LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-06-17 Meddelad i Stockholm Sida 1 (8) SÖKANDE Mål nr 10803-08 Rotel 555 KONKURReNSVERK&T. 2008 -06- 1 9. Svensk Yrkesförarutbildning AB, 556729-5273 Hangarvägen 2 392 41 Kalmar Ombud: Advokat Andreas Öhlin Advokatfirman Glimstedt Larmtorget 4 392 32 Kahnar MOTPART Arbetsfönnedlingen, upphandlingsenheten Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (2007:1091) - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Svensk Yrkesförarutbildning ABs (bolagets) ansökan om överprövning. DokJd 340760 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-.561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansraiienistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09 00-15 00 Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 10803-08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling av arbetsmarknadsut­ bildning "Yrkesförarutbildning-Lastbil, Kalmar län", dm AF- 2008/012272. Upphandlingen har genomförts som en förenklad upphand­ ling. I tilldelningsbeslut avsänt den 8 maj 2008 beslöt Arbetsförmedlingen att anta anbud från annan leverantör än bolaget. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att länsrätten förordnar om att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse skett på så sätt att en förnyad utvärdering av anbuden har skett varvid i första hand Yrkesakademin AB ska uteslutas från utvärderingen och i andra hand att bolaget ska anses ha lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Bolaget framställer även yrkande att länsrätten omedelbart förordnar att upphandlingen inte f'ar av­ slutas innan något annat har beslutats. Till stöd för sin talan i huvudfrågan anger bolaget i huvudsak följande. Den verksamhet som upphandlas måste bedrivas av en trafikskola. Det saknas visserligen uttryckliga krav på detta i förfrågningsunderlaget men det får anses vara ett underförstått krav. Tra­ fikskoleverksarnhet är reglerad genom förordning (1998:978) om trafiksko­ lor samt genom Vägverkets föreskrifter om trafikskolor (VVFS 2006:65). Yrkesakademin AB saknar tillstånd att bedriva trafikskola i Kalmar. Som framgår av Vägverkets föreskrifter gäller kraven avseende lokal, undervis­ ningsplan, ansvarig utbildningsledare m.m. även när en tillståndshavare avser att utöka verksamheten till annan ort. Eftersom kursstart för utbild­ ningen är redan den 2 juni 2008 saknas praktisk möjlighet för Yrkesakade­ min AB att få tillstånd att bedriva trafikskola tills utbildningen börjar. En­ ligt uppgift från Vägverket har Yrkesakademin AB inte heller inkommit med någon ansökan om att få bedriva trafikskola i Kalmar. Enligt förfrågningsunderlaget, punkt 3.5, ska anbudsgivare i anbudet visa att man under avtalstiden disponerar lämpliga lokaler. Yrkesakademin AB Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 10803-08 STOCKHOLMS LÄN har till sitt anbud fogat ett optionsavtal för utbildningslokal/utbildningsplats på körgård och undervisningslokaler samt angett att de kommer att använda sig av utbildningsmoduler som kurslokaler. Detta modulsystem finns för närvarande inte på fastigheten och det är således, enligt bolaget, tveksamt om lokalerna kan iordningställas till kursstart den 2 juni 2008. Så som Ar­ betsförmedlingen utformat sitt skall-krav, att det är upp till anbudsgivaren att styrka att man under avtalstiden disponerar lämpliga lokaler, kan Yrkes­ akademin AB inte anses ha uppfyllt aktuellt kvalificeringskrav. Det krävs också bygglov dels för att iordningställa lokalerna i fonn av modulsystem dels för att bedriva undervisningsverksarnhet. Enligt gällande detaUplan är ändamålet med området mot01irafikändan1ål. Någon ansökan om bygglov har inte inkommit till Kalmar kommun. Arbetsförmedlingen har genomfört en felaktig värdering av utbildningens innehåll och upplägg eftersom bolaget erhållit 8 poäng mot Yrkesakade­ mins 10 poäng. Enligt förfrågningsunderlaget ska utbildningen bedrivas i flexibla former och utbildningen ska vara 40 timmar per vecka. Detta inne­ bär att det måste finnas lärare på plats hela veckan samt inte minst en fun­ gerande verksamhet på plats. Yrkesakademin har inte beskrivit hur detta ska fungera då de saknar verksamhet och personal på utbildningsorten. Vi­ dare ska utbildningen genomföras i nära samarbete med branschen och minst 30 procent av utbildningstiden ska förläggas ute på företag. Detta torde Yrkesakademin ha svårt att tillgodose då de inte har någon verksam­ het i Kalmar län. De referenser som Yrkesakademin AB angett är inte heller verksamma i Kalmar län. Att Yrkesakademin upprepar Transportbran­ schens rekommenderade gymnasieplaner för vuxna bör inte premieras på sätt som gjorts. Arbetsförmedlingen har också genomfört en felaktig värdering av lärar­ nas kompetens. Bolaget anser att flera av de lärare som bolaget uppgivit har bättre kompetens än motsvarande lärare som Yrkesakademin uppgivit. Bo­ laget anser det också mindre troligt att Yrkesakademins uppgivna lärare, som är verksamma i Mellansverige, verkligen ska stationeras i Kalmar. Det LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 10803-08 framgår visst av bolagets anbud hur lång erfarenhet angivna lärare har som trafik.lärare då det för alla utom en framgår av åberopade meritförteckningar när trafik.lärarna genomgått trafik.lärarutbildning. Länsrätten har i beslut den 22 maj 2008, med stöd av 16 kap. 2 § andra stycket LOU, avslagit bolagets interimistiska yrkande om att upphand­ lingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan och yrkar i första hand att ansökan ska avslås och i andra hand att länsrätten förordnar om att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering görs. Arbets­ förmedlingen anför i huvudsak följande. Arbetsförmedlingen har gjort en riktig bedömning som inte strider mot reglerna i LOU. Huvuddelen av de invändningar som bolaget framfört avser påstådda brister avse­ ende Yrkesakademin ABs möjligheter att starta upp och driva upp­ handlad utbildning i Kalmar. En upphandlande enhet måste kunna utgå från de uppgifter som lämnas i ett anbud, om inte tveksamheter fram­ kommit under tiden fram till beslutet. Yrkesakademin är väl kända som leverantörer av yrkesförarutbildningar sedan en lång tid tillbaka och finns över hela landet. Det har under upphandlingsförfarandet inte framkommit några skäl för Arbetsförmedlingen att misstänka att Yr­ kesakademin AB inte skulle kunna fullgöra den upphandlande utbild­ ningen på det sätt som beskrivs i anbudet. Arbetsförmedlingen kan således inte i dessa avseenden anses ha brutit mot LOU. Om det skulle vara så att Yrkesakademin AB efter avtalstecknande inte skulle kunna fullgöra vad de åtagit sig blir det istället en fråga om avtalsbrott och följder därav mellan Arbetsförmedlingen och Yrkesakademin AB. För art visa att bolagets påstående saknar fog bemöter Arbetsföm1edlingen bolagets påståenden i vissa delar. Yrkesakademin AB har tillstånd att bedriva trafikskola då de har en trafikskolekedja som utökas kontinuerligt. Under de senaste två åren LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 10803-08 har Yrkesakademin AB startat upp trafikskoleverksamhet på över 20 orter i hela landet, många med kort varsel. Verksamheten drivs inom ett och samma företag och det finns ett tillståndsbevis. Enligt Vägver­ kets föreskrifter om trafikskolor är det endast aktuellt för Yrkesaka­ demin AB att anmäla utökning till annan ort, inte ansöka på nytt om tillstånd, såsom bolaget anger. Så snart avtal har tecknats kornmer Yr­ kesakademin AB att, med stöd av avtalet, anmäla Kalmar som ny verksamhetsort, anmäla i anbudet namngiven utbildningsledare på orten samt de lokaler som kommer att användas. Vidare anges i för­ frågningsunderlaget att preliminärt startdatum för kursen är den 2 juni 2008. Vad gäller skall-kravet om att anbudsgivaren ska visa att de under avtalsperioden disponerar lämpliga lokaler måste det anses tillräckligt att anbudsgivaren visar att kraven på lokaler kan uppfyllas efter ett eventuellt avtalstecknande. Att kräva att en anbudsgivare redan vid tiden för anbudet kan uppvisa lokaler som är iordningställda och redo för användning skulle effektivt utesluta de anbudsgivare som med hjälp av upphandlingen avser att etablera sig på orten. Ett sådant förfa­ rande skulle inte vara förenligt med principerna för offentlig upphand­ ling. Det fanns vid tilldelningsbeslutet inte några skäl att ifrågasätta Yrkesakademin ABs möjligheter att tillhandahålla de lokaler som be­ skrivs i anbudet med de tillstånd som behövs. Yrkesakademin har så­ ledes uppfyllt skall-kravet avseende lokaler. Även vad gäller Arbetsfönnedlingens värdering av Yrkesakademins anbud avseende utbildningens innehåll och upplägg har bolaget grun­ dat sina invändningar på att Yrkesakademin AB ännu inte har de till­ stånd som krävs. Yrkesakademin har tydligt beskrivit sina lärares ut-­ bildning, erfarenhet och vilka ämnen var och en undervisar i. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 10803-08 STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare princi­ perna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU gäller följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenska­ per, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse gjorts. Länsrättens bedömning Inledningsvis ska påpekas att det inte är länsrättens uppgift att göra en ny utvärdering. Prövningen i förevarande mål utgör istället en kontroll Sida 7 LÄNSRÄTTENI DOM 10803-08 STOCKHOLMS LÄN om det på grundval av de klagomål som bolaget har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. Allmänt gäller att det inte är en uppgift för länsrätten att vid en överpröv­ ning av en upphandling pröva de subjektiva kriterier som ligger till gnmd för en upphandlande enhets slutsatser beträffande enskilda anbudsgivares kvalificering för uppdraget. Länsrätten ska således inte göra någon bedöm­ ning av hur den upphandlande enhetens poängsättning har gått till. Däremot är det länsrättens uppgift att ta ställning till om det som angetts i förfråg­ ningsunderlaget har följts och att den utvärderingsmodell som använts kan godtas. Av fran1lagt material kan inte annat utläsas än att utvärderingen är i överensstän1melse med förfrågningsunderlaget. Länsrätten finner vidare att den modell som använts vid utvärderingen är godtagbar. Bolaget har inte visat att det vid poängsättningen tagits någon ovidkommande hänsyn. Det har inte heller i övrigt visats att förfarandet strider mot de krav som ställs i LOU. Länsrätten konstaterar att bolaget i huvudsak framfö1i synpunkter på att Yrkesakademin AB inte inom tid kommer att kunna starta upp och bedriva någon trafikskoleverksamhet och har angett flera omständig­ heter till stöd för sin uppfattning. Länsrätten instämmer i Arbetsför­ medlingens uppfattning att en upphandlande enhet måste kunna utgå från de uppgifter som lämnas i ett anbud, dock under förutsättning att de inte framstår som helt orimliga, och att inte oklarheter framkommer till dess att tilldelningsbeslut fattats. Med stöd av vad som framkommit i målet finner länsrätten att Arbets­ förmedlingen, som inte har haft någon anledning att betvivla Yrkes­ akademin ABs anbud och däri angivna uppgifter om när och hur verk­ samheten ska bedrivas, inte har brutit mot någon av reglerna i LOU eller någon av de gemenskapsrättsliga principerna. Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 10803-08 STOCKHOLMS LÄN Länsrätten finner sammanfattningsvis att upphandlingen inte, såvitt nu är ifråga, genomförts i strid mot principerna i LOU eller gemenskaps­ rätten på ett sådant sätt att den ska rättas eller göras om. Bolagets an­ sökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) Föredragande har varit Åsa Back:holm. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafto� julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Ka.m.marriitten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämprungen att överklagandet prövas, anled­ rung förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns- �L) ..g �• 8J:,0�0 Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes � personnummer, yt:ke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överldagas med uppgift om länsrättens � målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans om.bud Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det 13 klart och tydligt framgår av överklagandet till � kammarrätten varför man anser att prövnings- <;:; § tillstånd bör meddelas. pt:; :::i ·-"'0 rl Ei«'i www.domstoLse