Dok.Id 54817 Postadress Box 63 70 I 41 Örebro Besöksadress Drottninggatan 2 Telefon Telefax 019-16 77 50 019-10 37 40 E-post: lansratteniorebro@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-15:00 LÄNSRÄTTENI ÖREBROLÄN Anna-Karin Andersson SÖKANDE DOM 2008-12-18 Meddelad i Örebro Mål nr 2413-08 E Rotel 3 Sida 1 (5) 22 \ Svenska Säkerhetssystem Bevakning AB, 556626-0989 Ömsrogatan 29 702 32 Örebro Ombud: Advokaten Johanna Näslund Advokatfirman Lindahl KB Box 143 701 42 Örebro MOTPART Örebro kommun Upphandlingsenheten Box 30000 701 35 Örebro SAKEN Onr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU BAKGRUND Örebro kommun har inlett upphandling för tecknande av ramavtal om sä­ kerhetstjänster avseende "transport och uppräkning". Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling enligt 4 kap. LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 3 oktober 2008 har Örebro kommun beslutat att anta anbudet från Loomis Sverige AB som leverantör av både transport­ och uppräkningstjänsten. Sedan Svenska Säkerhetssystem Bevakning AB ansökt om överprövning av upphandlingen beslutade länsrätten den 10 ok­ tober 2008 att Örebro kommun tills vidare inte får avsluta upphandlingen. I anbudsinbjudan (härefter kallad förfrågningsunderlaget) daterat den 16 juli 2008 anges bl.a. följande: 2.2 Upphandlingsförfarande Förfrågningsunderlaget med bilagor innehåller ett antal obligatoriska krav (skall-krav). Dessa är markerade med fetstil "skall". Förutsättningarna för att ett anta anbud ska kunna prövas, utvärderas och antas är att dessa krav är uppfyllda. Anbud som inte uppfyller kraven kommer att förkastas. Kraven avser såväl krav på anbudsgivaren som på efterfrågad tjänst/produkt. Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 2413-08 E ÖREBROLÄN 2.6 Helt eller delat anbud Anbud kan lämnas för hela tjänsten dvs. uppräkning och transporter sammantaget eller transporter för sig och uppräkning för sig. 2.11 Anbudsprövning Efter anbudsöppning sker prövning av anbuden. Anbudsprövning sker i två steg: I. Kvalificering av anbudsgivare, obligatoriska krav på anbudet och efterfrågade tjänster/produkter 2. Anbudsutvärdering 2.11.1 Kvalificering Anbudsgivarens förmåga prövas mot de krav som ställs på anbudsgivaren enligt förfråg­ ningsunderlagets punkt 2.5 Krav på anbudsgivaren. Kvalificerade anbudsgivare prövas avseende redovisade obligatoriska krav på anbudet och efterfrågade tjänster/produkter. 2.11.2 Utvärdering av anbud- och utvärderingskriterier Under förutsättning att inkomna anbud uppfyller kraven enligt punkt 2.11.1 Kvalificering ovan, kommer det eller de anbud att antas som är det för kommunen totalt lägsta pris. 3.2 Anbudspriser Priser skall anges för: I. Samtliga tjänster i ett för allt. 2. Pris skall anges för den del som avser uppräkning av mynt och sedlar. 3. Separat för den del som avser transport av pengar Alla priser skall anges i svenska kronor (SEK) exklusive mervärdesskatt. Priset skall anges som ett totalbelopp per år. Bilaga, Miljö- och trafiksäkerhetskrav Särskilda kontraktsvillkor (dessa villkor behöver inte vara uppfyllda då anbud läm­ nas) Alkolås Vid trafikstart skall samtliga fordon som ingår i tjänsten installeras med alkolås (enligt standard prEN 50436-2). YRKANDEN M.M. Svenska Säkerhetssystem Bevakning AB (SSS) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar, såsom talan slutligen bestämts, att upphand­ lingen får avslutas först sedan rättelse gjorts genom att Loomis anbud i frå­ ga om den del som avser transporter förkastas. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Örebro kommun har i förfrågningsunderlaget med bilagor uppställt så kallade skall-krav avseende alkolås. Loomis upp­ fyller inte skall-kravet, varför deras anbud inte skulle ha utvärderats. Loo­ mis har även beträffande priserna förbehållit sig "rätt att vid uppstart av nytt LÄNSRÄTTEN I ÖREBRO LÄN DOM Sida 3 2413-08 E uppdrag debitera en uppstartskostnad enligt gällande riktprislista. Denna faktureras som ett engångsbelopp och avser säkerhetsanalys, instruktioner och material för uppstart". Riktprislistan saknas i anbudet. Denna prispå­ verkande skrivning i anbudet har inte legat med vid kommunens utvärde­ ring av Loomis. Loomis pris för de erbjudna tjänsterna överstiger därför det utvärderade priset varför utvärderingen kommer att bli felaktig. Kom­ munens upphandling strider mot LOU och SSS har lidit skada då bolaget placerats på andra plats efter det felaktigt utvärderade anbudet från Loomis. Även om länsrätten skulle finna att skall-kraven är uppfyllda riskerar bola­ get att lida skada eftersom Loomis anbud inte är korrekt prissatt enligt an­ budet. Örebro kommun bestrider bolagets yrkande om rättelse och yrkar å sin sida att länsrätten beslutar att upphandlingen i sin helhet skall göras om av föl­ jande skäl. Kommunen har i anbudsförfrågan punkt 2.6 angivit att "Anbud kan lämnas för hela tjänsten dvs. uppräkning och transporter sammantaget eller transporter för sig och uppräkning för sig". SSS har i sitt anbud endast lämnat pris på transporttjänsten medan Loomis i ett sammanhållet anbud har lämnat pris på såväl transport- som uppräkningstjänsten. Loomis är enda anbudsgivaren som lämnat pris på uppräkningstjänsten. Kommunen instämmer med sökanden om att kravet på alkolås inte uppfylls av Loomis vid anbudstillfället. Örebro kommun delar däremot inte bolagets uppfatt­ ning att kommunen kan teckna avtal med Loomis i den del som avser upp­ räkning eftersom man endera accepterar ett anbud eller förkastar detsamma i sin helhet. Detta medför att uppdragen i upphandlingen inte kan genomfö­ ras, varför hela upphandlingen behöver göras om. SSS har genmält i huvudsak följande. Det är fråga om två upphandlingar inom ramen för ett förfrågningsunderlag eftersom två kontrakt skall tecknas och delade anbud kan ges. Tjänsterna är inte kopplade på något sätt DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. LÄNSRÄTTEN I ÖREBROLÄN DOM Sida 4 2413-08 E Länsrätten gör följande bedömning. Det är den upphandlande enheten som bestämmer hur upphandlingen skall utformas. Enheten har härvid ett betydande utrymme för en skönsmässig bedömning ifråga om vilka krav och kriterier den vill ange i förfrågnings­ underlaget som grund för sitt beslut att tilldela ett kontrakt. Förutsättningen är - i enlighet med vad som följer av gemenskapsrättsliga principer - att kraven är proportionella och har anknytning till det som upphandlas samt att de inte är diskriminerande. När enheten har fastställt de krav och kriteri­ er som den vill tillämpa och sänt ut förfrågningsunderlaget, äger den i prin­ cip inte rätt att vid anbudsutvärderingen frångå de ställda kraven eller göra några skönsmässiga bedömningar. Vid utvärderingen har den upphandlande enheten att bedöma hur väl anbudsgivama enligt sina anbud uppfyller de i förfrågningsunderlaget angivna kraven och kriterierna. I RÅ 2002 ref 50 uttalade Regeringsrätten att i det uppställda kravet på af­ tarsmässighet (se 1 kap 4 § gamla LOU, numera 1 kap 9 § LOU] f'ar anses ligga att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enhe­ ten tillmäter betydelse vid upphandlingen och att en utvärderingsmodell skall vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. Detta följer också av gemenskapsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. Ett av de särskilda kontraktsvillkor som ställs i bilaga till förfrågnings­ underlaget är att samtliga fordon som ingår i transporttjänsten skall ha al­ kolås. Detta är ett sådant särskilt villkor som inte behöver vara uppfyllt när anbudet lämnas, men som måste uppfyllas av den utvalde leverantören för att kommunen skall kunna teckna kontrakt med denne. I och med att Loomis Sverige AB före anbudsutvärderingen den 3 oktober 2008 uttryck­ ligen angivit sig inte kunna godkänna kravet om alkolås i enlighet med de särskilda kontraktsvillkoren borde detta bolags anbud inte ha utvärderats såvitt gäller transporttjänsten. Något hinder mot att dela upp anbudet i upp­ räkningstjänsten och transporttjänsten föreligger uppenbarligen inte enligt förfrågningsunderlaget (2.6). Sökandebolaget har vidare obestritt uppgivit att utvärderingen av den utvalde leverantörens pris avseende transporttjäns­ ten blivit felaktig. Länsrätten finner klarlagt att anbudsutvärderingen av transporttjänsten strider mot principerna i 1 kap. 9 § LOU och att rättelse lämpligen sker genom att en ny anbudsprövning företas, varvid Loomis Sverige AB:s anbud utesluts från utvärderingen av transporttjänsten. DOMSLUT Länsrätten bifaller Svenska Säkerhetssystem Bevakning AB:s ansökan på så sätt att länsrätten förordnar att Örebro kommuns upphandling av säker­ hetstjänster inte får avslutas förrän rättelse skett genom en ny anbudspröv- LÄNSRÄTTEN I ÖREBROLÄN DOM Sida 5 2413-08 E ning i enlighet med skall-kraven i förfrågningsunderlaget, varvid anbudet från Loomis Sverige AB inte får beaktas i den del som avser transporttjäns­ ten. Länsrätten interimistiska beslut från den I 0 oktober 2008 gäller inte längre. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1d) (};� (})1 11vc)c1� BjöF Bryngelsson r r--0 <'I Ilt!l:t· SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill i>verklaga länsr:ittens beslut skall skriva till Kammarrätten ijcjnköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet for offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på li:>rdag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ ständ om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla I. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan niis för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i ma­ let. Om nagon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www,domstol.se