FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Härnösand. SÖKANDE Riksbyggen ekonomisk förening, 702001-7781 Ombud: Patrik Sjödin c/o Riksbyggen Box 730 851 21 Sundsvall MOTPART Landstinget Västernorrland 871 85 Härnösand SAKEN Mål nr 897-16 E Sida 1 (8) I HÄRNÖSAND 2016-05-03 Meddelad i Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Dnr KSnr Aktbil 2018 -05- 0 6 - Mllr, Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id107909 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd9 Telefon 0611-46 06 00 E-post: Telefax 0611-51 1820 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se 1 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 897-16 E BAKGRUND Landstinget Västernorrland (landstinget) genomför Upphandling yttre sköt­ sel Landstinget (dnr 14LS2540) fördelat på tre geografiska områden. Upp­ handlingen genomförs som öppen/selektiv upphandling och under anbudsti­ den kom sex anbud in. Fyra av dessa gick vidare till utvärdering. Tilldelning gjordes enligt principen det ekonomiskt mest fördelaktiga med kriterierna arvode (70 procent) och referenser (30 procent). I tilldelningsbeslut den 7 mars 2016 anges att Höga Kusten Skog & Fastighet AB (HK AB) antogs som leverantör avseende område 1 och 3. YRKANDEN M.M. Riksbyggen ekonomisk förening (Riksbyggen) begär överprövning av upphandlingen, yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att det antagna anbu- det från HK AB förkastas och anför bl.a. följande. I upphandlingen finns krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet som ska vara uppfyllda. Anbudet från HK AB uppfyller dock inte alla sådana krav i upphandlingen och deras anbud bör förkastas i sin helhet. Då Riksbyggen lämnat ett korrekt anbud och är det företag som fått näst högst poäng för delområdena 1 och 3 skulle uppdraget ha gått till Riksbyggen. Landstinget har inte utvärderat anbuden utifrån uppställda krav. Angående Upphandlingsföreskriftema UF 3.31 inleder HK AB avsnittet om ledningssystemet med" Höga Kusten Skog & Fastighet AB:s kvalitets-, miljö och arbetsmiljöledningssystem enligt ISO 9001:2008, ISO 14001:2004 och ORSAS 18001:2007". Detta är dock missvisande och fel­ aktigt då företaget inte är certifierat för ISO 9001 och ISO 14001. HK AB har alltså inte krav på sig att granskas externt att de följer dessa standarder och det finns inga bilagor som stödjer rutiner som följer med certifieringen. Vad sedan gäller metod för kvalitets- och miljösäkring saknas i HK AB:s anbud en beskrivning hur utförande personer avrapporterar genomförda av­ talsuppgifter i form av egenkontroll för att säkerställa rätt kvalitet i uppdra- I HÄRNÖSAND FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida 3 897-16 E. get. Detta nämns bara som en ambitionsnivå vilket inte är samma sak som att visa på dokument för egenkontroller. Andra kvalitetsuppföljningsdoku­ ment är inte heller bifogade. Beställaren kan därför inte bedöma om anbuds­ givaren har denna förmåga eller rutiner. Anbudet bör därför förkastas då detta var ett krav. Angående personal- och kompetenskrav saknas i anbudet från HK AB bevis på erforderliga utbildningar både vad gäller arbetsledning och personal för skötsel av yttre miljö (grönytor). Kravet i denna upphandling är dokumente­ rad rätt utbildning. Det finns inga kompletta CV:n bifogade i anbudet. Av dessa anledningar bör anbudet förkastas. Vad slutligen gäller organisationsplan och antalet anställda presenteras bara nuvarande organisation i form av en lista på personal. Det finns ingen be­ skrivning för respektive skötselområde vem som ska jobba var i uppdraget. Uppdraget består av tre skötselområden och i HK AB:s anbud är avseende organisation och bemanning är inte beskrivet om anbudsgivaren får ett eller flera områden. Företagets anbud saknar denna översiktliga beskrivning för uppdragen som är ett krav. Utelämnandet av en beskrivning av hur uppdra­ get ska organiseras och bemannas gör att kravet på teknisk kapacitet inte går att bedöma. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Lands­ tinget upphandlar utförandeentreprenad avseende skötsel av utvändiga markytor uppdelat i tre primärkommunområden. Riksbyggen har ansökt om överprövning under åberopande att det vinnande anbudet från HK AB inte uppfyller de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. Angående påståendet rörande ISO-certifiering har HK AB aldrig hävdat att man är certifierad en­ ligt ISO 9001:2008, ISO 14001:2004 och ORSAS 18001:2007. Emellertid har man dokument upprättade för att kunna bli det och i dessa framgår det att handlingarna är upprättade enligt ISO. Det finns inget krav i förfråg- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 897-16 E ningsunderlaget att anbudsgivare ska vara certifierad enligt ISO. Lands­ tinget har vidare bedömt att den kvalitetsplan HK AB bifogat sitt anbud uppfyller de krav man ställt gällande beskrivning av företagets sätt att säker­ ställa kvalitet på utförande samt att visa hur egenkontroll och uppföljning sker. Angående erforderliga utbildningar för arbetsledare ställer förfråg­ ningsunderlaget inte några krav på ingivna utbildningsbevis. Landstinget anser att HK AB:s redovisning av arbetsledare och personalens CV:n är tillfredsställande i enlighet med kraven i förfrågningsunderlaget. Lands­ tinget anser vidare att HK AB i sitt anbud översiktligt har beskrivit hur man avser att bemanna de tilldelade skötselområdena. Det ligger i sakens natur att en anbudsgivare som, till skillnad från i detta fall Riksbyggen, inte förut varit leverantör till landstinget, inte i detalj kan redogöra för hur beman­ ningen ska komma att se ut eftersom man i många fall kommer att behöva anställa ny personal för att fullgöra uppdraget. Riksbyggen har härefter anfört i huvudsak följande. För att ett anbud ska gå vidare till utvärdering ska alla ska-krav vara uppfyllda, annars ska anbudet förkastas. Formuleringen kring certifieringen kan vara vilseledande. Angå­ ende egenkontroller och uppföljning finns i HK AB: s anbud inga dokument gällande egenkontroller med. Ledningssystemet och bifogad kvalitetsplan visar på en övergripande nivå men inga dokument finns bifogade som visar på hur det sker i praktiken, vilket efterfrågas. I anbudet är också doku­ mentation gällande kompetens för skötsel av yttre miljö bristfällig. Angå­ ende organisationen måste den som ska leverera ha en uppfattning om hur många personer uppdraget kräver och visa det översiktligt. Förfrågningsun­ derlaget efterfrågar en översiktlig plan för hur uppdraget ska organiseras och bemannas. I HÄRNÖSAND Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 897-16 E I HÄRNÖSAND SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Bestämmelser Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten efter ansökan av en leverantör besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 4 och 6 §§ LOU). Utredningen i målet I förfrågningsunderlagets Upphandlingsföreskri:fter anges angående Teknisk och yrkesmässig kapacitet följande: a) Metod för kvalitets- och miljösäkring Anbudsgivaren ska till sitt anbud: ■ Bifoga en kvalitetsplan från en slutförd eller pågående entreprenad som avser ■ ■ ■ yttre skötsel. Kvalitetsplanen ska innehålla beskrivning av företagets sätt att säkerställa rätt kvalitet på utförandet, och visa hur egenkontroll och uppfölj­ ning sker. Redovisa sitt systematiska kvalitetsarbete och hur man förebygger och hante­ rar avvikelser. Anbudsgivaren ska vidare i sitt anbud beskriva hur man arbetar med att hålla en hög kundnöjdhet. Redovisa hur denne arbetar med att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet för att åstadkomma en god arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagens regler. Redovisa sitt systematiska miljöarbete och sina miljöledningsrutiner. Vidare anges: c) Personal- och kompetenskrav Anbudsgivaren ska visa att denne har dokumenterad kompetens och erfarenhet att utföra likvärdiga entreprenader. Anbudsgivaren ska i sitt anbud: Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 897-16 E ■ BifogaCVpåledningspersonal. ■ Beskriva hur anbudsgivaren säkerställer kvalificerad kompetens för sin personal för gällande uppdrag. ■ Beskrivahuranbudsgivarenarbetarmedpersonal-ochkompetensutveckl­ ingsplaner. I förfrågningsunderlagets Särskilda föreskrifter anges bl.a.: SF3.3 Personal E:s personal, inklusive personal hos UE anlitad av E, ska ha erforderlig utbildning, erfa­ renhet, behörighet och språkkunskap för att utföra de arbetsuppgifter som omfattas i av­ talet. För arbeten där speciell kompetens erfordras är E skyldig att anlita sådan kompe­ tens. E ska på uppmaning av B kunna verifiera kompetensen. Personalens arbete medför frekventa kontakter med B, HG samt allmänhet och ställer stora krav på tillgänglighet, uppträdande och servicekänsla. E ska under entreprenadti­ den bemanna sin organisation med personal som är kompetent att sköta sina åligganden när det gäller dessa kontakter. SF3.31 Arbetsledning E ska hålla namngivna ansvariga fackkunniga arbetsledare för samtliga i entreprenaden ingående arbeten. I arbetsledarnas uppgifter ska ingå att se till att arbeten utförs på fackmannamässigt sätt så att utförandet överensstämmer med det som anges i fastställda och övriga för arbetet gällande handlingar så att avsedd kvalitet erhålls. Vidare anges i förfrågningsunderlagets Upphandlingsföreskrifter angående Teknisk och yrkesmässig kapacitet följande: d) Organisationsplan och antalet anställda Anbudsgivare ska i sitt anbud: ■ Redovisaenöversiktligplanförhurentreprenadenidennaupphandlingska organiserad och bemannas. Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmelser­ na som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär överprövning lidit I HÄRNÖSAND Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 897-16 E I HÄRNÖSAND eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande myndighetens brott mot LOU. Förvaltningsrättens prövning är begränsad till vad Riksbyg­ gen som sökande har anfört till stöd för sin talan Gfr. RÅ 2009 ref. 69). Av rättsfallet RÅ 2002 ref. 50 följer vidare att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och unionsrätten inte träds för när. Riksbyggen har i huvudsak anfört att anbudet från den antagna leverantören inte uppfyller de krav som ställs i upphandlingen på att anbudsgivaren ska ha viss teknisk och yrkesmässig kapacitet. Riksbyggen menar att den an­ tagna leverantören inte uppfyller kravet på att visa hur egenkontroll och uppföljning sker, kravet på dokumentation angående rätt utbildning hos led­ ningspersonal och övrig personal och inte heller kravet på att redovisa en översiktlig plan för hur entreprenaden ska organiseras och bemannas. Landstinget har häremot invänt att landstinget har bedömt att den antagna leverantören i sitt anbud genom den bifogade kvalitetsplanen uppfyller kra­ vet gällande egenkontroll och uppföljning och även kravet på att lämna en beskrivning av företagets sätt att säkerställa kvalitet. Landstinget har vidare anfört att de CV:n gällande arbetsledare och personal som har redovisats är tillfredsställande och att den antagna leverantören har lämnat en sådan över­ siktlig beskrivning av hur man avser bemanna de tilldelade skötselområdena som har efterfrågats i upphandlingen. En upphandlande myndighet har stor frihet att utforma sitt förfrågningsun­ derlag med de krav den upphandlande myndigheten anser vara nödvändiga för den efterfrågade tjänstens genomförande. Den upphandlande myndighet­ ens förfarande under upphandlingen begränsas dock av LOU:s regler och av de grundlägganade principer gällande bl.a. likabehandling, transparens och proportionalitet som gäller vid offentlig upphandling. Förvaltningsrätten Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 897-16 E I HÄRNÖSAND konstaterar att landstinget i denna upphandling har ställt ett antal krav gäl­ lande teknisk och yrkesmässig kapacitet. De krav som ställts avseende egenkontroll och uppföljning, kvalitetsplan, kompetens hos anbudsgivare och personal och hur uppdraget vid en eventuell tilldelning ska organiseras är formulerade så att anbudsgivaren ska lämna planer med beskrivningar eller redovisningar och lämna in CV:n avseende ledningspersonal. Några mer specifika krav på hur dessa planer eller beskrivningar ska vara utfor­ made eller på vad ett CV för en arbetsledare ska innehålla, har inte upp­ ställts. Landstinget har uppgett att de redovisningar den antagna leverantö­ ren har lämnat på dessa punkter är tillfredsställande. Sammantaget finner förvaltningsrätten att det mot bakgrund av vad Riksbyggen har anfört inte har kommit fram att landstinget i denna upphandling avseende delområdena 1 och 3 har brutit mot LOU eller mot någon av de grundläggande principer som bär upp upphandlingsrätten. Riksbyggen har inte visat att Riksbyggen har lidit eller riskerat att lida någon skada till följd av hur landstinget har genomfört den aktuella upphandlingen. Det har därmed inte kommit fram grund för förvaltningsrätten att ingripa mot upphandlingen och ansökan ska därför avslås. Förvaltningsrätten erinrar om innehållet i 16 kap. 10 § LOU, enligt vilken den upphandlande myndigheten när förlängd avtalsspärr råder inte får ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten har avgjort må­ let. �H U R M A ; N a!: Ö V E 4RK L A G � A R Y , s e b i l a g a ( D V 3 1 0 9 / l c L O U ) . � Ingela Berggren rådman Målet har föredragits av föredragande juristen Gunilla Lavås. 00 LO .... §u Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Karoroatr