LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN Länsrättsnotarien Anna Grahn SÖKANDE DOM 2008-09-16 Meddelad i Falun Mål nr 2167-08 E Rotel 4 Sida 1 (6) AB Martinson Konfektion, 556091-0456 Torsbo 520 10 Gällstad Ombud: Advokat Jerker Alm Advokatfirman Vinge KB Box 1064 251 10 Helsingborg MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Ansökan om överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (2007:1091), LOU BAKGRUND OCH YRKANDEN .. f K�mlffl1 . l""'UO'�O-ung,- 17. Avd Dnr Om!-s Aktbll Landstinget Dalarna (nedan Landstinget) genomför en upphandling avseen­ de textiler till landstingstvätten i Fredriksberg med diarienummer LD 08/01454. I meddelande om tilldelningsbeslut den 13 augusti 2008 tilldela­ des Kanwar Textilegroup AB (nedan Kanwar) positionerna 1-2, 4-16, 19- 24, 27-30, 32-33, 35-41, 43-45, 47 och 49. Avseende positionerna 13-14 och 20-23 har Ryal K AB (nedan Ryal) rankats som nummer två och avse­ ende positionerna 4-5 har Anitas Import rankats som nummer två. Martinson Konfektion AB (nedan Martinson) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att länsrätten ska förordna om rättelse genom att förordna om att en ny utvärdering ska genomföras avseende positionerna 1, 4-16, 19, 20-24, 27-30, 32-33, 35-41, 43-45, 47 och 49. Till stöd för sin talan anför Martinson bl.a. följande. K.anwars anbud ilmehåller inte någon beskrivning av eller några bevis för Kanwars kvalitetsarbete. I de handling- Dok.Id 52360 Postadress Box 45 791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: !ansrattenidalama@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2008-09-16 Sida 2 2167-08 E ar som Kanwar åberopar som stöd för sitt kvalitetsarbete sägs inte någon­ stans att uppgifterna avser Kanwar, utan uppgifterna avser företaget Amtex. Kanwar har därmed inte uppfyllt det obligatoriska kravet varför deras an­ bud skulle ha förkastats. Det förhållandet att Amtex kan ha någon form av samarbete med K.anwar eller kan utgöra leverantör till Kanwar befriar inte Kanwar från kravet att beskriva, redovisa och bevisa sitt kvalitetsarbete i enlighet med förfrågningsunderlagets krav. Att en eventuell underleverantör eller samarbetspartner eventuellt uppfyller kraven är inte tillräckligt. Kra­ ven ska uppfyllas av samtliga involverade parter. Vad gäller miljökraven om producentansvaret för förpackningarna har K.anwar angivit att de inte är anslutna till REPA-registret och i anslutning härtill angivit att man använ­ der "international recycle system". Vad detta är för någonting eller vad det i1mebär framgår inte av anbudet. Inte heller framgår det på vilket sätt Kan­ war i så fall nyt�jar detta system. De bilagor som Kanwar hänvisar till avser inte Kanwar utan Amtex. Av de uppgifter Kanwar redovisat i sitt anbud avseende producentansvaret kan slutsatsen inte dras att Kanwar uppfyller det ställda kravet. Liksom i fallet med kvalitetsarbetet är det inte tillräckligt att eventuella underleverantörer eller samarbetspartners uppfyller kraven. Landstinget har således brutit mot likabehandlingsprincipen genom att fel­ aktigt godta Kanwars anbud då detta anbud inte uppfyller kraven avseende redovisning av utfört kvalitetsarbete (beskrivning av arbetet och ingivande av begärda bevis) samt producentansvar för förpackningar. Länsrätten har den 22 augusti 2008 interimistiskt förordnat att upphand­ lingen tills vidare inte får avslutas. Landstinget har i yttrande den 25 augusti 2008 angivit sin inställning enligt följande. Landstinget medger att länsrätten förordnar om rättelse och yrkar att länsrättens förordnande om rättelse ska avse samtliga positioner. LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2008-09-16 Sida 3 2167-08 E Martinson har den 27 augusti 2008 kompletterat sin ansökan om överpröv­ ning enligt följande. Martinson yrkar att länsrätten vid förordnande om rät­ telse genom ny utvärdering förordnar om att sådan ny utvärdering ska ske med bortseende från Kanwars, Ryals och Anitas import anbud. Till stöd för sin talan anför Martinson bl.a. följande. Ryal redovisar inte någonstans i sitt anbud vilket kvalitetsarbete de använder inom sitt företag. Den redovisning som läimiats genom bifogade intyg avser Ryals leverantörer. Ryal uppfyller inte havet på systematiskt kvalitetsarbete med redovisning/ingivande av tillhörande bevis. Av havets lydelse framgår tydligt att det avser anbudsgi­ varen och inte någon av dennes leverantörer. I upphandlingen finns ett obli­ gatoriskt krav om att en uttömmande produktbeskrivning ska läinnas för produkter som anbudsgivaren offererar. Ryal har inte lämnat någon pro­ duktbeslaivning överhuvudtaget. Ryal har fyllt i pris i laavspecifikationen men beshivningar av offererade produkter fim1s inte med. Anitas import har inte lämnat någon uttömmande produktbeskrivning på det sätt som kra­ vet får förstås enligt de administrativa föreshifterna. Anitas import har en­ dast lämnat en kortfattad kommentar för de positioner man offererar. Efter­ som anbuden från Kanwar, Ryal och Anitas import inte uppfyller vissa ob­ ligatoriska krav borde de inte ha tagits upp till prövning. Martinson har lidit skada då Martinson vid en ko1Tekt hantering av anbuden skulle ha tilldelats kontrakt. Landstinget har i yttrande den 2 september 2008 anfört bl.a. följande. Landstinget medger att de i samband med kvalificeringen förbisett ett obli­ gatoriskt krav, d.v.s. att en uttömmande produktbeskrivning ska ingå i an­ buden. DOMSKÄL Av 1 kap 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-09-16 upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkälmande och proportionalitet iakttas. Sida 4 2167-08 E Enligt 16 kap 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän för-­ valtningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brntit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av förfrågningsunderlaget framgår att kvalificeringskraven bl.a. innefattar en uttömmande produktbeslaivning, att leverantörerna ska bevisa att de bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete samt att kraven på producentansvar för förpaclmingar är uppfyllda av producenten eller leverantör i tidigare led, antigen genom att producenten är ansluten till REPA eller genom motsva­ rande system. Länsrätten gör följande bedönming. I målet är fråga om en öppen upphandling av textilier. Av tilldelningsbeslut framgår att Kanwar tilldelats kontrakt för positionerna 1, 4-16, 19, 20-24, 27--30, 32-33, 35-41, 43-45, 47 och 49. Ryal rankades som nummer två för positionerna 13-14 och 20-23 och Anitas import rankades som nummer två för positionerna 4-5. Martinson rankades som nummer tre i de fall som Ryal och Anitas import rankades som nummer två och rankades som num­ mer två för övriga positioner. Martinson har gjort gällande att Kanwar, Ryal och Anitas irnpo1is anbud inte uppfyller samtliga ska-krav. Landstinget har medgett att samtliga ska-laav inte är uppfyllda. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-09-16 Av handlingarna i målet framgår inte att Kanwar uppfyller kraven på sys­ tematiskt kvalitetsarbete eller kraven för producentansvar för förpackning­ ar. De intyg som Kanwar bifogat sitt anbud för att visa att de uppfyller kra­ ven på systematiskt kvalitetsarbete avser ett annat företag än Kanwar. Det förhållande att Kanwar kan ha någon form av samarbete med detta företag befriar inte Kanwar från det uppställda ska-kravet. Vad gäller kraven för producentansvar för förpackningar har inte Kanwar i sitt anbud klarlagt att de är anslutna till REPA-registret eller motsvarande, eller att de har ett eget upprättat system. Kanwar har i anbudet angett att de använder "internatio­ nal recycle system" vilket inte kan anses tillräckligt för att uppfylla ska­ kravet. I konsekvens härmed borde inte Landstinget ha utvärderat Kanwars anbud då anbudet inte uppfyller samtliga ska-krav. Sida 5 2167-08 E Av handlingarna i målet framgår att Ryal och Anitas import inte lämnat · någon uttömmande produktbeskrivning i sina respektive anbud. Ryal har i anbudet heller inte klarlagt att de uppfyller kraven på systematiskt kvali­ tetsarbete. De intyg som Ryal bifogat sitt anbud för att visa att de uppfyller kraven på systematiskt kvalitetsarbete avser andra företag än Ryal. Inte hel­ ler Ryal eller Anitas import har således uppfyllt samtliga ska-krav och bor­ de därför inte ha gått vidare i utvärderingsfasen. För att upphandlingen ska rättas krävs att Martinson lidit eller kan komma att lida skada. Maiiinson skulle ha tilldelats upphandlingen om Kanwars, Ryals och Anitas import anbud skulle ha förkastats. Martinson har därför lidit skada. Skäl för åtgärder enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger därför. Vidare har Landstinget yrkat att länsrätten ska förordna om rättelse avseen­ de samtliga positioner. Då någon laglig grund för att pröva frågan om rät­ telse för andra positioner än för de Martinson angett i sitt yrkai1de inte före­ ligger ska Landstingets yrkande avvisas. LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOMSLUT DOM 2008-09-16 Sida 6 2167-08 E Länsrätten avvisar Landstingets yrkande om att länsrätten ska förordna om rättelse avseende samliga positioner. Länsrätten förordnar att Landstingets upphandling av textilier avseende positionerna 1, 4-16, 19, 20-24, 27-30, 32-33, 35-41, 43-45, 47 och 49 inte får avslutas förrän Landstinget vidtagit rättelse genom att utesluta Kanwars, Ryals och Anitas import anbud från utvärderingen. Länsrätten upphäver sitt interimistiska beslut från den 22 augusti 2008. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc). �t� Peter Krantz