FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2018-01-12 Meddelad i Göteborg Mål nr 11673-17 Avel Dnr 1-KSnr Avd. 3 SÖKANDE Vianor AB, 556185-1063 Box 114 534 22 Vara MOTPART Region Halland B o x 5 1 7 301 80 Halmstad SAKEN A ktbi l -J Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 515611 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 -73270 00 031 -7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se ,V\vw.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 IKONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11673-17 I GÖTEBORG 2018-01-12 VAD MÅLET GÄLLER Region Halland genomför en upphandling av ramavtal avseende bl.a. däck och däckservice tillhörande ambulansbilar, sjukvårdstransportbussar, personbilar, transportbilar, lastbilar, minibussar enligt Region Hallands behov - Däck och Däckservice, dnr GS160048. Fyra bolag, bl.a. Vianor AB, lämnade anbud. Av tilldelningsbeslut den 28 september 2017 framgår att Region Halland avser att teckna avtal med Euromaster Aktiebolag (Euromaster) och Kungsbacka Gummi AB (Kungsbacka Gummi). Det förvaltningsrätten ska pröva i detta mål är om Region Halland har handlat i strid med LOU genom att godta Euromasters respektive Kungsbacka Gummis anbud. YRKANDEN M.M. Vianor ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att Euromasters och Kungsbacka Gummis anbud inte ska godtas. Vianor anför bl.a. följande. Priset på däck ska beräknas enligt leverantörens officiella prislista, dvs. en för dagen giltig. Detta framgår av kravspecifika­ tion position 1 punkt 1.6 samt svarsbilaga kolumn J. Anbudet skulle vara Region Halland tillhanda den 8 september 2017. Båda vinnande anbud har beräknat sina anbud avseende Nokian sommardäck på en prislista som upphörde att gälla den 30 juni 2017. Vinnande anbud har därmed inte uppfyllt kraven på hur anbudet ska beräknas. Region Halland anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Det stämmer inte att de antagna anbuden inte uppfyller ställda krav. Regionen har inte efterfrågat en prislista från någon av däcktillverkarna och än mindre en prislista i sin senaste lydelse. Regionen har inte heller ställt krav på att pris ska anges med en grossists prislista som beräkningsgrund. Däremot har alla anbudsgivare redovisat sina priser på ett överskådligt vis i enlighet med 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-01-12 11673-17 kravspecifikationen. Leverantörerna har gett in priser i enlighet med förfråg­ ningsunderlaget. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna i 4 kap. I § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). Upphandlingsdokument I Kravspecifikationen position 1, punkten 1.6 anges följande: Leverantören skall bifoga sin officiella prislista till upphandlande enhet exkl. moms. på övrigt däck- och standardsortiment, samt rabattsatser. I Svarsbilaga kolumn J anges följande: Ange bruttorabatt i% (på officiell prislista). Angiven% gäller även på övrigt däcksortiment i angivet fabrikat. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-01-12 Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning är en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. I mål om överprövning av en upphandling gäller som huvudprincip att den part som påstår att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange grunderna för sin talan. Domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Vianor har som grund för sin begäran om överprövning anfört att vinnande leverantörers anbud inte uppfyllt ett ska-krav eftersom beräkning av priset har skett utifrån en prislista som inte var giltig vid anbudsinlämningen. Den inaktuella prislistan tillhör en däcktillverkare. 11673-17 Förvaltningsrätten anser inte att det framgår av det som Vianor anfört att det i upphandlingsdokumenten finns ett sådant krav som bolaget gör gällande. Att leverantören ska bifoga sin officiella prislista innebär inget krav på att prislista även från däcktillverkaren ska lämnas. Mot denna bakgrund finns det inte någon grund för ingripande med stöd av 20 kap. 6 § LOU. Vianors ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Karin Hansson Tf. rådman Föredragande i målet har varit förvaltningsrättsnotarien Michaela Andersson. 4 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Bilaga 1 www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\V\V.domstol.se