FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LULEÅ 2015-02�04 Meddelad i Mål nr 20-15 KONKURRENSVERKET 2015 -02- 0 6 .. Avd Dnr KSnr AktbH 1 Enhet 1 SÖKANDE Luleå Bergströms Maskin & Transporttjänst, 750327-8934 Villavägen 19 952 61 Kalix MOTPART Kalix kommun 952 81 Kalix SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 7 januari 2015 upphör därmed att gälla. Dok.Id 59358 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20-15 I LULEÅ 2015-02-04 BAKGR U ND Kalix kommun (kommunen) har genom direktupphandling upphandlat - "Högtrycksspolning/Slamsugning" under avtalsperioden den 1 januari 2015 till den 1 april 2015. Av tilldelningsbeslutet framgår att det inkom två anbud från BDX företagen AB (BDX) och Bergströms maskin & transport­ tjänst. BDX tilldelades kontraktet. Förvaltningsrätten har i interimistiskt beslut den 7 januari 2015 beslutat att kommunen inte får ingå avtal i upphandlingen innan förvaltningsrätten beslutat om annat. VAD PARTERNA ANFÖR Vad Bergströms maskin & transporttjänst framför Bergströms maskin & transporttjänst yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att även deras anbud utvärderas och framför sammanfattningsvis följande. Bergströms maskin & transporttjänst fick förfrågan, via e-post den 22 de­ cember kl. 16.45, att lämna anbud i direktupphandlingen. Anbuden skulle lämnas in senast den 29 december klockan 17.00. Det bör noteras att jul­ och nyårshelgen är årets största helger. Vad gäller kvalificeringskraven avseende erfarenhet har Bergströms ma­ skin & transporttjänst tillåtits att komplettera anbudet. Bergströms maskin & transporttjänst uppfyller vidare de ställda kraven gällande kvalitetsledning och miljöledning. Det kan här nämnas att Över- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20-15 !LULEÅ 2015-02-04 kalix kommun och Fortifikationsverket tidigare har godkänt dessa krav i Bergströms maskin & transporttjänsts anbud under våren 2014. Angående fordonskrav uppfyller lastbil JSO 028 de uppställda kraven. Bergströms maskin & transporttjänst åtagande avseende högtrycksspolning i Överkalix kommun är inte kopplat till detta fordon. Under våren och sommaren 2014 har nämnda fordon kontrakterats för uppdrag för Trafikverkets vägbyggnationer, Northland och Pajala kom­ mun. Högtrycksspolning har i Överkalix utförts av samarbetspartners på beställning av dem. Lastbilen JNX 894 är tillgängligt för uppdrag åt Kalix kommun som upp­ givits från och med den 1 januari 2015. Lastbil RXR 892 har inte heller beaktats. Kommunen har inte bedömt fordonskraven på ett korrekt sätt och Berg­ ströms maskin & transporttjänst har heller inte getts möjlighet att komplet­ tera otydligheter i anbudet. Vad gäller inställelsetid undrar Bergströms maskin & transporttjänst hur kommunen har kunnat förkasta anbudet när "Resursplan och fastighet med personal" finns i Kalix, endast sju minuter från Kalix kommuns driftcen­ tral. De anser att kommunen inte gjort en fullgod utvärdering. Bergströms ma­ skin & transporttjänst har 8,5 procent lägre anbudspris än vinnande an­ budsgivares, BDX anbudspris. De har ingett ett stort antal handlingar till stöd för sin talan. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20-15 4 ILULEÅ 2015-02-04 Vad kommunen framför Kommunen anser att ansökan om överprövning ska lämnas utan bifall och anför i huvudsak följande. I upphandlingen ställdes ett antal kvalificeringskrav. Anbudsgivama skulle bland annat redovisa ett dokumenterat system för kvalitetsledning samt ett dokumenterat miljöledningssystem. I samtliga upphandlingar av denna art tillämpar kommunen dessa krav för att säkerställa att entreprenörer som anlitas har den styrning och organisation som krävs för att hantera de lagar och föreskrifter som finns. Kommunen ställer inte krav att det ska vara certifierade ledningssystem men att dokumentationen tydligt visar att det svarar mot accepterade begrepp och definitioner i branschen. Ett kvalitetssystem är ett system som ger direktiv och riktlinjer för hur man ska arbeta med ständiga förbättringar för att säkra kvaliteten på sina pro­ dukter och tjänster. Ett miljöledningssystem är en term för organisationens policyer, mål, ruti­ ner, instruktioner, mallar och journaler rörande miljöområdet. Ett miljöled­ ningssystem ska tydligt visa hur man arbetar för att styra och dokumenterat minska miljöpåverkan från organisationen och innehåller planering, ge­ nomförande, uppföljning samt åtgärder för kontinuerlig förbättring av en organisations miljöarbete. Bergströms maskin & transporttjänst har i sitt anbud i knapphändig och kortfattad text beskrivit företagets kvalitetsledning och i fyra punkter an­ gett vad som benämns miljöpolicy. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20-15 2015-02-04 Utifrån detta har kommunen gjort bedömningen att det inlämnade anbudet inte kan anses klara kvalificeringskraven för dokumenterade system för kvalitetsledning eller ett dokumenterat miljöledningssystem. Anbudet från Bergströms maskin & transporttjänst har inte formellt prö­ vats gällande kvalificeringskraven på fordon eftersom redan ovan angivna forrnkrav inte var uppfyllda. Trots detta kan påpekas att Bergströms maskin & transporttjänst inte upp­ fyllde kravet på inställelsetid nämligen att en kombibil (högtrycks­ spolningsbil /slamsugning) samt slamsugningsbil skulle tillhanddahållas med en inställelsetid om en timme. I anbudet anges att ett fordon samtidigt har entreprenad i Överkalix kom­ mun. Om fordonet finns för arbete i Överkalix är resvägen 80 km till Kalix kommuns utgångsplats. Det är omöjligt att färdigställa ett arbete och in­ ställa sig inom den föreskrivna tiden. I det inlämnade anbudet saknades även handlingar som styrkte att ett av fordonen fick användas då fordonet tillhörde en annan organisation. Den handling som åberopats till styrkande för att fordonet fick användas fanns inte tillgängligt för kommunen vid utvärderingen. Alla handlingar som behövs för att utvärdera anbudet skall finnas tillgäng­ liga vid anbudstidens utgång. Vid den tidpunkten hade Bergströms maskin & transporttjänst bara redovisat ett fordon som klarade kraven i upphand­ lingen. I LULEÅ 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20-15 2015-02-04 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten konstaterar att av likabehandlingsprincipen som uttrycks i 1 kap. 9 § LOU följer att en upphandlande enhet inte får efterge eller bortse från förfrågningsunderlagets obligatoriska krav - de så kallade skakraven. De krav den upphandlande enheten ställer i förfrågningsun­ derlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande enheten ska utvärdera och pröva ett anbud. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska domstolen enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller rättas. Vidare uttalas i HFD har i RÅ 2009 ref. 69 uttalat att mål om offentlig upphandling gäller i princip ekonomiska förhållanden mellan enskilda nä­ ringsidkare. De ansågs därmed ha en större likhet med sådana mål där man inom den allmänna processrätten tillämpar förhandlingsprincipen än med mål som är typiska i förvaltningsdomstolarna och för vilka FPL har kon­ struerats. Officialprincipen måste därmed enligt HFD tillämpas på ett för­ siktigt sätt i mål om offentlig upphandling. Som huvudprincip bör därför krävas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på. Tidsfrist för lämnande av anbud m. m. Bergströms maskin & transporttjänst har initialt framfört att tidsfristen för inlämnande av anbud varit kort. Förvaltningsrätten konstaterar att aktuell upphandling är en direktupphandling - en upphandling utan krav på anbud i viss form. Detta framgår av 2 kap. 23 § LOU. En upphandlande myndig- I LULEÅ 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20-15 ILULEÅ 2015-02-04 het kan alltså träffa avtal om köp av varor eller tjänster enligt ett muntligt anbud utan någon form av konkurrensutsättning. Det finns dock inget hin­ der att den upphandlande myndigheten begär in skriftliga anbud från flera leverantörer men de krav på skälig tid för att inkomma med ett anbud en­ ligt 15 kap. 9 § LOU kan inte anses tillämpliga. Kommunen har således inte agerat i strid med LOU när leverantörerna getts möjlighet att lämna in anbuden inom en viss kortare tid i samband med julhelgen. Det har inte heller framkommit att det förelegat sådana brister i anbudsin­ bjudan eller anbudsutvärderingen att det av detta skäl finns anledning att ingripa mot upphandlingen. Kommunen har inte beaktat Bergströms maskin & transporttjänsts anbud vid utvärderingen då anbudet inte ansågs uppfylla kraven på redovisning av dokumenterat system för kvalitetsledning eller dokumenterat system för miljöledning samt kravet på tillgång till vissa fordon med inställelsetid om en timme. Kraven på dokumenterade ledningssystem I anbudsinbjudan står endast att entreprenören skall redovisa ett dokumen­ terat system för kvalitetsledning och ett dokumenterat miljöledningssy­ stem. Kraven har dock inte ytterligare specificerats. Förvaltningsrätten anser förvisso att kommunens krav i anbudsinbjudan i dessa delar inte är optimalt utformade men att kraven är tillräckligt tydligt beskrivna för att upphandlingen inte ska strida mot de allmänna bestäm­ melserna i 1 kap. 9 § LOU. 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20-15 8 I LULEÅ 2015-02-04 Med hänsyn till att kraven avseende ledningssystem inte är specificerade har dock inte kommunen kunnat ställa alltför höga krav på vad som redovi­ sats i anbuden i dessa delar. Ett kvalitetsledningssystem och ett miljöledningssystem får i aktuellt fall enligt förvaltningsrätten mening anses innebära att anbudsgivarna ska re­ dovisa hur man arbetar inom organisationen för att uppfylla uppställda mål eller krav inom området kvalitet på de utförda tjänsterna och inom miljö­ området. Vad avser kvalitetsledningssystem har Bergströms maskin & transport­ tjänst i mycket korta ordalag beskrivit sin kvalitetspolicy men även hur de arbetar med kvalitetsledning. Vad avser miljöledning har de dock endast redovisat sin miljöpolicy som omfattar att de skall uppfylla lagar och krav, välja bästa möjliga teknik, prioritera förnyelsebara resurser och undvika miljöförstörande ämnen samt ha beredskap/utbildning för nödlägen rö­ rande miljön. Trots att kraven som ovan nämnts inte kan ställas för högt kan Bergströms maskin & transporttjänst genom denna redovisning i vart fall inte anses ha uppfyllt kravet på ett dokumenterat miljöledningssystem. Förvaltningsrätten anser redan av denna anledning att kommunen inte bru­ tit mot bestämmelserna i LOU när den valt att inte beakta Bergströms ma­ skin & transporttjänsts anbud. Detta då anbudet inte uppfyller detta obligatoriska krav. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20-15 I LULEÅ 2015-02-04 Kravetpå tillgång till fordon Vad avser kravet på tillgång till fordon har även kommunen uppställt ett obligatoriskt krav på att en kombibil samt en slamsugningsbil skall finnas tillgängliga med en timmes inställelsetid och att dessa skall kunna använ­ das samtidigt. I sitt anbud har Bergströms maskin & transporttjänst redovisat tillgång till tre bilar närmare bestämt två kombibilar och en slamsugningsbil. Kommu­ nen konstaterade vid utvärderingen att ett fordon även användes vid upp­ drag i Överkalix kommun och därmed inte uppfyllde kravet på inställelse­ tid samt att ett av fordonen inte tillhörde Bergströms maskin & transport­ tjänst. Bergströms maskin & transporttjänst har visserligen ingett ett avtal vilket framgår att detta fordon var under överlåtelse till dem och de har även nu anfört att de kunnat sköta åtagandena i Överkalix genom anlitande av un­ derentreprenörer. Det är såvitt framkommit dock ostridigt att denna information inte fanns tillgänglig för kommunen vid anbudsutvärderingen. Av anbudet framgår tydligt att Bergströms maskin & transporttjänst haft ett åtagande för högtrycksspoling i Överkalix kommun. Det har dock såvitt framkommit inte av anbudshandlingarna framgått att ett fordon inte till­ hörde dem. Förvaltningsrätten finner att kommunen inte kan anses ha agerat i strid mot LOU när de bedömt anbuden även med beaktande av den information de haft angående andra uppdrag och ägandeförhållanden. 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20-15 2015-02-04 Inte heller kan de anses ha varit skyldiga att be Bergströms maskin & transporttjänst att komplettera sitt anbud med anledning av den information de haft tillgång till i dessa delar eller av andra skäl. Då Bergströms maskin & transporttjänst såvitt kunde bedömas vid utvärde­ ringstillfället inte heller uppfyllde detta obligatoriska krav avseende till­ gång på fordon med viss inställelsetid kan det inte heller av detta skäl an­ ses ha stridit mot LOU att inte beakta deras anbud. Sammantagen bedömning Vad Bergströms maskin & transporttjänst har anfört innebär inte att de har gjort sannolikt att kommunen brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU på så sätt att företaget lidit skada eller riskerat att lida skada av de anförda förhållandena. Det finns därmed inte grund för förvaltningsrätten för att vidta åtgärder enligt 16 kap. 6 § LOU varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C, LOU) Jonas Hägerlind I LULEÅ ■SVERIGES DoMSroLAR Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 .- ..... Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp­ ningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te­ lefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele­ fonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. www.domstol.se