Dok.Id 266227 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 55 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I JÖNKÖPING 2018-07-19 Mål nr 3548-18 Sida I (5) SÖKANDE Transdev Sverige AB, 556042-4391 Box 14091 167 14 Bromma Ombud: Advokaten Anders Uhner KLA Karlerö Liljeblad Advokatbyrå HB Box 7330 103 90 Stockholm MOTPART Region Jönköpings län Box372 551 15 Jönköping Ombud: Advokaten Herman Sahlin Advokatfirman Lindmark Welinder AB Kungsgatan2 C 223 50 Lund SAKEN KONKURRENSVERKET. Meddelat i Jönköping Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (ÄLUF); nu fråga om upphä­ vande av interimistiskt beslut FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten upphäver det intermistiska beslutet den 9 juli 2018. BAKGRUND I interimistiskt beslut den 9 juli2018 har förvaltningsrätten förordnat att Region Jönköpings län inte f'ar ingå avtal med Tågkompaniet AB med an­ ledning av upphandlingen, till dess något annat har bestämts. Avd Dnr KSnr ,;1•n � r, \,., ,,_I L.v>�IJ' .J,'7- \.i r' Aktbil '..., FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING YRKANDE M.M. BESLUT Sida 2 3548- 18 Region Jönköpings län yrkar, såvitt nu är ifråga, att förvaltningsrätten ska upphäva sitt interimistiska beslut den 9 juli2018 och anför bl.a. följande. Det ursprungliga upphandlingsförfarandet påbörjades den 6 november2015 genom att en förhandsannons publicerades. Regionen har arbetat intensivt med upphandlingen sedan dess. Meddelande om tilldelningsbeslut lämnades den 8 december 2017. Avtal skulle ha tecknats med vinnande anbudsgivare under december2017. Trafikstart är planerad till den 9 december2018. För att säkra ett kontrollerat operatörsbyte i december2018 behöver ett avtal med Tågkompaniet AB tecknas nu och allra senast i augusti. Tidplanen i det ursprungliga upphandlingsförfarandet har således kunnat rymma en förse­ ning p.g.a. av rättsprocess med sju-åtta månader. Därutöver bör beaktas att ett stort antal människor är beroende av Krösatågstrafiken för att kunna klara av sin vardag och resa till och från skola, arbete, service och fritid. Krösatågstrafiken är en mycket viktig samhällsfunktion i Småland, Halland, Blekinge och Skåne. Trafiken har en sådan betydelse för samhället att för­ valtningsrätten bör ta hänsyn till resenärernas intresse av att inte drabbas av trafikstopp. Om inte trafiken kan direktupphandlas från december 2018 uppkommer trafikstopp med allvarliga trafikstörningar. Det skulle också medföra allvarliga störningar i samhället. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 16 kap. 9 § ÄLUF anges att i fall då avtalsspärr enligt 1, 3 eller 8 § inte gäller f'ar rätten besluta att den upphandlande enheten inte f'ar ingå avtal in­ nan något annat har bestämts. Rätten f'ar avstå från att fatta beslut enligt första stycket, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Rätten ska vid bedöm- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 3548-18 I JÖNKÖPING ningen ta hänsyn till användarnas intresse, allmänintresset och övriga be­ rörda intressen. Av relevanta lagmotiv (prop. 2015/16:129, s. 18) framgår bl.a. följande. Vid rättens överväganden ska enligt bestämmelsen i tredje stycket hänsyn tas till användarnas intresse, allmänintresset och övriga berörda intressen. Hänsy­ nen till användarnas intresse tar sikte på brukarna eller övriga som använder sig av det som anskaffas. Det kan vara fråga om såväl enskilda, företag som företrädare för det offentliga. Allmänintresset avser både samhällsekono­ miska och samhällspolitiska aspekter. Utöver hänsynen till grupper av bru­ kare rymmer detta intresse även generella hänsyn som att fysisk eller orga­ nisatorisk infrastruktur upprätthålls. Övriga berörda intressen tar främst sikte på förlorande och vinnande leverantörer. Vid den samlade bedömning­ en kan omständigheter som att den upphandlande myndigheten av ett ange­ läget och legitimt skäl har tillämpat ett påskyndat förfarande eller en direkt­ upphandling i en brådskande situation tala för att domstolen ska avstå från att förordna interimistiskt. Om domstolen avstår från att förordna interimist­ iskt får leverantörernas berättigade möjlighet att få rättsenligheten av en upphandling prövad i stället främst tillgodoses genom bestämmelserna om överprövning av ett avtals giltighet, upphandlingsskadeavgift och skade­ stånd. Förvaltningsrättens bedömning Direktupphandling Vad gäller regionens möjligheter att genomföra en direktupphandling :fram­ går av relevanta lagmotiv bl.a. att den relevanta regeln främst är avsedd för oförutsedda händelser som inte den upphandlande enheten själv kunnat råda och att det förhållandet att en upphandlande enhet råkat i brådska p.g.a. egen bristande planering inte utgör skäl för direktupphandling. Det är den upp­ handlande enheten som har bevisbördan för att förutsättningarna för en di- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 3548-18 rektupphandling är uppfyllda (se prop. 2009/10:180 s. 386). Att en upphand­ ling kan bli föremål för en överprövningsprocess är en sådan förutsebar om­ ständighet som en upphandlande enhet förväntas ta hänsyn till vid sin plane­ rmg. Intresseavvägning Den i målet aktuella upphandlingen har ett upphandlingsföremål av bety­ dande omfattning och det ursprungliga förfarandet har pågått under en längre tid. Den överprövningsprocess som följt på förfarandet har resulterat i att förvaltningsrätten i dom förordnat att upphandlingen ska göras om. I Kammarrätten i Jönköping föreligger ännu inte något avgörande. Den sam­ manlagda överprövningsprocessen har pågått strax över sju månader. Om kammarrätten inte skulle meddela prövningstillstånd skulle regionen få göra en ny upphandling vilket sannolikt leder till betydande tidsutdräkt innan avtal kan tecknas. Om kammarrätten skulle meddela prövningstillstånd är det rimligt att anta att det kommer att behövas viss ytterligare handläggning innan målet är klart för avgörande. Det är inte heller säkert att förvaltnings­ rättens avgörande ändras, även om prövningstillstånd skulle meddelas. Viss ytterligare handläggning innan förevarande mål rörande direktupphandlings­ förfarandet är klart för avgörande kan också förväntas. I nuläget framstår det därför som mycket sannolikt att överprövningsprocessen kommer att med­ föra att regionens möjlighet att teckna kontrakt kommer att bli fördröjd un­ der längre tid än vad regionen haft anledning att räkna med. Till detta kom­ mer att upphandlingsföremålet får anses vara av stort allmänt intresse och det är av stor vikt att den aktuella trafiken kan fortgå utan avbrott. Mot bak­ grund av vad regionen upplyst får det även anses visat att en ny leverantör inte kan ta över utan en längre förberedelseperiod. Mot bakgrund härav fin­ ner förvaltningsrätten, vid den avvägning mellan berörda intressen som ska göras i fall som det förevarande, att den skada eller olägenhet som ett upp­ rätthållande av förvaltningsrättens interimistiska beslut skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för Transdev Sverige AB (Transdev). Trans- I JÖNKÖPING Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 3548-18 I JÖNKÖPING devs berättigade möjlighet att få rättsenligheten av direktupphandlingsförfa­ randet prövat rar i stället tillgodoses genom bestämmelserna om överpröv­ ning av ett avtals giltighet, upphandlingsskadeavgift och skadestånd. Vid en samlad bedömning finner förvaltningsrätten således skäl att upphäva sitt tidigare interimistiska beslut. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/1 D LOU). JJ�)\:� Annette S�juth Rådmannen Annette Spjuth har fattat beslutet. Föredragande jurist har varit Ulf Nordberg. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltniogsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor frän den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se