgivarna. Aktuell upp­ handling avser att tilldela en leverantör per produktgrupp. Informationen per produktgrupp behöver därför bara sökas på ett ställe, varför det saknar betydelse att landstinget totalt sett har hundratals leverantörer. Hinfo är inte alls så etablerat som landstinget anser. Det finns ca 20 000 förskrivare av hjälpmedel i Sverige. Enligt Hinfos teknikleverantör förekommer ca 5 000 inloggningar per månad i Hinfo, vilket ger ett snitt om 250 användare per arbetsdag. Detta motsvarar 1,2 procent unika besökare per dag av dem som aktivt arbetar med hjälpmedel. Hinfo är lösenordsskyddad och således oåt­ komlig för brukare och allmänhet. LÄNSRÄTTENI JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 DOM Sida 5 2541-07 E, 2543-07 E 2655-07 E Permobil Försäljning och Service AB: Proportionalitetsprincipen syftar till att förhindra den upphandlande enheten att ställa andra eller högre krav än vad som är nödvändigt. De ställda kraven ska ha ett klart samband med det som upphandlas. Skall-kravet på anslutning till Hinfo uppfyller inte nämnda krav. Även om skall-kravet skulle anses tillåtet är vitesklausulen opropor­ tionerlig. Landstinget bestrider bifall till ansökningarna samt anför i huvudsak följan­ de. Frågan huruvida landstinget äger rätt att avtalsvis ställa krav på anslut­ ning till Hinfo innebär en överprövning av vilken produkt/�jänst som lands­ tinget har valt att upphandla. Den frågan faller utanför LOU:s ramar. Av­ talsvillkoren strider inte mot principerna om proportionalitet och affärsmäs­ sighet. Upphandlingen innebär inte att lagakraftvunna domar trotsas. Läns­ rättens domar i mål nr 871--872-07 och 908-07 har aldrig vunnit laga kraft. Domarna överklagades till kammarrätten som - trots landstingets uttryck­ liga begäran - valde att inte pröva frågan huruvida landstinget har rätt att uppställa krav på anslutning till Hinfo för antagen leverantör. Landstingets överklagande avslogs visserligen i kammarrätten, men på en annan grund. Det är korrekt att vissa landsting har slutat att begära Hinfo-anslutning efter domen. Enligt landstingets uppfattning torde detta i stor utsträckning bero på att Swedish Medtech den 20 september 2007 sände ut ett brev till in­ köpsdirektörer/upphandlingschefer i Sverige, vari felaktigt angavs att rå­ dande praxis innebär ett förbud mot krav på anslutning till Hinfo. Uttalan­ det har "skrämt" inköpare från att få frågan ställd på sin spets. Hinfo kan kortfattat beskrivas som en rikstäckande databas innehållande flertalet upp·· gifter om en mängd olika medicinska hjälpmedel och annan utrustning. Det är inte en databas som enbart tar sikte på den här upphandlingen utan den har ett mycket bredare användningsområde. Av Hinfos hemsida framgår att över 95 procent av Sveriges hjälpmedelscentraler är anslutna till Hinfo, att Hinfo representerade 87 procent av alla avropade artiklar år 2006 samt att antalet anslutna LÄNSRÄTTENI JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 DOM Sida 6 2541-07 E, 2543-07 E 2655-07 E leverantörer och kunder hela tiden ökar. Samtliga landsting i Sverige, med undantag av Landstinget i Uppsala, är anslutna till Hinfo. Av leverantörerna är 152 stycken anslutna till Hinfo. Landstinget hanterar ca 13 000 olika ar­ tiklar. För varje artikel ska minst 50 olika uppgifter läggas in för att tillhan­ dahålla personal och brukare rätt information. Informationen används bl.a. för att kontrollera beställningstider och lagernivåer, jämföra priser och egenskaper samt kontrollera serviceåtaganden och faktiska beställningar. Det är inte möjligt för landstinget att sköta allt detta manuellt eller via leve­ rantörernas hemsidor. Hinfo har utvecklats i samarbete mellan upphandlan­ de enheter och leverantörer i syfte att täcka ett synnerligen reellt behov. Ett beslut med innebörden att landstinget inte får uppställa krav på anslutning till Hinfo skulle omintetgöra allt arbete som lagts ner i utvecklingen av Hin­ fo. Landstingen i Sverige skulle behöva skapa nya systern för sökning, jäm­ förelser, beställning m.m. av de produkter som täcks av Hinfo. Behovet av ett sådant systern skulle nämligen alltjämt finnas. Gränsen för proportionali­ tetsprincipen - i betydelsen att kraven som uppställs måste vara kopplade till det som upphandlas - måste ta sin utgångspunkt i förutsättningen att det är kunden, den upphandlande enheten, som inom rimliga gränser definierar sitt behov. I detta fall vill landstinget ha hjälpmedel, vilka ska vara enkelt sökbara och möjliga att beställa i ett integrerat systern. Behovet är inte på­ hittat. Landstingens inköpare ska inte behöva arbeta med lika många systern för inköp som det finns antagna leverantörer. Det rör sig om hundratals le­ verantörer för varje landsting. Hinfo har tagits fram i samarbete mellan samtliga berörda parter på marlmaden just för att fylla detta behov. I dags­ läget finns det inte något alternativ till Hinfo på marknaden. Om det fanns sådant alternativ, skulle landstinget ta hänsyn till det vid sina upphandling­ ar. Inget i den aktuella upphandlingen står i strid med proportionalitetsprin­ cipen. Avgörande för bedömningen är dels ändamålsenligheten, dels vä­ sentlighetskravet. Frågan är huruvida kravet är motiverat med hänsyn till den upphandlande enhetens berättigade syfte med upphandlingen, dvs. det behov som ska täckas. Om kravet på anslutning till Hinfo togs bort skulle Sida 7 LÄNSRÄTTENI DOM 2541-07 E, 2543-07 E JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 2655-07 E all information om hjälpmedlen bli mycket mer svårtillgänglig för de upp­ handlande enheterna i deras kundroll. Redan detta torde innebära att kravet på anslutning är såväl ändan1ålsenligt som väsentligt. Därtill kommer att databasen nyttjas även av brukare. Proportionalitetsprincipen innebär bl.a. att uppställda krav ska ha ett naturligt samband med det som upphandlas. I förevarande fall kan upphandlingen av angivna hjälpmedel även sägas inne­ fatta ett sätt för hur dessa l�jälpmedel ska kunna bedömas, sorteras och be­ ställas på ett för landstinget och brukaren effektivt sätt. Detta är vad som upphandlas. Frågan kan således anses innefatta huruvida landstinget ska äga rätt att upphandla hjälpmedel tillsammans med tillhörande systemanslut­ ning för dessa hjälpmedel. Det ifrågasätts huruvida denna fråga överhuvud­ taget kan bedömas utifrån proportionalitetsprincipen. Ska det inte stå lands­ tinget fritt att styra över sitt eget behov och vad som måste upphandlas? Det rör sig inte om ett "skall-krav" i den mening som normalt avses med detta begrepp utan om ett avtalsmässigt krav på den som blir antagen som leve­ rantör. Det bör poängteras att Hinfo har tillkommit genom ett branschsam­ arbete, vilket syftat till att förenkla för alla med intresse i branschen. Kravet på anslutning till Hinfo skulle t.ex. kunna jämföras med krav på att vid re­ dovisningen använda sig av inom branschen vedertagen kontoplan i syfte att nå korrespondens med annan redovisning inom den upphandlande enhe­ ten. Skulle detta anses stå i strid med LOU kan man lätt föreställa sig kon­ sekvenserna. Hjälpmedlen och deras sökbarhet har sådant samband som krävs för att kravet på proportionalitet ska vara uppfyllt. Det är som jämfö.. relse mycket vanligt att en tillverkare av varor är skyldig att märka varor och förpackningar på ett visst sätt och ange information på följesedlar och fakturor på visst sätt, allt för att leveranserna ska passa in i av kunden till-• lämpade system. Hinfo är vidare ett sätt att uppfylla regeringens uppdrag till sjukvårdshuvudmännen om att tillse att brukarna kan hitta erforderlig information om aktuella hjälpmedel. Brukarna har möjlighet att få tillgång till Hinfo genom att landstinget förser dem ett lösenord. Krav på anslutning till olika forn1er av informationshanteringssystem torde vara allmänt före- LÄNSRÄTTENI JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 DOM Sida 8 2541-07 E, 2543-07 E 2655-07 E kommande vid upphandlingar. Det står klart att krav på anslutning till Hin­ fo är mycket vanligt förekommande vid svenska upphandlingar av produk­ ter inom hjälpmedelsområdet. För kommuner och landsting finns det fram­ tagna mallar för förfrågningsunderlag, bl.a. avseende hjälpmedel, i vilken hänvisas till krav på anslutning till Hinfo. Mallarna är framtagna av stiftel­ sen Hjälpmedelsinstitutet i samarbete med landsting i Sverige. Mallarna har förankrats med personer som representerade Landstingsnätverket för upp­ handling. Olika svenska hjälpmedelscentraler har uttryckt önskemål om att leverantörer ska ansluta sig till Hinfo. Anledningen till att de upphandlande enheterna är angelägna om att dess leverantörer är anslutna till Hinfo är att det i hög grad underlättar för enheterna att utföra sitt arbete samt för bru­ karna att ta del av utbud och möjligheter. Landstingets krav på anslutning och användning av Hinfo riktar sig enbart till den som blir antagen som leverantör och som kommer att kunna dra ekonomisk nytta av anslutningen. Kostnaden för anslutning och arbete med att lägga in produkter i Hinfo kan beaktas vid prissättningen i anbudet. Det faktum att landstinget inte lämnar några garantier för avrop av viss omfattning ändrar inte bedömningen. För det första kan inte landstinget på förhand veta hur många produkter som kommer att behövas. För det andra utgör detta förhållande en normal affärs­ risk för leverantörerna att ta ställning till när de väljer hur de ska prissätta sina anbud. Affärsrisken är varken oproportionerlig eller icke-affärsmässig. Som exempel kan nämnas att upphandlingar av konsulttjänster ofta innefat­ tar en viss tillgänglighetsgaranti utan att denna förenas med någon som helst koppling till avropsgaranti. Tillgängligheten kostar naturligtvis pengar att upprätthålla utan att detta motsvaras av någon garanti att avrop kommer att göras. De mer omfattande datasystem som omnämns och synes välkom­ nas av sökandebolagen finns inte tillgängliga i dagsläget. Det kan ifrågasät­ tas varför ett mer omfattande system principiellt sett skulle vara mer riktigt än ett mindre omfattande som Hinfo. - För det fall landstinget har ägt rätt att uppställa krav på anslutning till Hinfo måste förekomsten av vites-• och hävningsklausul i avtalet betraktas utifrån allmänna principer om vad som LÄNS RÄTTENI JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 DOM Sida 9 2541-07 E, 2543-07 E 2655-07 E är skäligt i avtalsförhållanden. Att på det sätt som skett avtala om rätt till vite och hävning vid bristande avtalsuppfyllelse måste anses vara affärs­ mässigt. DOMS K ÄL Enligt 7 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör, som anser att han har lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 7 kap. 2 § samma lag, an­ söka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Enligt 7 kap. 2 § första stycket LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit skada eller kan komma att lida skada. I 1 kap. 4 § LOU anges att en upphandling ska göras med utnyttjande av de konkunensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmäs­ sigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud ska behandlas utan ovid­ kommande hänsyn. I kravet på affärsmässighet ligger bl.a. den s.k. proportionalitetsprincipen. Principen innebär att de åtgärder som vidtas ska vara både nödvändiga och lämpliga med hänsyn till det som upphandlas. Den upphandlande enheten rar inte ställa stöne krav på leverantören än vad som behövs och är ända­ målsenligt för upphandlingen. Kraven ska ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska täckas. Nämnden för offentlig upphandling (NOU) har i yttrande den 8 maj 2006 (dnr 2005/0138-21) uttalat följande vad gäller bedömningen enligt propor­ tionalitetsprincipen. Av EG-domstolens praxis rörande proportionalitetsprincipen framgår att en bedömning av om proportionalitetsprincipen åsidosatts ska genomföras som en "strukturerad avvägning" mellan motstående intressen. Bedömningen LÄNSRÄTTENI JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 DOM Sida 10 2541-07 E, 2543-07 E 2655-07 E består av tre steg, varav det andra är det som framträder tydligast i domsto­ lens praxis. För det första ska en bedömning göras av om åtgärden är en lämplig och effektiv åtgärd för att uppnå det eftersträvade syftet. För det andra ska en bedömning göras av om åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. För det tredje ska bedömas om den negativa effekten som åtgär­ den får, på det intresse eller den rättighet som åtgärden inskränker, är opro­ portionerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet. EG­ domstolen har i skilda sammanhang uttalat att reglerna ska tolkas i "funk­ tionella temier", dvs. det är den praktiska tillämpningen och åtgärdens ef­ fekter vid den enskilda upphandlingen som ska bedömas. Landstinget har i förfrågningsunderlaget (punkten 1.2.14) uppställt ett skall-­ krav med innebörden att antagen leverantör ska acceptera avtalsmallen i dess helhet. I avtalsmallen (punkten 3.6) uttalas följande under rubriken Hinfo. "Leve­ rantören skall vara ansluten till Hinfo under avtalsperioden. Artikel-, pris-, och avtalsuppgifter för i tilldelningsbeslut antagna produkter skall vara in­ förda i Hinfo senast 2 veckor före avtalsperiodens början. Uppgifter mot­ svarande "Kvalitetssäkrade fakta" skall vara införda senast 2008-05-31. För det fall leverantören bryter mot föregående stycke utgår vite med 10 000 kr per påbörjad vecka som avtalsbrottet varar, dock högst 50 000 kr. Vite utgår dock inte för tid före avtalsperiodens början. Landstinget äger rätt att häva avtalet i enlighet med punkt 3.26 Hävning av avtal." I punkten 3.26 i avtalsmallen uttalas bl.a. att landstinget äger häva avtalet helt eller delvis om leverantören inte uppfyller kraven på anslutning till och lämnande av uppgifter i Hinfo i enlighet med punkten 3.6 och maximalt vite enligt den punkten har uppnåtts. Länsrätten i Jönköpings län har tidigare i dom den 26 april 2007 (mål nr 871--872-07) samt i dom den 11 maj 2007 (mål nr 908-07) funnit att lands­ tingets skall-krav avseende anslutning till Hinfo, vid upphandling av el­ ektriska rullstolar, drivaggregat och ramper, stred mot proportionalitets- LÄNSRÄTTENI JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 DOM Sida 11 2541-07 E, 2543-07 E 2655-07 E principen. Länsrätten uttalade i domarna bl.a. att den upphandlande enhe­ tens krav ska avvägas i förhållande till föremålet för upphandlingen. Läns­ rätten gjorde därvid bedömningen att villkoret om anslutning till Hinfo inte på sådant sätt var knutet till det upphandlingen avsåg att det kunde godtas. På grund härav - och då förfrågningsunderlaget i ett annat avseende ansågs strida mot likabehandlingsprincipen - förordnade länsrätten att upphand­ lingen skulle göras om. Landstinget överklagade länsrättens domar till Kammarrätten i Jönköping, som avslog överklagandet efter att endast ha prövat frågan om förfrågningsunderlaget stred mot likabehandlingsprinci­ pen (dom den 20 juli 2007 i mål nr 1628--1629-07 och 1827-07). Av Hinfos hemsida (www.hinfo.se) kan bl.a. utläsas följande. "Hinfo är en nationell produkt-, artikel- och avtalsdatabas, framtagen i samarbete mellan sjukvårdshuvudmännens hjälpmedelsverksamhet i Sverige, leverantörer av hjälpmedel och Hjälpmedelsinstitutet. Målsättningen är att databasen ska täcka in alla artiklar som kan klassificeras via 150 9999 (rörelsehinder, syn, hörsel, ortopedi och inkontinens)". Av hemsidan kan vidare utläsas följande. "I Sverige finns det ca 30 hjälp­ medelscentraler som var och en har ett lokalt artikelregister, som de konti­ nuerligt håller uppdaterat. Undersökningar har visat att varje lokal central lägger ned ca 50 timmar i veckan på uppdateringar av sitt lokala artikelre­ gister. Trots den omfattande resursinsatsen saknas ofta vital information eller så är information inaktuell (t.ex. utgångna priser). Syftet med Hinfo är att eliminera mycket av det administrativa arbetet med uppdatering av arti­ kel- och avtalsinformation samt höja kvaliten på informationen. Hinfo utgör en marknadsplats för hjälpmedelsinfonnation. Leverantören tar själv, utan mellanhänder, ansvaret för att materialet är uppdaterat och korrekt. Hinfo ger honom möjlighet att nå hela sin marknad via en enda databas, oftast via automatiskt uppdatering direkt från leverantörens egna affärssystem. Kun­ den kan hitta all relevant information från samtliga avtalsleverantörer på en Sida 12 LÄNSRÄTTENI DOM 2541-07 E, 2543-07 E JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 2655-07 E och samma plats. Via koppling till Hinfo kan kundens affärssystem hållas uppdaterat med all produkt-, artikel- och avtalsinformation oavsett hur många leverantörer kunden har avtal med. Textbaserad, strukturerad infor­ mation om artikeln, kompletteras med valfritt antal bilder, produktdoku­ ment och andra mediafiler." Länsrätten gör följande bedömning. Länsrätten är inte bunden av sitt tidigare ställningstagande i mål nr 871-- 872-07 och 908-07 att ett villkor om anslutning till Hinfo under avtalstiden strider mot proportionalitetsprincipen vid upphandling av snarlikt slag. Kammarrätten har inte prövat frågan. Upphandlingen avser batterier och batteriladdare. Landstingets invändning att anslutningen till Hinfo är en del av vad som upphandlas och att kravet avseende anslutning till Hinfo därmed inte kan överprövas, lämnas utan avseende. Det är en åtgärds effekter och proportionalitet vid den enskilda upphand­ lingen som ska bedömas. Det förhållandet att landstinget sammanlagt har hundratals leverantörer och önskar ett gemensamt system för samtliga leve­ rantörer kan inte tillmätas någon betydelse vid den proportionalitetsbedöm­ ning som är aktuell i målet. Syftet med kravet på anslutning till Hinfo är i huvudsak att landstinget ska kunna ha överblick över artikel-, pris- och avtalsuppgifter vad gäller de produkter som upphandlingen avser. Detta syfte är legitimt. Hinfo tillgodo­ ser syftet och är i denna bemärkelse ändamålsenligt. Kravets förenlighet med proportionalitetsprincipen förutsätter emellertid att syftet med att kra­ vet inte kan uppnås på ett mindre ingripande sätt. Utredningen i målet visar därvid inte annat än att leverantören skulle kunna lämna den produkt-, arti- Sida 13 LÄNSRÄTTENI DOM 2541-07 E, 2543-07 E JÖNKÖPINGS LÄN 2008-01-23 2655-07 E kel- och avtalsinformation som är nödvändig för avtalets fullgörande på annat och mindre kostsamt sätt än genom Hinfo, t.ex. genom en databas kopplad till leverantörens hemsida. Kravet på anslutning till Hinfo kan så­ ledes inte anses vara nödvändigt för att tillgodose syftet, varför kravet redan av denna anledning strider mot proportionalitetsprincipen. På grund av det anförda och då sökandebolagen får anses lida skada av kra­ vet finns grund för åtgärd enligt 7 kap. 2 § LOU. Då bristen i upphandling­ en är hänförlig till förfrågningsunderlaget och kan ha påverkat ingivna an­ bud finner länsrätten att upphandlingen ska göras om. DOMSLU T Länsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/ld). �Qlu Andreas Ådahl