FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida3 9238-13 Personligt möte. Efter mötet ansåg kommunen fortfarande att företaget inte var kvalificerade enligt de punkter som angivits i avslagsbeslutet. vidhållet att det var frågan om ett kompletteringsmöte och tillägger bl.a. följande. Det framfördes tydligt av tjänstemännen att det handlade om kompletteringar. Kompletteringarna genomgicks vid sittande bord, vissa muntligt och vissa skriftligt. De lämnade kompletteringarna förklaras i ansökan om rättelse. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Av6 kap. 2 § LOV framgår att den upphandlande myndigheten får medge att en sökande rättar en felskrivning eller något annat uppenbart fel i ansökan. Den upphandlande myndigheten får begära att en ansökan förtydligas eller kompletteras. Enligt 8 kap.1 § LOV ska den upphandlande myndigheten godkänna samtliga sökanden som uppfyller de krav som angetts i annonsen och förfrågningsunderlaget och som inte uteslutits med stod av 7 kap. 1 §. Enligt10 kap1 § första stycket LOV får en leverantör, som gör gällande att en upphandlande myndighet brutit mot en bestämmelse i denna lag, ansöka om rättelse hos allmän förvaltningsdomstol. Enligt10 kap.2 § LOV ska rätten besluta att den upphandlande myndigheten ska vidta rättelse om den upphandlande myndigheten brutit mot någon bestämmelse i samma lag och detta medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9238-13 Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning Enligt1 kap2 § LOV ska den upphandlande myndigheten behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Den upphandlande myndigheten ska iaktta principerna om öppenhet, ömsesidigt erkännande och proportionalitet när den tillämpar valfrihetssystem. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådan åtgärd som anges i10 kap. Z § LOV. Det är den som ansöker om rättelse som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOV. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOV. Frågan i målet är om företag Solskens hemtjänst och service uppfyller de krav som kommunen har angett i förfrågningsunderlaget och om företaget därför borde ha godkänts som leverantör av kommunen. Av förfrågningsunderlaget under rubriken Företagspresentation, punkt 3.1.5, framgår bl,a. följande. Sökande ska lä�a en kortfattad företagspresentation. Sökande företag ska kontinuerligt ge personalen den handledning och vidareutbildning som krävs för att säkerställa kvaliteten på god hemtjänst samt ha rutiner för introduktion för nyanställda. Sökande ska ange de språk som talas hos sökande företag. Av beskrivningen ska för upphandlande myndighet tydligt framgå att sökande har den kapacitet som uppdraget i denna förfrågan kräver. I förfrågningsunderlaget har specificerats vissa krav på innehåll vad gäller information som ska lämnas i samband med företag3)resentationen. Av I STOCKHOLM I. Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN · DOM 9238-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen leverantör av ledsagning, avlösning och hemtjänstinsatser. Det har därmed inte framkommit skäl för rättelse enligt10 kap. 2 § LOV och ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR .; Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns ibilaga2 (DV3109/lA) �- Rådman Förvaltningsrättsnotarien Kajsa Barsk har föredragit målet. l,·österåker Dnr 2011-105 Ai:tbudsgivare: Akersberga 2013-03:-22 Avslagsbeslut på ansökan om godkännande av utförande av hemtjänst, ledsag:oing och avlösning i Österåkers kommun. Österåkers kommun avslår er ansökan. Skäl föi: avslag Ansökan uppfyller inte ställda krav i enlighet med nedan redovisade punkter i förfrågningsunderlaget: 3.1.5 Av redovisad företagspresentation framgår inte tydligt att sökande har den kapacitet som uppdraget i förfrågan kräver. 3.1.9 Sökanden har inte redovisat att tillräckliga personalresurser, med för uppdraget tillräcklig utbildning, kompetens och erfarenhet, finns för �tt kunna utföra uppdraget. Redovisning av specialistkompetens saknas. Anna Eriksson Tillväxt- och marknadschef anna.ersiksson@osteraker.se 08-540 811 88 FÖRVALTNINGSRÅTIEN I STOCKHOLM 2013 -04- 1 8 Ml!ilnr: ,.q,l�.?.:-:-..\�........ Aktbil: .. }............ Enhet:.\�-� __ ' . "'• ,r .· SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltoingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom Om prövningsti.llstånd inte meddd.as står förvalt­ ningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningsti.11- stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla tre veckor från den d ag beslut meddelades. . För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ fnarrätten fordras ätt prövningstillstånd medde­ las. Kammarritten lämnar prövningsti.llstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma :i:ikti.gheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp­ ningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. 2. 3. 4. 5. 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och µiobiltelefon. Adress och te­ lefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver. de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele- fonnUIIlliler anges. Omnågon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt d�en för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut . som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet www.domstol.se