Dok.Id 565544 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-73270 00 031-7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 207-18 KONKURRENSVER'!i 2018 -10- 3 1 Avd Dnr KSnr Aktbll I GÖTEBORG Avdelning 2 SÖKANDE 2018-10-24 Meddelad i Göteborg Bob System AB, 556782-6713 Ombud: Patrik Eriksson Rangelvägen 6 475 35 Grötö MOTPART Göteborgs Stads Leasing AB, 556442-1716 Gjutjämsgatan 12 417 07 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU 1 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-10-24 BAKGRUND Göteborgs Stads Leasing AB (GSL) genomför en upphandling av ramavtal l. avseende Inredning till fordon samt montering, dnr 17/137. Upphandlingen är uppdelad i två anbudsområden - 1) inredning och 2) monteringstjänst. Av tilldelningsbeslut den 29 december 2017 framgår att Work System Sweden AB (Work System) har rangordnats som nummer ett avseende anbudsområde 1 och Bob System AB som nummer två. YRKANDEN M.M. Bob System AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har gjorts genom en ny anbudsutvärdering avseende anbudsområde 1. Vid den utvärderingen ska anbudet från Work System inte beaktas Bolaget anför bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget (p.5.2) anges som skallkrav att produktkatalog och prislista ska vara allmänt tillgängliga, dvs. tillgängliga för leverantörens samtliga kunder inklusive ev. privatpersoner. Om prislistan finns tillgänglig via internet ska en hänvisning till aktuell webbadress göras. I förfrågnings­ underlagets Bilaga 1 - Anbudsområde 1 Priser, under fliken information, upprepas kravet: Samtliga offererade produkter ska finnas med i leverantö­ rens allmänt tillgängliga produktkatalog/prislista. Work System har i sitt anbud som svar på p.5.2b avseende produktkatalog angett: "Vi hänvisar till våran hemsida där alla priser står offentligt och inloggningsuppgifter till alla era nettopriser skickas över till önskad mejl­ adress, (www.worksystem.se)". Som svar på p. 5.2c avseende prislista har 207-18 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 207-18 I GÖTEBORG 2018-10-24 Work System i sitt anbud angett: "Inloggningsuppgifter till alla era netto­ priser skickas över till önskad mejladress då allt ligger på en molntjänst med nästan 2000 olika artiklar (www.worksystem.se)". Även i Bilaga 1 har Work System konsekvent hänvisat till webbplatser som kräver inloggning. På angiven webbadressen går det inte att hitta enskilda artiklar eller priser på sätt efterfrågas i upphandlingsdokumentet. Därtill hänvisar Work System till låst information som enbart ges access till genom inloggning. GLS hänvisar nu till en webbadress som inte har funnits med i Work Systems anbud. Inte heller denna sida kan anses utgöra allmänt tillgänglig information då den inte går att hitta på Work Systems hemsida. Inte heller genom att registrera ett eget konto hos Work System har bolaget hittat någon information. Den GSL angivna direktlänken är enligt bolagets mening en efterhandskonstruktion och fanns inte med vid tidpunkten för anbudsutvärderingen eller strax därefter. För en opartisk verifikation hänvi­ sas till en cachelagrad version av hemsidan. Work System uppfyller sålunda inte skallkraven angivna i förfrågnings­ underlagets p. 5.2 samt förtydligande i Bilaga 1 då enskilda offererade produkter inte går att finna på leverantörens webbplats, samt att de inte hänvisar till allmänt tillgänglig produktkatalog/prislista utan i stället till låst information som kräver inloggning. I det fall GSL trots allt skulle godta detta förhållande har GSL agerat i strid mot öppenhetsprincipen då övriga anbudsgivare inte ges insyn i det material som Work System hänvisar till genom inloggning. Bolaget hävdar att det ska anses oproportionerligt att anbudet beaktas utifrån ovan angivna brister eftersom risken annars är stor att de grundläggande principerna om öppenhet och likabehandling träds för när. Bolaget riskerar att lida skada till följd av bristerna i upphandlingen genom att inte rangordnas som nummer ett gällande anbudsområde 1. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-10-24 GSL yrkar att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Anbudet från Work System uppfyller samtliga skallkrav och utvärderingen står inte i strid med de grundläggande principerna i LOU. Alla leverantörer har behandlats lika. Work Systems produktkatalog och prislista finns tillgänglig för alla oavsett om man är kund hos leverantören eller inte. Både produkter och priser går att hitta på hemsidan som Work System har hänvisat till i anbudet - www.worksystem.se. En direktlänk till sökmotorn på hemsidan är (admin.worksystem.se/web/losadetaljer). Någon särskild inloggning har därför inte behövts för att kunna göra en korrekt bedömning av anbudet, utan informationen har kunnat erhållas genom leverantörens hemsida. Work Systems anbud uppfyller samtliga ställda krav och det hade stridit mot likabehandlingsprincipen att förkasta Work Systems anbud. Det saknas därmed skäl för ett ingripande enligt LOU i upphandlingen. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida· skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). 207-18 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-10-24 Förvaltningsrättens bedömning I förfrågningsunderlagets p. 5.2 anges att leverantörens gällande allmänt tillgängliga produktkatalog och prislista ska bifogas anbudet. Med allmänt tillgänglig avses att katalogen och prislistan finns tillgänglig för samtliga leverantörens kunder inklusive eventuella privatpersoner. Finns produktka­ talogen och prislistan tillgänglig via internet görs en hänvisning till aktuell webbadress. Work System har i sitt anbud angett att gällande produktkatalog och prislista finns allmänt tillgängliga och angett webbadressen till bolagets hemsida. Den omständigheten att Work System därutöver har angett inloggnings­ möjligheter för GSL medför inte någon annan bedömning. Detsamma gäller den direktlänk som GSL nu har angett. Bolaget har även invänt att bolaget vid sökning på hemsidan inte kunnat hitta efterfrågade artiklar eller priser och som stöd därför åberopat en cachelagrad version av hemsidan. Detta är enligt förvaltningsrättens mening inte ensamt tillräckligt för att göra någon annan bedömning än att Work System uppfyller skallkravet på att bifoga en allmänt tillgänglig produktkatalog och prislista till sitt anbud. Skäl för ingripande enligt LOU i upphandlingen har därmed inte förelegat för GSL. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05} Ann-Carin Glimstedt Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Michael Koch. 207-18 5 Il..n.,,. .. illi SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Bilaga 'i FR-05 Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Sida 1 av 2 www .domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. sl 0Cl Sida 2 av 2 www.domstol.se