LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN Lars Överström KLAGANDE STT Condigi AB Agnesfridsvägen 113 A 212 37 Malmö Ombud: Lars Sohlman STT Condigi AB MOTPART DOM 2009-02-23 Meddelad i Karlstad Målm 2606-08 E Rotel 1 Sida 1 (3) Vård- och omsorgsnämnden i Karlstads kommun c/o Gunilla Öberg 651 84 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling Vård- och omsorgsnämnden i Karlstads kommun infordrade anbud avse­ ende en upphandling benämnd "Upphandling internlarm vårdboende Re­ surscentrum i Karlstad". Anbud ingavs av bl.a. STT Condigi AB. Vård­ och omsorgsnämnden beslöt emellertid att anta anbud från annan anbuds­ givare. STT Condigi AB begär överprövning av upphandlingen och anför följande. I tilldelningsbeslutet framförs att STT Condigi AB inte uppfyller skall­ laaven som beslaivs under YYV. 64 och därmed kommer bolagets offert inte att beaktas. Bolaget bestrider detta beslut. Under YYV.64 ska p1iser lämnas för följande: A) Serviceavtal per månad, B) A-pris timdebitering akuta servicearbeten ordinarie arbetstid 0800-1700, C) A-pris timdebite­ ring akuta servicearbeten icke ordinarie arbetstid, D) A-pris timdebitering planerade service och installationsarbeten.- I och med att bolaget som le­ verantör ska ikläda sig ett skall-krav för akuta serviceinsatser oavsett dag och tid på dygnet måste för detta åtagande avdelas resurser i serviceorgani­ sationen. Tekniker ska jämt finnas tillgängliga för utryckning oavsett tid­ punkt vilket betyder att en tekniker jämt ska finns på jourlistan och också Dok.Id 50100 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Stora Torget Telefon Telefax 054-14 81 00 054-14 81 30 E-post: lansrattenivarmland@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN DOM 2009-02-23 Sida 2 2606-08 E då blir en extra kostnad. STT Condigi AB ska också lämna ett serviceavtal baserat på ett fast månadspris och har nu således fyra parametrar att pris­ sätta; A, B C och D. Eftersom bolaget per automatik kommer att få ökad jourkostnad för att upp fylla inställelsetiden samt att det också ska lämnas ett pris för en fast månadsavgift avseende service har bolaget presenterat ett fast månadspris som omfattar samtliga parametrar enligt ovan. I STT Condigi AB:s pris finns samtliga fyra parametrar med som avser YYV.64. Bolaget har lämnat ett pris, vilket borde underlätta för verksamheten. Det behöver inte funderas över vad det kostar om det blir en akut utryckning eller inte. Det finns ett fast pris som inbegriper allt. STT Condigi AB över­ låter till länsrätten att bedöma om bolagets sätt att prissätta är felaktigt. Karlstads kommun anför i svar bl.a. följande. STT Condigi AB har i sitt anbud frångått förfrågningsunderlagets skalllcrav hur anbudets delkostna­ der ska redovisas och i stället redovisat olika parametrar hopslagna där delposterna inte framgår. Vård- och omsorgsnämnden har inte accepterat att anbudet lämnats i denna form utan diskvalificerat det som orent och inte uppfyllande skalllcraven. STT Condigi AB:s förfaringssätt omöjliggör en utvärdering där anbudet jämförs med det andra inkomna anbudet där pri­ serna redovisas helt enligt laaven i förfrågningsunderlaget. Det är därför helt korrekt att STT Condigi AB:s anbud inte gått vidare för utvärdering i sak. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de gnmdläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling (2007:1091; LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten enligt 16 kap. 2 § besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först se­ dan rättelse gjorts. LÄNSRÄTTEN I DOM VÄRMLANDS LÄN 2009-02-23 Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § skall upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I förfrågningsunderlaget under punkt YYV.64 (Tillsyn, underhåll- tele) uppställs ett antal s.k. skall-krav vad gäller service av levererad utrustning. Dessutom anges som skall-krav att priser ska redovisas på bilaga 1. I bila­ ga 1 finns ett antal positioner uppställda, bl.a. position 2 (Serviceavtal per månad), position 3 (A-pris timdebitering akuta servicearbeten ordinarie arbetstid 0800-1700), position 4 (A-pris timdebitering akuta servicearbeten icke ordinarie arbetstid) och position 5 (A-pris timdebitering planerade service och installationsarbeten). För var och en av positionerna finns ett fält i vilket pris i kronor ska anges. STT Condigi AB har genom att inte redovisa pris för varje position (delkostnader) för sig frångått förfrågnings­ underlagets ställda skall-krav. Kommunen kan därför inte anses ha brutit mot bestämmelserna i LOU genom att diskvalificera STT Condigi AB:s anbud. Då det inte heller i övrigt framkommit att kommunen brutit mot bestämmelserna i LOU ska STT Condigi AB:s begäran om överprövning avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår STT Condigi AB:s begäran om överprövning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1 B). Ande s Osterlin Sida 3 2606-08 E . --�c�1⁄4(\.