FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2018-10-31 Meddelad i Malmö Mål nr 6221-18 t KOIIKURRENS\lam I 2018 -10- 3 Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Tak Compagniet Sverige AB:s ansökan om ingri­ pande enligt LOU. KSnr Aktbil -- 1 SÖKANDE Tak Compagniet Sverige AB, 556546-2842 Artillerigatan 26 114 51 Stockholm MOTPART KKB Fastigheter AB, 556186-6673 Box 109 244 22 Kävlinge SAKEN Avd Dnr - Dok.Id 464549 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6221-18 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND KKB fastigheter AB (KKB) genomför upphandling av omläggning av ytter­ tak på Kv Billingshäll 1 i Kävlinge. Upphandlingen genomförs som ett för­ enklat förfarande enligt LOU och de regler i LOU som gäller för upphand­ ling under tillämpligt tröskelvärde. Enligt tilldelningsbeslutet den 29 maj 2018 tilldelades Stellans Plåtslageri AB (Stellans Plåtslageri) uppdraget. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING Tak Compagniet Sverige AB (Tak Compagniet) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandling rättas på så sätt att ny utvärde­ ring genomförs, varvid anbudet från Stellans Plåtslageri förkastas och Tak Compagniets anbud antas. Som grund för ansökan anförs i huvudsak föl­ jande. Stellans Plåt har inte något godkänt kvalitets- och miljöledningssystem, vil­ ket utgör ett obligatoriskt krav enligt förfrågningsunderlaget AFB 52. Med en egenskriven miljö och kvalitetsplan kan man inte bevisa att man lever upp till de krav som ställs enligt ISO 14001 och ISO 9001. Stellans Plåt skulle inte ha gått vidare i utvärderingen. Det framstår som märkligt att KKB i förfrågningsunderlaget har formulerat följande avseende omsättning. "Anbudsgivaren skall ha en god ekonomisk och finansiell ställning samt ha en under de senaste två kalenderåren doku­ menterad lägsta omsättning om 7 mkr per år exklusive moms". Hade KKB ställt krav på omsättning de tre senaste åren så hade Stellans Plåt inte kvali­ ficerats sig. Enligt KKB har Stellans Plåtslageri ett kvalitets- och miljöledningssystem som bygger på en manual framtagen av Kvalitetsgruppen i Hässleholm AB 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6221-18 I MALMÖ Avdelning 1 (Kvalitetsgruppen). Denna manual följer ISO 9001 och ISO 14001 standar­ dens upplägg. Vid telefonsamtal med Kvalitetsgruppen var det tydligt att något kvalitets­ och miljöledningssystem inte tagits fram av det bolaget. Skulle systemet varit framtaget av Kvalitetsgruppen så skulle det givetvis ha framgått på kvalitets- och miljöledningssystemet som bifogats anbudet. De intyg som KKB har åberopat är en efterhandskonstruktion och fanns inte med vid upp­ handlingen. KKB har brutit mot likabehandlingsprincipen i LOU genom att frånfalla eller ändra de i förfrågningsunderlaget uppställda obligatoriska kraven på att leverantören skall ha kvalitets- och miljöplan som ansluter till ISO 9001 respektive ISO 14001. Tak Compagniet kom på andra plats i anbudsutvärderingen och skulle där­ med ha antagits som leverantör om Stellans Plåtslageri hade förkastats. KKB anser att ansökan ska avslås och anför 61.a. följande. Det i förfrågningsunderlaget uppställda minimikraven på en kvalitets- och miljöplan uppfylls med de av Kvalitetsgruppen framtagna manualerna samt det till Stellans Plåtslageri företagsanpassade kvalitets- och miljöledningssy­ stem som framtagits. Det framgår även att Stellans Plåtslageri har ett avtal med Kvalitetsgruppen avseende ett komplett ledningssystem bl.a. innefat­ tande kvalitets- och miljöledningssystem som motsvarar ett i förfrågnings­ underlaget likvärdigt system sedan den 24 juli 2017. KKB tillbakavisar där­ för påståendet om att Stellans Plåtslageris kvalitets- och miljöledningssy­ stem är en efterhandskonstruktion. Något krav på att företaget skall vara certifierat enligt ISO 9001 och ISO 14001 finns inte upptaget i förfrågningsunderlaget. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6221-18 I MALMÖ Avdelning 1 Angående krav på omsättning använder KKB alltid två år som tidsintervall så att man får med att företaget inte vuxit för snabbt på bara ett år samtidigt så utesluts inte mindre företag som växer genom att ha ett krav på för många år med för hög omsättning. KKB har därmed använt sina vanliga rutiner. Stellans Plåtslageri har uppfyllt samtliga av förfrågningsunderlagets upp­ ställda obligatoriska krav och det skulle inte vara förenligt med grundläg­ gande upphandlingsrättsliga principer att förkasta Stellans Plåtslageris an­ bud i upphandlingen. Kvalificering och utvärdering har skett i enlighet med LOU, de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna om proport­ ionalitet och likabehandling samt i enlighet med förfrågningsunderlagets ordalydelse. Något skäl för att upphandlingen ska göras om eller rättas finns således inte och Tak Compagniet har därmed inte lidit någon skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 20 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på, och att domstolens prövning begränsas till de åberopade omständigheterna (se RÅ 2009 ref. 69). Dom­ stolarnas utredningsansvar i dessa mål är därmed begränsat. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6221-18 I MALMÖ Avdelning 1 Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Tak Compagniet anför som grund för sin talan att KKB har brutit mot LOU genom att ha utvärderat och antagit anbudet från Stellans Plåt trots att detta inte har uppfyllt samtliga i upphandlingen ställda obligatoriska krav. För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Av förfrågningsunderlaget ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. Av AFB 52 i förfrågningsunderlaget framgår bl.a. att Anbudsgivaren skall ha ett kvalitets- och miljöledningssystem uppfyllandes ISO 9001 respektive ISO 14001 eller likvärdigt. Anbudsgivare intygar genom undertecknande av anbud att kravet avseende kvalitets- och miljöledningssystem är uppfyllt. Tak Compagniet gör gällande att Stellans Plåtslageri inte uppfyller ovanstå­ ende krav. Av handlingarna i målet framgår emellertid att Stellans Plåtsla­ geri har bifogat ett kvalitets- och miljöledningssystem som är framtaget av Kvalitetsgruppen och som grundar sig i kvalitets- och miljömanual ISO 9001 och ISO 14001. Något krav på att det efterfrågade kvalitets- och miljö­ ledningssystemet ska vara certifierat enligt ISO 9001 och 14001 finns emel­ lertid inte enligt förfrågningsunderlaget då även likvärdiga system accepte­ ras enligt AFB 52. Tak Compagniet kan mot den bakgrunden inte anses ha visat att Stellans Plåtslageri inte uppfyller kravet på kvalitets- och miljöled­ ningssystem. KKB har vid sin prövning av Stellans Plåtslageris anbud funnit att samtliga obligatoriska krav är uppfyllda och att anbudet ska utvärderas. Tak Com­ pagniet har enligt förvaltningsrättens bedömning inte visat att KKB i denna 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6221-18 I MALMÖ Avdelning 1 bedömning tagit ovidkommande hänsyn, avvikit från förfrågningsunderla­ get, brutit mot likabehandlingsprincipen eller på annat sätt agerat i strid med LOU. Skäl för ingripande enligt LOU på denna grund finns således inte. Vidare har Tak Compagniet anfört att kravet på omsättning är märkligt for­ mulerat. Inte heller i detta avseende finns skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR till Kammarrätten i Göteborg, se bilaga (FR-05) Bertil Idarsson Astrid Lindeskog har föredragit målet. 6 I.. beslut kan överklaga. Här framgår hur det går t!l� , SVERIGES DOMS'fOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 1. 2. 3. 4. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Sida 1 av 2 www. domstol. se 2 Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på \,VWw.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se