LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM Mål nr 2777-08 E Rotel 7 vlJ Sida 1 (6) SÖKANDE Automat Center Ulf Levin AB, 556281-7550 Box 1551 581 15 Linköping MOTPART 1. Linköpings kommun 581 81 Linköping Ombud: Krister Thorell Upphandlingsenheten Norrköpings kommun 601 81 Norrköping 2. Norrköpings kommun Upphandlingsenheten 601 81 Norrköping Ombud: Krister Thorell Upphandlingsenheten Norrköpings kommun 601 81 Norrköping SAKEN -· .. . i 2008 -09- 1 6 Meddelad i Linköping Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Linköpings kommun och Norrköpings kommun genomför en upphandling av kaffeautomater, UH-07-93, genom öppet förfarande. Syftet med upp-­ handlingen är att teckna ramavtal med ett antal anbudsgivare. Vid avrop från ramavtal kommer en förnyad konkurrensutsättning att ske. Av upp­ handlingsföreskrifterna framgår att anbud ska vara upphandlingsenheten tillhanda senast den 27 au,gusti 2008. Automat Center Ulf Levin AB, bolaget, yrkar att bolaget ska få lämna an­ bud i efterhand eller att anbudstiden förlängs. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Bolagets elektro-­ niska anbud har av okänd anledning inte nått den upphandlande enheten. Sedan 1986 har bolaget alltid lämnat anbud i pappersfonnat. Anbuden har Avd Dnr .Po!?-8 Dok.Id 65733 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 Aktt>JI Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 2777-08 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2008 -09- 1 6 fysiskt överlämnats till upphandlaren som i sin tur utfärdat en kvittens på mottaget anbud. Vid förevarande upphandling har bolaget inte haft full kon­ troll på anbudets väg från bolaget till mottagaren. Bolaget har inte kunnat agera fönän anbudsöppningen genomförts och det konstaterats att bolagets anbud saknats. Bolaget kontaktade upphandlingsenheten den 28 augusti 2008, dagen efter det att anbudstiden gått ut, angående att bolagets anbud inte kommit fram. I upphandlingens föreskrifter anges "att vi föredrar att ta emot elektronisk anbud framför traditionell postgång och bud". Detta borde innebära att man skulle kunna ha lämnat anbud i pappersformat. Bolaget har fått uppfattningen att det är diskriminerande mot företag som inte har datorutrustning att i ett anbudsförfarande endast godta elektroniskt anbud. Linköpings kommun och Nonköpings kommun, kommunerna, bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Med stöd av 9 kap. LOU fick anbud endast lämnas i elektronisk fonn. Handläggaren för ifrågavarande upphandling fick två dagar före sista dag för anbudslärnnande telefonsamtal från bolaget som anade att det blivit fel vid avgivandet av dess elektroniska anbud. Vid bolagets förfrågan om anbud inko1mnit från bolaget, lät handläggaren meddela att inkomna anbud inte hade öppnats. Enligt 9 kap. 7 § LOU är den upphandlande myndigheten förhindrad att ta del av innehållet i anbuden innan sista anbudsdag passerat. När anbud inges i elektronisk form är det tekniskt sett inte möjligt för den upphandlande myndigheten att se vilka anbudsgivare som inkommit med anbud im1an sista anbudsdag. Upplysningsvis är det senare en viktig grundbult vid ett elektroniskt förfarande. Anbuden öppnades den 28 augusti 2008, d.v.s. da­ gen efter sista anbudsdag. Efter handlagd anbudsöppning klargjordes att bolaget inte inkommit med något anbud. Kommunerna vitsordar vad bola­ get anför om telefonsamtal från bolaget till den upphandlande enheten den 28 augusti 2008. Norrköpings kommun har sedan slutet av 2006 tillämpat elektronisk anbudsutgivning, utan att några problem har uppkommit. Upp­ skattningsvis har kormrrnnen erhållit ett par hundra elektroniska anbud. En- LÄNSRÄTTEN I DOM. ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2008 -09- 1 6 ligt civilrättslig praxis avgår enligt huvudregeln meddelanden och anbud på avsändarens risk. Något am1at kan inte anses gälla försändelser som admi­ nistreras på elektronisk väg. Kommunerna har avtal med e-Avrop AB som tillhandahåller ett upphandlingsstöd med olika funktioner. I upphandlings­ stödet fim1s ett särskilt stöd för elektronisk anbudsgivning. Anbudsgivaren Sida 3 2777-08 E erhåller bl.a. ett kvitto på sitt elektroniskt avgivna anbud. Mot bakgrund av att bolaget via telefon vitsordat att det inte erhållit något kvitto på sitt elek­ troniskt lämnade anbud, borde bolaget ha förstått att man gjort något fel vid anbudsgivningen. Bolaget uppmärksammade denna problematik två dagar före sista anbudsdag och borde då ha försökt att på nytt avge ett anbud. Kommunerna är enligt likställighetsprincipen förhindrade att medge att anbud får lämnas in efter anbudstidens utgång. Denna ordning gäller även om förseningen skett utan anbudsgivarens vållande. Det framgår av varken LOU, upphandlingsdirektiven eller rättspraxis att upphandlande myndighe­ ter skulle vara förhindrade att mot ersättning anlita tredje man för administ­ ration av elektroniska anbud. Lejonparten av landets kommuner har elek­ troniska upphandlingsstöd med olika funktioner som tillhandahålls av tredje man. Det saknas vidare föreskrifter i LOU att upphandlande myndighet måste acceptera skriftligt anbud när elektroniskt förfarande är föreskrivet i upphandlingsunderlaget. SKÄLENFÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Enligt 9 kap. 1 § LOU skall anbudsansökningar och anbud lämnas skriftli­ gen om inte något annat följer av andra eller tredje stycket. - En upphand­ lande myndighet får bestämma att anbudsansökningar och anbud skall läm­ nas med något elektroniskt medel. - Myndigheten får tillåta att en anbuds­ ansökan görs per telefon. - Myndigheten skall i en am1ons ange hur an­ budsansökningar får lämnas och i en annons eller ett fötfrågningsunderlag ange hur anbud får lämnas. LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2008 -09- 1 6 Enligt 9 kap. 2 § LOU skall vid kommunikation med elektroniska medel dessa vara icke-diskriminerande, allmänt tillgängliga och möjliga att an­ vända tillsammans med sådan maskin- och programvara som i allmänhet används. Sida4 2777-08 E I 16 kap. 2 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot de grundläggande p1incipema i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I punkten 6.1 i upphandlingsföreskriften för upphandlingen Kaffeautomat, UH-07-93 anges att anbudet endast ska lämnas i elektronisk form. - Av punkten 9.1 samma föreskrifter framgår bl.a. att Linköpings och Norrkö­ pings kommuner använder sig av elektronisk anbudsmottagning via Cham­ berSign Sverige AB och e-Avrop, vilket i1mebär att kommunerna föredrar att ta emot elektroniska anbud framför traditionell postgång och bud. För att kunna lämna ett e-Anbud via e-Avrop behöver Ni ett ChamberSign konto. Om Ni inte har ett konto kan Ni registrera Eii företag på www.e-Avrop.­ com/eanbud. Ni får tillgång till kontot och det certifikat som krävs för \jäns­ ten direkt, men för att kunna skicka anbudet behöver kontot valideras. För att ChamberSign ska kunna validera kontot behöver Ni därför fylla i en blankett och faxa den till ChamberSign. Blanketten får Ni då Ni registrerar kontot. Hela registreringsprocessen går fort och Ni kommer att kunna läm· na anbud samma dag Ni registrerar Er. Länsrätten gör följande bedömning. Anbud ska som huvudregel lämnas skriftligen, men den upphandlande myndigheten får bestämma att elektronisk kommunikation ska användas. Om kommunikation med elektroniska medel tillämpas ska dessa vara icke- LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2008 -09- 1 6 diskriminerande, allmänt tillgängliga och möjliga att använda tillsammans med sådan maskin- och programvara som i allmänhet används. Den upp­ handlande myndigheten får alltså föreskriva sådana elektroniska k01rununi­ kationer som alla leverantörer har, eller enkelt kan skaffa sig, tillgång till. Sida 5 2777-08 E Av punkten 6:1 i aktuella upphandlingsföreskrifter framgår att kommunerna bestämt att elektronisk kommunikation ska användas för lfuru1ande av an­ bud. Det elektroniska medel kommunerna valt att använda får av vad som framgår av upphandlingsföreskriften anses uppfylla de krav som uppställs i 9 kap. 2 § LOU angående icke-diskriminering, allmän tillgänglighet och möjlighet att använda tillsairunans med sådan maskin- och prograinvara som i allmfuiliet används. Ett anbud som kommer in för sent får inte tas upp till prövning av den upp­ handlande myndigheten. Att pröva ett för sent inkommet anbud skulle stri­ da mot likabehandlingsprincipen, eftersom den anbudsgivare som tillåts länma ett anbud efter anbudstidens utgång ges mer tid att förbereda sitt an­ bud än de som lämnat sina anbud inom föreskriven tid. Då bolaget inte in­ kommit med ett elektroniskt anbud ilman anbudstidens utgång den 27 au­ gusti 2008 är kommunerna förhindrade att pröva eventuellt senare anbud från bolaget. Att förlänga anbudstiden eller att låta bolaget lämna sitt anbud i efterhand är, som ovan anförts, inte möjligt. Då aimat skäl till att förordna att upphandlingen ska göras om inte förekommit bör bolagets ai1sökan om överprövning avslås. L ÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår ansökan om överprövning. DOM Sida 6 LÄNSRÄTTEN I 2777-08 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/ld) 2008 -09- 1 6 ',SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga läns.rättens beslut skall skriva till kammarrätten i Jön.köping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till l.änsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. O:tn sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midso:tn:tnarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkla de skall kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnumme.r till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. .Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. gan kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det, slut vartill läns:i:ätten kommit eller det annars finns syn- netliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns·· rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarriitten varför man anser att prövnings- tillstånd bör meddelas. www.domstol.se