LÄNSRÄTTEN I HALLANDS LÄN DOM 2008-06-25 Meddelad i Halmstad Mål nr 1073-08 E Sida 1 (5) SÖKANDE Cafe Bar Svetige AB, .5.56307-2171 Box 62 616 21 Åby Ombud: Nicholas de Susini, adress som ovan MOTPART Landstinget Halland Box 517 301 80 Halmstad SAKEN Avd 008-06- 2 6 Dnr Doss ' Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Landstinget Halland (landstinget) har beslutat om upphandling av kaffe­ automater för färskbryggt kaffe samt serviceavtal för successiva avrop till Landstinget Halland och Region Halland, diarienr Ls080045. I tilldelnings­ beslut den 29 maj 2008 meddelades att landstinget beslutat tilldela upp­ handlingskontraktet till Automat�jänst i Halland Eftr. AB. Efter att Cafe Bar Sverige AB (bolaget) - en av anbudsgivama - ansökt om överprövning av upphandlingen och därvid hemställt om interimistiskt be­ slut har länsrätten den 5 juni 2008 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Bolaget yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse skett och att rättelsen ska ske genom att landstinget företar en ny utvärdering i enlighet med anbudsförfrågan med beaktande av bolagets anbud som uppfyller samtliga s.k. skall-krav. - Som grund för yrkandet sägs bl.a. följande. Landstinget har brutit mot LOU genom att inte godkänna bolagets anbud som uppfyllt samtliga skall-krav enligt anbudsförfrågan, vilket medfört att bolaget lidit skada. Landstinget har i sina skall-krav angivit följande. "Kaf­ feautomaterna skall vara utrustade med filter av stål eller annatjämförbart .&aithn DokJd 35120 Postadress Box 131 301 04 Halmstad Besö ksad ress Södra vägen 5 Telefon Telefax 035-13 29 00 035-21 35 62 E-post: lansrattenihalland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I HALLANDS LÄN DOM 2008-06-25 material avflergångsbruk. Andra material än stål skall uppfylla Livsme­ delslagens hav på material i kontakt med livsmedel." - Bolaget har offere­ rat kaffeautomater med pappersfilter som är ett annatjämförbart material förflergångsbruk. En filterrulle klarar av 2 000 koppar innan den byts ut, vilket får anses som "flergångsbruk". Filterrullen uppfyller även livsme­ delslagens hav på material i kontakt med livsmedel. Trots att ovan angiven fomrnlering av skall-krav uppfyllts av bolaget, har bolaget uteslutits i ut­ värderingen av leverantörer på grw1d av detta skall-hav. Sida 2 1073-08 E Landstinget bestrider bolagets yrkande och yrkar för egen del att länsrätten ska avslå bolagets ansökan om överprövning samt upphäva det tidigare fat­ tade inte1imistiska beslutet. - För det fall länsrätten skulle finna att lands­ tinget har brutit mot LOU, i sådan grad att beslut om åtgärd enligt 16 kap. 2 § LOU blir aktuellt, yrkar landstinget att länsrätten i ett sådant fall ska besluta om rättelse på så sätt att utvärderingen av bolagets anbud ska göras om. - Till stöd för sin talan säger landstinget bl.a. följande. Det bestrids att landstinget har brutit mot LOU genom att inte godta bolagets anbud. Vidare bestrider landstinget att bolaget uppfyller samtliga skall-krav enligt anbuds­ förfrågan. Behovet av rättelse genom ny utvärdering av anbuden i enlighet med bolagets yrkande bestrids därmed. - I landstingets förfrågningsunder­ lag har under punkt åtta i kravspecifikationen följande skall-krav ställts på kaffeautomater. "Kaffeautomaterna skall vara utrustade med filter av stål eller annat jämförbart material av flergångsbruk. Andra material än stål skall uppfylla Livsmedelslagens krav på material i kontakt med livsmedel." - Vid granskning av de fem inkomna anbuden fann landstinget att de av bolaget offererade kaffeautomaterna är utrustade med pappersfilter. Bolaget hävdar att pappersfilter är ett med stål jämförbart material för flergångsbruk då en filterrulle klarar 2 000 koppar innan den byts ut. - Det av landstinget uppställda kravet på flergångsbruk innebär att samma bryggutrustning ska kunna användas vid ett stort antal olika bryggtillfällen och inte behövas bytas ut efter varje bryggsats. Bolagets kaffeautomater har ett antal pap- LÄNSRÄTTEN I DOM 2008-06-25 Sida 3 1073-08 E HALLANDS LÄN persfilter per rulle. Detta pappersfilter byts ut efter va�je bryggsats och har därmed i enlighet med gängse språkbruk karaktären av förbrulmingsmateri­ al för engångsbruk, vilket innebär att va�je pappersfilter är förbrukat efter en bryggsats. Det är uppenbart att landstinget avser att det är va�je enskilt filter som sådant, och inte filterrullen, som ska klara av ett stort antal brygg­ tillfällen. Detta har inte heller misstolkats eller missuppfattats av andra an­ budsgivare i upphandlingen. - Bolaget har således inte uppfyllt samtliga av landstinget ställda skall-krav, varför deras anbud inte har kvalificerat sig för utvärdering i aktuell upphandling. Bolaget har härefter sagt bl.a. följande. Landstinget har totalt fel i sin upp­ fattning att bolagets offererade kaffeautomater skulle har "ett antal pappers­ filter" som byts ut efter va�je bryggsats. Bolagets kaffemaskiner är utrusta­ de med ett och samma sammanhängande pappersfilter som ger totalt 2 000 bryggsatser innan det byts ut. Det innebär att pappersfiltret inte är förbrukat förrän 2 000 bryggsatser har gjo1is. Bolagets maskiner är således utrustade med filter för flergångsbruk och uppfyller samtliga ställda skall-krav och har därigenom kvalificerat sig för utvärdering i aktuell upphandling. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. - Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör, som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 §, i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. - Enligt 16 kap. 2 § LOU ska rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDS LÄN 2008-06-25 upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I förfrågningsunderlaget för den aktuella upphandlingen angavs under "Allmämia krav", punkten 4, följande skall-krav. I anbudet ska bifogas do­ kumentation ang. automaternas prestanda, utseende mm. Tex. via broschyr eller liknande. Landstinget förbehåller sig rätten att begära in ytterligare information under utvärderingen. I förfrågningsunderlaget angavs vidare under "Kaffeautomaterna", punkten 8, följande skall-krav. Kaffeautomaterna skall vara utrustade med filter av stål eller annat jämförbart material av flergångsbruk. Andra material än stål skall uppfylla livsmedelslagens krav på material i kontakt med livsmedel. Bolaget har i sitt anbudssvar bifogat dokumentation på färskbryggautoma­ tema Cafc Bar Office och Cafe Bar Executive. Av upphandlingsrapporten som bilagts tilldelningsbeslutet framgår bl.a. följande. Anbud hade kommit in från fem leverantörer. Landstinget fann i anbudsprövningen att bolagets anbud inte uppfyllde samtliga skall-krav. Anbudet gick därmed inte vidare till fortsatt utvärdering. I upphandlings­ rapporten har angetts bl.a. följande. "Samtliga skall-krav måste vara upp­ fyllda för att anbud ska kvalificera sig för utvärdering. Följande anbud upp­ fyller inte samtliga skall-krav: Cafe Bar Sverige AB. Skall-kravet i krav­ specifikationen "Kaffeautomaterna ska vara utrustade med filter av stål el­ ler annat jämförbart material av flergångsbruk". Offererade automater är utrustade med pappersfilter." Länsrätten gör följande bedömning. I målet är ostridigt att de av bolaget offererade kaffeautomaterna inte har filter av stål. Kaffeautomaterna är istället utrustade med en filterrulle som Sida 4 1073-08 E LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDS LÄN 2008-06-25 Sida 5 1073-08 E matar cirka 2 000 pappersfilter av engångsbruk vid bryggning. Även om de offererade automaternas filten11llar klarar av 2 000 koppar innan de behöver bytas ut är det länsrättens klara uppfattning att offererat pappersfiltersystem inte är jämförbart med ett filter av stål eller annat jämförbart material av flergångsbruk. Det i förfrågningsunderlaget ställda skall-kravet uppfylls därmed inte och landstinget har förfarit korrekt genom att diskvalificera bolaget till att gå vidare till utvärderingsfasen. Med det ovan anförda följer att det saknas förutsättningar att förordna om åtgärd mot landstingets upphandling. Ansökningen ska därför avslås och länsrättens interimistiska beslut upphävas. DOMSLUT Länsrätten avslår Cafe Bar Sverige AB:s ansökan om åtgärder enligt lagen (2007: 109 1) om offentlig upphandling. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 5 juni 2008. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/ 1) /RB