LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-07-02 Meddelad i Stockholm Mål nr 10260-09 Rotel 553 Sida 1 (21) Ragn-Sells AB, 556057-3452 Ombud: bolag�jurist Bö1je Rylm Box 952 191 29 Sollentuna MOTPART . iiiiiitiiii� 09-07- 0 3 Trafik- och renhållningsnämnden i Stockholms stad Trafikkontoret, avdelningen för avfall Box 8311 104 20 Stockholm Ombud: stadsadvokat Cristian Söderlund Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen 105 35 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Länsrätten avslår Ragn-Sells AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 20 maj 2009 upphör därmed att gälla. Dok.Id 438209 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM Sida 2 10260-09 Trafik.kontoret, avdelning för avfall, hos trafik- och renhållningsnämnden i Stoc! 0,3 % sker avdrag på entreprenörsersättningen med 10 000 SEK per vecka, b. _> 0,4 % sker avdrag på entreprenörsersättningen med 20 000 SEK per vecka, c. _;_> 0,5 % sker avdrag på entreprenörsersättningen med 30 000 SEK per vecka". Av bilaga 16 framgår att om entreprenören rapporterar in en avvi­ kelse eller en driftstörning i verksamhetssystemet utgör inte det i sig grund för avdrag på entreprenörsersättningen eller vite. Om däremot avvikelsen eller driftstörningen föranleder ett kundklagomål, d.v.s. en reklamation, kan avdrag på entreprenörsersättningen bli aktuellt. Detta beror dock på om klagomålet resulterar i en befogad reklamation i verksarnhetssystemet. När en reklamation hanteras i enlighet med bilaga 16 kommer de reklama­ tioner som beror på staden, kunden eller omständigheter av force majeur karaktär (se § 11 i det till förfrågningsunderlaget fogade avtalet) inte att registreras som reklamationer och således inte heller utgöra grund för av­ drag på entreprenörsersättningen. Endast ett påstående om att ett fel eller en brist har förekommit föranleder således inte i sig ett avdrag på entrepre­ nörsersättningen. Om entreprenören följer den modell för reklamationshan­ tering, som framgår av bilaga 16 och punkten 4.8.4 i förfrågningsunderla­ get, uppstår i regel inga reklamationer. Under hanteringen anför entrepre­ nören de skäl som föranlett att hämtning uteblivit. Skrivningen i 5.1.8 fjär­ de och femte styckena är bara ett förtydligande av att om entreprenören inte kunnat anföra några :fullgoda skäl under reklamationsprocessen för att hämtning uteblivit kommer avdrag att göras. Förtydligandet har numera tagits bort. Försenade hämtningar förekommer inte i reklamationshänseen- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 10 10260-09 de. Fjärde och femte styckena avser upprepade uteblivna hämtningar som i verksamhetssystemet registreras som befogade reklamationer. Andra stycket avser alla klagomål som i verksamhetssystemet registreras som befogade reklamationer, oberoende av reklamationens orsak. Andra stycket avser antalet reklamationer inom ett område då avtal skrivs för resp. områ­ de. Av punkten 4.8.l sista stycket framgår att skador vid hämtning som orsa••· kats av entreprenören omedelbart ska meddelas kund och åtgärdas omgå­ ende på entreprenörens bekostnad. Staden vill komplettera förfrågningsun­ derlaget genom att stryka sista meningen i punkten 4.8.1 sista stycket samt punkten 5.1.8 stycket nio. Syftet med bestämmelsen är att entreprenören ska ta ansvar för de skador som entreprenören orsakar vid hämtning av avfall. Punkten 5.1.8 stycket tio ska hänvisa till punkten 4.6.9. Staden kompletterar och förtydligar punkten 4.6.9 andra stycket enligt följande: "Vid varaktiga avvikelser mellan abonnemang och hämtade avfallsmäng­ der ska entreprenören alltid kontakta kund för att komma överens om för­ ändringar i abonnemanget. Som varaktig avvikelse räknas här till exempel: omedelbart om kund övergått från säckhämtning till sopkärl, om verksam­ het eller flerbostadshus har en hämtning som inte stämmer överens med vad som anges i hämtregistret i en månad, om det hos en och tvåfamiljsfas­ tigheter inte finns något att hämta i en månad. Namn och telefonnummer till den person entreprenören haft kontakt med ska uppges som referens... person på ändringsmeddelandet. Entreprenören ska förvissa sig om att refe­ renspersonen har behörighet att förändra abonnemanget. Om entreprenören inte får gehör för sina ändringsförslag informeras trafiklcontoret som tar över ärendet. Vid överlämnade till Trafikkontoret ska entreprenören bifoga mätningsprotokoll och redovisning av vidtagna åtgärder." Punkten 5.1.8 tionde stycket ska ha följande lydelse: "Om entreprenören i strid med sina åtaganden i 4.6.9 lämnar felaktiga uppgifter eller låter bli att meddela Tra­ fikkontoret nödvändig information eller låter bli att meddela varaktiga av- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 11 10260-09 vikelser mellan abonnemang och hämtad avfallsmängd görs avdrag på ent­ reprenörsersättningen med två gånger den till berörd kund fakturerade av­ giften. Avdraget görs enligt fö\jande. Om entreprenören lämnat felaktiga uppgifter eller låtit bli att lämna nödvändig inf01mation så sker avdraget med böijan från den dag uppgiften lämnades respektive borde ha lämnats till och med den dag uppgiften korrigerats respektive lämnats. Om entre­ prenören låter bli att meddela en varaktig avvikelse sker avdrag med bö1::jan efter den period som räknas som varaktig enligt 4.6.9, d.v.s. omedelbart om kund övergår från säckhämtning till sopkärl och efter en månad om hämtningen inte stämmer överens med vad som anges i hämtregistret till och med den dag entreprenören eller kunden meddelar den abonnemangs­ ändring som föranleds av den varaktiga avvikelsen." Med ovanstående kompletteringar framgår det tydligt hur och under vilka förutsättningar avdrag på entreprenörsersättningen kommer att ske. Med nödvändig in­ fonnation avses punkten 4.6.9 sista stycket. Syftet med bestämmelsen i 5.1.8 tionde stycket är att fönnå entreprenören att via verksamhetssystemet rapportera att de uppmärksammat att tex. en lokal under en längre tid stått tom och att de kärl de hämtar har varit tomma under en längre tid. Detta ligger också helt i linje med att entreprenören har ett delansvar för att kundregistret (som utgör grund för faktureringen, som sköts av staden) och verksarnhetssystemet hålls aktuellt. Av punlcten 4.8.2 framgår att det ska finnas en person som arbetar minst halvtid med insamlingspersonalens arbetsmiUöfrågor. Senast sex månader efter entreprenadsta1i ska en arbetsmiljöinventering avseende samtliga hämtställen ha genomförts. Genomgången ska visa vilka arbetsmiljöpro­ blem som föms. Det forisatta arbetsmiljöarbetet ska resultera i att antalet sämsta hämtställen inom området ska minska. Det åligger entreprenören att uppmärksaimna fastighetsägare på de arbetsmi\jöproblem, som inventer­ ingen identifierat och komma med förslag på förbättringar. Staden kom­ pletterar förfrågningsunderlaget genom att stryka elfte stycket i punkten LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 12 10260-09 5.1.8. Av punkten 5.1.8 tolfte stycket framgår att avdrag med 1 000 kr kornmer att göras vid de tillfällen personalen utgör tjänsterna i olämplig eller stötande klädsel. Vilken klädsel personalen ska ha framgår av punkten 4.3 fjärde stycket. Exempel på olämplig klädsel är, i den mån det överhu­ vud förekommer, att uppsamlingspersonalen har ett annat företags logoty­ pe på arbetskläderna. Kommunikationen mellan staden och entreprenören sker huvudsakligen via verksamhetssystemet. Hämtningsrelaterade frågor lägger staden antingen in i verksamhetssystemet eller ställer skriftligen till entreprenören. Vad som kan utgöra hämtningsrelaterade frågor frarngår av exemplifieringen av arbetsledarens uppgifter under punkten 4.3 sjätte stycket. Det ställs inga krav på att hämtningsrelaterade frågor som staden skriftligen ställer till entreprenören ska besvaras senast dagen efter att frå­ gan inkommit. Trettonde stycket i punkten 5.1.8 ska ha följande lydelse: "Om entreprenören bryter mot kraven i 4.8.1 avseende att varje anställd ska ha genomgått minst 15 timmars utbildning per år innefattande minst de i stycke 13 angivna fyra områdena ska entreprenören erlägga kvalitetsav­ drag med 2 000 SEK per vecka för varje person som används för tjänsterna och inte genomgått föreskriven utbildning". Staden anser nu att det tydligt framgår när avdrag kommer att göras och vad som krävs av entreprenören. Av punkten 3.2.3 i förfrågningsunderlaget framgår vilka krav som ställs på miljölednings- resp. kvalitetsledningssystem. Det anges att anbudsgivaren bör ha ett miljöledningssystem enligt ISO 14000 eller motsvarande. Entre­ prenörens ersättning kommer naturligtvis inte att minskas för det fall ent­ reprenören övergår till ett jämförbart system alternativt t.ex. en uppdate­ ring av det system man redovisat i anbudet. Det sjuttonde stycket i punkten 5.1.8 har av förbiseende kommit att över­ lappa det sextonde stycket och ska därför utgå. Även punkten 5.1.9 tredje stycket utgår. Punkten 5.1.9 fjärde stycket förtydligar att om staden begär skadestånd från entreprenören utesluter inte detta att vite kan utgå och vi­ ceversa. För övrigt gäller samma princip om staden tar ut kvalitetsavdrag LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 13 10260-09 enligt punkten 5.1.8. Vitesbeloppen är satta för att entreprenören ska följa de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. Att vitet eller kvalitetsavdraget kan komma att överstiga ersättningen för en enskild tömning är inte an­ märkningsvärt. Ett vite eller kvalitetsavdrag som motsvarade ersättningen för en enskild tömning skulle lmappast på avsedd effekt. Staden använder idag det kommunikationsverktyg som redogörs för i förfrågningsunderla­ get. Staden måste dock ha rätt att byta ut detta. Det är inte möjligt att i de­ talj ange exakt vad ett byte av kommunikationsverktyg skulle få för konse­ kvenser för entreprenören vad avser t.ex. utbildning och IT-miljö. Av punkten 4.6.4 framgår att om staden inför ett nytt hämtsystem (d.v.s. annat än vad som framgår av bilaga 2 till renhållningsordningen) kan staden, förutsatt att detta är mqjligt enligt LOU, träffa en överenskommelse om villkoren för insamling och transport med befintlig entreprenör eller om det inte är möjligt enligt LOU eller om överenskommelse inte kan träffas kan staden välja att låta någon annan entreprenör hämta det avfall som omfattas av det nya systemet i avvaktan på att en ny upphandling görs. De kommu­ nala beslut som staden avser under punkten 5.1.10 är Stockholms kom­ munfullmäktiges eventuella ändringar av renhållningsordningen. Ett sådant villkor är inte oförutsägbaii eller oproportionellt. Staden kan inte i nuläget redogöra för om, hur och i vilken omfattning ett nytt hämtsystem kan komma att införas. Den osäkerhet som denna bestämmelse medför för en entreprenör måste dock vara relativt begränsad då det typiskt sett tar tid att införa nya hämtsystem. Det tar också viss tid att genomföra ändringar i renhållningsordningen. Staden vill förtydliga och komplettera § 10 (kon­ traktsbrott) i det till förfrågningsunderlaget fogade avtalet. Denna paragraf ska ha följande lydelse: "Om entreprenören inte fullgör sina åtaganden enligt avtalet och efter anmodan inte inom skälig tid vidtar rättelse får Tra­ fikkontoret: avhjälpa bristen på entreprenörens bekostnad, ta ut viten enligt förfrågningsunderlaget, ta ut skadestånd, storleken beror på kontraktsbrot­ tets omfattning, häva avtalet och ta ut skadestånd. Kvalitetsavdrag m.m. Sida 14 LÄNSRÄTTEN I DOM 10260-09 STOCKHOLMS LÄN hanteras i enlighet med bestämmelserna i punkten 5.1.8 i förfrågningsun­ derlaget." Sammanfattningsvis och mot bakgrund av gjorda förtydliganden och kom­ pletteringar anser staden att förfrågningsunderlaget står i överensstämmel­ se med LOU och de gemenskapsrättsliga principer som denna lag vilar på. Ragn-Sells AB anför härefter bl.a. följande. Bristerna i förfrågningsunder­ laget - som i flera fall faktiskt bekräftas av staden i dess yttrande - är av sådan art och omfattning att de utifrån bestämmelserna i LOU och de ge­ menskapsrättsliga upphandlingskriterierna inte är acceptabla. Upphand­ lingen måste göras om eftersom bristerna i förfrågningsunderlaget är så väsentliga att de kan antas antingen redan ha påverkat och påverka potenti­ ella anbudsgivare att avstå från att lämna anbud. En entreprenör som över­ väger att lämna ett anbud har ett berättigat intresse att få klarhet i vad som egentligen krävs av honom i olika avseenden, vilka påföljder som kan drabba honom i händelse av att han inte fullgör sina avtalsenliga skyldig­ heter samt vilka förändringar som kan komma att ske och vad dessa kan medföra för effekter för honom. Brister förfrågningsunderlaget i transpa­ rens går det inte att på ett något så när tillförlitligt sätt bedöma vilka intäk­ ter eller kostnader som kan uppkornnia, vilket är en helt grundläggande förutsättning för att kunna göra en kalkyl och lämna ett hållbart anbud. Staden vill förtydliga och/eller komplettera förfrågningsunderlaget på ett flertal punkter vilket inte kan uppfattas på annat sätt än att staden nu inser att. förfrågningsunderlaget är behäftat med uppenbara brister. Det handlar emellertid inte endast om förtydliganden eller smärre kompletteringar, utan staden vill både göra tillägg som helt förändrar innebörden av vissa villkor och helt stryka en del andra villkor. Det är således fråga om väsentliga för­ ändringar av förfrågningsunderlaget. Med hänsyn härtill och eftersom änd­ ringarna och tilläggen kommer för sent för att alla potentiella anbudsgivare Sida 15 LÄNSRÄTTEN I DOM 10260-09 STOCKHOLMS LÄN skulle kunna ta hänsyn till dessa kan de inte beaktas i målet (se EG­ domstolens dom den 22 juni 1993 i mål nr C243/89 Storebaelt). Det bestrids att begreppet reklamation skulle ha definierats tydligt i bilaga 16. Formuleringen problem på ett hämtställe i samband med entreprenö­ rens utförande av uppdraget utesluter nästan ingenting. Det klargörs t.ex. inte ens om det ska vara fråga om en avvikelse från en avtalsenlig skyldig­ het, utan vad som helst som kan upplevas som ett problem av någon kan föranleda ett klagomål som kan bli en reklamation. Uttrycket i samband med möjliggör även att ldagomål som hänför sig till förhållanden som inte har något med �jälva uppdraget att göra kan bli reklamationer. Staden inför två helt nya begrepp, nämligen obefogade reldamationer, som inte skulle kunna föranleda vite, och befogade reklamationer, som skulle kunna föran­ leda vite. Det klargörs emellertid inte när en reklamation ska anses vara obefogad, utan staden förbehåller sig rätten att ensidigt avgöra när detta är fallet och det även om entreprenören kan anföra ett fullgott skäl, vilket inte heller definieras. Staden vill även förtydliga och komplettera bestämmel­ serna i andra, fjärde och femte styckena i punkt 5.1.8 så att dessa bara skul­ le avse "befogade reklamationer" resp. "befogade reklamationer avseende utebliven hämtning", men detta skulle inte innebära att vite inte kan utgå samtidigt enligt andra, fj ärde och femte styckena i punl 0.3 % sker avdrag på entreprenadersättningen med 10 000 SEK per vecka, b. är _ > 0,4 % sker avdrag på entreprenadersättningen med 20 000 SEK per vecka, c. är _ >0,5 % sker avdrag på entreprenadersättningen med 30 000 SEK per vecka, oberoende av reklamationens orsak. I fjärde och femte styckena anges följande. Om antalet reklamationer på samma hämtställe inom sex månader är minst tre sker avdrag på entrepre­ nörsersättningen med 1 000 SEK, förutsatt att entreprenören inte har full­ gott skäl för att hämtningen uteblivit. Om antalet reklamationer på samma hämtställe inom fyra veckor är minst tre sker avdrag på entreprenörsersättningen med 3 000 SEK, förutsatt att entreprenören inte har fullgott skäl för att hämtningen uteblivit. I nionde - trettonde styckena angavs följande. Om entreprenören orsakat skador vid hämtningen och inte åtgärdar ska­ dorna enligt 4.8. 1 tar trafikkontoret över ärendet och fakturerar sedan ent- Sida 18 LÄNSRÄTTEN I DOM 1 0260-09 STOCKHOLMS LÄN reprenören för faktiska kostnader plus en administrativ avgift om 5 000 kr per ärende. Om entreprenören lämnar felaktiga uppgifter eller låter bli att meddela tra­ fikkontoret nödvändig information eller låter bli att meddela varaktiga av­ vikelser mellan abonnemang och hämtat avfallsmängd, görs avdrag på ent­ reprenörsersättningen med två gånger den till kunden fakturerade avgiften för hämtningen. Om trafikkontoret efter entreprenörens utförda arbetsmiljöinventering inte märker att förbättringar av arbetsmiljön sker enligt 4.8.2 kommer avdrag på ersättningen att göras. Kvalitetsavdrag med 1 000 SEK per tillfälle och görs vid de brister eller incidenter som anges i punktform nedan enligt tolv punkter, bl.a. när per­ sonal utför tjänsterna i olämplig eller stötande klädsel, när svar på hämt... ningsrelaterade frågor inte inkommit inom dagen efter att det påtalats och när hämtningsrelaterade frågor inkommit skriftligt och dessa inte besvarats skriftligt. Om entreprenören bryter mot kraven i 4.8.1 om personalens kompetensut­ bildning, ska han erlägga kvalitetsavdrag med 2 000 SEK per vecka och person som används för tjänsterna, men som saknar erforderlig kompetens och inte genomgått de kurser och utbildningar som krävs. I sextonde - nittonde styckena anges bl.a. följande. Om entreprenören använder fordon som inte uppfyller kraven enligt detta förfrågningsunderlag sker kvalitetsavdrag med 2 000 SEK per brist, fordon och dag. Kvalitetsavdrag med 1 000 SEK per tillfälle görs vid bl.a. följande brister eller fel: fel sammanhängande med trafiksäkerhet, dålig tvättning eller hyttstädning eller störande rost- och plåtskador. Om entreprenören saknar utlovat system för kvalitetsledning under en pe­ riod av kontraktstiden minskas ersättningarna i prislistan med 1 0 % under perioden. Om entreprenören saknar utlovat system för miljöledning under en period av kontraktstiden minskas ersättningarna i prislistan med 1 0 % under peri­ oden. I punkten 5.1.9 Vite tredje stycket anges följande. När entreprenören bryter mot bestämmelserna vid mottagningsanläggning­ en enligt bilaga 8 utgår 5 000 SEK per tillfälle. Vid övriga förseelser kan trafikkontoret fastställa ett vitesbelopp mellan 5 000 - 50 000 SEK beroende på förseelsens art. I punkten 5 . 1 . 1 0 Andringar och tillägg under avtalstiden anges bl.a. föl­ jande. Entreprenören är skyldig att acceptera sådan ändring i uppdraget som följer av lagstiftning eller av kommunala beslut, t.ex. om Naturvårds­ verkets nya definition av hushållsavfall påverkar uppdraget. Vid ändring som beror på kommunalt beslut inträffar skyldigheten för entreprenören LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 19 10260-09 sex månader efter det att denne delgivits beslutet, om parterna inte enats om am1an tidsfrist. Länsrättens bedömning Ragn-Sells AB ansöker, som en av flera leverantörer, hos länsrätten om överprövning enligt LOU av Stockholms stads all�jämt pågående upphand­ ling gällande manuell insamling och transport av hushållsavfall inom fem nfumare angivn1:1, områden. Bolaget gör gällande att bestämmelserna i för­ frågningsunderlaget om kvalitetsavdrag och vite, byte av verksamhetssy­ stem och hämtsystem samt ändring i uppdraget under avtalstiden strider mot de gemenskapsrättsliga principerna om transparens och proportionali­ tet. Enligt transparensprincipen ska upphandlingsprocessen kännetecknas av öppenhet och förutsebarhet. Proportionalitetsprincipen förutsätter att kra­ ven i upphandlingsförfarandet står i rimlig proportion till det mål som ef­ tersträvas. Dessa två principer ska iakttas i alla faser av upphandlingsförfa­ randet (se prop. 2006/07: 128 s. 156). Regeringsrätten har i sitt avgörande RÅ 2002 ref. 50 uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfråg­ ningsunderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsätt­ ning att de principer som bfu· upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Stockholms stad bestrider i sitt svaromål att förfrågningsunderlaget angå­ ende ekonomiska villkor under punkterna 5. 1.8 och 5. 1.9 gällande kvali­ tetsavdrag och vite strider mot LOU eller mot någon av de gemenskaps­ rättsliga principer som bär upp LOU. Staden har också utförligt i punkt­ fo1m bemött Ragn-Sells AB:s invändningar. Som utgångspunkt bör man vid tolkning av ifrågavarande ekonomiska villkor samt krav vad gäller LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 20 10260-09 verksamhetssystem och hämtning även beakta vad som i övrigt anges i förfrågningsunderlaget om begrepp och tänkt hantering. Länsrätten finner att vad Ragn-Sells AB anför inte visar att otydligheterna i förfrågningsun­ derlaget är av sådan art och omfattning att det strider mot transparensprin­ cipen. Ragn-Sells AB har enligt länsrättens mening inte heller visat att för­ frågningsunderlaget strider mot proportionalitetsprincipen. Uppställda ekonomiska villkor i form av kvalitetsavdrag och vite samt berörda krav på tjänsten får anses ha ett naturligt samband med upphandlingen och är en lämplig åtgärd för att uppnå det av Stockholms stad angivna syftet, nämli­ gen att uppnå en väl fungerande avfallshantering. De får även anses nöd­ vändiga för att uppnå det eftersträvade syftet. Bestämmelserna kan inte heller anses opropo1iionerliga jämfört med det eftersträvade syftet. Då för­ frågningsunderlaget inte kan anses strida mot LOU och de gemenskaps­ rättsliga principerna får den ursprungliga utformningen av detta godtas. Stockholms stad har med anledning av bolagets ansökan om överprövning valt att förtydliga och komplettera förfrågningsunderlaget på ett antal när­ mare angivna punkter. Ragn-Sells AB gör gällande att stadens förtydligan­ den och kompletteringar inte kan beaktas eftersom det är fråga om väsent­ liga förändringar i förfrågningsunderlaget, som skett för sent för att alla anbudsgivare ska kum1a ta hänsyn till dem vid upprättandet av anbud. En­ ligt länsrättens mening utgör kompletteringarna och förtydligandena av förfrågningsunderlaget inte en väsentlig förändring i förhållande till det ursprungliga förfrågningsunderlaget. Kompletteringarna och förtydligan­ dena innebär inte att några nya krav införs i förfrågningsunderlaget och de förändrar inte heller förutsättningarna i övrigt för upphandlingen. Stock­ holms stad har meddelat potentiella anbudsgivare de företagna ändringarna och även förlängt anbudstiden med fyra veckor. De vidtagna komplette­ ringarna och förtydligandena kan därmed inte anses strida mot likabehand­ lingsprincipen. DOM Sida21 LÄNSRÄTTEN I 10260-09 STOCKHOLMS LÄN Ragn-Sells AB har också möjlighet att - om så skulle befinnas påkallat - ingripa mot upphandlingen i samband med att tilldelningsbeslut fattas. Sammanfattningsvis finner länsrätten att det inte föreligger grund för ingripande mot den nu pågående upphandlingen enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU. Ragn-Sells AB:s ansökan om överprövning ska därför av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) ·�-- 0�-- Haps O Larsson Rådman Handläggare har varit föredraganden Carina Nägling. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock s kickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.amrnarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1 . 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter .inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va1j e särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. co0 0 "'' www.domstol.se